Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vraagje voor Duitse doggen bezitters of liefhebbers

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Hughy
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hughy »

er is ook een andere manier, je kunt ook eerst vragen: "betekent het dat jij uiterlijk belangrijker vindt dan gezondheid?" of "hoe denk je dat je met dit ras onnodige botproblemen kunt voorkomen?"

het is gewoon te kort door de bocht waardoor er onnodig gekwetst wordt.
Afbeelding Mart dogloos, Hughy en Lemon in mijn herinnering
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Sorry, maar ik vind het een beetje jammer dat hier zo'n discussie over moet ontstaan. Ik kan het niet eens een discussie noemen, het is meer een welles/nietes spelletje.

Smaken verschillen nou eenmaal. Dat de dog niet het meest gezonde ras is lijkt me duidelijk. Helaas heeft nog niemand DE manier gevonden om het ras te verbeteren. We mogen alleen maar hopen dat de fokkers hun uiterste best doen om zo gezond mogelijke honden te fokken.
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

Martijn schreef:Schelden niet nee...alleen kritiek op de focus van de zogenaamde liefhebbers. Die niet op het probleem maar op de esthetiek ligt.
Dat mag niet?

Ik mag me op dit forum niet druk maken over onnodig hondenleed?
Of geldt die regel alleen als het om jou gaat?
tuurlijk mag je je druk maken over hondenleed , maar hou mijn honden er buiten dan , als je ze nooit gezien hebt. Want ik heb werkelijk geen idee hoe je er aan komt dat ik grote doggen heb en fok . Want ik denk dat lance en oops de kleinste dogjes zijn hier op het forum.
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

Volgens mijn DA is bv een dog onder narcose brengen een groter risico dan normaal omdat een dog eigenlijk een te groot lichaam heeft voor z'n hart. Ik hoor veel te vaak dat doggen voor hun 9e dood neervallen of cardiomyopathie krijgen. En anders blijven ze vaak in een maagtorsie. Dat heeft voor mijn gevoel toch echt te maken met groot, groter, grootst fokken en breed, breder, breedst. Honden met een diepe borstkas hebben meer kans op een maagtorsie maar ik hoor nooit van andere rassen met een diepe borstkas dat het daar doodsoorzaak nummer 2 of zo is. Ik hoor ook niet bij andere brede rassen (misschien kan Mol daar iets over zeggen) dat er veel cardiomyopathie voorkomt.
Dan is er bij het selectief fokken bij de dog (erg hoog en breed) toch echt iets fout gegaan. Hetzij door selectief te fokken met honden die een grote hoogte hadden (maar bv. niet het beste hart, of niet de sterkste exemplaren) of het is genetisch gewoon niet verenigbaar om een hele grote brede hond te fokken die fysiek sterk en gezond is.
jip007
Erelid

ook bij kleine rassen komen maagtorsies voor , en dat narcose gevaarlijker is voor doggen , heeft mijn DA nooit iets over gezegt . En idd komen sommigen niet uit de narcose en als je dan het sectie rapport leest , heeft de doods oorzaak vaak niets met de narcose te maken.
Afbeelding
moderatorteam
Zeer actief

Ongelezen bericht door moderatorteam »

Hierbij het verzoek om het niet op de man te spelen en het ontopic te houden.
Met vriendelijke groet
Moderators hondenforum.nl

Niemand is incognito
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

greatdane schreef:Ik loop hier niet zomaar wat te verkondigen,hoor :roll:
Het eerste wat ik vraag als ik hoor dat iemand een dog gehad heeft,is zijn leeftijd.
De laatste die ik sprak die een dog gehad heeft was de kraamhulp van mijn zus.
Een gestroomde teef en echter 11 jaar geworden. :roll:
Nee, ik geloof je ook best wel, maar ik zit ook niet zomaar wat te lullen als ik schrijf dat van ons doggenwandelgroepje de afgelopen jaar nog geen dog ouder is geworden dan 7 jaar (en de meesten dus nog jonger zijn overleden). Onze Lana is echt een grote uitzondering in onze groep met haar bijna 9 jaar.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Gonny schreef:tja de ene Dog zal ouder worden als de andere......onze vorige Dog is maar 6 jaar geworden...
Hoi Gonny,

