Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Reageren op de ander
Moderator: moderatorteam
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Reageren op de ander
Iets wat me opviel: als het stel hier ligt en Lilo staat op om te gaan drinken of om met een speelgoedje te gaan spelen, doet Jack een oog open en blijft liggen. Als Jack opstaat, vliegt Lilo meteen van haar plek en gaat kwispelend op hem af. Hetzelfde met blaffen: als Lilo gaat staan gillen omdat er 's avonds laat iemand langs het huis loopt, reageert Jack niet, maar als Jack vindt dat er waaks geblaft moet worden doet Lilo half hysterisch mee.
Nou is de rangorde tussen die twee niet altijd even vastomlijnd, maar uit dit soort dingen blijkt toch wel dat Jack nog steeds bovenaan staat?
Nou is de rangorde tussen die twee niet altijd even vastomlijnd, maar uit dit soort dingen blijkt toch wel dat Jack nog steeds bovenaan staat?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik weet dat soort dingetjes nooit zo goed want voor beiden is wat te zeggen. Ik heb pas sinds Martijn een koppel honden want eerder hadden wij er altijd maar 1. Cleo doet ook altijd alles mee wat Dapper doet en zij is ook erg druk met hem. Waar hij ligt wil zij liggen en als hij iets heeft of druk doet staat zij er weer tussen om de aandacht op haar te krijgen. Cleo is echt de baas want waar zij wil liggen ligt ze en als Dapper op bed wil en Cleo ligt daar dan kan het echt niet als ze geen zin in hem heeft.
Wil Cleo daar liggen en Dapper ligt daar dan gaat hij net doen alsof hij haar niet zit. En dan krabt Cleo net zo lang, of gaat ze op hem zitten, tot hij 1 oog open doet en dan weet ze dat hij haar gezien heeft en dan MOET hij wel gaan.
Lilo kan dus ook Jack in alles voor willen zijn en laten zien dat zij ook oplet en belangrijk is. Zij wil het hardste blaffen en zij wil dat het ook zeker om haar gaat als hij wakker is. Dat eist ze.
En dan heb je jouw interpretatie en ook die kan prima kloppen. Hoe doen zij het met ligplaatsen en aandacht? Ik denk dat je daar het meest aan ziet. Wie controleert wat ze allebei het liefste hebben? Ik denk dat je die als de baas moet zien. Eenmaal een fysiek conflict hier en Dapper zet Cleo volledig op haar nummer. 10 minuten later staart Cleo Dapper met een boze blik zo de bank af

Lilo kan dus ook Jack in alles voor willen zijn en laten zien dat zij ook oplet en belangrijk is. Zij wil het hardste blaffen en zij wil dat het ook zeker om haar gaat als hij wakker is. Dat eist ze.
En dan heb je jouw interpretatie en ook die kan prima kloppen. Hoe doen zij het met ligplaatsen en aandacht? Ik denk dat je daar het meest aan ziet. Wie controleert wat ze allebei het liefste hebben? Ik denk dat je die als de baas moet zien. Eenmaal een fysiek conflict hier en Dapper zet Cleo volledig op haar nummer. 10 minuten later staart Cleo Dapper met een boze blik zo de bank af
- Hanneke2
- Zeer actief
Aha, daar had ik niet aan gedacht.MARC_S schreef:Ik weet dat soort dingetjes nooit zo goed want voor beiden is wat te zeggen. Ik heb pas sinds Martijn een koppel honden want eerder hadden wij er altijd maar 1. Cleo doet ook altijd alles mee wat Dapper doet en zij is ook erg druk met hem. Waar hij ligt wil zij liggen en als hij iets heeft of druk doet staat zij er weer tussen om de aandacht op haar te krijgen. Cleo is echt de baas want waar zij wil liggen ligt ze en als Dapper op bed wil en Cleo ligt daar dan kan het echt niet als ze geen zin in hem heeft.Wil Cleo daar liggen en Dapper ligt daar dan gaat hij net doen alsof hij haar niet zit. En dan krabt Cleo net zo lang, of gaat ze op hem zitten, tot hij 1 oog open doet en dan weet ze dat hij haar gezien heeft en dan MOET hij wel gaan.
