Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Waarom kunnen katten de hele dag alleen zijn en honden niet?
Moderator: moderatorteam
- nefertete
- geregistreerd lid
Waarom kunnen katten de hele dag alleen zijn en honden niet?
Waarom kan een hond niet lang alleen zitten en een kat bijvoorbeeld wel? Of valt dat wel mee en kan een hond ook wel langer alleen zijn?
Ik denk dat een hond overdag best alleen kan zijn, als je er dan 's avonds en op vrije dagen maar wat meer mee doet (fietsen, wandelen, spelen).
Mensen met katten gaan veel gemakkelijker overdag weg en er is niets aan de hand.
Hoe komt dit verschil zo, het zijn toch allebei gezelschapsdieren?
Ik denk dat een hond overdag best alleen kan zijn, als je er dan 's avonds en op vrije dagen maar wat meer mee doet (fietsen, wandelen, spelen).
Mensen met katten gaan veel gemakkelijker overdag weg en er is niets aan de hand.
Hoe komt dit verschil zo, het zijn toch allebei gezelschapsdieren?
Dottie

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff
- marian*
- Erelid
- Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Honden zijn 24/7 bezig met de roedelgenoten en katten zijn veel zelfstandiger. Maar vergis je niet hoor, bij sommige katten en met name de oosterse katten kun je behoorlijk wat gedragsproblemen verwachten als ze te weinig aandacht krijgen. Sommige honden boeit het weer weinig als er iemand is of niemand. Die zijn zo zelfsstandig dat ze zich hooguit gaan vervelen maar verder geen enkel probleem hebben met alleen zijn.
- Roelfien
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Het primaire verschil zit hem voornamelijk in het feit dat als de kat hoge nood heeft, hij/zij naar de kattenbak kan en een hond moet braaf wachten tot je weer terug bent. En dan inderdaad wat Marc schrijft.
Maar mijn katten laten ook duidelijk merken als ze te weinig aandacht krijgen. En dan heb ik er 3, dus die hebben ook nog wat afleiding van elkaar.

Maar mijn katten laten ook duidelijk merken als ze te weinig aandacht krijgen. En dan heb ik er 3, dus die hebben ook nog wat afleiding van elkaar.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
In memoriam Yentie en Toby
- nefertete
- geregistreerd lid
- clausipaus
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Katten en honden zijn totaal verschillende dieren.
Katten kunnen zichzelf over het algemeen prima redden, die gaan hun gangetje wel. Op uitzonderingen na dan, in het asiel hebben we ook wel eens katten die er niet tegen kunnen als ze de hele dag alleen zijn.
Bij mijn eigen kat maakt het dan niks uit, die zie je bijna niet, ook al zijn we wel thuis.
Honden zijn dan al veel afhankelijker, net als wat al eerder is gezegt met uitlaten enzo.
Katten kunnen zichzelf over het algemeen prima redden, die gaan hun gangetje wel. Op uitzonderingen na dan, in het asiel hebben we ook wel eens katten die er niet tegen kunnen als ze de hele dag alleen zijn.
Bij mijn eigen kat maakt het dan niks uit, die zie je bijna niet, ook al zijn we wel thuis.
Honden zijn dan al veel afhankelijker, net als wat al eerder is gezegt met uitlaten enzo.
Penotti & Sombra!

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
-
- Zeer actief
- Contacteer:
Honden zijn idd roedeldieren en katten zijn zelfstandiger.
Dus een kat kan b.v. niet alleen zijn behoefte op de bak doen waar een hond uitgelaten moet worden, maar een hond heeft ook veel meer behoefte aan ons gezelschap en leiding dan een kat. Daar komt bij dat veel katten lekker naar buiten kunnen door het kattenluikje wanneer ze willen (mijne ook), hun beweging en afleiding bepalen ze zelf wel.

