Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Neus in plas

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Addy

Ongelezen bericht door Addy »

M@ri@nne schreef:Niemand zou er over nadenken om een kind met zijn snuffert door de plas heen te halen. :denken:
foei, dat mag je toch niet vergelijken met elkaar :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: maar even serieus, ik vind het puur sadisme om een hond met zijn neus door zijn plas te halen !
De ene hond is nou eenmaal sneller zindelijk dan de ander, bij mijn lightielooties was Moonlight erg snel zindelijk, met drie maanden en Shadow haar zusje pas met 8 maanden, toch hebben ze beiden dezelfde opvoeding gehad. Ik heb me er nooit druk om gemaakt en ligt er wel eens een keer een plasje dan haal je er toch gewoon een dweil doorheen.
Bij sommige honden kan het nou eenmaal lang duren eer ze volledige blaascontrolle hebben
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

thanatos schreef:Zucht..

Gezag moeten laten gelden bij zindelijkheids training.. die lui weten niet beter...

Triest hoor..

Waar staat dat ik mijn gezag laat gelden bij een ongelukje ?? Ik maak voor hem de scheiding tussen goed en fout alleen wat duidelijker en dat heeft hij nodig.. Het is onmogelijk dat jullie dit kunnen beoordelen of dit nodig is of niet.

Wel frappant dat ik de afkorting KNPV laat vallen en jullie gelijk met allerlei vooroordelen klaar staan.
Jij diskwalificeert de mensen met wie je spreekt door aan te geven dat jij een werkhond hebt en dat wij daar niets vanaf weten. :roll:
Dat zijn wat ik noem vooroordelen.
Een hond heeft geen straf nodig om zindelijk te worden, in tegendeel, het remt veelal een normale ontwikkeling daarin omdat fouten snel gemaakt zijn. Iedere hond heeft het instinkt om zindelijk te worden. Een juiste begeleiding daarin is alles. Het zou naar zijn als je hond straks de link heeft gelegd straf te krijgen voor het plassen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Senna1
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Senna1 »

Eline* schreef: Iedere hond wordt zindelijk. Daar heb je als baas geen persoonlijkheid voor nodig, alleen een riempje en wat tijd en geduld.
Of heel veel geduld :hamer: :mrgreen:
thanatos
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door thanatos »

Eline* schreef:Jij diskwalificeert de mensen met wie je spreekt door aan te geven dat jij een werkhond hebt en dat wij daar niets vanaf weten. :roll:
Dat zijn wat ik noem vooroordelen.
Ik diskwalificeer niemand. Staat ook nergens in mijn posts. Wat ik wel duidelijk heb proberen aan te geven is dat je niet snel met een oordeel klaar moet staan omdat je onmogelijk vanachter je pc bij mij thuis naar binnen kan kijken en dus ook geen goede inschatting van de situatie kan maken. Dit is iets anders dan pretenderen van mijn kant dat 'jullie' geen verstand hebben van werkhonden.
Eline* schreef:Een hond heeft geen straf nodig om zindelijk te worden, in tegendeel, het remt veelal een normale ontwikkeling daarin omdat fouten snel gemaakt zijn. Iedere hond heeft het instinkt om zindelijk te worden. Een juiste begeleiding daarin is alles. Het zou naar zijn als je hond straks de link heeft gelegd straf te krijgen voor het plassen.
Wat je schrijft is waar. Maar je suggereerd wel dat ik mijn hond straf bij eventuele ongelukjes.. dit is niet waar. Wat ik wel doe is als ik hem errop betrapt dat hij uit baldadigheid/koppigheid plast in huis hem corrigeren door hem een Foei of He! toe te werpen. Dit lijkt mij geenzins verkeerd. Dit maakt het contrast groter. Binnen plassen is niet gewenst.. buiten plassen is een braaf, snoepje en een klopje. Mijn hond heeft duidelijk een wat sterker contrast nodig omdat hij nogal weerbarstig/koppig kan zijn.
Afbeelding
Jessie&Kat
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Jessie&Kat »