![]()
Tsja, dat is dus niet zo duidelijk. Wat aandacht betreft heeft Lilo de neiging om wat op de achtergrond te blijven. Jack springt bij visite op schoot, speelt met de kinders en met mij, maar Lilo moet je er echt bij betrekken, dus dan ga ik op handen en voeten met mijn kont in de lucht en dan wil ze wel meedoen.En dan heb je jouw interpretatie en ook die kan prima kloppen. Hoe doen zij het met ligplaatsen en aandacht? Ik denk dat je daar het meest aan ziet. Wie controleert wat ze allebei het liefste hebben? Ik denk dat je die als de baas moet zien. Eenmaal een fysiek conflict hier en Dapper zet Cleo volledig op haar nummer. 10 minuten later staart Cleo Dapper met een boze blik zo de bank af![]()
Ligplaatsen... de een wijkt niet voor de ander, soms kruipen ze bij elkaar en soms staan ze sip te kijken omdat de ander nou net het beste plekkie heeft. Op de bank willen ze wel eens grommen als de ander erbij wil, maar dat ontaardt dan in bovenop elkaar gaan liggen en van die OEHOE-geluiden terwijl ze elkaar van die 'liefdesbeetjes' geven.
Komen ze te dicht bij elkaars botjes dan wordt er ook gegromd, maar als ze de kans krijgen pikken ze van elkaar en dan wordt het toch geen echte mot.
Dus best vaag, die rangorde.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Grappig is dat he?
Ik weet gewoon zeker dat Cleo hier de baas is omdat zij gewoon bazig is aangelegd. Dapper zie je soms echt met tegenzin baan maken als hij net helemaal ingerold in dekens op het bed ligt te genieten.
Heel zielig en soms sturen we haar ook weg. Zij moet dus wel echt de baas zijn want anders deed die sul dat niet voor haar.
Maar dan is er ineens bezoek of ze zijn om een andere reden wild. Dan beginnen ze ruw en stiekem te hard te stoeien op bed en meestal eindigt dat in Dapper die op Cleo zit te rijden onder luid protest en met veel gegrom
Cleo heeft fysiek tegen Dapper helemaal niks in de melk te brokkelen. Blijft een apart stel 
Ik weet gewoon zeker dat Cleo hier de baas is omdat zij gewoon bazig is aangelegd. Dapper zie je soms echt met tegenzin baan maken als hij net helemaal ingerold in dekens op het bed ligt te genieten.
Maar dan is er ineens bezoek of ze zijn om een andere reden wild. Dan beginnen ze ruw en stiekem te hard te stoeien op bed en meestal eindigt dat in Dapper die op Cleo zit te rijden onder luid protest en met veel gegrom
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Rangorde tussen reu en teef is net als een goed huwelijk als het goed loopt. Soms zie je een soort van taakverdeling ontstaan en verder vinden ze veel van elkaar wel prima. Eigenlijk ontbreekt de echte concurentie.
Hier is Kiki de Lilo en Nelson de lul. Stuart hobbelt daar overigens als een soort achterlijk neefje doorheen, want die mag alles en doet ook alles zonder dat er iemand iets van zegt en als Kiki al in het verweer komt doet Stuart net alsof ie niet goed snapt wat de bedoeling is en gaat alsnog zijn eigen gang.
Nelson laat zich trouwens echt wegsturen door Kiki en die zie je echt beperkt worden in zijn doen en laten door haar soms. Als hij echter een kluif heeft of iets dan gromt hij haar wel weg en dat respecteert ze ook.
Gekke beesten!
Hier is Kiki de Lilo en Nelson de lul. Stuart hobbelt daar overigens als een soort achterlijk neefje doorheen, want die mag alles en doet ook alles zonder dat er iemand iets van zegt en als Kiki al in het verweer komt doet Stuart net alsof ie niet goed snapt wat de bedoeling is en gaat alsnog zijn eigen gang.
Nelson laat zich trouwens echt wegsturen door Kiki en die zie je echt beperkt worden in zijn doen en laten door haar soms. Als hij echter een kluif heeft of iets dan gromt hij haar wel weg en dat respecteert ze ook.
