O ja, ik denk ook niet dat het echt mot wordt: even een beetje snauwen en dan is het wel beslist. Zolang Bram jong is, blijft Moos zeker de baas. Op de opvang is Takkie de tekkel de baas over alle crechehonden, dus afmeting zegt helemaal niks! De tekkel is wel de oudste reu en nogal dominant (zonder vervelend te zijn overigens), dus de jongere reuen schikken zich braaf naar hem.Moos schreef:Ik denk dat het dan ook wel los zal lopen; ik gok namelijk dat Bram uiteindelijk wel de 'baas' zou kunnen zijn, alleen al omdat hij groter is en ook niet bepaald een watje, en Moos dat meestal feilloos doorheeft. Ik denk namelijk ook dat het feit Bram zondag opeens van alles mocht van Moos, en Moos geen een keer naar hem gesnauwd heeft, daar wellicht een teken van is. Moos begint ook respect voor Bram te ontwikkelen. (wat niet zegt dat hij vast nog steeds vindt dat Bram weg moet kijken ALS hij naar hem gromt, maar het was heel opvallend dat het dat zondag geen 1 keer gedaan heeft, en Bram juist heel veel mochtZoek stok! schreef:Ik vrees wel voor Moossie Boossie dat er een moment komt dat Bram terug gaat grommen.Moos schreef:
Maar Bram kijkt wel altijd meteen weg als Moos naar hem gromt, daar houdt Moos van![]()
)
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gecastreerde reu
Moderator: moderatorteam
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik denk dat Moos en Bram het altijd wel goed zullen blijven vinden. Bram is niet opdringerig, en Moos is verder ook niet een hond die andere honden opzoekt om te gaan snauwen, dus dan gaat het verder prima. En inderdaad, een beetje snauwen zal er misschien wel een keer van komen, maar ach, dan is het ook weer goed daarnaZoek stok! schreef:O ja, ik denk ook niet dat het echt mot wordt: even een beetje snauwen en dan is het wel beslist. Zolang Bram jong is, blijft Moos zeker de baas. Op de opvang is Takkie de tekkel de baas over alle crechehonden, dus afmeting zegt helemaal niks! De tekkel is wel de oudste reu en nogal dominant (zonder vervelend te zijn overigens), dus de jongere reuen schikken zich braaf naar hem.Moos schreef:Ik denk dat het dan ook wel los zal lopen; ik gok namelijk dat Bram uiteindelijk wel de 'baas' zou kunnen zijn, alleen al omdat hij groter is en ook niet bepaald een watje, en Moos dat meestal feilloos doorheeft. Ik denk namelijk ook dat het feit Bram zondag opeens van alles mocht van Moos, en Moos geen een keer naar hem gesnauwd heeft, daar wellicht een teken van is. Moos begint ook respect voor Bram te ontwikkelen. (wat niet zegt dat hij vast nog steeds vindt dat Bram weg moet kijken ALS hij naar hem gromt, maar het was heel opvallend dat het dat zondag geen 1 keer gedaan heeft, en Bram juist heel veel mochtZoek stok! schreef:Ik vrees wel voor Moossie Boossie dat er een moment komt dat Bram terug gaat grommen.Moos schreef:
Maar Bram kijkt wel altijd meteen weg als Moos naar hem gromt, daar houdt Moos van![]()
)
Formaat maakt inderdaad niet echt wat uit, maar Moos is opzich geen hond die graag heel erg dominant doet. Vandaar dat ik merk dat hij wel onderscheidt maakt soms in formaat. Een JR die met stramme staart om hem heen komt draaien kan een fikse snauw krijgen, een Duitse Herder die hetzelfde doet laat hij minuten lang begaan