Afgezien van alles wat hierboven gezegd is, wil ik er ook nog aan toevoegen dat ik ergens gelezen heb dat een hond met zijn neus door urine halen ontstekingen kan veroorzaken. :19:

groetjes,
Kat.
thanatos
geregistreerd lid

Jessie&Kat schreef:Afgezien van alles wat hierboven gezegd is, wil ik er ook nog aan toevoegen dat ik ergens gelezen heb dat een hond met zijn neus door urine halen ontstekingen kan veroorzaken. :19:

groetjes,
Kat.
Urine zal wel meevallen.. echter poep kan ik me wel iets bij voorstellen. Het is gewoon geen methode. Lijkt me ook slecht voor de reukorganen.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

thanatos schreef:Zucht..

Gezag moeten laten gelden bij zindelijkheids training.. die lui weten niet beter...

Triest hoor..

Waar staat dat ik mijn gezag laat gelden bij een ongelukje ?? Ik maak voor hem de scheiding tussen goed en fout alleen wat duidelijker en dat heeft hij nodig.. Het is onmogelijk dat jullie dit kunnen beoordelen of dit nodig is of niet.

Wel frappant dat ik de afkorting KNPV laat vallen en jullie gelijk met allerlei vooroordelen klaar staan.
IK heb zelf een DH uit pure werklijnen en dat is geen misselijk hondje.
Daarbij zit ik zelf ook in de africhting.

Dusssssss
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

thanatos schreef:
Sandro schreef:Je bestraft hem dus wel voor als hij binnen plast/poept. Het feit dat hij in "paniek" naar de deur rent wijst erop dat hij een correctie wil ontlopen.
Zindelijkheids training is een kwestie van geduld en timing. Ik vind dat je in dit proces je hond niet moet corrigeren (ook niet verbaal) Hij moet het leren want hij plast niet expres binnen.
Ik denk dat je het moeilijk vannuit jou positie kunt beoordelen. 'Bestraffen' vind ik ook geen juiste benaming, corrigeren echter wel.

Een correctie als ik hem op heterdaad betrap met bewust onlasten vind ik zelf alleen maar juist. Daar ik weet dat het bewust is. Dat kun jij van achter uit jou pc niet beoordelen. Maar laten we het er op houden dat meneer totaal niet vies is van zichzelf en gerust in zijn eigenplas gaat liggen. En als hij aandrang voelt dan wil hij plassen ook al is hij net 5 minuten geleden naar buiten geweest en is het maar een mini plas. Dit is een karakter eigenschap van mechelser herders, ze kunnen erg eigenwijs en volhardend zijn.

Als er nu een ongelukje gebeurd door mijn schuld omdat ik niet oplet dan volgt er niks anders dan ff een dwijl er over en een wandelingetje voor meneer. Maar als hij plast en ik zie het en het is uit koppigheid dan volgt direct een verbale waarschuwing.

Timming en geduld heb ik zeker. Arko gaat om de 1,5 a 2 uur naar buiten. Op een normale dag dus 8 a 9x.
Dus een herder die nog niet zindelijk is piest de ene keer bewust en de andere keer onbewust in huis?

Even over het rood gemarkeerde stukje:

Ik snap er geen hol van eigelijk :denken:

Is je hond nou zindelijk of niet??

De ene keer piest hij en is het een ongelukje, en een andere keer is het koppigheid?
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

thanatos schreef: Mijn hond heeft duidelijk een wat sterker contrast nodig omdat hij nogal weerbarstig/koppig kan zijn.
Een werkhond plast uit zichzelf zomaar uit koppigheid en weerbarstigheid in zijn huis, weer wat geleerd over werkhonden.

Anne
thanatos
geregistreerd lid

estelle schreef:IK heb zelf een DH uit pure werklijnen en dat is geen misselijk hondje.
Daarbij zit ik zelf ook in de africhting.

Dusssssss
Dusssss?? :denken:

Ik zelf zit niet in de africhting. Sterker nog dit is mijn eerste hond. Mijn vriendin daarintegen heeft wel een aantal mechelaars afgericht.
Afbeelding
thanatos
geregistreerd lid

Sandro schreef:Dus een herder die nog niet zindelijk is piest de ene keer bewust en de andere keer onbewust in huis?

