Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gecastreerde reu

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Gecastreerde reu

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Marcel liep vanochtend met Bram en hij vertoonde voor het eerst dwingend rijgedrag op een andere hond. Het was een gecastreerde reu. Natuurlijk heeft Marcel Bram eraf gehaald. Zijn er meer reuen die dit doen? Ik heb weleens gehoord dat een gecastreerde reu verwarrend is voor een reu, maar tot nu toe heb ik daar nog niks van gezien.

Het kan natuurlijk ook dat we gewoon nooit een gecastreerde reu tegenkomen, want als ik zo nadenk zijn hier in de buurt en op de opvang alle reuen intact. Maar tijdens wandelingen in de Soesterduinen enzo zullen er toch ook weleens gecastreerden zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Moos is ook gecastreerd :wink: En Bram heeft volgens mij heilig ontzag voor hem.

Misschien dat die reu omdat hij gecastreerd was duidelijk niet zo zelfverzekerd meer was, en Bram daardoor eens even ging kijken hoe ver hij kon gaan?

Moos heeft nooit last van andere honden die op hem willen rijden (ik bedenk me nu opeens dat hij dat voor de castratie wel soms had; schiet mij maar lek :19: ), maar het schijnt inderdaad dat sommige gecastreerde reuen dat heel erg hebben.
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jan 2006 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Max is gecastreerd en er is geen enkele hond die het waagt om op hem te rijden :mrgreen:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Moos is ook gecastreerd :wink: En Bram heeft volgens mij heilig ontzag voor hem.
Haha, het ontzag is wel aan het minderen volgens mij. Hij weet nog dat hij een klein pupje was en die grooooote Moos naar hem snauwde :mrgreen:

Maar idd, het zal wel een karakter kwestie zijn en 'toevallig' was de reu gecastreerd. De eigenares zei ook dat meerdere reuen het doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Moos is ook gecastreerd :wink: En Bram heeft volgens mij heilig ontzag voor hem.
Haha, het ontzag is wel aan het minderen volgens mij. Hij weet nog dat hij een klein pupje was en die grooooote Moos naar hem snauwde :mrgreen:

Maar idd, het zal wel een karakter kwestie zijn en 'toevallig' was de reu gecastreerd. De eigenares zei ook dat meerdere reuen het doen.
Ja, hahaha, dat was wel een grappig moment. Bram van 10 weken die dacht even op Moos te gaan rijden en Moos die met flinke herrie bijna zonder Bram aan te raken liet merken dat hij in zijn eigen huis niet bereden werd door zo'n snotaap :mrgreen:
Terwijl Bram buiten juist meteen op zijn rug ging liggen voor Moos :wink:

Maar Bram kijkt wel altijd meteen weg als Moos naar hem gromt, daar houdt Moos van :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Jawel, er zijn reuen die gecastreerde reuen hoogstinteressant vinden, zelfs bijna interessanter dan een loopse teef.

Soms kom ik zo'n reu ook tegen die probeert op Moritz (gecastreerd) te rijden. Nu weet Moritz daar ook wel raad mee gelukkig, maar het is dus wel een bekent iets zeg maar.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
ekennel
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ekennel »

Ik heb weleens gelezen dat gecastreerde reuen soms een aparte geur afscheiden die voor "echte" reuen erg interessant is. Vraag me niet waar ik het gelezen heb want dat weet ik niet meer. Een of ander hondenboek iig en daat staat de kast vol van. :wink:

Ik merk wel dat er soms periodes zijn waarop Quincy (reu 6 jaar) Rocky ( gecastreerd op zijn 6e) erg interessant vindt. Hij gaat dan niet rijen. Maar loopt wel de hele tijd piepend achter Rocky aan en is dan uitermate irritant. :devil:

Rijen wordt ook niet geaccepteerd door Rocky trouwens, hij is dan mss wel klein en wordt al wat ouder (13) maar is nog steeds de baas. :ok:
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Re: Gecastreerde reu

Ongelezen bericht door zepenko »

Zoek stok! schreef:Marcel liep vanochtend met Bram en hij vertoonde voor het eerst dwingend rijgedrag op een andere hond. Het was een gecastreerde reu. Natuurlijk heeft Marcel Bram eraf gehaald. Zijn er meer reuen die dit doen? Ik heb weleens gehoord dat een gecastreerde reu verwarrend is voor een reu, maar tot nu toe heb ik daar nog niks van gezien.