Onze Freek is ook maar 6 jaar geworden (op drie weken na 7) en onze Max is zelfs maar 20 maanden oud geworden...
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Het is dus zeker niet nodig dat een hond minstens 80 cm hoog is om een zelfstandig zwijnenjager te zijn :wink:
Hoi Marc,

Ik heb er hier één van 82 cm. hoog die een zelfstandig zwijnenjager is. :mrgreen:
(Sorry, even een geintje tussendoor. :wink: )
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Gonny schreef:Ik hoop dat Boris nog ietsje breder wordt!! :ok:
Hoi Gonny,

Boris mag nog twee jaar uitzwaren, dus die wordt echt nog wel breder, hoor. :wink:
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Dan is er bij het selectief fokken bij de dog (erg hoog en breed) toch echt iets fout gegaan. Hetzij door selectief te fokken met honden die een grote hoogte hadden (maar bv. niet het beste hart, of niet de sterkste exemplaren) of het is genetisch gewoon niet verenigbaar om een hele grote brede hond te fokken die fysiek sterk en gezond is.
Hoi Esther,

Wat naar mijn idee ook meespeelt, is dat de kleurslagen van de doggen strikt gescheiden moeten blijven. Zo wordt de spoeling veel dunner en fok je dus, naar mijn idee, ook sneller problemen in een ras.
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

jip007 schreef:ook bij kleine rassen komen maagtorsies voor
Hoi Jip,

Wij hebben vroeger thuis altijd kleinere rassen gehad (Cocker Spaniels, Dalmatier, Duitse Staander), ook rassen met diepe borstkassen, maar die hebben nooit iets van een maagtorsie gehad. (Sterker nog: ze hebben helemaal nooit wat gehad en zijn allemaal 15 en 16 jaar geworden!)
Ik heb nu 8,5 jaar doggen en al twee maagtorsies meegemaakt...
jip007
Erelid

Scooby schreef:
jip007 schreef:ook bij kleine rassen komen maagtorsies voor
Hoi Jip,

Wij hebben vroeger thuis altijd kleinere rassen gehad (Cocker Spaniels, Dalmatier, Duitse Staander), ook rassen met diepe borstkassen, maar die hebben nooit iets van een maagtorsie gehad. (Sterker nog: ze hebben helemaal nooit wat gehad en zijn allemaal 15 en 16 jaar geworden!)
Ik heb nu 8,5 jaar doggen en al twee maagtorsies meegemaakt...
Vanaf 1994 observeerde en onderzocht Dr. Larry Glickmanvan de Purdue University for veterinary medicine USA 1914

De risicofactoren.
Duitse doggen hebben het grootste risico (42,4%). Andere rassen met een verhoogd risico zijn Bloedhond, Ierse wolfshond,Ierse setter, Akita, Poedel klein, Duitse herder, Duitse boxer en andere rassen en kruisingen met een grote(re) borstvolume evenals honden met een smalle borstkast.

Bij slanke honden ontwikkelt zich vaker een maagdraaiing dan bij te dikke honden. Men vermoedt dat het vet ruimte neemt in de buikholte wat de maag minder speelruimte geeft.