Gekke beesten!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
- *Linda*
- Zeer actief
Het zelfde hier
Juul regelt en beslist eigenlijk alles en Sun heeft daarin weinig tot niets in te brengen. Ik denk dat het voor een groot deel ook "de hoffelijkheid" van de reuen is dat de teven zo hysterisch mogen doen tegen ze, want als het puntje bij het paaltje komt (zo eens per maand) dan heeft Juul wel degelijk respect voor hem 

- Moos
- Zeer actief
Hier is het Saar die Moos in alles nadoet. Als Moos opstaat hobbelt Saar achter hem aan, als Moos naar de slaapkamer loopt, drentelt Saar kwispelt mee. Als een soort eendje achter de moedereend aan
Nu is de rangorde hier wel heel erg duidelijk. Moos is de baas, Saar niet. Maar Moos verwacht van Saar ook weer niet dat ze zich op haar rug rolt voor hem, en als Saar in het kleine poezenmandje ligt gaat Moos eens neuzen en dan ergens anders liggen.
Maar Moos is perfect in het toepassen van de dominatiehandelingen bij Saar, en Saar perfect in het opvolgen daarvan
, heel bijzonder om te zien vind ik dat.
Als we 's avonds naar bed gaan, roep ik ze mee naar de slaapkamer. Is Saar daar als eerste dan blijft ze voor de drempel staan tot Moos naar binnen is, en dan volgt ze hem.
Zelfde met de tuin ingaan. Saar gaat voor de open deur staan wachten tot Moos naar buiten is gehobbelt en dan volgt ze gedwee.
En als we gaan wandelen moet ik zorgen dat Moos vooraan bij de deur staat, want anders wordt het een behoorlijk geklooi met riemen omdat Saar echt, echt niet als eerste door de deur gaat. (terwijl ik zeker weet dat Moos helemaal niks zou doen als ze wel eens als eerste een ruimte in gaat)
Als ik hier koekjes op de grond gooi blijft Saar staan wachten tot Moos de lekkerste gepakt heeft en gaat dan zelf pas een koekje zoeken. Als ik 1 bak eten neer zou zetten weet ik ook zeker dat Saar Moos zou laten eten, en dan pas als hij wegloopt zelf zou komen.
En dat alles zonder enige dwang van Moos. Hij gromt zeer zeer zelden naar Saar, en corrigeert haar absoluut nooit. Saar op haar beurt gaat dus nooit voor Moos op haar rug (wel voor andere honden, nooit voor Moos), en likt ook al maanden zijn bek niet meer of iets dergelijks.
Eigenlijk vind ik het hier meer op een soort vader-kind relatie lijken. Net alsof ze allebei weten dat Saar altijd wel een onzeker baby'tje zal blijven, en Moos de beschermende vaderrol wel even op zich neemt.
Nu is de rangorde hier wel heel erg duidelijk. Moos is de baas, Saar niet. Maar Moos verwacht van Saar ook weer niet dat ze zich op haar rug rolt voor hem, en als Saar in het kleine poezenmandje ligt gaat Moos eens neuzen en dan ergens anders liggen.
Maar Moos is perfect in het toepassen van de dominatiehandelingen bij Saar, en Saar perfect in het opvolgen daarvan
Als we 's avonds naar bed gaan, roep ik ze mee naar de slaapkamer. Is Saar daar als eerste dan blijft ze voor de drempel staan tot Moos naar binnen is, en dan volgt ze hem.
Zelfde met de tuin ingaan. Saar gaat voor de open deur staan wachten tot Moos naar buiten is gehobbelt en dan volgt ze gedwee.
En als we gaan wandelen moet ik zorgen dat Moos vooraan bij de deur staat, want anders wordt het een behoorlijk geklooi met riemen omdat Saar echt, echt niet als eerste door de deur gaat. (terwijl ik zeker weet dat Moos helemaal niks zou doen als ze wel eens als eerste een ruimte in gaat)
Als ik hier koekjes op de grond gooi blijft Saar staan wachten tot Moos de lekkerste gepakt heeft en gaat dan zelf pas een koekje zoeken. Als ik 1 bak eten neer zou zetten weet ik ook zeker dat Saar Moos zou laten eten, en dan pas als hij wegloopt zelf zou komen.
