Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond los laten lopen in het donker

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Baily

Hond los laten lopen in het donker

Ongelezen bericht door Baily »

Misschien een beetje verkeerde timing om dit topic te starten, omdat het alweer wat langer licht wordt 'savonds, maar ik lees wel eens van mensen dat ze hun hond los laten lopen op hele (onmenselijk :mrgreen: ) vroege tijdstippen of laat in de avond.

Ik vind dat zelf een beetje eng, maar tegelijkertijd zou het wel een enorme verlenging van mijn dag betekenen in de winter. Ik zou dan best 'smorgens vroeg met alle honden tegelijk kunnen los kunnen lopen, als het donker is. Dan zou ik ze nog na mijn nachtdienst lekker uit kunnen laten razen voordat ik ga slapen. Dat scheelt veel nachtrust voor mij op de dag................ :mrgreen:

Doen jullie je hond dan zo'n lichtgevend halsband om? en kun je de hond nog wel zien in de verte. Op de dag zijn ze bij mij altijd in het zicht, en het is niks voor mij als ik ze even niet zie. Ik heb ze daardoor ook onbewust aangeleerd dat ze tot een bepaalde afstand bij me vandaan mogen en verder niet.

En is het gedrag ook anders in het donker, meer jagen ofzo. Ze jagen allemaal niet bij mij, maar ik wil ze ook niet op ideeen brengen. :wink:

Kortom, hoe doen jullie dat? :mrgreen:
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Ik denk dat bij iedereen de situatie verschillend is..
Ik woon zelf aan de rand van het bos, maar wel in een woonwijk, en we spreken in de wintertijd elke avond om 7 uur af met een stuk of 8 mensen en gaan dan een uur lopen en alle honden lopen los.
Hebben geen lichtgevende riem om want ze spelen zo enorm met elkaar dat ze dat kapot maken (uit ervaring gesproken)

Wij kennen dit gebied als onze eigen broekzak en hier rijden geen auto's en is een natuurgebied.

We houden ze wel strakker bij ons (dwz in een straal van 20 meter) maar dat doen ze uit hun zelf al, want ze zijn wel veel alerter en waakser.
Normaal wanneer we er overdag lopen, blaffen ze echt niet wanneer er een 'tegenligger' aan komt lopen, maar wanneer het donker is wel!
En die zien/ruiken ze eerder dan jou..

Ik ga ook wel is alleen als niemand kan, komt nog wel is in het weekend voor en dan loop ik alleen in het bos, maar dan hoef ik niks te zeggen, 1 loopt voor mij en de ander naast mij of achter mij.

Maar zou ik in de stad wonen en niet direct dit bij handen hebben, zou ik overdag 2x een hele lange wandeling maken en dan s'avonds een grote ronde door de wijk.
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

ps..ik zie mijn honden dus echt niet altijd lopen, maar uit ervaring blijven ze dus veel dichterbij en we hebben allemaal een goede zaklantaarn mee en mobiele telefoons en ja je bent met meer mensen..dus alles blijft automatisch bij elkaar :wink:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

In het donker houden we Buffy altijd aan de lijn. De voornaamste reden is dat het zo stil is en honden alerter, met een roedeltje zou ik wel gerust los laten lopen als ze niet te ver weg gaan.

Anne
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Ja ik laat Ameno wel loslopen in het donker, de keren dat we iemand anders tegen komen zijn echt op 1 hand te tellen. Ameno blaft dan wel totdat ik zeg dat het goed is.

Verder heeft ze geen speciale halsband om, maar wel zo'n flikkerend led-lampje. Zo kan ik haar goed in de gaten houden, maar echt ver weg uit mijn buurt gaat ze niet als het donker is.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Hoe zit het met het gebied waar je haar uitlaat.
Bij mij voor is een groot weiland maar dat is zo donker dat niemand daar gaat lopen als het donker is behalve ik dan haha. Gaat dus prima omdat ik niemand tegen kom maar als ik haar gewoon zo uitlaat niet in het weiland is ze veel waakser en allerter als er iemand aan komt dus hou ik haar wel bij me.