Oudere honden hebben een verhoogd risico.
Na het vijfde levensjaar neemt het risico jaarlijks toe met 20%. Bij de zeer grote rassen begint deze risicotoename al na het derde levensjaar.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Dogo's bv zijn honden die op zwijnen jagen en als je het mij vraagt zijn het dat soort honden geweest die nu de doggen zijn kwa formaat en ook wel kwa uiterlijk. :19:
Op dit moment is geen enkele hond die op zwijnen jaagt zo groot als een dog. Ze worden wel ingekruist in die honden maar dan wel met een dogo of pitbull om ze echt geschikt te maken.

http://www.boardogs.com
Hoi Marc,

Dat klopt, brede en dikke spieren reageren nu eenmaal minder snel en heftig dan lange en dunne spieren. De grof gebouwde hond is dus wel sterk, maar kan geen hoge snelheden ontwikkelen. De fijn gebouwde hond kan geen kracht zetten, maar is wel ontzettend snel.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

jip007 schreef:ook bij kleine rassen komen maagtorsies voor , en dat narcose gevaarlijker is voor doggen , heeft mijn DA nooit iets over gezegt . En idd komen sommigen niet uit de narcose en als je dan het sectie rapport leest , heeft de doods oorzaak vaak niets met de narcose te maken.
Hier komt het door dat ook ik me begon te ergeren gister en dus wat ongenuanceerder ging schrijven. Er zijn geen andere rassen waar de maagtorsie op nr 2 doodsoorzaak staat :19: Natuurlijk komen er wel maagtorsies voor maar bij een dog mag je eigenlijk wel verwachten dat 1 op de 2 eraan dood zal gaan. Elke dog die ik heb gekend, ook de hond die 11 of 12 werd is er aan doodgegaan.

De problemen met de narcose zijn dan wel niet direct gelinkt aan de narcose als in het middel maar dat kan ook niet want narcosemiddel is niet dodelijk. Wel is het dodelijk bij een vergoot hart en bij een slecht hart in combinatie met een groot lichaamsvolume. Daarom blijven zoveel doggen in de narcose. :19:

Ik begon me gister dus ook te ergeren aangezien je soms net doet alsof er niks aan de hand is. :wink:
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

MARC_S schreef:
jip007 schreef:ook bij kleine rassen komen maagtorsies voor , en dat narcose gevaarlijker is voor doggen , heeft mijn DA nooit iets over gezegt . En idd komen sommigen niet uit de narcose en als je dan het sectie rapport leest , heeft de doods oorzaak vaak niets met de narcose te maken.
Hier komt het door dat ook ik me begon te ergeren gister en dus wat ongenuanceerder ging schrijven. Er zijn geen andere rassen waar de maagtorsie op nr 2 doodsoorzaak staat :19: Natuurlijk komen er wel maagtorsies voor maar bij een dog mag je eigenlijk wel verwachten dat 1 op de 2 eraan dood zal gaan. Elke dog die ik heb gekend, ook de hond die 11 of 12 werd is er aan doodgegaan.

De problemen met de narcose zijn dan wel niet direct gelinkt aan de narcose als in het middel maar dat kan ook niet want narcosemiddel is niet dodelijk. Wel is het dodelijk bij een vergoot hart en bij een slecht hart in combinatie met een groot lichaamsvolume. Daarom blijven zoveel doggen in de narcose. :19:

Ik begon me gister dus ook te ergeren aangezien je soms net doet alsof er niks aan de hand is. :wink:
de molosser in het algemeen is gevoeliger op een narcose

mol :8):
jip007
Erelid

MARC_S schreef:

ik doe niet of er niets aan de hand is , ik weet dat het ras niet gezond is , en ik zeg ook nergens dat dat wel zo is. En de doggen waar ik van gehoord heb die in de nacose zijn gebleven is sectie op verricht , en wat bleek dat van de 7 gevallen er 6 verbloed waren. En van wie hoor jij dat er zoveel doggen in de narcose blijven , daar ben ik wel nieuwsgierig naar , want volgen mijn DA is dat helemaal niet zo ,vooral niet met de gasnarcose tegenwoordig , en mij DA doet toch aardig wat operaties bij doggen.
Afbeelding
jip007
Erelid

Mol schreef: de molosser in het algemeen is gevoeliger op een narcose

volgens mijn DA niet , ja misschien wel als ze 8/9 jaar zijn .
Afbeelding
Mol
Zeer actief

jip007 schreef:

mij DA heeft er altijd voor gewaarschuwt dat mollossers gevoeliger zijn op narcoses, en dat ze ook minder nodig hebben in de verhouding tot hun gewicht

jip007
Erelid

Martijn schreef:
jip007 schreef:

En dat is dan omdat ze op die leeftijd oud zijn?

