Zoie schreef:zepenko schreef:[
@Zoie
Ik heb het dan over een `nee' aangeleerd op de
hier beschreven methode. En de honden die ik ken spugen na een `nee' (op spreektoon dus) uit wat ze in hun bek hebben, stoppen met knagen op stoelpoten, draaien weg van weer ze naar toe wilden (om rottigheid uit te halen) en stoppen met vervelen van andere honden. Daarbij gaat het er natuurlijk wel om dat het goed wordt aangeleerd en er een stapsgewijze opbouw in zit (en dan met name in het aanbieden van de prikkels).
En ik straf mijn honden ook positief, maar dan wel op een hondse manier, voor iets wat tussen honden onderling ook positief gestraft wordt. Daar valt bv. trekken aan de riem niet onder, maar tegen mij aanzeiken, of op mij rijden wel.
ik ken de methode, en ik moet aannemen dat wat je zegt over het gedrag van je honden, maar toch even een paar aantekeningen / vragen ?
- je leert je hond zo te stoppen met bepaald gedrag, maar leer je hem zo ook dat iets gewoon niet mag, b.v. achter trimmers aanjagen of poep eten ?
Op het eten van bv. paardenpoep hoef ik geen nee meer te zeggen, want dat doen ze gewoon niet meer (de ene dan, de ander nog wel). Omdat het proberen te gaan eten nooit succes heeft (daarop zeg ik dus nee (die ik ze eerst heb aangeleerd natuurlijk)), proberen ze het niet meer. Iets wat geen succes heeft, dooft uit. Het doorlopen en niet eten wordt uiteraard beloont.
Zoie schreef:- je hebt het over aanbieden van prikkels, maar doen jouw honden nooit iets zelfbelonends öf iets wat door instincten gedreven ( wat volgens mij niet hetzlefde is ) wat met een neutraal nee niet te stoppen is ? Kan jij na de nodige training b.v. met een notoir hondagressieve hond rustig door het uitlaatbos lopen, met een neutraal uitgesproken "nee ?
Met een hondagressieve hond zou ik voor een aanpak kiezen waarbij de hond gaat leren dat agressie tegenover een andere hond niet nodig is en geen succes heeft en het niet inzetten van agressie wel beloont wordt. Met een nee ga je symptoom bestrijden en dat zou ik hier niet willen.
Daarnaast is het meeste gedrag waar ik nee op zeg zelfbelonend. Iets opeten van de grond, de wei in om koeien op te jagen, etc. Als de hond snapt wat nee betekent, kun je hiermee voorkomen dat hij de kans krijgt het gedrag te vertonen.
Zoie schreef:Dan, daarbij, een geleidelijke prikkelopbouw is niet altijd mogelijk. Zo af en toe kom ik plotseling een paard tegen. Laat ik spok gaan dan gaat hij dat paard afblaffen en gevaarlijk dicht achter z'n poten drijven. Dus dat kap ik dan af, hoe dan ook. Misschien had ik dat kunnen voorkomen door dagelijks naar een manege te gaan, en weet ik het hoe lang te trainen, maar erg realistisch is dat niet, imo. Wel kap ik zo vroeg mogelijk af of roep hem bij me voordat hij het wangedrag kan vertonen, maar dat is iets anders;
Als je hond niet begrijpt wat nee betekent, is voorkomen zoals jij doet de beste oplossing lijkt me. Maar met een aangeleerde nee, is het ook te stoppen cq te voorkomen.
Zoie schreef:- misschien past zo'n neutraal "nee "bij jou als persoon, maar ik persoonlijk wordt er eerlijk gezegd een beetje kriegel van. Soms klinkt in mijn "nee "schrik door ( dat is gevaarlijk ) soms boosheid ( dat mag niet ) enz. Natuurlijk alles aangepast aan de gevoeligheid van de hond, en ook, zoals Inge in een ander topic al schrijft, niet zonder daarna de druk er weer af te halen en te belonen voor het staken van het ongewenste gedrag of vertonen van gewenst gedrag. Ik geloof gewoon niet dat een hond daar onder lijdt als de relatie met de baas verder goed is, en de hond vertrouwen in je heeft, dus waarom zo gekunsteld doen vraag ik me af. Maar goed dat is misschien een kwestie van smaak.
Voor de hond is bv. het eten van poep of het aanblaffen van paarden volkomen normaal gedrag. In mijn ogen is het dan ook niet eerlijk naar de hond toe om daar positief op te straffen. Om een of andere reden wil je niet dat je hond iets natuurlijks doet. Het is dan aan jou om dat aan je hond te leren. Maar misschien is het inderdaad smaak.