-
Reini
- Zeer actief
Ik zal me ook even melden omdat mijn hondje wordt aangehaald
Ik grijp dus wel heel snel in, vooral bij reuen
Ik grijp eigenlijk bij bijna ieder teken van dominantie in. Zowel van Vegas als van een andere reu.
Vegas mag niet met iedere hond kennis maken. Vreemde reuen vermijdt ik en ik lijn hem daardoor weleens aan tijdens een wandeling in onbekend gebied om een ontmoeting te voorkomen. Bij een naderende hond probeer ik de situatie zo snel als mogelijk in te schatten en dan roep ik Vegas bij me of ik laat hem gaan.
Ik heb een heel strikt opvoedingsplan getrokken met het oog op de toekomst. Vegas mag met veel teven spelen maar als hij ook maar iets te druk wordt en de teef kan het niet aan, dan haal ik hem weg en lopen we door. Ik ben heel erg conflictvermijdend ingesteld en zodoende is Vegas (tot nu toe) nog nooit in conflict geraakt met een vreemde hond.
Dit klinkt zo misschien allemaal heel zwaar maar in de praktijk verloopt het heel soepel
Ik loop niet gestresst achter Vegas aan want ik weet dat ik hem op tijd terug kan roepen (uitzonderingen daargelaten).
Hij kan spelen wat hij wil met alle bekende honden hier op de hei en hij komt niks te kort. Het is alleen wel zo dat ik bepaal met welke hond er gespeelt wordt en met welke hond niet
Ik grijp dus wel heel snel in, vooral bij reuen
Vegas mag niet met iedere hond kennis maken. Vreemde reuen vermijdt ik en ik lijn hem daardoor weleens aan tijdens een wandeling in onbekend gebied om een ontmoeting te voorkomen. Bij een naderende hond probeer ik de situatie zo snel als mogelijk in te schatten en dan roep ik Vegas bij me of ik laat hem gaan.
Ik heb een heel strikt opvoedingsplan getrokken met het oog op de toekomst. Vegas mag met veel teven spelen maar als hij ook maar iets te druk wordt en de teef kan het niet aan, dan haal ik hem weg en lopen we door. Ik ben heel erg conflictvermijdend ingesteld en zodoende is Vegas (tot nu toe) nog nooit in conflict geraakt met een vreemde hond.
Dit klinkt zo misschien allemaal heel zwaar maar in de praktijk verloopt het heel soepel
Hij kan spelen wat hij wil met alle bekende honden hier op de hei en hij komt niks te kort. Het is alleen wel zo dat ik bepaal met welke hond er gespeelt wordt en met welke hond niet
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Zoek stok!
- Zeer actief
Reuen reageren ook totaal anders op Vegas dan op Bram. Bram lijkt wel een soort kleine honden krediet te hebben en reuen zien Vegas als concurrentie.Reini schreef: Ik grijp dus wel heel snel in, vooral bij reuenIk grijp eigenlijk bij bijna ieder teken van dominantie in. Zowel van Vegas als van een andere reu.
Raar eigenlijk of niet?

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Ik weet niet of dat met formaat te maken heeft eigenlijk. Ik hoor wel vaak dat er grote honden zijn die graag knokken maar niet met kleine hondjes trouwens, dat wel. Maar dan echt kleine hondjes, maatje MoosZoek stok! schreef:Reuen reageren ook totaal anders op Vegas dan op Bram. Bram lijkt wel een soort kleine honden krediet te hebben en reuen zien Vegas als concurrentie.Reini schreef: Ik grijp dus wel heel snel in, vooral bij reuenIk grijp eigenlijk bij bijna ieder teken van dominantie in. Zowel van Vegas als van een andere reu.
Raar eigenlijk of niet?Hebben alle kleinere honden dat krediet?
Ik denk dat het ook met de houding van Bram en Vegas te maken heeft. En dan bedoel ik absoluut niks ten nadelen van Vegas, maar Bram heeft bij een ontmoeting eigenlijk bijna altijd meteen zoiets van "ik gooi me in een spelbuiging, zet mijn leukste bekkie op, en dan kunnen we misschien wel spelen????"
Vegas doet dat minder, die blijft rechtop staan wachten wat de andere hond gaat doen (tenminste, dat is wat ik gezien heb