Het kan natuurlijk ook dat we gewoon nooit een gecastreerde reu tegenkomen, want als ik zo nadenk zijn hier in de buurt en op de opvang alle reuen intact. Maar tijdens wandelingen in de Soesterduinen enzo zullen er toch ook weleens gecastreerden zijn.
Waarom is het logisch dat Marcel Bram er van af haalde? Als je je hond kennis laat maken met een vreemde hond en ze hebben een bepaalde interactie met elkaar, is het in mijn ogen aan beide honden om het e.e.a. zelf op te lossen (er van uit gaande dat beide sociale honden zijn). Dus als de gecastreerde reu er niet van gediend zou zijn, dient hij maar voor zichzelf op te komen. En als je niet wil dat Bram rijdt op een andere hond, laat je hem geen kennis maken.
Moos
Zeer actief

zepenko schreef:
Zoek stok! schreef:Marcel liep vanochtend met Bram en hij vertoonde voor het eerst dwingend rijgedrag op een andere hond. Het was een gecastreerde reu. Natuurlijk heeft Marcel Bram eraf gehaald. Zijn er meer reuen die dit doen? Ik heb weleens gehoord dat een gecastreerde reu verwarrend is voor een reu, maar tot nu toe heb ik daar nog niks van gezien.

Waarom is het logisch dat Marcel Bram er van af haalde? Als je je hond kennis laat maken met een vreemde hond en ze hebben een bepaalde interactie met elkaar, is het in mijn ogen aan beide honden om het e.e.a. zelf op te lossen (er van uit gaande dat beide sociale honden zijn). Dus als de gecastreerde reu er niet van gediend zou zijn, dient hij maar voor zichzelf op te komen. En als je niet wil dat Bram rijdt op een andere hond, laat je hem geen kennis maken.
Je kan ook gewoon vinden dat er niet wordt gereden op vreemde honden; punt. Die interactie kan ook op andere manieren plaatsvinden. Bovendien ken ik ook een aantal honden die gewoon niet van zich afsnauwen, en dan heb je als baas je hond er dus gewoon af te halen.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Moos schreef:
zepenko schreef:

Je kan ook gewoon vinden dat er niet wordt gereden op vreemde honden; punt. Die interactie kan ook op andere manieren plaatsvinden. Bovendien ken ik ook een aantal honden die gewoon niet van zich afsnauwen, en dan heb je als baas je hond er dus gewoon af te halen.
Wat mag dan wel van jou?
* poot op schoft leggen
* voorstaan
* overstaan
* over de snuit pakken met de bek
Dat zit nl. in dezelfde orde als rijden.
Moos
Zeer actief

zepenko schreef:
Moos schreef:
zepenko schreef:

Wat mag dan wel van jou?
* poot op schoft leggen
* voorstaan
* overstaan
Moos mag dat allemaal niet. Hij mag vriendelijk snuffelen, en bijvoorbeeld een spelbuiging maken of doorlopen. Zodra hij een van de hierboven beschreven handelingen doet lopen we door. Ik ken genoeg andere reuen die dat niet accepteren en die wil ik niet in gevecht hebben met mijn 6 kilo hond.
Moos is trouwens ook meestal van het gewoon snuffelen en dan doorlopen of een spelbuiging maken, niks aan de hand verder.
Saar ook, mijn honden mogen andere vreemde honden niet domineren, klaar.
Als andere honden mijn honden domineren roep ik mijn honden bij me en lopen we door; nergens voor nodig. Contact met andere honden mag als het leuk is, anders vind ik het nergens voor nodig.