Even over het rood gemarkeerde stukje:

Ik snap er geen hol van eigelijk :denken:

Is je hond nou zindelijk of niet??

De ene keer piest hij en is het een ongelukje, en een andere keer is het koppigheid?
Hoe je het lezen wilt. Als ik even aan het werk ben en even niet op let. Het tijdsbestek van 1,5-2uur is verstreken en meneer heeft zich gemeld bij de deur wat ik niet in de gaten heb.. Dan wil zich nog wel eens een ongelukje voordoen.

Ik heb echter meegemaakt met hem dat hij net binnen was van uitgaan. Meneer zich vollop heeft ontlast. Vervolgens zit ik binnen op de bank en meneer zit weer bij de deur. En kijkt me aan alsof ie nu naar buiten moet. Vervolgens omdat hij wil plassen doet hij dit voor de deur. En geen complete plas.. maar een 'plasje'. Dit doet hij naar mijn mening omdat hij wil plassen, niet omdat hij moet plassen! Hij kan immers snachts in de bench ook 8 uur ophouden. Maw. Koppigheid en weerbarstig ...

En ja, mijn hond is zindelijk. Er gebeurd alleen zelden nog maar een ongelukje.. lees 1 a 2x per week. Voor een pup van 13 weken niet slecht vind ik.
Afbeelding
thanatos
geregistreerd lid

starfleet schreef:Een werkhond plast uit zichzelf zomaar uit koppigheid en weerbarstigheid in zijn huis, weer wat geleerd over werkhonden.

Anne
Ik stel mijn hond. Jij maakt ervan een werkhond. Dat zijn dus niet mijn woorden maar die van jou.

Ipv dat je zo'n vage opmerking maakt die alleen maar als doel heeft om mij onderruit te halen zou je ook of niks kunnen zeggen of iets onderbouwends.
Afbeelding
thanatos
geregistreerd lid

Verder de attitidude die hier heerst is verre van prettig voor een nieuwkomer met een iets afwijkende mening.

Ik stel iets.. en ik moet gelijk in de verdediging. Ipv dat nu iemand eens komt met een gedegen onderbouwing waarvan ik zelf kan bepalen of ik er iets mee doe of niet. Want het blijft nog altijd mijn hond en mijn opvoeding. Maar ik ben wel te overtuigen, mits logische onderbouwing.

Jullie hebben gelijk een beeld voor je van een boeman die alleen maar kwaad in de zin heeft. Nou ik wou dat er voor mij altijd zo goed gezord was als de zorg die mijn hond nu krijgt :boos:

Duur (goed) voer, onderdak, speeltjes, medische zorg waar nodig, Elke dag een leuke wandeling (bos/park), spelen met andere honden en een strikte opvoeding waarvan hij alleen maar profijt zal hebben. En dat er in dat stukje opvoeding een hiaat zit volgens jullie dat is prima.. maar dat maakt mij nog geen slechte baas.. en die indruk krijg ik wel hier..
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

thanatos schreef: Wel frappant dat ik de afkorting KNPV laat vallen en jullie gelijk met allerlei vooroordelen klaar staan.
Daarom reageerde ik met dat ik zelf in de africhting zit.

Daarbij zeg je zelf dat een werklijnhond 'anders' is e.d.,en ook daarom zeg ik dat ik zelf een werklijnhond heb.

:wink:
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

thanatos schreef:
Sandro schreef:Je bestraft hem dus wel voor als hij binnen plast/poept. Het feit dat hij in "paniek" naar de deur rent wijst erop dat hij een correctie wil ontlopen.
Zindelijkheids training is een kwestie van geduld en timing. Ik vind dat je in dit proces je hond niet moet corrigeren (ook niet verbaal) Hij moet het leren want hij plast niet expres binnen.
Ik denk dat je het moeilijk vannuit jou positie kunt beoordelen. 'Bestraffen' vind ik ook geen juiste benaming, corrigeren echter wel.

