Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

verlatingsangst

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

labjebruin
Vaste gebruiker

verlatingsangst

Ongelezen bericht door labjebruin »

Een vriendin van mij heeft een labrador van 9 maanden. Zij werkt drie dagen in de week van 7.00 tot 16.00 uur. Haar hond moet in de bench omdat hij anders werkelijk alles kapot maakt in huis. Nu laat ik hem tijdens die drie dagen tussen de middag uit om even de benen te strekken en een pas te doen. Hij blaft ook als een gek als hij in de bench zit. Nu hebben mensen tegen haar gezegd dat hij ws verlatingsangst heeft... Kan natuurlijk heel goed.
Herkent iemand dit probleem en zo ja; hebben jullie goede tips hoe je dit gedrag af kunt leren??
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Door het alleen zijn heel langzaam van het begin afaan te gaan opbouwen weer. Daarnaast vind ik het absoluut niet kunnen om een levenslustige labrador van 9 maanden in een bench te stoppen met alleen een plasrondje tussen de middag.

Ze zal voor haar werk een heel eind (uur minstens) moeten lopen en hem dan tussen de middag ook nog ruim de gelegenheid moeten geven uit te rennen, bijvoorbeeld met een uitlaatservice mee.

Als ik je vriendin was ging ik heel snel op zoek naar opvang (hondencreche) en dan op de dagen dat ze thuis is het alleen zijn opbouwen. Maar ook als de hond beter alleen kan blijven: een jonge hond van een zeer actief ras negen uur in een bench met een plasrondje tussendoor vind ik not done. Natuurlijk gaat die hond janken, slopen en blaffen.

Anne
labjebruin
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door labjebruin »

Had haar net aan de lijn en ze was bij iemand geweest voor het gedrag van de hond. Die vrouw had tegen haar gezegd dat het gewoon niet te doen was om de hond zo lang alleen te laten en dat ze de verlatingsangst dus zlef gecreeerd had. Dat ze wel als een razende aan de gang moest om dit opnieuw op te bouwen anders kon het wel eens te laat zijn. Al zijn 'probleem gedrag'kon nog wel eens voortkomen uit het feit dat hij zo lang alleen in de bench moest.

Nu heb ik alleen een vraag; je had het over een honden creche.. Wat is dat, waar kan je dat vinden, wat kost het, wat doen ze daar....
Sike
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door Sike »

Martijn schreef:Mijn dapper heeft het ook gehad. Dat slopen en schreeuwen als hij alleen was.

Ik heb het opgelost door hem lange tijd helemaal niet meer alleen te laten en het daarna langzaam opbouwend opnieuw aan te leren. Nu kan hij wel relaxed alleen zijn.
Hier hetzelfde. Wij hebben sinds 5 weken een hond uit het dierenasiel. Al snel merkten we dat ze verlatingsangst heeft. Ze ligt heel graag in haar bench zolang ze maar niet alleen moet zijn. Dan gaat ze helemaal tekeer in haar bench: blaffen, huilen, krabben, haar nagels breken, ... echt verschrikkelijk als je dat gedrag ziet (wij hebben haar gedrag gefilmd op aanraden van de dierenarts).

Nu zijn we reeds 2 weken bezig om dit probleem aan te pakken ... en ... mét resultaat. Wij zijn echt van 0 opnieuw begonnen. 24u op 24 u haar niet alleen laten en dan opbouwen met seconden, minuten, ... Momenteel kan ik haar een klein uur alleen laten, is niet lang zou je zeggen, maar geloof ons, voor haar een hele grote stap vooruit. Ze voelt zich nu ook meer op haar gemak bij ons en laat nu heel spontaan zien dat ze zich hier thuis begint te voelen. Ze gaat nu ook spontaan alleen buiten spelen, zelfs een ganse voormiddag, zolang ze maar weet en beseft dat er iemand in huis is.

Als ze in huis is hebben we wel een verstuiver (DAP) die ervoor zorgt dat ze rustiger zijn en ze krijgt ook Clomicalm. Nu maandag hebben we terug een afspraak om de voorbije 16 dagen te evalueren. We denken dat we haar stilletjes aan langer alleen gaan mogen laten en Clomicalm gaan kunnen afbouwen.
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

labjebruin schreef:
Nu heb ik alleen een vraag; je had het over een honden creche.. Wat is dat, waar kan je dat vinden, wat kost het, wat doen ze daar....
Waar woont ze?

Creches verschillen erg van elkaar. Die van mij heeft speelweides waar de honden samen spelen. Ze blijven ongeveer twee uur buiten en gaan dan ongeveer twee uur naar binnen. Dan zitten ze alleen in een kennel of samen met een andere hond. De crechehonden zijn het zo gewend, dan ze dus twee uur uit hun dak gaan buiten en dan binnen slapen.

Er wordt daarnaast met ze gespeeld door de medewerkers en ze worden verzorgd (geborsteld enzo).

Het verschil per pension zit vooral in het aantal honden dat ze hebben en de verhouding medewerkers/honden. Ik heb zelf voor een klein pension gekozen met leuke betrokken medewerkers. Maar ik heb er ook eentje gezien waar ik vreselijk verdrietig van werd. Ik heb echt zitten huilen in de auto zo van 'hier gaat Bram niet naar toe'.

De kosten vallen erg mee. Het varieert van ongeveer 6 euro tot ongeveer 12 euro per dag.

Ze moet wel rekening houden met extra reistijd, want de kans dat er een pension naast de deur zit, is erg klein. Daar staat wel weer tegenover dat ik Bram 's ochtends en 's avonds uit m'n werk maar heel kort uitlaat. Hij krijgt meer dan genoeg beweging op de creche immers.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”