Tussen Moos en Saar, dus binnen de roedel, sta ik het wel allemaal toe.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

Moos schreef:
zepenko schreef:
Moos schreef:
zepenko schreef: Waarom is het logisch dat Marcel Bram er van af haalde? Als je je hond kennis laat maken met een vreemde hond en ze hebben een bepaalde interactie met elkaar, is het in mijn ogen aan beide honden om het e.e.a. zelf op te lossen (er van uit gaande dat beide sociale honden zijn). Dus als de gecastreerde reu er niet van gediend zou zijn, dient hij maar voor zichzelf op te komen. En als je niet wil dat Bram rijdt op een andere hond, laat je hem geen kennis maken.
Wat mag dan wel van jou?
* poot op schoft leggen
* voorstaan
* overstaan
Moos mag dat allemaal niet. Hij mag vriendelijk snuffelen, en bijvoorbeeld een spelbuiging maken of doorlopen. Zodra hij een van de hierboven beschreven handelingen doet lopen we door. Ik ken genoeg andere reuen die dat niet accepteren en die wil ik niet in gevecht hebben met mijn 6 kilo hond.
Moos is trouwens ook meestal van het gewoon snuffelen en dan doorlopen of een spelbuiging maken, niks aan de hand verder.
Saar ook, mijn honden mogen andere vreemde honden niet domineren, klaar.
Als andere honden mijn honden domineren roep ik mijn honden bij me en lopen we door; nergens voor nodig. Contact met andere honden mag als het leuk is, anders vind ik het nergens voor nodig.

Tussen Moos en Saar, dus binnen de roedel, sta ik het wel allemaal toe.
Oke, en hoge staartdracht, oren naar voren gericht en markeren. Mag dat wel?
Moos
Zeer actief

zepenko schreef:
Oke, en hoge staartdracht, oren naar voren gericht en markeren. Mag dat wel?
Moos heeft altijd een hoge staartdracht, dat hoort bij een Maltezer he, dus ja dat mag wel :mrgreen: :wink:
Markeren doet hij nooit als hij een andere reu ziet, en zijn oren staan altijd neutraal, of een tikkeltje naar achteren; flaporen kunnen wat lastig helemaal naar voren gezet worden.

Laat ik het kort zeggen; er wordt niet doelbewust gedomineerd naar een andere reu toe waardoor er wat lichte spanning ontstaat. Als er dus een hond met hoge stramme staart en hoog op de poten op ons komt afgelopen, en stijf kwispelend rondjes om Moos heen gaat draaien, stuur ik hem weg (of meestal lok ik Moos bij me trouwens). Moos doet dat nooit, maar zou hij dat doen dan moet hij meelopen. Als echter een hond hem op dergelijke manier 'uitdaagt' is hij bij jongere honden niet te beroerd daar op in te gaan, en dat wil ik dus niet hebben.
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jan 2006 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

van mij mag ook zo goed als niks wat op domineren van een vreemde hond lijkt. Tenminste niet als er het spanning of onbehagen oproept bij die andere hond, of bij mij eigen hond. Gewoon doorlopen, klaar.

Spok had er in het begin ook een handje van op gecastreerde reuen te rijden, ik haal hem er dan af als de andere hond het niet zelf oplost.

Ik heb trouwens zelf ook het idee dat het in dat geval om een geval miscommunicatie van twee honden gaat: de een is raakt opgewonden van de geur ofzo, dan ander voet zich een reu die gedomineerd wordt. Ik heb met spok meegemaakt dat hij flink werd gecorrigeerd, en dat hij het even zo vrolijk weer probeerde.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Rijden mag inderdaad niet van mij. Als een ontmoeting met een vreemde hond niet gezellig verloopt, loop ik door. Rijden laat ik even begaan. Grijpt de andere hond in, dan is het wel zo duidelijk. Grijpt hij niet in, dan grijp ik in.

Ik ben niet zo van 'honden zoeken het onderling wel uit' met vreemde honden.

Het is initimiderend machtsvertoon en dat wil ik niet hebben. Dus nee: overstaan mag bijv. ook niet, maar dat heeft hij ook nog nooit gedaan. Zoals ik al zei: klikt het niet tussen de honden, dan lopen we door.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Maar Bram kijkt wel altijd meteen weg als Moos naar hem gromt, daar houdt Moos van :mrgreen: :wink:
Ik vrees wel voor Moossie Boossie dat er een moment komt dat Bram terug gaat grommen. Hier in de buurt merk ik dat ook met bepaalde honden. Bram was daar eerst heel onderdanig naar toe (bijv. twee Weimaraners), maar inmiddels is dat niet meer zo. Hij gaat blij met ze spelen, wat die Weimaraners dan weer heel leuk vinden omdat bijna elke hond bang voor ze is.

