Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eens de baas, altijd de baas?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

eens de baas, altijd de baas?

Ongelezen bericht door Moos »

Beetje heel simpel gezegd dan :mrgreen:

Moos is hier thuis natuurlijk heel erg de baas van de twee. Saar is zo vreselijk onderdanig dat hij echt alles kan maken zonder een tegenwoord te krijgen. Nou ja, een keer in het half jaar protesteert Saar eens een keertje ergens tegen, en dan maanden weer niet, daar komt het eigenlijk op neer.

Nu heb ik het idee dat Moos zich nu Saar hier een jaar is, en hij dus al een jaar de baas is die bovendien geadoreerd wordt door zijn onderdaan, in het algemeen steeds stoerder gaat voelen. Andere honden die hij al een jaar of twee kent moeten, als ze hier komen, zich wel even onderdanig tonen. Zo niet, dan zorgt Moos wel even dat ze dat doen. Tewijl hij dat voordat Saar er was helemaal niet deed, sterker nog, dan waren die andere honden hem vaak de baas.
Ook buiten tolereert hij minder van andere honden, niet in de zin dat hij vecht ofzo, absoluut niet (gelukkig), maar hij snauwt sneller, en dan met name naar reuen.

Aan de riem is hij helemaaaaal niet vriendelijk meer naar reuen, wel naar teven, maar als iemand het weer eens leuk vindt om zijn hond aan aangelijnde Moos te laten snuffelen (zo gezellig :roll: ) of in aanlijngebied op Moos af laat rennen moet ik heel snel kijken of er een piemel onder hangt. Is het een reu dan krijgt die onvermijdelijk een knauw. Als de baas niet meewerkt schuif ik Saar dus naar voren als het het type hond is dat ze leuk vindt, als afleider. En dan doet Moos verder ook niks, die blijft dan netjes naast me staan. Hij zal nooit de confrontatie opzoeken, dat scheelt.

Heeft dit er nou mee te maken dat hij zich sterker voelt omdat hij de baas is over Saar? Vaak reageren mensen als hij snauwt met "oh kijk, hij beschermt zijn teefje", maar daar vind ik het niet echt op lijken. Hij snauwt opdringerige reuen ook weg als Saar 50 meter verderop aan het spelen is met andere honden. Of heeft het toch ook iets met beschermen van Saar te maken?

Hij heeft trouwens nog wel heilig respect voor oudere reuen, en hele grote oudere reuen helemaal.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Hier beschermen de intacte reuen wel degelijk de teven hoor.
Zodra er iemand bij de teven gaat kijken dan staat of Chello of Ulic er als de sodemieter naast en als ze het genoeg vinden dan laten ze dat duidelijk merken.

Ik merk ook dat Chello, sinds hij Hera en Ghaya heeft als zijn teven, minder leuk in de omgang is met andere reuen als dat we hem nog alleen hadden of in de begin periode met alleen Ghaya.
Moos
Zeer actief

estelle schreef:Hier beschermen de intacte reuen wel degelijk de teven hoor.
Zodra er iemand bij de teven gaat kijken dan staat of Chello of Ulic er als de sodemieter naast en als ze het genoeg vinden dan laten ze dat duidelijk merken.
Moos is gecastreerd, maar dit doet hij dus niet. Andere reuen kunnen Saar opjagen, pletten en omver duwen en Moos staat gewoon nog rustig aan een boom te ruiken. Vandaar dat ik dat beschermen er niet zo in zie.
Ik merk ook dat Chello, sinds hij Hera en Ghaya heeft als zijn teven, minder leuk in de omgang is met andere reuen als dat we hem nog alleen hadden of in de begin periode met alleen Ghaya.
Maar dit heeft hij dus wel; hij is duidelijk minder tolerant naar andere reuen geworden. Hij heeft wel heel goed door als de andere reu hem de baas is (geestelijk of lichamelijk) en dan is hij verder erg braaf. Maar met name reuen tussen de 1 en de 3 jaar die nogal springerig zijn daar kan hij eigenlijk niks meer van hebben, en die snauwt hij weg. Voordat Saar kwam vond hij ze ook niet leuk, maar dat felle snauwen is echt van het laatste half jaar.

Als ze hem gewoon rustig benaderen, dan wil hij nog best spelen soms ook hoor, maar als ze op hem af komen gestuiterd, of met een hele hoge houding aan komen getrippeld dan snauwt hij.
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Moos schreef:
Als ze hem gewoon rustig benaderen, dan wil hij nog best spelen soms ook hoor, maar als ze op hem af komen gestuiterd, of met een hele hoge houding aan komen getrippeld dan snauwt hij.
Hij laat zo weten dat hij er niet van gediend is, ik vind het eigelijk gewoon hondentaal. Hij is inmiddels echt volwassen ook, misschien dat dat ook meespeelt. En misschien ook omdat hij uit zichzelf minder behoefte aan andere contacten heeft nu Saar er is dan eerst.

