Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Navelbreuk!!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

Hutsje schreef:
Mol schreef:
Hutsje schreef:
Mol schreef: neem hotlips van mij echt wel een hele goeie hond maar voldoet niet aan mijn eisen

mol :8):
Wat is/zijn de redenen dat je niet met je stokpaardje fokt? Ik bedoel dus, aan welke eisen voldoet ze niet, dus wat zijn haar slechte punten die jou hebben doen besluiten haar niet te geberuiken?
ze mist voor borst e niet te weinig ook,en dit is iets wat je er eerder in fokt dan er uit fokt, je praat dan over minimaal 7 generaties om dit er weer uit te fokken, ze staat iets frans voor dus heeft ze een lichte verkorting in haar ellepijp.

Ik snap wat je bedoelt. Geldt dit ook voor haar broer?
Die Franse stand, hoe kwaljik vind jij dat dan, aangezien Jake dit ook heeft?

Afbeelding
nee haar broer heeft dat dus niet totlaal niet die is mooi breedt met een mooie voor borst er op
Afbeelding
Afbeelding

en nee jake staat verder niet frans voor, maar kwalijk tja als het in lichte maten is dan is het ook vrij makkelijk weg te fokken.

Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Mol schreef:maar kwalijk tja als het in lichte maten is dan is het ook vrij makkelijk weg te fokken.

Hoi Mol,

Dus je gebruikt toch wel honden die niet helemaal 100% perfect zijn voor de fok?
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

Mol schreef:
je kan pas van outcross spreken als er in bijde lijnen totaal geen verwandschap zit.

oke,maar hoeveel generaties wil je daarbij teruggaan? stel je hebt 2 honden waarvan bij de een in de 6e generatie een neef zit van een hond die in de andere stamboom in de 12e generatie, dan is het dus in feite volgens jou alsnog lijnteelt terwijl de honden verder weinig met elkaar te maken meer hebben in de daaropvolgende generaties.
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:maar kwalijk tja als het in lichte maten is dan is het ook vrij makkelijk weg te fokken.

Hoi Mol,

Dus je gebruikt toch wel honden die niet helemaal 100% perfect zijn voor de fok?
kwa schoonheid niet nee, maar kwa defectent die met de gezonheid te maken is dit wel een streven ja, vooral met erfelijke afwijkingen zoals een navelbreuk.

Mol
Zeer actief

Podenji schreef:
Mol schreef:
je kan pas van outcross spreken als er in bijde lijnen totaal geen verwandschap zit.

oke,maar hoeveel generaties wil je daarbij teruggaan? stel je hebt 2 honden waarvan bij de een in de 6e generatie een neef zit van een hond die in de andere stamboom in de 12e generatie, dan is het dus in feite volgens jou alsnog lijnteelt terwijl de honden verder weinig met elkaar te maken meer hebben in de daaropvolgende generaties.
5 generaties

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:5 generaties

Volgens de erfelijkheidsleer noem je het tot tien generaties terug nog lijnteelt.
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:

Volgens de erfelijkheidsleer noem je het tot tien generaties terug nog lijnteelt.
jep maar jij vroeg wat ik vond

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:
Scooby schreef:

Euh..., ik vroeg je helemaal niets?! :denken:
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Scooby schreef:
Mol schreef:
Scooby schreef:

grinnik, Mol haalt vanavond wel wat namen door elkaar :mrgreen:

maar on topic... ik denk dat na 5 generaties het praten over lijnteelt idd te verwaarlozen is... hoewel dat natuurlij altijd moeilijk in te schatten blijft... maar als je fokt zoals Mol, dus af en toe "vers"bloed, is in zijn opinie idd 5 generaties meer dan genoeg... en... dat verschilt dus ook per ras, in hoeverre is het lijnteelt, ik bedoel binnen de 5 generaties en er achter.. er zijn gewoon rassen waar praktisch alles op hetzelfde neerkomt, dan maakt het in mijn ogen niet zoveel uit of het 5 of 10 generaties zijn... kijken naar nest broers, nest zusters enz. en ik denk dus juist dat als je bij bepaalde rassen niet heel goed uit kijkt met een outcross, je hele verkeerde resultaten krijgt, of iig geen resultaten die bij je idee liggen...
Mol
Zeer actief

Scooby schreef:
Mol schreef:
Scooby schreef:

excuus hahahaha :mrgreen:

Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Mol schreef:excuus hahahaha :mrgreen:

:mann:
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

yamie schreef: en ik denk dus juist dat als je bij bepaalde rassen niet heel goed uit kijkt met een outcross, je hele verkeerde resultaten krijgt, of iig geen resultaten die bij je idee liggen...
dat kan bij lijnteeld ook als je niet goed uitkijkt.

in mijn ogen maakt het niet uit wat je doet als je maar weet wat je doet, lijnteeld geeft niet altijd goede resultaten en outcross kan super uitpakken als je maar weet waar je mee bezig bent.

en 5-10 generaties terug nog lijnteeld? dat heb je in bijna alle gevallen bij mijn ras ( op elk continent ) dus en daar ben ik niet altijd blij mee als je kijkt op welke honden je dan "terugfokt"
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Jose
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jose »

Heb daar zondag een hele discusie over gehad
bij ons op de club
ik zei je mag niet fokken met zo'n hond
en andere zeiden weer wat een onzin
tja dan weet je het ook niet meer :denken:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Hutsje schreef:
Mol schreef:
Hutsje schreef:
Scooby schreef: Hoi Jessica,

Van entropion is bekend dat het een erfelijke afwijking is, dus daar zou ik zéker niet mee fokken!
Nee ik ook niet, dat probeer ik duidelijk te maken, erfelijk of niet.
moet je ook niet met hang ogen gaan fokken met daar bij alle gevolgen van dien waaronder grote kans op entropion, voor al als je met zoveel rimpel aan bijde kanten.

Nogmaals, de reu heeft echt niet veel rimpel, zoals ik eerder al schreef, en er komt in de hele lijn geen entropion voor en bij Pien ook niet. Bovendien hebben de ouders geen hele korte neus, broer niet en ook niet alle nakomelingen:

Moeder:

Afbeelding

zoon:

Afbeelding

Afbeelding

Dus het zwaar erfelijk (zoals je zelf zegt) van het koptype zie ik zeker terug, maar dan in de langere neuzen.
nog ff een vraag jes, bedoel je nou de reu of pien waar geen entropion in de lijn voor komt

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”