Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Water drinken

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Water drinken

Ongelezen bericht door Demi »

Ik ben begonnen met het af en toe wat vers te geven aan de honden.
Ze hebben nu net weer botten gehad en vinden het heerlijk! (alleen Cujo lust geen vers maar ok :roll: )
Maar nu hoor ik hele verschillende verhalen over het wel of niet water laten drinken na het eten van botten. Ik lees veel verschillende dingen daarover.
Dus mijn vraag is, is het verstandig om ze water te laten drinken na het eten van botten, of is het beter om de waterbak even weg te halen?
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Kan geen kwaad om het te laten staan :wink:
Afbeelding
Sennaruby
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Voorkom alleen dat ze teveel drinken. Voor het verteren van botten en rauw vlees een een lage pH-waarde in de maag nodig en door teveel drinken wordt die waarde verhoogd. Dus beperk het wel.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Hutsje schreef:Kan geen kwaad om het te laten staan :wink:
Hoi Jessica,

Ik heb altijd gehoord dat je tot een uur na het eten van botten het water weg moet halen, zodat het water het maagzuur niet verdunt?
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Scooby schreef:Ik heb altijd gehoord dat je tot een uur na het eten van botten het water weg moet halen, zodat het water het maagzuur niet verdunt?
Ach, dat neurotische gedoe met uren en grammen. Het regelt zich allemaal vanzelf. Hier drinken ze uit zichzelf al niet als ze botten gehad hebben, hooguit een lebber of 2. Maar ze drinken überhaupt weinig. Er zit genoeg vocht in hun eten, en dat weten ze zelf heel goed :wink:
binno
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador
maltezer
Contacteer:

Ongelezen bericht door binno »

Ik laat het hier ook gewoon staan hoor. :wink:
Afbeelding
Moos (labrador) Gian (maltezer)
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Hier hebben de honden gister en eergister een versvleesbot op. Heb er niet bij nagedacht dat ik het water weg moest halen :eek: Gelukkig ging het goed
astrid
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 Griekse herplaatsers

Ongelezen bericht door astrid »

Ik haal het water ook nooit weg. En ik heb ze eigenlijk nog nooit veel zien drinken na een bot. Hooguit een slokje of 2, 3.
Marion.

jidde schreef: :eek: Gelukkig ging het goed
Sowwwww. Had jij even mazzel zeg :N:
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ik vind het niet aardig om er cynisch over te doen hoor.
Er is hier heel lang wel verteld dat je het water absoluut weg moest halen, tot ruim een uur na de botmaaltijd. Want anders riep je de goden over je af. Heel indringend en telkens weer is dat hier verteld.

Nu heb ik pas geleden van o.a. Ineke ook begrepen dat het een fabeltje blijkt te zijn omdat het niet zo werkt. Dan zou de hond liters water in 1 keer moeten wegwerken, dan kan het zijn dat je de botten de maag uit spoelt voordat ze verteerd zijn.
Dus gewoon iets laten drinken is geen probleem.

Overigens zal een hond die een kaal recreactiebot gehad heeft, meer dorst hebben dan een hond die een bevleesd bot heeft gehad.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

Vooral Kel heeft erge dorste na het eten van een bot en als ik haar haar gang laat gaan drinkt ze erg veel water. Ik laat de bak gewoon staan de volgende keer, maar ze mogen gewoon niet teveel drinken.
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Marion. schreef:
Scooby schreef:Ik heb altijd gehoord dat je tot een uur na het eten van botten het water weg moet halen, zodat het water het maagzuur niet verdunt?
Ach, dat neurotische gedoe met uren en grammen. Het regelt zich allemaal vanzelf. Hier drinken ze uit zichzelf al niet als ze botten gehad hebben, hooguit een lebber of 2. Maar ze drinken überhaupt weinig. Er zit genoeg vocht in hun eten, en dat weten ze zelf heel goed :wink:
Jij schrijft wat ik ook denk, ik haal hier het water ook niet weg en ze regelen het zelf allemaal wel.
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Roelfien schreef:Nu heb ik pas geleden van o.a. Ineke ook begrepen dat het een fabeltje blijkt te zijn omdat het niet zo werkt. Dan zou de hond liters water in 1 keer moeten wegwerken, dan kan het zijn dat je de botten de maag uit spoelt voordat ze verteerd zijn.
Dus gewoon iets laten drinken is geen probleem.
Hoi Roelfien,

Ien schrijft trouwens in een ander topic over Voeding vandaag nog dat je alleen bij Barf-honden het water niet weg hoeft te halen als ze een bot hebben gehad, maar dus wèl bij honden die vers vlees of brokken krijgen!
Chezzies
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Chezzies »

Dus wat Ien schrijft is het enige wat telt?
Afbeelding
Marion.

Dester schreef:Dus wat Ien schrijft is het enige wat telt?
:smile: :smile: :smile:
Zo klinkt het wel ja :mrgreen:

Maja. Ien is natuurlijk wel een beetje onze goeroe. Maar gelukkig heb ik zelf ook verstand in mijn kop :wink:
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Nou hier haal ik de bakken water ook niet weg hoor nadat ze een bot ophebben :wink:
Afbeelding
Scooby
Zeer actief
Contacteer:

Hoi Ester,

Nee, hoor dat schrijf ik toch helemaal niet?! Roelfien haalt alleen iets van Ien (dat is de Ineke waar ze het over heeft) erbij, maar toevallig dat Ineke net in een ander topic iets heel anders schreef. Vandaar dat ik dat erbij haalde...
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Ja, zij is inderdaad wel een van de mensen van wie ik iets aanneem op het gebied van voeding, ja.
Ën niet als goeroe, maar gewoon omdat zij zich er wel in verdiept en niet klakkeloos maar aanneemt wat iedereen maar roept. Want dat gebeurt veel te veel. En dan krijg je dus opmerkingen van mensen zoals: dat regelen mijn honden zelf wel. :19:
Maar als jij goede informatie kunt leveren, onderbouwd vanuit de wetenschap en met goede ervaringen, dan lees ik het graag en zal ik ook eens roepen: Dester zei....
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”