-
Reini
- Zeer actief
Vegas maakt zich niet laag nee d.m.v. een spelbuiging. Hij blijft rechtop staan afwachtend wat de ander gaat doen en daar ga ik dus niet op wachten
Als ik een vreemde hond aan zie komen die ook al in een hoge houding loopt, dan roep ik Vegas bij me
Vegas wijkt namelijk niet en daar kunnen problemen van komen die ik wil vermijden.
Hij krijgt weleens een snauw en tot nu toe doet hij niks terug maar.. hij gaat ook geen stap opzij als ik hem niet mee roep. Spanning wordt dan opgebouwd en daar komt narigheid van.
Om trouwens even een klein beetje on topic terug te gaan:
Er lopen twee reuen hier op de hei (een bullmastiff en een mastino) die een obsessie hebben voor Vegas. Vegas is nog intact dus het gecastreerde gaat hier niet op, maar deze twee honden zijn helemaal van hem gefascineerd. De bullmastiff kent hij al van puppy en die komen we weleens tegen en die wordt helemaal wild van Vegas alsof het een teef is
De mastino wil Vegas van onder tot boven besnuffelen, al weet ik niet zeker of dat van hem uit liefde gebeurd
Als ik een vreemde hond aan zie komen die ook al in een hoge houding loopt, dan roep ik Vegas bij me
Hij krijgt weleens een snauw en tot nu toe doet hij niks terug maar.. hij gaat ook geen stap opzij als ik hem niet mee roep. Spanning wordt dan opgebouwd en daar komt narigheid van.
Om trouwens even een klein beetje on topic terug te gaan:
Er lopen twee reuen hier op de hei (een bullmastiff en een mastino) die een obsessie hebben voor Vegas. Vegas is nog intact dus het gecastreerde gaat hier niet op, maar deze twee honden zijn helemaal van hem gefascineerd. De bullmastiff kent hij al van puppy en die komen we weleens tegen en die wordt helemaal wild van Vegas alsof het een teef is
De mastino wil Vegas van onder tot boven besnuffelen, al weet ik niet zeker of dat van hem uit liefde gebeurd
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

- Moos
- Zeer actief
-
miekmiek
Je kunt me de boom in met je hond A en je hond B, het is in mijn ogen veel simpeler; het is JA of het is NEE. En in het geval van het rijden is het een duidelijk NEE. Klaar. Geen moeilijk gedoe, maar gewoon duidelijk.zepenko schreef: De ranghoogste (jij) heeft een relatie met hond A en een andere raltie met hond B. Daarin is vastgelegd dat jij (als het goed is) dominant bent over de betreffende hond. De relatie tussen je honden onderling is daar niet in vastgelegd. Die ligt vast in de relatie tussen jouw hond A en jouw hond B.
Als jij je dus bemoeit in de relatie tussen A en B, grijp je dus in in de rangorde. Jij gaat dan bepalen welke hond op de `tweede plek' komt. En dat kan vervelende gevolgen hebben (bv. rangordegevechten in jouw aanwezigheid of juist in jouw afwezigheid).
- Zoie
- Zeer actief
mag ik je eens vragen Zepenko, geloof je nu zelf dat je je hond van willekeurig welk wangedrag of onwenselijk gedrag dat hij of zij ook vertoont, in jouw ogen, kunt weerhouden met een negatief bekrachtigd "nee" ? Ook als dat gedrag buitengewoon zelfbelonend en / of door instincten gedreven is? Dus b.v. je hebt een reu die op een willige loopse teef wil rijden, en jij zegt gewoon je negatief bekrachtigde nee, en hij stopt ? Je hebt een jachthond die niks liever doet dan op katten jagen, en jij zegt gewoon je negatief bekrachtigde nee, en hij stopt ? enz.zepenko schreef:[ Lost deze het niet zelf op en leidt ze er onder, zou ik het de hond verbieden d.m.v. een negatief bekrachtigde nee.
Ik geloof er zelf niks van.