Er is ook een Labrador die nogal vervelend intimideert. Bram was daar als de dood voor, maar de afgelopen week is het de omgekeerde wereld: Labrador komt intimiderend aangerend, Bram snauwt van zich af en Labrador druipt af. Het verandert dus wel wat, maar gelukkig nog steeds geen gevechten of zelfs maar pogingen daartoe. Bram wil vooral speeeeeeleen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
zepenko
Zeer actief

Ik speel even advocaat van de duivel, maar ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen.
Als ik in dit topic kijk, zie ik toch wel redelijk wat hoge staarten en zelfs een keer een kop op schoft (Bram bij boxer). Dit gaat al richting dominant gedrag. En ik verwacht ook dat de `boompolonaise' is geeindigd in een plasje links of rechts.

En dat valt allemaal onder normaal honds gedrag en ook normaal sociaal gedrag. Zo communiceren honden. En rijden is daar een onderdeel van. In dezelfde orde als poot of kop op schoft leggen.

Ik wil alleen maar aangeven dat er in een seconde tijd zo veel gecommuniceerd wordt tussen honden onderling, en dat dominant gedrag daar eigenlijk altijd deel van uit maakt. En dan komt het mij dus raar over dat op het ene niet gestuurd wordt door jullie en op het andere wel.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Ik wilde het al niet zeggen :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

zepenko schreef:En dat valt allemaal onder normaal honds gedrag en ook normaal sociaal gedrag. Zo communiceren honden. En rijden is daar een onderdeel van. .
Ik vind rijden op een gecastreerde reu omdat hij lekker ruikt dus geen noormaal honds gedrag.

Maar afgezien daarvan, ik laat het van de situatie afhangen wat ik toesta met een vreemde hond. Dat is altijd een kwestie van inschatten. En het heeft ook te maken met wat de andere baas vindt. De meeste bazen vinden het niet leuk als hun hond bereden wordt, en dat is voor mij al reden genoeg het af te kappen als de hond het zelf niet doet.

Zelf zeg ik soms: laat maar, als ik zie dat het bij spok geen spanning oproept, en hij het prima zelf kan regelen. Maar er zijn ook honden, en vooral als het niet de eerste keer is, die er echt afmoeten, en snel ook.
Laatst gewijzigd door Zoie op 25 jan 2006 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Rijden mag hier gewoon niet. Kan me weinig schelen of het normaal is of niet; ik vind het niet goed. Ook niet onderling tussen femke en tommie.
Ze doen het dan ook niet en ze lijken er weinig last van te hebben.
zepenko
Zeer actief

miekmiek schreef:Rijden mag hier gewoon niet. Kan me weinig schelen of het normaal is of niet; ik vind het niet goed. Ook niet onderling tussen femke en tommie.
Ze doen het dan ook niet en ze lijken er weinig last van te hebben.
In principe grijp je dan in in de rangorde en dat kan vervelende gevolgen hebben. Maar ik begrijp niet waarom bij bv. poot op schoft niet wordt ingegrepen en bij rijden wel.
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

En wat zou jij doen als de hond op de kat rijdt dan,zepenko?
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

zepenko schreef:
In principe grijp je dan in in de rangorde en dat kan vervelende gevolgen hebben. Maar ik begrijp niet waarom bij bv. poot op schoft niet wordt ingegrepen en bij rijden wel.
Ik grijp niet in in de rangorde, ik bepaal hem juist. Ik stel de grenzen en ik geef aan wat wel en niet mag. En rijden mag dus niet, wat hier prima geaccepteerd is en volkomen duidelijk.
zepenko
Zeer actief

Marie-José schreef:En wat zou jij doen als de hond op de kat rijdt dan,zepenko?
Ik weet niet al te veel van katten, maar volgens mij spreken ze een andere taal dan honden. Maar ik zou eerst kijken hoe de kat reageert. Lost deze het zelf op, zou ik dus niet ingrijpen. Da's voor de hond veel duidelijker. Lost deze het niet zelf op en leidt ze er onder, zou ik het de hond verbieden d.m.v. een negatief bekrachtigde nee.
Moos
Zeer actief

zepenko schreef:Ik speel even advocaat van de duivel, maar ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen.
Als ik in dit topic kijk, zie ik toch wel redelijk wat hoge staarten en zelfs een keer een kop op schoft (Bram bij boxer). Dit gaat al richting dominant gedrag. En ik verwacht ook dat de `boompolonaise' is geeindigd in een plasje links of rechts.