Trouwens als de maan schijnt kun je echt alles heel goed zien hoor!
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Ik ga in het donker niet naar het bos en door de wijk zit Vegas altijd aan de riem.
Wel heb ik een reflecterend jasje voor hem zodat hij in het donker in de wijk ook goed zichtbaar is voor auto's en fietsers.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ik ga in het donker niet naar het bos, maar op het uitlaatveld laat ik ze wel vaak los omdat ze toch goed bij me blijven. Ik moet wel erg opletten want het is zoals je aangeeft; in het donker jagen ze feller.Ã
Rami
Zeer actief
Mijn ras(sen): Ik ben een allesvreter!
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Rami »

Ik laat ze wel los in het donker (op een dijkje met grasvelden een één kant, geen auto's, dus wel veilig).
Billy blijft altijd in de buurt en dat komt vooral omdat 'ie in het donker wat waakser is, en denkt dat 'ie mij moet beschermen :roll: .
Silka let veel meer op geluidjes/bewegingen dan overdag. Ze gaat daar dan ook op af en loopt dan ook redelijk ver bij me vandaan.
Het is vrij donker op dat dijkje, dus ik wil wel iets met een lampje, of iets reflecterends aanschaffen zodat ik in ieder geval kan zien of ze links of rechts (of voor of achter) loopt. Ik ben namelijk een beetje nachtblind...
Afbeelding
chrico
Zeer actief

Ongelezen bericht door chrico »

Hier gaan ze wel los in het donker, zowel in het bos als op het strand. De honden letten grotendeels op mij en als ik het idee heb dat er 1 tever weg is dan fluit ik ze terug
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding afbeelding
Dyna, Lulu, Kito, Nikan
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

Wij lopen zeer regelmatig 's avonds in het bos of door de weilanden. De hond heeft dan een bandje om met knipperende LEDjes. Handig voor mezelf, maar ook voor andere wandelaars of fietsers..ik schrik zelf ook nogal van onverlichte mensen als ze ineens voor je neus staan. Vooral omdat ik ze zo zelden tegenkom.
In het donker wandelen is lekker rustig en voor de hond zeker geen probleem.
'S avonds vindt Sterre wel wat vaker konijnen om achterna te rennen, dus ik zorg wel dat we wat verder van de weg zijn als ik 'r loslaat.
In het begin liep ik nog niet zo prettig, zo in het donker, maar ik ben er snel aan gewend en het biedt inderdaad veel meer rust en vrijheid, vooral als de dagen zo kort zijn.
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Hier ook in het donker door het bos. Geen probleem, ze letten op mij. En Mieppie is ook in het donker redelijk goed zichtbaar, dus geen lichtgevende halsbanden.

Ik heb wel het idee dat ze in het donker nog veel beter op mij letten, en juist minder neiging hebben tot jagen. Vanochtend op zo'n 15 meter afstand van wegrennende reeën, maar een zacht "nee Saar" was genoeg :wink:
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Ik ga ook in het donker het bos in met de honden. Ze zijn spierwit dus ik heb alleen een probleem als er sneeuw ligt of als het mistig is. :mrgreen:

Zeker als er een goed maantje is kan ik ze zien tot een meter of veertig. Als het echt pikdonker is dan kort ik mijn rondje in. Niet omdat ik de honden dan niet kan zien maar meer om mijn enkels e.d. te sparen. Ik loop niet met een zaklamp want daar worden de vogels heel onrustig van en dat vind ik zielig. :19:
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Naad
Zeer actief
Mijn ras(sen): Am Akita, Am Staff

Ongelezen bericht door Naad »

Gizmo laat ik wel los sávonds maar ze moet wel in mijn zicht blijven en waar Gizmo is, is Vito ook :mrgreen: Gizmo blijft sowieso bij me in de buurt als het donker ze is heel waaks bij mij...
Afbeelding
Rust zacht meisje, ik zal je missen 7-8-1995 - 25-11-2009
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Hier lopen ze ook in het donker los, maar ik heb wel losloopgebied (veilig) vlak naast mijn huis.
Ik ga dus niet in het donker naar het bos ofzo.
Moritz heeft een knipperlicht halsband om :mrgreen: , Kaya niet.
Beide honden lopen nooit ver van mij vandaan, dus hier is het geen probleem om ze in het donker los te laten.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
L&T
Actief

Ongelezen bericht door L&T »

In het donker doe ik haar soms los met een knipperlicht halsband.. dan kan ik zien waar ze is.
Sam&Teun
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Nederlandse Schapendoes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sam&Teun »

Ik laat ze ook los in het donker als ik mijn dagelijkse rondje door de duinen doe. Ze blijven op het pad dus ik kan zien waar ze zijn. Ze hebben dan ook geen lampje. Is ook niet zinvol, want met die lange haren zie je het lampje toch niet :roll:
Groetjes, Cecilia

Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Ik loop heel veel in het donker met mijn honden en ze zijn dan met lichtjes om in verschillende kleuren goed te herkennen.
Ik ga wel naar gebieden waar je geen verkeer tegen kunt komen zodat ze lekker kunnen rennen en vliegen.
Hier in de buurt lopen ze wel vast alleen in losloopgebieden doe ik dit.
MastiffStorm
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MastiffStorm »

Storm gaat in het donker los.(loopt eigenlijk altijd los overal)
Maar we gaan dan niet naar het bos.
Gewoon lekker in het park even rennen.
Storm blijft wel lekker bij me in het donker.
Hij houd me beter indegaten als overdag ook doet hij dat als we op vreemde plekken gaan wandelen.
kenzo & dancy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door kenzo & dancy »

Meestal als ik ze 's ochtend uitlaat, voordat ik ga werken, dan loopt nog niemand op straat...dan ga ik naar een industrieterrein en laat ze daar lekker los.....
en 's avond laat ik ze soms kleine stukjes los...ligt eraan..onze dancy kan soms gaan angsbijten omdat er bijv. te onverwachts iemand om de hoek komt lopen....dus bij haar doe ik dat niet...
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Hier lopen ze ook los in het donker, dan hebben ze meestal wel een lichtgevende halsband om of knipperlampje aan de halsband hangen.

Naar het bos of strand ofzo ga ik niet in het donker, maar hier in de buurt wel gewoon.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik ga het ook maar eens proberen denk ik. Het voordeel lijkt me dat je minder mensen tegenkomt, en dat ik dus dan met de hele roedel tegelijk kan lopen. Nu ga ik vaak in twee keer omdat we zoveel honden en mensen tegenkomen en ik graag het overzicht houd....... :wink:

Het lijkt me vooral makkelijk in de winter, als ik nachtdienst heb, want omdat ik dan op de dag slaap blijft er maar weinig van de dag over als ik wakker wordt. Dan is het na een paar uurtjes al weer donker. :wink:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Baily schreef:Het lijkt me vooral makkelijk in de winter, als ik nachtdienst heb, want omdat ik dan op de dag slaap blijft er maar weinig van de dag over als ik wakker wordt. Dan is het na een paar uurtjes al weer donker. :wink:
Precies. En als je overdag werkt, zie je in de winter daglicht ook alleen maar op kantoor. Ik vind het wel lekker hoor. Rustig inderdaad :wink:
En je ogen zijn zo gewend aan het donker, dus zo donker is donker dan niet meer.
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ik vind het ook heerlijk in het donker, lekker rustig met allemaal bekende honden die elkaar elke dag zien en dat ze 's avonds moe en voldaan lekker rustig als een 'vloerkleed' :wink: in de kamer liggen en je er geen kind meer aan hebt. :slaap: :I:
Afbeelding
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

in het donker mogen de mormels zeer beperkt los, omdat ik mogelijke poesjes en andere honden waar ik ze absoluut niet bij wil hebben, niet goed kan zien.
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Hier in de buurt mogen ze los, wij hebben een veld voor de deur voor de late en de vroege p&p-ronde.
Hoewel Puck nu even aan de lijn gaat omdat madam het nodig vindt door alle voortuinen te rennen, om vervolgens ergens een border naast de voordeur uit te graven. :devil:
Ik ga niet naar het bos, dan zie ik niks.
Dat wordt nog lachen straks :mrgreen:
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Ik laat ze in het donker wel los maar dan op een afgelegen zandweg die grenst aan het bos. Ze krijgen allebei een halsband met rode knipperende lampjes erop.
De lampjes van Yildah knipperen sneller dan die van Sandro en dus kan ik ze van een afstand uit elkaar houden.

Ik merk dat ze het in het donker veel spannender vinden. Ze schieten van links naar rechts en verdwijnen regelmatig even in de struiken.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Atilla

Ongelezen bericht door Atilla »

Wij laten ze 's avonds in het donker gewoon loslopen hoor. Ze hebben ook geen lampje, dat is er al vanaf gevallen en de reflecterende bandjes doen we eigenlijk ook nooit om.
Vaak lopen we dan langs het fietspad dat verlicht is. Of gewoon langs het water in het park als het licht is in de lucht, dan kun je de honden beter zien.
Ik ben alleen een beetje nachtblind, dus zie het niet zo goed in het donker.
Maar het is nooit een probleem, zelfs niet met zwarte honden.
Laatst gewijzigd door Atilla op 02 feb 2006 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

Ze lopen heel vaak in het donker hier maar ze kennen het losloopgebied van A tot Z, ze komen in het donker wel vaker even bij me kijken :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”