Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wat moet ik hier mee?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Daantje*
Zeer actief

Wat moet ik hier mee?

Ongelezen bericht door Daantje* »

Gisteren kwam mijn tante langs met haar hondje, (een kruising Shitzu-Malteser van ongeveer een jaar, een vrouwtje) Toen mijn tante haar op de grond zette rende ze op ons Simba af en drijfde hem een beetje de hoek in.
Normaal als ik hem uitlaat kunnen kleinere hondjes gewoon bij hem en is hij daar heel lief voor, gaat ie rustig liggen zodat dat hondje kan spelen.

Maar dit keer snauwde hij echt tegen haar en leek hij naar haar te happen. Omdat hij juist altijd nogal onderdanig is naar andere honden, schrok ik hier heel erg van. Mijn tante heeft haar toen een tijdje bij gehouden zodat ze niet naar ons simba toe kon. Toen deed Simba niets, hij probeerde ook niet naar haar toe te komen om te happen ofzo.

Zodra ze weer de kans kreeg vloog het hondje van mijn tante weer richting Simba. Ze pakte een paar keer een speeltje of botje van de grond, die dus van ons Simba waren. Zelfs dat liet Simba toe. Maar toen ze weer achter Simba aan ging en hem weer de hoek in drijfde zodat hij niet weg kon, begon hij weer te snauwen en te happen.

Ik heb hem er niet voor gestraft omdat ik zoiets had van: Hij mag zich best verdedigen als hij in een hoek gedreven wordt. En het is ook zijn terretorium, dus misschien dat ie het daarom wel deed?
Had ik hem hier wel voor moeten straffen? Het hondje van mijn tante dreef hem immers in een hoek, als zij hem met rust laat doen ons Simba ook helemaal niks.

Mijn tante schreeuwde wel naar Simba dat ie van haar hondje af moest blijven, waar ik het niet mee eens was, het is immers niet HAAR taak om Simba wel of niet te straffen. Toen stelde ze voor dat ze haar hondje in ons Simba's bench zou doen, zodat Simba er niet bij kon. Maar dat mocht ze niet van mij, want de bench is echt Simba's eigen plekje daar wil ik geen andere honden in.
Uiteindelijk heeft ze haar een uurtje in de auto gezet en zijn daarna weer naar huis gegaan.

Maar mijn vraag is nu: Heb ik zo goed gehandeld, of hoe had ik het beter kunnen doen?
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

ik vind dat je gelijk hebt hoor.
Het is jouw hond zijn huis die hoort zich daar veilig te voelen.
En dat hij snauwt als hij een hoek ingedreven wordt vind ik niet meer als normaal....wat ik begrijp uit je berichtje vond je hond het gewoon eng.
Zeker niet voor corrigeren, dan moet je tante haar hond maar bij zich houden of thuis laten.

Er mogen hier bij ons alle honden binnenkomen (als mijn ene teef het toe zou laten :wink: ) maar als ik ook maar merk dat 1 van mijn eigen honden bang wordt of wordt gerroriseerd in zn eigen huis dan gaat de gasthond maar in de bijkeuken of de schuur liggen. jammer dan.
toxic
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door toxic »

ik denk ook dat je helemaal gelijk hebt hoor, hoe zou je zelf reageren als ze je in een hoekje drijven?? :wink:
Nuja, hier kan ik geen andere honden binnen laten, want oei oei onze Kian zou een moord begaan op andere honden die ons terrotorium betreden, dat weet ik uit ondervinding, hij kan zelfs niet tegen een hond in de verte op straat laat staan hier in huis :eek:

nee, ik vind ook niet dat je hem daarvoor moet straffen, hij heeft gehandelt op een heel normale manier voor een hond :wink:

groeten
kian en zohra, mijn schatjes!!
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Ik vind dat je hond zich totaal normaal gedraagt.

Anne
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

Ik was even naar buiten gegaan en had ze laten kennismaken, los, zodat ze de ruimte hebben om kennis te maken op neutraal terrein

dat een hond een snauw geeft als ie in de hoek gedreven wordt, lijkt mij normaal en haar hond niet in Simba's bench lijkt me ook geen goed plan!

Zijn dit soort mixjes misschien wat fel en speels? Ken er wel meer en Border Collies zijn niet echt honden die met andere spelen vaak, toch?

Als ik jouw tante was zou ik zelf een bench meenemen
Maxensammie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Maxensammie »

Ik vind het gedrag van jouw hond ook heel normaal als ik dit zo lees..het is net wat jij zegt; het is zijn terratorium waar hij door een vreemde hond wordt afgesnauwd en die ook nog eens aan zijn speeltjes komt!
Je tante heeft daarentegen minder kijk op het gedrag van honden zo te horen...