En dat valt allemaal onder normaal honds gedrag en ook normaal sociaal gedrag. Zo communiceren honden. En rijden is daar een onderdeel van. In dezelfde orde als poot of kop op schoft leggen.

Ik wil alleen maar aangeven dat er in een seconde tijd zo veel gecommuniceerd wordt tussen honden onderling, en dat dominant gedrag daar eigenlijk altijd deel van uit maakt. En dan komt het mij dus raar over dat op het ene niet gestuurd wordt door jullie en op het andere wel.
Nou, even dan puur over mijn eigen honden; ik zie daar nergens dat Moos een andere vreemde hond domineert. Hij snuffelt en 1 keer zie je hem op zijn achterpoten staan omdat het met dat kleine mixje aan het spelen was en die net wegrende :mrgreen:
Saar domineert nooit, die is vreselijk onderdanig, dus dat is al makkelijk.

Boompolonaise is een andere situatie, want ik neem aan dat je ondertussen wel begrepen had Bram en Moos elkaar al kennen vanaf dat Bram 10 weken was, en Vegas en Moos elkaar ook zeker langer kennen dan die ene dag. Dat zijn dan bekende honden, die af en toe samen en gelegenheidsroedel vormen en ja dan mag er meer. Als er een keertje een paar fikse snauwen zouden vallen tussen Moos en Bram dan mag dat, want ze zullen elkaar nog wel vaker zien, en zolang ze niet vechten (wat ik absoluut niet verwacht) mogen ze best eventjes wat uitzoeken d.m.v. licht snauwwerk.
Vegas en Moos is iets lastiger omdat Vegas wel erg sterk is voor mini-Moos, maar ook Vegas en Moos mogen meer dan Moos en een vreemde hond in het bos. Bovendien vertrouw ik Reini (en Linda) 100%, en vreemde bazen ken ik verder niet.

En oh ja, die Border Collie is een hondenvriendje uit het bos van Moos en Saar die ze ook al vanaf pup kennen. Was het een vreemde Border met zo'n hoge staart geweest had ik Moos bij me geroepen, maar dit is dus een uitermate bekende hond.

Die Boxer was een teefje, en die foto is inderdaad op een bepaald moment genomen, waarbij Bram misschien 1 seconden zijn kop zo neerlegde. Dat zijn dingen waar ik ook niet bij ingrijp. Als er gespeeld wordt, want dat werd er, en af en toe tussendoor even kort een dominante handeling vind ik dat prima. Waar ik het over heb zijn dominante handelingen tussen twee reuen die lang(er) duren (dus om elkaar heendraaien, rijden, met stramme staart fixeren etc.), en die spaning oproepen. Dat mag niet. En Moos kent echt wel prima het verschil tussen domineren in spel en domineren om stoer te doen naar een andere reu en wellicht te bedoelen "kom maar op, ik kan je hebben"
Laatst gewijzigd door Moos op 25 jan 2006 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

miekmiek schreef:
zepenko schreef:
Ik grijp niet in in de rangorde, ik bepaal hem juist. Ik stel de grenzen en ik geef aan wat wel en niet mag. En rijden mag dus niet, wat hier prima geaccepteerd is en volkomen duidelijk.
De ranghoogste (jij) heeft een relatie met hond A en een andere raltie met hond B. Daarin is vastgelegd dat jij (als het goed is) dominant bent over de betreffende hond. De relatie tussen je honden onderling is daar niet in vastgelegd. Die ligt vast in de relatie tussen jouw hond A en jouw hond B.

