Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tweeslachtigheid bij honden!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Macy
Vaste gebruiker

Tweeslachtigheid bij honden!

Ongelezen bericht door Macy »

Wie van jullie kan mij iets meer vertellen over tweeslachtigheid bij honden, hoe het vererft, misschien iemand die nog wat interessante literatuur heeft over deze erfelijke afwijking?? omdat deze afwijking toch wel voorkomt in bepaalde rassen.
kenzo & dancy
geregistreerd lid

Ongelezen bericht door kenzo & dancy »

Helaas, ik kan je er niets over vertellen....Heb er eigenlijk ook nog nooit van gehoord....
gucci
Zeer actief

Ongelezen bericht door gucci »

ik heb jaren maine coons gefokt en een keer een poesje gehad wat dus ook een mannetje was, zij was dus ook tweeslachtig, ik wilde haar zelf houden, moederpoes verstoote haar uit het nestje, mijn witte herder heeft haar helemaal daarna verzorgd, het kitten was geestelijk ook niet normaal, maar wel een heel leuk karakter, zij was verlamd aan haar staartje, dus liet haar poep en pies lopen, heb haar nog geopereerd, staart geamputeerd, maar het mocht niet meer baten, uiteindelijk hebben we haar in moeten laten slapen, verder nooit meer gehad in een nestje, en het komt vrij weinig voor. maar ze was een schatje, dacht dat ze een hondje was, als je binnenkwam rende ze samen met mijn herder naar je toe en spron net als een hon tegen je op, het is dat ze niet kon blaffen anders had ze dat gedaan :wink: . van alle kittens die ik gefokt heb, was zij mij toch wel het meest dierbaar, ook door haar onbevangen karakter..

groetjes,
Groetjes,

Afbeelding
jores
Zeer actief
Mijn ras(sen): engelse springer spaniel en engelse cocker spaniel
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Tweeslachtigheid bij honden!

Ongelezen bericht door jores »

Macy schreef:Wie van jullie kan mij iets meer vertellen over tweeslachtigheid bij honden, hoe het vererft, misschien iemand die nog wat interessante literatuur heeft over deze erfelijke afwijking?? omdat deze afwijking toch wel voorkomt in bepaalde rassen.
:mrgreen: in de cocker hè, dan weet je ook welke reu het vererft :wink:
groetjes Annemie

Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding

http://www.vdjorishoeve.nl
https://www.facebook.com/vdjorishoeve
Diana
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Doggen
Contacteer:

Re: Tweeslachtigheid bij honden!

Ongelezen bericht door Diana »

Macy schreef:Wie van jullie kan mij iets meer vertellen over tweeslachtigheid bij honden, hoe het vererft, misschien iemand die nog wat interessante literatuur heeft over deze erfelijke afwijking?? omdat deze afwijking toch wel voorkomt in bepaalde rassen.
Ik heb wel gehoord dat er bij de Bassethound soms reuen zijn met een baarmoeder, schijnt erfelijk te zijn.
vandaar ook dat de reuen met een maand of 9 ge-echod worden.

Of je dit onder twee slachtigheid kunt verstaan weet ik eigenlijk niet.
Diana Duitsedoggies gek
Afbeelding
http://WWW.HARDIAS.NL
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Begin jaren negentig is bij de Basset Hound het Persistent Mullerian Duct Syndrome (PMDS) geconstateerd. Deze erfelijke afwijking, welke ook voorkomt bij : varkens, andere hondenrassen en de mens is een afwijking van de inwendige geslachtsorganen. Bij exemplaren met PMDS is het onderste, grotendeels uitwendige deel van de geslachtsorganen (penis balzak en prostaat) volstrekt normaal. Ook de mannelijk inwendige geslachtsorganen (teelballen, zaadleiders en zaadblaasjes) zijn compleet aanwezig. Maar er is tevens een baarmoeder, met daaraan het bovendeel van de vagina, gevormd. Er is echter geen eierstokweefsel. Hierdoor is er geen sprake van hermafroditisme (tweeslachtigheid), maar van pseudo-hermafroditisme. Het bovendeel van de vagina is niet, zoals bij vrouwelijke individuen, aangesloten op het onderste deel van de vagina, maar 'gemonteerd' op de prostaat. Het onderste deel van de vagina ontbreekt. Uitwendig zijn er dus absoluut geen afwijkingen te constateren.

PMDS vererft autosomaal recessief en geslachtsbeperkt. Dit betekent dat de erfelijke fout niet ligt op de geslachtschromosomen, maar op een paar autosomale chromosomen. De hond heeft 38 paar van deze twee aan twee gelijke chromosomen (dragers van de erfelijke eigenschappen). Alleen als bij reuen de code op beide gelijke chromosomen fout is, ontstaat PMDS. De afwijking treedt dus alleen op als zowel van de vader als van de moeder de fout wordt geërfd. Dit heet recessieve vererving. Reuen die de fout maar éénmaal hebben, hebben geen PMDS, maar kunnen de fout wel doorgeven aan hun nageslacht. Deze reuen worden drager genoemd. Bij teven kan de foute code niet aan het licht komen. Daarom heeft de vererving geslachtsbeperkt. Teven die de fout één keer hebben zijn ook drager. Hebben ze de fout tweemaal dan zijn ze dubbeldrager.

www.basseteers.nl
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door ignit »

mmmm :denken: - als ik het goed begrijp een fenomeen dat vanzelf verdwijnt, zolang de natuur kan bepalen wie zich succesvol kan voortplanten en wie niet.

En daarom ook een fenomeen dat zich blijft manifesteren zolang de mens zijn vinger in de pap wil blijven houden doorallerhande rare kunstgrepen om de voortplanting in stand te houden... :roll: ..... :denken: .....

:ok:
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.l
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”