- starfleet
- Erelid
Een hond is een roedeldier en een kat niet. Een hond staat zijn kont uit zijn lijf te kwispelen als je binnenkomt en een kat zegt hooguit prrrt. en gaat dan weer over tot de dingen van de dag. Wij zijn ook wel twee weken op vakantie geweest en hebben de kat thuisgelaten met de zorg van de buurvrouw. Dat is niet leuk, maar een kat trekt dat wel.
Anne
Anne
starfleet schreef:Een hond is een roedeldier en een kat niet. Een hond staat zijn kont uit zijn lijf te kwispelen als je binnenkomt en een kat zegt hooguit prrrt. en gaat dan weer over tot de dingen van de dag. Wij zijn ook wel twee weken op vakantie geweest en hebben de kat thuisgelaten met de zorg van de buurvrouw. Dat is niet leuk, maar een kat trekt dat wel.
Anne
een hond heeft een baas en een kat personeel.
Nou ben ik voor mijn honden ook best personeel, maar het blijven 'volgers' Katten niet,

Natje , droogje, lekker mandje, lekker buiten liggen en ze hebben een geweldig leven.
- starfleet
- Erelid
Het grote verschil is dat als Buffy naar buiten wil in de tuin en ze is net geweest dat ik dan zeg "nee, we blijven binnen". Dan gaat Buffy haar mandje in. Als ik dat tegen de kat zeg zegt ze "Open, doe open, Open die deur, Open, hop in de benen Open die deur open. OOOPENNN"Daan schreef:
Nou ben ik voor mijn honden ook best personeel, maar het blijven 'volgers' Katten niet,die kijken wel beter uit.
Natje , droogje, lekker mandje, lekker buiten liggen en ze hebben een geweldig leven.
Anne
Wordt tijd voor een kattenluikjestarfleet schreef:Het grote verschil is dat als Buffy naar buiten wil in de tuin en ze is net geweest dat ik dan zeg "nee, we blijven binnen". Dan gaat Buffy haar mandje in. Als ik dat tegen de kat zeg zegt ze "Open, doe open, Open die deur, Open, hop in de benen Open die deur open. OOOPENNN"Daan schreef:
Nou ben ik voor mijn honden ook best personeel, maar het blijven 'volgers' Katten niet,die kijken wel beter uit.
Anne

- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Het ligt ook heel erg aan de kat hoor! Wij hebben 3 katten, waarvan eentje zich prima zou redden als we een week op vakantie zouden gaan en de buren geven hem eten. Maar voor de andere twee, en vooral voor Elmo een Oosterse Korthaar, zou dit absoluut niet kunnen. Die is enorm aanhankelijk en loopt ons ook overal achterna in huis.
Dat is dus ook geen kat om alleen te houden en dagen niet thuis te zijn.
Dat is dus ook geen kat om alleen te houden en dagen niet thuis te zijn.
-
- Vaste gebruiker
Eigenlijk is het een beetje raar om een hond en een kat met elkaar te vergelijken. Het bekende appels met peren. Maar inderdaad, een hond is een roedeldier, die voelt zich thuis in een groep. D.w.z. een normale hond dan. Een kat is meer een semi-roedeldier.
Tsja, ik weet er even geen beter woord voor. Soms accepteert een kat gezelschap, soms stelt een kat het zelfs op prijs. Afhankelijk van de stemming waarin het dier is en het karakter. Maar de wereld draait bij een kat niet om een ander dier. Bij een hond werkt dat anders, die heeft gezelschap nodig om zich goed te voelen. Een plaats in een groep. Eigenlijk zijn mensen net zo. Wel of niet uitlaten heeft daar weinig mee te maken, een hond kun je ook leren op de kattenbak te gaan zitten.
Je hebt natuurlijk altijd katten die niet zonder hun baasje of een ander vriendje kunnen, of honden die zich prima alleen vermaken. (Lekker de vuilnisbak bestuderen en zo...
)

Je hebt natuurlijk altijd katten die niet zonder hun baasje of een ander vriendje kunnen, of honden die zich prima alleen vermaken. (Lekker de vuilnisbak bestuderen en zo...