Als jij je dus bemoeit in de relatie tussen A en B, grijp je dus in in de rangorde. Jij gaat dan bepalen welke hond op de `tweede plek' komt. En dat kan vervelende gevolgen hebben (bv. rangordegevechten in jouw aanwezigheid of juist in jouw afwezigheid).
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

zepenko schreef:
Marie-José schreef:En wat zou jij doen als de hond op de kat rijdt dan,zepenko?
Ik weet niet al te veel van katten, maar volgens mij spreken ze een andere taal dan honden. Maar ik zou eerst kijken hoe de kat reageert. Lost deze het zelf op, zou ik dus niet ingrijpen. Da's voor de hond veel duidelijker. Lost deze het niet zelf op en leidt ze er onder, zou ik het de hond verbieden d.m.v. een negatief bekrachtigde nee.
Bij mij mag Dusty dat dus niet en hij krijgt dan een ferme Nee!
Maar goed...dat krijgt Maxi ook als ik buiten loop en hij wil rijden en de andere hond snauwt niet van zich af. Maxi heeft nooit gereden tot een half jaar geleden ik een bull terrier tegenkwam. (Hij is trouwens gecastreerd .)Maxi wilde rijden. Het baasje van die hond zei:laat hem maar,ze snauwt wel van zich af. Niet dus, hè! :roll: Met als gevolg Maxi, volgens mij, een paar sporten op de ladder gestegen is en élke hond probeert te berijden. :roll:
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Ik vrees wel voor Moossie Boossie dat er een moment komt dat Bram terug gaat grommen.
Ik denk dat het dan ook wel los zal lopen; ik gok namelijk dat Bram uiteindelijk wel de 'baas' zou kunnen zijn, alleen al omdat hij groter is en ook niet bepaald een watje, en Moos dat meestal feilloos doorheeft. Ik denk namelijk ook dat het feit Bram zondag opeens van alles mocht van Moos, en Moos geen een keer naar hem gesnauwd heeft, daar wellicht een teken van is. Moos begint ook respect voor Bram te ontwikkelen. (wat niet zegt dat hij vast nog steeds vindt dat Bram weg moet kijken ALS hij naar hem gromt, maar het was heel opvallend dat het dat zondag geen 1 keer gedaan heeft, en Bram juist heel veel mocht :wink: )
Afbeelding
Bea.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collies.
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bea. »

Bowie vind veel gecastreerde reuen ook leuk,hij gaat er hetzelfde mee om als met een loopse teef,maar rijen doet hij niet op een hond.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

zepenko schreef:Ik speel even advocaat van de duivel, maar ik hoop dat jullie het me niet kwalijk nemen.

Het is grappig dat je het boxer voorbeeld noemt, want daar hebben wij dus idd ingegrepen: zowel Reini als ik. De boxer werd teveel belaagd door Bram en Vegas en moest even op adem komen. Daarna herstelde ze zich en ging het prima.

En nee: ik grijp dus niet direct in, zoals ik al zei. Ook met rijden niet. Ik kijk eerst even of de hond het zelf oplost. Dat is veruit de beste manier omdat als ik ingrijp het vaak voor korte duur is (als ik even wegkijk, wordt er weer gereden). Maar zie ik dat de hond zich belaagd voelt, dan grijp ik in. Ik verwacht dat ook van een baas als zijn of haar hond Bram belaagd.

De verhouding Moos-Bram en Vegas-Bram is geheel anders dan met vreemde honden zoals Marloes al zei. Ze zien elkaar veel vaker en daar laat ik het dus verder gaan dan bij vreemde honden.

Moos en Bram hebben geen problemen op af en toen een snauw na, maar Vegas en Bram hebben weleens mot. We laten het even gewaar worden. Wordt het feller, dan leiden we ze af. Werkt dat ook niet, dan pakken we onze hond tegelijk vast en krijgen ze een 'time-out'. De ontwikkeling is dat ze het eerst heel goed met elkaar konden vinden, toen hadden ze wat onderling uit te maken qua rangorde en nu gaat het juist weer beter. Ze kennen elkaar van pup af aan dus dat is voor mij totaal anders dan met een vreemde hond.

Ik weet niet wat voor beeld je had, maar ik loop dus niet paniekerig achter Bram aan bij een hondontmoeting. Verre van dat, want Bram is helemaal gek op andere honden en ontmoetingen verlopen 99 van de 100 keer heel goed.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”