Dat snap ik ook wel.Rien schreef:He Ido,
Ik denk dat jij uit elk commentaar wat regels pik die je dan probeerd om te zetten in een nieuw discutabel item.
Ik ben van mening dat je zoals ik een instructeur EG,VEG, GG en VZH de taak moet hebben om ook deze mensen aan te moedigen om door te gaan met hun hond, d.m.v positieve trainingsmethodieken
Als je dit niet wil of kan dan moet je geen instructeur zijn.
Ondanks dat vele mensen niet met hun hond kunnen functioneren kan je ze dit wel proberen bij tebrengen.
Dit staat helemaal los van van het feit dat andere cursisten wel doorgaan.
Mijn lesprincipe is heel simpel, degene die trainen gaan door naar examengroepen en de ander niet, het examen is de graadmeter van de kwaliteit die ik wil leveren.
De enigste uitzondering is dat de wat trager lerende honden meer ruimte krijg.
De kunst van lesgeven is de mens wat te leren de hond volgt vanzelf.
Ik pas hier eindtermdocumenten methode voor, en die is gebaseerd op de lerende mens.
Dus een instructie als gestuurd leerproces, voordoen, nadoen, beoordelen, toepassen in de praktijk.
Als de mens(handler) wil leren dan komt er een motivatie om positief met de hond bezig te zijn.
Ik ervaar de cursisten dus niet als lastig.
Ze zijn lastig voor andere cursisten die niet komen trainen omdat ze hun hond niet aankunnen, maar omdat ze er de GG-sport mee willen doen!
Die mensen komen voor andere redenen trainen en horen dus eigenlijk niet in de GG-training thuis!
Of andersom natuurlijk, mensen die G willen trainen voor de sport horen niet tussen de mensen die komen om te leren omgaan met hun hond.
Maar bij de clubs waar ik GG trainde werden die twee soorten altijd in dezelfde groep gestopt en ik heb het dus altijd als zeer hinderlijk ervaren altijd maar te moeten wachten tot de rest van de trainignsgroep eindelijk ook de oefenstof een beetje machtig was. Met zulke werklustige honden als die van mij werkt al dat wachten op anderen niet motiverend!