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Zoie
- Zeer actief
Maar een brul is al een positieve straf.Marie-José schreef:![]()
Wou dat dat zo was! Ik brul :NEE...en Maxi denkt
Stap ik dan op hem af,in het geval van rijden...dan duikt ie weg zodat ik hem niet te pakken krijg om vervolgens snel door te gaan met waar ie gebleven was.
![]()
Dusty aan de andere kant stopt wel als ik die brul geef met rijden op de kat.
Ik hamer nogal op dit punt, omdat ik die zogenaamde negatief bekrachtigde "nee " een soort theoretische schaamlap vind waarachter de positivo's zich kunnen verschuilen als ze toch gewoon corrigeren.
Ik zeg het een beetje provocerend in de hoop op een reactie

-
miekmiek
- Zoie
- Zeer actief
Om hier ook nog even een kleine kanttekening bij te maken, mijn uitlaathond Luna pikt ook niks geen dominant gedoe van reuen, en hoe groter / stoerder de reu hoe groter de kans dat ze het niet pikt.Reini schreef:Ik grijp dus wel heel snel in, vooral bij reuen:
Ik vermeld dit even, omdat ik het nogal eens mee heb gemaakt dat stoere reuen-eigenaren er nogal snel vanuit gaan dat het wel goed zal gaan omdat Luna een teef is. Dat is dus niet zo in het geval van Luna. Bij Zoë was dat wel zo, met een reu ging het altijd goed.

- MJ
- Zeer actief
Wie ik??Zoie schreef:Maar een brul is al een positieve straf.Marie-José schreef:![]()
Stap ik dan op hem af,in het geval van rijden...dan duikt ie weg zodat ik hem niet te pakken krijg om vervolgens snel door te gaan met waar ie gebleven was.
![]()
Ik hamer nogal op dit punt, omdat ik die zogenaamde negatief bekrachtigde "nee " een soort theoretische schaamlap vind waarachter de positivo's zich kunnen verschuilen als ze toch gewoon corrigeren.
Ik red dat ook niet als Maxi een hert ziet en met alleen een NEE hem te stoppen. (kan hem dan uberhaupt niet stoppen eigenlijk
- Zoie
- Zeer actief
Uh nee, je bent overduidelijk geen positivoMarie-José schreef:Wie ik??Zoie schreef:Maar een brul is al een positieve straf.Marie-José schreef:![]()
![]()
Ik zeg het een beetje provocerend in de hoop op een reactie![]()
Net zoals jij in een bovenstaand stukje aan Zepenko schreef, geloof ik dat ook niet,Jan. Ik corrigeer wel degelijk à ls mijn hond de commando's kent en gewoon denkt :ja daaaaag.
Ik red dat ook niet als Maxi een hert ziet en met alleen een NEE hem te stoppen. (kan hem dan uberhaupt niet stoppen eigenlijk)

- MJ
- Zeer actief
Euhm...Zoie schreef:Uh nee, je bent overduidelijk geen positivoMarie-José schreef:Wie ik??Zoie schreef:Maar een brul is al een positieve straf.Marie-José schreef:![]()
![]()
Net zoals jij in een bovenstaand stukje aan Zepenko schreef, geloof ik dat ook niet,Jan. Ik corrigeer wel degelijk à ls mijn hond de commando's kent en gewoon denkt :ja daaaaag.
Ik red dat ook niet als Maxi een hert ziet en met alleen een NEE hem te stoppen. (kan hem dan uberhaupt niet stoppen eigenlijk)
- Zoie
- Zeer actief
Ik bedoel dat het mij heel duidelijk is dat jij niet gelooft, net als ik, dat je wan - c.q. ongewenst gedrag altijd kunt stoppen middels een negatief bekrachtigd "nee " .Marie-José schreef:Euhm...Zoie schreef:Uh nee, je bent overduidelijk geen positivoMarie-José schreef:Wie ik??Zoie schreef: Maar een brul is al een positieve straf.
....hoebedoellieda?

- MJ
- Zeer actief
- Zoie
- Zeer actief
haha, nou, dat doe ik ook niet hoor. Nooit lijfstraffen gebruikt. Maar ik corrigeer wel, ik geloof niet dat er iets mis mee is, niet perse tenminste, en ik geloof ook niet dat iemand daadwerkelijk een hond kan opvoeden, begeleiden en trainen, zonder daadwerkelijk enige vorm positieve straf te gebruiken, in welke vorm dan ook.Marie-José schreef:![]()
Nou moet je me ook niet gelijk met de zweep klaar zien staan,hè?!
![]()
Afgezien daarvan begrijp ik niet waarom je een zo'n gekunstelde omgang met je hond zou moeten willen nastreven dat je nooit eens boos of zo zou mogen wezen.

- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Dat is kul hoor Miek!miekmiek schreef:Ik grijp niet in in de rangorde, ik bepaal hem juist. Ik stel de grenzen en ik geef aan wat wel en niet mag. En rijden mag dus niet, wat hier prima geaccepteerd is en volkomen duidelijk.zepenko schreef:
In principe grijp je dan in in de rangorde en dat kan vervelende gevolgen hebben. Maar ik begrijp niet waarom bij bv. poot op schoft niet wordt ingegrepen en bij rijden wel.
Ik laat mijn honden onderling het echt volkomen uitzoeken. Binnen de roedel bemoei ik me alleen met hevige vechtpartijen en die komen nooit voor.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoie schreef:Ik hamer nogal op dit punt, omdat ik die zogenaamde negatief bekrachtigde "nee " een soort theoretische schaamlap vind waarachter de positivo's zich kunnen verschuilen als ze toch gewoon corrigeren.
Daar luister mijn hond prima naar hoor!
Overigens, ik corrigeer rijgedrag niet en ik vind ook dat je dat niet mag doen. Je corrigeert geen normaal gedrag.
Wel haal ik gewoon zonder verder commentaar mijn hond van de andere hond af of ik poog hem weg te roepen.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Hanneke2
- Zeer actief
Is er niet een groot verschil tussen rijden binnen de roedel en rijden op vreemde honden? Met vreemde honden is er toch geen rangorde?
Als het stel hier op elkaar wil rijden vind ik dat niet zo'n punt, maar behalve ooit 1 voorzichtige poging is er nog nooit op elkaar gereden. Ze pikken het geen van beiden, en dat weten ze van elkaar.
Maar met vreemde honden, ik wil het niet. Jack komt zo heel af en toe, zeg eens in het jaar, op het onzalige idee om een ritje op een wildvreemde hond te maken (loopse teven buiten beschouwing gelaten
), en verdomd, hij pakt er altijd een met HD. Dat kan je toch niet toestaan?
Als het stel hier op elkaar wil rijden vind ik dat niet zo'n punt, maar behalve ooit 1 voorzichtige poging is er nog nooit op elkaar gereden. Ze pikken het geen van beiden, en dat weten ze van elkaar.
Maar met vreemde honden, ik wil het niet. Jack komt zo heel af en toe, zeg eens in het jaar, op het onzalige idee om een ritje op een wildvreemde hond te maken (loopse teven buiten beschouwing gelaten
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- starfleet
- Erelid
Bram gedraagt zich anders als Vegas. Als Vegas wordt afgesnauwd blijft hij staan met een kop van "Ik ben toch liehieff, wat is dat nou, ik snapdurniksvan", terwijl Bram terugdeinst en elders gaat kijken.Zoek stok! schreef:
Raar eigenlijk of niet?Hebben alle kleinere honden dat krediet?
Bram hoort niet bij de kleine honden, hij is nauwelijks kleiner dan Vegas, maar hij gaat gelijk in speelhouding op een beetje afstand. Ik denk dat hij daarom minder snel in conflict zal komen met flinke reuen. Vegas zoekt het conflict niet op en hij pikt heel veel, maar ik vind het heel verstandig zoals Reini het aanpakt, gewoon goed opletten, want hij wijkt niet.
Anne
- starfleet
- Erelid
Als ik bij Buffy een flinke "nee" gebruik is dat voor Buffy precies hetzelfde als een druk op de teletakt voor een Mechelse herder in de africhting wat ik ervan begrepen heb.Zoie schreef:
Dat is gewoon een hele flinke correctie, die ik heel, heel erg zelden gebruik omdat ik geloof in positief opvoeden, belonen en negeren. Dat is wat anders dan het woordje "nee" aanleren voor een puppie. Je hebt "nee"
Anne
- Zoie
- Zeer actief
ik bedoel dat er in dat "NEEEEEEE! " minstens een element van positiieve straf zit, ook al heb je het netjes negatief aangeleerd.Eline* schreef:Zoie schreef:Ik hamer nogal op dit punt, omdat ik die zogenaamde negatief bekrachtigde "nee " een soort theoretische schaamlap vind waarachter de positivo's zich kunnen verschuilen als ze toch gewoon corrigeren.
Ik zeg het een beetje provocerend in de hoop op een reactieNEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!
![]()
Daar luister mijn hond prima naar hoor!Of bedoelde je dat niet?
![]()
Overigens, ik corrigeer rijgedrag niet en ik vind ook dat je dat niet mag doen. Je corrigeert geen normaal gedrag.
Wel haal ik gewoon zonder verder commentaar mijn hond van de andere hond af of ik poog hem weg te roepen.
Laatst gewijzigd door Zoie op 26 jan 2006 05:52, 1 keer totaal gewijzigd.