En dat heeft dan weer niets met de organen en de maat te maken? Ook al is algemeen bekend dat kleinere rassen langer leven?
ja martijn 9 jaar is al een aardige leeftijd voor een dog ,dat gaat trouwens op voor alle molossers en niet alleen voor de dog. En ja kleine hondjes worden ouder , alhoewel als ik bij medisch kijk , er een hoop rassen zijn met problemen.
Afbeelding
jip007
Erelid

Mol schreef:
jip007 schreef:

mij DA heeft er altijd voor gewaarschuwt dat mollossers gevoeliger zijn op narcoses, en dat ze ook minder nodig hebben in de verhouding tot hun gewicht

ligt er aan wat voor narcose , gas narcose kunnen ze regelen tijdens de operatie.
Afbeelding
Mol
Zeer actief

jip007 schreef:
Mol schreef:
jip007 schreef:

ligt er aan wat voor narcose , gas narcose kunnen ze regelen tijdens de operatie.
ja dat klopt daarom gebruitk me DA alleen maar gas narcose maar dan nog zijn ze er nog steeds gevoeliger op

greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Essy schreef:Er staat ook bij " This dog stood 34 1/2 tall which at the time
made him the tallest ever known in the breed." Een uitzondering dus.
De doggen waar jij het graag over hebt die op beren en zwijnen joegen, in grote groepen!, die waren echt veel en veel kleiner. Dus je hoeft echt geen dog van 90 cm en 80 kg te hebben voor dat soort jacht.
Die lengte van 85cm of hoger is er echt later pas selectief ingefokt en voor mijn gevoel ten koste van de gezondheid en de levensverwachting van de duitse dog.
Je kan de boeken erop na kijken en merendeels buitenlandse sites en je leest praktisch overal dat ze de grotere honden prefereerden,gewoonweg omdat deze sterker waren.
Ook wat je zegt over in grote groepen lees ik bijna nergens terug,juist de grootste en sterkste gingen mee.
Ik heb weleens jagers gesproken uit australië(ook ian colley van boardogs :wink: )ook deze man kende mensen daar die nog steeds jagen met pure Europese! doggen,maar idd veelal wordt er iets van bullbloed doorheen gekruist(ik heb ook nog ergens de exacte kruisingen staan)om ze beter bestand te maken tegen de hitte.
De jager die ik toendertijd heb gesproken die doggen gebruikte vertelde me juist dat hij zwaardere doggen wilde(veelal uit roemenië dacht ik)omdat er in sommige gebieden daar niet geschoten mag worden en de hond het dus merendeels zelfstandig moet doen,soms kan hij helpen met een messteek.
Dus ook deze jager en waarschijnlijk vroeger ook prefereerden grotere en zwaardere honden,omdat deze gewoon sneller doden.
En vergeet niet dat er praktisch altijd een greyhound of kruising ervan meegaat dus de dog hoeft geen 50km/h te halen.
Moet er wel bij zeggen dat deze man ook graag dogo's had gewild,maar helaas verboden aldaar.
Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat een dog dus 90 kilo en 90 cm móet zijn,maar dus ook geen 70cm en 55 kg.
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
greatdane
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Dog-Wolfspitz
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door greatdane »

Essy schreef: Ik hoor ook niet bij andere brede rassen (misschien kan Mol daar iets over zeggen) dat er veel cardiomyopathie voorkomt.
dobermans, cocker en springer spaniels, boxers, Ierse setters, Duitse herders, Sint Bernards en Ierse wolfshonden :idea:
Afbeelding
Bruno 07-05-2012-*16-10-2012
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Natuurlijk komen er wel maagtorsies voor maar bij een dog mag je eigenlijk wel verwachten dat 1 op de 2 eraan dood zal gaan.
Hoi Marc,