En dat alles zonder enige dwang van Moos. Hij gromt zeer zeer zelden naar Saar, en corrigeert haar absoluut nooit. Saar op haar beurt gaat dus nooit voor Moos op haar rug (wel voor andere honden, nooit voor Moos), en likt ook al maanden zijn bek niet meer of iets dergelijks.
Eigenlijk vind ik het hier meer op een soort vader-kind relatie lijken. Net alsof ze allebei weten dat Saar altijd wel een onzeker baby'tje zal blijven, en Moos de beschermende vaderrol wel even op zich neemt.

-
estelle
hier is Hera echt de baas over de andere 3.
En zij moet ook overal bij zijn als er eentje ergens iets ziet o.i.d.
Net als met aandacht, als savonds Chello bijv. even bij 1 van ons komt voor een aai dan komt ze er gelijk bij en duwt en snapt hem bij ons weg.
Ook met speelgoed, dat pakt ze op hele slinkse wijze af.
Chello laat het allemaal gebeuren, echt een sul 1e klas. Vaak zeggen we ook tegen hera dat het genoeg is anders zou ze hem de hele dag door af lopen te bekken om niks. Ik heb soms echt het idee dat Hera gewoon geniet van het feit dat ze alles maar maken kan bij hem.
Overigens als Chello eens een keer terug hapt dan ontaard Hera in woede en duikt ze bovenop hem tot knokken....maar goed, dan druipt Chello alweer af.
En zij moet ook overal bij zijn als er eentje ergens iets ziet o.i.d.
Net als met aandacht, als savonds Chello bijv. even bij 1 van ons komt voor een aai dan komt ze er gelijk bij en duwt en snapt hem bij ons weg.
Ook met speelgoed, dat pakt ze op hele slinkse wijze af.
Chello laat het allemaal gebeuren, echt een sul 1e klas. Vaak zeggen we ook tegen hera dat het genoeg is anders zou ze hem de hele dag door af lopen te bekken om niks. Ik heb soms echt het idee dat Hera gewoon geniet van het feit dat ze alles maar maken kan bij hem.
Overigens als Chello eens een keer terug hapt dan ontaard Hera in woede en duikt ze bovenop hem tot knokken....maar goed, dan druipt Chello alweer af.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Reageren op de ander
Volgens mij zijn die teven vaak gewoon grote bemoeialsHanneke2 schreef:Iets wat me opviel: als het stel hier ligt en Lilo staat op om te gaan drinken of om met een speelgoedje te gaan spelen, doet Jack een oog open en blijft liggen. Als Jack opstaat, vliegt Lilo meteen van haar plek en gaat kwispelend op hem af. Hetzelfde met blaffen: als Lilo gaat staan gillen omdat er 's avonds laat iemand langs het huis loopt, reageert Jack niet, maar als Jack vindt dat er waaks geblaft moet worden doet Lilo half hysterisch mee.
Als Moritz iets onderneemt, is Kaya er ook als de kippen bij want 'stel je toch voor dat ze iets mist'
Kaya is hier toch echt de baas, maar soms werkt het ook heel vreemd: het ene moment walst ze letterlijk over hem heen, gaat zelfs bovenop zijn kop zitten, maar o wee als Moritz eens een keer kenbaar maakt dat hij er geen zin in heeft, dan heeft ze wel respect voor hem en houdt afstand
-
jidde
-
miekmiek
Soms vragen mensen mij ook wie er nou de baas van het stel is. En ik moet eerlijk antwoorden dat ik dat niet weet. Femke pikt de botten van Tommie en vreet uit zijn bak, maar Tommie legt haar op haar rug tijdens het stoeien en mag net zo goed zijn neus in haar etensbak steken. Er wordt niet veel gesnauwt of gegromt hier. Het lijkt echt alsof ze op 1 lijn zitten, ze pikken onwijs veel van elkaar en heel af en toe is er wat mot.