Groetjes Karin
Afbeelding

Afbeelding
Daantje*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daantje* »

Bedankt allemaal voor het reageren
:ok:

Ben blij dat ik hier goed op gereageerd heb. Ik vond het moeilijk, want het is niet de bedoeling dat het hondje van mijn tante gebeten wordt door ons Simba, maar Simba hoeft zich ook niet in een hoek te laten drijven.
Mijn tante begon gelijk tegen simba te krijssen en te gillen. Terwijl ons Simba al zo schrikachtig is als iemand z'n stem verheft. Dan gaat ie trillend in een hoekje liggen, zo zielig. Heb ook tegen mijn tante gezegd dat het mijn taak is om Simba op te voeden en dat er zeeeker niet tegen geschreeuwd hoeft te worden.

Buiten samen los laten zodat ze konden wennen was misschien ook een idee, maar ik durf Simba buiten niet los te laten. Want hij jaagt op auto's en ik ben bang dat ie aangereden wordt. Hij doet het al veeeel minder erg dan ie gedaan heeft, alleen nog maar bij auto's die veel lawaai maken. Maar kan het niet riskeren, omdat ik van te voren niet weet of er wel of geen luidruchtige auto langs komt.
Afbeelding
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Nee je tante had haar hond eerder moeten straffen vind dat die eerder verkeerd bezig was om zo op jou hond te jagen! Volgende keer kun je haar beter vragen om misschien haar hondje thuis te laten of dat ze hem idd bij zich houdt.

Annemarie ik heb met 5 borders in huis geleefd en die waren zeker speels en sociaal naar andere honden maar op hun eigen manier :wink:
Dus weet niet waar je dat idee vandaan hebt
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

Jij hebt zeker goed gehandeld, want id het gebeurt op Simba's territorium..Ik vind zelfs dat Simba nog heel veel geduld had.
Ik heb een reu en een teef in 1 huis en als daar een hond bij in komt..oke een teef is geen probleem, voor mijn reu dan, maar voor mijn teef wel.
Maar komt hier een reu die Bob de les wil wijzen, reageert Bob niet zo 'vriendelijk' als Simba :wink:

Heb dit 1x meegemaakt met een reu maar wanneer deze reu nu nog is komt (is van mijn zus) spreken we af op onbekend terrein en dan is er niets aan de hand. :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik wil als ik met mijn honden bij andere honden in huis kom of andersom dat er geen speeltjes/botten etc op de grond liggen.
Scheelt een hoop gedoe. :wink:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
bernersennenfan
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door bernersennenfan »

M@ri@nne schreef:Ik wil als ik met mijn honden bij andere honden in huis kom of andersom dat er geen speeltjes/botten etc op de grond liggen.
Scheelt een hoop gedoe. :wink:
Dat kan hier sowieso al niet met mijn reu en teef.. :wink:
Voor altijd in ons hart..In loving memory Bob 06/12/2002-11/5/2007
Afbeelding
AnneMarie
Zeer actief

[dubbelpost
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 06 feb 2006 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
AnneMarie
Zeer actief

corason del perro schreef:Nee je tante had haar hond eerder moeten straffen vind dat die eerder verkeerd bezig was om zo op jou hond te jagen! Volgende keer kun je haar beter vragen om misschien haar hondje thuis te laten of dat ze hem idd bij zich houdt.

Annemarie ik heb met 5 borders in huis geleefd en die waren zeker speels en sociaal naar andere honden maar op hun eigen manier :wink:
Dus weet niet waar je dat idee vandaan hebt
Dat is mijn ervaring met slechts heeel weinig borders, en ik heb dit ook gehoord van meerdere border-bazen. Lieve en gevoelige honden die 'moeten werken', sociaal idd, ook meer gericht op spel of drijven, samen rennen okay maar echt samen spelen heb ik zelden gezien, is geen oordeel, heeft zelf grooote voordelen! Nogmaals ik ben geen border kenner hoor!

Ps samen loslaten uiteraard op een plek waar geen auto's komen~!!!!
is idd link
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Het is idd wel waar dat het drijf gedrag er heel sterk inzit dat zie je ook terug bij het spel. Kan handig zijn je gooit een bal en 6 honden volgen elkaar op eerst de een dan drijft de border de eerste dan de 3e border de 2e en noem maar op haha.(soms ook wel vervelend zoals bij jola die wordt dan boos)

Moet ook zeggen dat de borders bij ons meer in huis en tuin speelde dan bij het uitlaten maar spelen met elkaar deden ze zeker!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”