Nu moet ik je toch echt even tegenspreken, want ik weet vrijwel zeker dat niet 50% van de doggen overlijdt aan een maagtorsie.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Scooby schreef:
MARC_S schreef:Natuurlijk komen er wel maagtorsies voor maar bij een dog mag je eigenlijk wel verwachten dat 1 op de 2 eraan dood zal gaan.
Hoi Marc,

Nu moet ik je toch echt even tegenspreken, want ik weet vrijwel zeker dat niet 50% van de doggen overlijdt aan een maagtorsie.
Ik heb me vergist in die zin dat eigenaars er op tijd bij kunnen zijn :wink: 4 van de 10 doggen krijgt nl een maagtorsie uiteindelijk.
De drie meest voorkomende doodsoorzaken zijn: maagtorsie, hartfalen en kanker. Ik ken de uiteindelijke volgorde helaas niet.

PS ik heb dit van google en dus weet ik niet of de bron correct is. Het komt van de Nederlandse Doggen Club :19:
Afbeelding
Jacqueline.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jacqueline. »

Mark ik heb ondertussen de 4e dog in 20 jaar maar heb er nog niet een gehad die een torsie heeft gehad.
Afbeelding
22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
Jacqueline.
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jacqueline. »

Ik weet dat er in 2005 een enquette formulier in t clubblad heeft gezeten met de vraag dit te willen invullen en te routineren aan de club ivb met een gezondheids onderzoek.
Dit is naar ong 26oo leden gestuurd en er zijn er maar 50 ( jullie lezen t goed ben geen nul vergeten) ingevuld terug gekomen.
Jullie wijzen telkens naar de fokkers, maar als de gewone leden met die leuke huishond niet eens een lijst willen invullen.
Hoe moeten ze dan aan de nodige info komen .
Dat er bij de doggen verschillende dingen voor komen weet ik ook, maar wat ik al eerder heb gezegt het ligt er ook aan hoe z'n jong beestje grootgebracht en gevoed wordt.
Voeding en de goede bewegingen spelen hierbij ook een grote rol.
En dat is niet alleen bij doggen zo.
En als je dan van die beterweters hebt die mensen adviesen geven die juist averechts werken dan wordt de dog daar weer de dupe van.
En de meesten gaan af op wat anderen zeggen ipv dat ze terug koppelen naar de fokker.
Afbeelding
22-5-2002 - 1-10-2009 Spike Rust zacht je zal nooit vergeten worden
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Jacqueline. schreef:Voeding en de goede bewegingen spelen hierbij ook een grote rol.
Hoi Jacqueline,

Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Maar voeding en beweging speelde 20/30 jaar geleden bij de opvoeding van een jonge dog toch een net zo grote rol? Toch heb ik het idee dat de doggen van tegenwoordig minder gezond zijn dan die van 20/30 jaar geleden?!
jip007
Erelid

Scooby schreef:
Jacqueline. schreef:Voeding en de goede bewegingen spelen hierbij ook een grote rol.
Hoi Jacqueline,

Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Maar voeding en beweging speelde 20/30 jaar geleden bij de opvoeding van een jonge dog toch een net zo grote rol? Toch heb ik het idee dat de doggen van tegenwoordig minder gezond zijn dan die van 20/30 jaar geleden?!
hoi karen,
zo'n 30 jaar geleden kochten wij onze eerste dog , een blauwe reu hij is precies 1 jaar geworden. De 2e een gele reu is 3 jaar geworden , had kanker. De 3e weer een gele reu is net 6 geworden 3 maagtorsies , de 4e weer een gele reu is 5 jaar geworden, hartstilstand. Dus ik denk dat ze toen net zo ongezond waren.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”