Een correctie als ik hem op heterdaad betrap met bewust onlasten vind ik zelf alleen maar juist. Daar ik weet dat het bewust is. Dat kun jij van achter uit jou pc niet beoordelen. Maar laten we het er op houden dat meneer totaal niet vies is van zichzelf en gerust in zijn eigenplas gaat liggen. En als hij aandrang voelt dan wil hij plassen ook al is hij net 5 minuten geleden naar buiten geweest en is het maar een mini plas. Dit is een karakter eigenschap van mechelser herders, ze kunnen erg eigenwijs en volhardend zijn.

Als er nu een ongelukje gebeurd door mijn schuld omdat ik niet oplet dan volgt er niks anders dan ff een dwijl er over en een wandelingetje voor meneer. Maar als hij plast en ik zie het en het is uit koppigheid dan volgt direct een verbale waarschuwing.

Timming en geduld heb ik zeker. Arko gaat om de 1,5 a 2 uur naar buiten. Op een normale dag dus 8 a 9x.

Sommige honden kun je nu eenmaal niet op de beste manier opvoeden. Altijd maar positief belonen werkt ook niet voor alle honden. Ik heb een mechelse herder die gefokt is voor de hondensport (KNPV). Hierin zitten zulke karakter eigenschappen in gefokt dat als je er niet juist mee omgaat en zoals ik hier soms lees wel tot 5/6 maanden helemaal niet corrigeren alleen maar belonen. Heb je op die leeftijd van 5/6 maanden gewoon een gevaarlijke dominante hond in huis. In KNPV sport wordt zelfs een pup als deze het eerste jaar ook niet gecorigeerd, dit om zijn karakter te vormen. Geloof me dat je een beste persoonlijkheid moet hebben om die honden dan weer in het gareel te krijgen.

Je advies is goed bedoeld. Maar geloof mij dat ik ook op een juiste en verantwoorde manier mijn hond probeer op te voeden :ok:
Bewust ? we hebben het hier toch over een pupje ?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

thanatos schreef:Hoe je het lezen wilt. Als ik even aan het werk ben en even niet op let. Het tijdsbestek van 1,5-2uur is verstreken en meneer heeft zich gemeld bij de deur wat ik niet in de gaten heb.. Dan wil zich nog wel eens een ongelukje voordoen.

Ik heb echter meegemaakt met hem dat hij net binnen was van uitgaan. Meneer zich vollop heeft ontlast. Vervolgens zit ik binnen op de bank en meneer zit weer bij de deur. En kijkt me aan alsof ie nu naar buiten moet. Vervolgens omdat hij wil plassen doet hij dit voor de deur. En geen complete plas.. maar een 'plasje'. Dit doet hij naar mijn mening omdat hij wil plassen, niet omdat hij moet plassen! Hij kan immers snachts in de bench ook 8 uur ophouden. Maw. Koppigheid en weerbarstig ...

En ja, mijn hond is zindelijk. Er gebeurd alleen zelden nog maar een ongelukje.. lees 1 a 2x per week. Voor een pup van 13 weken niet slecht vind ik.
je hele manier van denken klopt niet. Een pup van 13 weken heeft nog helemaal geen complete controle over de sluitspier, laat staan dat de pup volledig zindelijk kan zijn. Een pupje van 13 weken plast niet om je te narren. Denk je nou werkelijk dat een pupje zo denkt?
Het heeft echt niets met koppigheid of weerbarstigheid te maken. Het is gewoon een pupje van 13 weken, wat al heel knap aangeeft als het moet plassen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Hondengek
Actief

Ongelezen bericht door Hondengek »

Eline* schreef:
thanatos schreef:Hoe je het lezen wilt. Als ik even aan het werk ben en even niet op let. Het tijdsbestek van 1,5-2uur is verstreken en meneer heeft zich gemeld bij de deur wat ik niet in de gaten heb.. Dan wil zich nog wel eens een ongelukje voordoen.

Nou dan vindt ik het al een hele knappe hond zeg van 13 weken oud die al bij de deur gaat zitten om een plasje te moeten plegen. Goh ik zou zeggen wees ape trots op je hondje, en ik denk dat er soms nog weleens een ongelukje gebeurt dat dat niks met koppigheid of weerbarstigheid te maken heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”