Anne
Moos
Zeer actief

starfleet schreef:
Moos schreef:
Hij laat zo weten dat hij er niet van gediend is, ik vind het eigelijk gewoon hondentaal. Hij is inmiddels echt volwassen ook, misschien dat dat ook meespeelt. En misschien ook omdat hij uit zichzelf minder behoefte aan andere contacten heeft nu Saar er is dan eerst.

Anne
Dat echte volwassen worden merkte ik zo rond de 1.5-2 jaar. Hij wordt dit jaar 4, dus dat speelde ook al voordat Saar kwam. Tot hij zo'n 1.5 was vond hij alle honden geweldig, speelde met alles, en dook meteen in spelbuiging bij alle vrijwel honden (dus ook vrijwel alle reuen), beetje typje Bram was ie eigenlijk :mrgreen:

Dat is al voordat Saar kwam minder geworden. Maar dat echt felle snauwen naar reuen die hem zeer zelfverzekerd benaderen of op hem af stuiteren is echt van de laatste tijd. Op zich is ie meestal wel heel netjes en eerlijk daarin. Hij snauwt 1 keer, laat de hond hem dan met rust dan kunnen ze verder prima samen oplopen, ook naast elkaar, zolang ze hem maar niet belagen. Maar hij snauwt dus wel heel regelmatig; dan trekt hij dat lipje op en dan weet ik al hoe laat het is. En het is inderdaad ook wel gewoon hondentaal, alleen heel veel honden reageren er op door nog harder op hem in te beuken, of door hem constant even van achteren te benaderen. Het is net of Moos heel vaak totaal niet overkomt :denken:
En daarnaast is het ook laatst 1 keer gebeurt dat die andere hond het niet pikte, zo'n snauw, en vol op Moos klapte :N: (dat had Moosievriend even niet goed ingeschat)

Maar het zou inderdaad ook samen kunnen gaan met dat hij niet zo'n behoefte meer heeft aan hondse contacten, daar had ik nog niet aangedacht.
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik vind het ook vrij normaal klinken voor Moos hoor, hij is tenslotte een grote volwassen jongen die dat pubergedoe gewoon niet meer pikt.
Kimba, onze DH teef, kan veel hebben maar jonge honden die opdringerig bij dr komen doen of gewoon in haar ogen te druk zijn krijgen een ferme snauw, wel gewoon eerlijk.

Ik merk dat overigens bij onze roedel ook erg goed bij honden die hier op ons weiland komen spelen.
Pups tot een maand of 6 mogen erg veel, daarna krijgen ze afentoe even een correctie van de lager geplaatste honden en zit de hond tegen het jaar of daarboven dan pas komen Ulic en Chello zich er eens mee bemoeien en laten ze eventjes duidelijk de regels merken en dan valt er ook niet meer te sollen met ze (bijv. tegen ze aan rennen, eten voor de neus wegpakken e.d.).
Moos
Zeer actief

estelle schreef:
Ik merk dat overigens bij onze roedel ook erg goed bij honden die hier op ons weiland komen spelen.
Pups tot een maand of 6 mogen erg veel, daarna krijgen ze afentoe even een correctie van de lager geplaatste honden en zit de hond tegen het jaar of daarboven dan pas komen Ulic en Chello zich er eens mee bemoeien en laten ze eventjes duidelijk de regels merken en dan valt er ook niet meer te sollen met ze (bijv. tegen ze aan rennen, eten voor de neus wegpakken e.d.).
Dat is hier inderdaad hetzelfde. Tot een maand of 6 mag erg veel. Hij snauwt wel naar pupjes van hele grote rassen, maar die zijn ook wel al behoorlijk sterk voor hem en walsen dan gewoon over hem heen. Maar een reu-pupje van een kleiner ras van 6 maanden die mag vrij veel. Meestal corrigeert Moos 1 keer door bijvoorbeeld even over de snuit te pakken en dan verder gaat hij meespelen.
Vanaf een half jaar ongeveer gaat hij snauwen, maar is hij ook nog wel degelijk te verleiden tot spel, met name achter elkaar aansjezen doet hij dan ook met drukke reutjes.

Maar als ze tussen de 1 en de 3 jaar zijn, dus jong en druk, dan grauwt hij flink.

Maar ik begrijp dus ook dat dat gewoon vrij normaal volwassen reuen gedrag is, dat niet zo heel veel met Saar te maken hoeft te hebben? :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”