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
Katten zijn eenlingen, honden zijn roedeldieren.Daarin zit al het wezenlijke verschil.
Bovendien kan een kat zich met ongelofelijk veel dingen vermaken, iets wat we van onze honden, al zouden ze het kunnen, niet eens zouden pikken.
Ik hoef geen heidewachtel in mijn bomen en geen langhaar op mijn kasten
Maar ook onze kat heeft behoefte aan gezelschap, echter heel anders dan onze honden en alleen als hij het zelf verkiest.
Ik mag dat wel, die kattennatuur, en vooral het verschil tussen onze huisdieren.Ik kan daar enorm van genieten
Bovendien kan een kat zich met ongelofelijk veel dingen vermaken, iets wat we van onze honden, al zouden ze het kunnen, niet eens zouden pikken.
Ik hoef geen heidewachtel in mijn bomen en geen langhaar op mijn kasten

Maar ook onze kat heeft behoefte aan gezelschap, echter heel anders dan onze honden en alleen als hij het zelf verkiest.
Ik mag dat wel, die kattennatuur, en vooral het verschil tussen onze huisdieren.Ik kan daar enorm van genieten

- Marie-Josée
- Erelid
- Mijn ras(sen): Havanezer
\starfleet schreef:Het grote verschil is dat als Buffy naar buiten wil in de tuin en ze is net geweest dat ik dan zeg "nee, we blijven binnen". Dan gaat Buffy haar mandje in. Als ik dat tegen de kat zeg zegt ze "Open, doe open, Open die deur, Open, hop in de benen Open die deur open. OOOPENNN"Daan schreef:
Anne
Ja ooooooooooh hoe herkenbaar
- mildred
- Actief
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Katten, ook de grote wilde, zoals leeuwen en tijgers, slapen ook meer dan honden. Het is een godswonder dat ze zo gespierd zijn en zo'n goeie conditie hebben, want 18 uur op een dag pitten is doodnormaal.
En verder wat andere al zeiden, honden en katten zijn appels en peren wat betreft behoefte aan gezelschap. Katten moeten ook wel iets 'te doen' hebben (als ze wakker zijn
), maar daar hebben ze niet constant mensen bij nodig.

En verder wat andere al zeiden, honden en katten zijn appels en peren wat betreft behoefte aan gezelschap. Katten moeten ook wel iets 'te doen' hebben (als ze wakker zijn

Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- Rambo 2
- Vaste gebruiker
- amelie
- Zeer actief
Nou, onze katten zijn nog meer gericht op aandacht dan de hond. Als ik thuis kom moet ik eerst de uitgebreide verhalen van de dames aanhoren en dan ze stuk voor stuk persoonlijke aandacht geven. Maar goed, dat zijn devon rexen en een sphynx en die zijn op dit gebied niet echt te vergelijken met de meeste kattenrassen.starfleet schreef:Een hond staat zijn kont uit zijn lijf te kwispelen als je binnenkomt en een kat zegt hooguit prrrt.
Anne
- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Tja, 1 reden waarom ik dus 2 katten heb is omdat ik het sneu vind dat 1 kat bij mij door mijn werk dus veel alleen zou zijn.
Maar redenen waarom een kat naar mijn mening makkelijker alleen kan zijn, zijn hier boven al genoemd. Een kat is veel zelfstandiger en verder hoef je ze niet uit te laten als een hond. Het territorium van een kat is veel kleiner dan dat van een hond en bovendien hebben ze (de meesten althans) een kattenbak tot hun beschikking.
Neemt niet weg dat katten ook enorm op aandacht en contact gesteld zijn. Mijn katten lopen mij graag in de weg als ik thuis ben
Maar redenen waarom een kat naar mijn mening makkelijker alleen kan zijn, zijn hier boven al genoemd. Een kat is veel zelfstandiger en verder hoef je ze niet uit te laten als een hond. Het territorium van een kat is veel kleiner dan dat van een hond en bovendien hebben ze (de meesten althans) een kattenbak tot hun beschikking.
Neemt niet weg dat katten ook enorm op aandacht en contact gesteld zijn. Mijn katten lopen mij graag in de weg als ik thuis ben

- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
- tijger2
- Zeer actief
- Contacteer:
- Hanneke2
- Zeer actief
Huiskatten zijn wel geneigd om groepen te vormen, zwerfkatten doen dat ook, maar die groepen zijn veel minder 'georganiseerd' dan hondenroedels. Jagen doen katten sowieso niet in groepsverband, dus er is geen echte instinctieve noodzaak voor gezelschap.twinmamasilvia schreef:volgens mij leven katachtigen van nature uit niet in een groep maar weet het niet zeker.
er zullen vast ook katten zijn die de hele dag miauwen alleen horen de buren dat vaak niet en weet een baasje het ook niet.
Katten die de hele dag miauwen... daar geloof ik niet in. Niet als ze gewoon los door het huis kunnen lopen en voldoende eten en drinken tot hun beschikking hebben.
-
- Zeer actief
Katten kunnen wel beter alleen zijn dan honden maar ik vind wel dat je duidelijk verschil ziet tussen katten die de hele dag alleen zitten en katten die niet veel alleen zijn.
Over het algemeen is een kat die de hele dag alleen (vooral alleen in huis) zit wat schuwer naar andere mensen.
Ik vind het ook een beetje zielig.
Als men de hele dag werkt dan kan je beter 2 katten nemen. Veel gezelliger voor ze...
Ik vind een kat die de hele dag alleen zit net zo zielig als een hond die de hele dag alleen zit.
Maar ik ben nogal gevoelig naar m'n diertjes...
Over het algemeen is een kat die de hele dag alleen (vooral alleen in huis) zit wat schuwer naar andere mensen.
Ik vind het ook een beetje zielig.
Als men de hele dag werkt dan kan je beter 2 katten nemen. Veel gezelliger voor ze...
Ik vind een kat die de hele dag alleen zit net zo zielig als een hond die de hele dag alleen zit.
Maar ik ben nogal gevoelig naar m'n diertjes...
- amelie
- Zeer actief
het komt echt voor hoor. vast niet zo vaak als bij honden, maar vooral de hypervocale (en sociale) rassen als de oosterse rassen hebben er een handje van.Hanneke2 schreef:
Katten die de hele dag miauwen... daar geloof ik niet in. Niet als ze gewoon los door het huis kunnen lopen en voldoende eten en drinken tot hun beschikking hebben.
De kat van een familielid liep als de baasjes van huis waren echt de hele dag te schreeuwen. Ookal was en gezelschap in huis in de vorm van een overnachtende oppas. hij schreeuwde de hele dag door en plukte zichzelf compleet kaal.
En ja, hij kon los lopen en had eten en drinken.
-
- Vaste gebruiker
Nou, mijn hondje zit 8 uur op een dag alleen, en zo heeft hij het graag.
Hij gaat lekker op bed liggen boven, en slaapt zich een ongeluk.
Zelfs als hij tussen de middag uitgelaten moet worden, verdomd hij het om naar beneden te komen.
Olaf moet bij mij van boven gehaald worden en soms aan zijn riem naar beneden gesleurd worden.
Zelfs als hij tussen de middag uitgelaten moet worden, verdomd hij het om naar beneden te komen.
Olaf moet bij mij van boven gehaald worden en soms aan zijn riem naar beneden gesleurd worden.

- Hanneke2
- Zeer actief
Weet je zeker dat hij nog leeft?iron eagle schreef:Nou, mijn hondje zit 8 uur op een dag alleen, en zo heeft hij het graag.