- Zoie
- Zeer actief
Ik doe ook hel veel positief, maar ik corrigeer ook. Natuurlijk brul ik b.v. sinet niet de oren van haar hoofd, maar als ze en hap paardenpoep wil nemen, zeg ik ook "nee, nee ", dan kijkt ze me aan, en dan roep ik haar bij me, en krijgt ze een koekje en een compliment. Ik zeg niet dat dit de goede methode is,het is maar een voorbeeld, maar daar heeft ze echt niks van hoor.starfleet schreef:Als ik bij Buffy een flinke "nee" gebruik is dat voor Buffy precies hetzelfde als een druk op de teletakt voor een Mechelse herder in de africhting wat ik ervan begrepen heb.Zoie schreef:
Dat is gewoon een hele flinke correctie, die ik heel, heel erg zelden gebruik omdat ik geloof in positief opvoeden, belonen en negeren. Dat is wat anders dan het woordje "nee" aanleren voor een puppie. Je hebt "nee"en "nee"
![]()
Anne

- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Natuurlijk.Zoie schreef:ik bedoel dat er in dat "NEEEEEEE! " minstens een element van positiieve straf zit, ook al heb je het netjes negatief aangeleerd.
Negatief bekrachtigen is overigens iets doen waardoor gedrag TOEneemt..je bekrachtigt immers. Dat doe je dus door iets onaangenaams te stoppen. Die term wordt dus helemaal fout gebruikt en jullie bedoelen een non rewardsignal.
Dan klopt alles weer. Het mag dan wel vroeg zijn....
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Zoie
- Zeer actief
uh, ja , ik emmer altijd wat met de termen, maar ik geloof dat we hetzelfde bedoelen.Eline* schreef:Natuurlijk.Zoie schreef:ik bedoel dat er in dat "NEEEEEEE! " minstens een element van positiieve straf zit, ook al heb je het netjes negatief aangeleerd.Alles wat gedrag doet stoppen door een ingrijpen van buitenaf heeft een negatieve associatie, anders zou het immers gedrag niet doen stoppen.
Negatief bekrachtigen is overigens iets doen waardoor gedrag TOEneemt..je bekrachtigt immers. Dat doe je dus door iets onaangenaams te stoppen. Die term wordt dus helemaal fout gebruikt en jullie bedoelen een non rewardsignal.
Dan klopt alles weer. Het mag dan wel vroeg zijn....

- Zoek stok!
- Zeer actief
Het is nog 'erger': Bram gaat een blokkie om als hij denkt dat er een conflict kan ontstaan. Dat was afgelopen zondag heel duidelijk: er kwam een Labrador aan, Bram ging even kijken maar zag direct dat het niet goed was, dus hij loopt zo de andere kant op zonder signalen te geven. Zo van tralalalalala ik ga snuffelen aan de volgende boom.starfleet schreef:
Bram gedraagt zich anders als Vegas. Als Vegas wordt afgesnauwd blijft hij staan met een kop van "Ik ben toch liehieff, wat is dat nou, ik snapdurniksvan", terwijl Bram terugdeinst en elders gaat kijken.
De Labrador loopt vervolgens met een rechte lijn op Vegas af en die twee gaan stram tegenover elkaar staan. Reini riep direct en toen was het weer klaar omdat Vegas wegliep naar Reini toe.
Interessant he, hondengedrag.

Linda, Izzie en Bram