Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oei, dilemma tweede hond

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

casper
Actief

Oei, dilemma tweede hond

Ongelezen bericht door casper »

Tijdje terug schreef ik al dat we met het idee lopen om eventueel een tweede hond erbij te nemen. Net nu ik dat idee een beetje heb laten varen, belt een kennis van mij op: de fokker van haar border collie zoekt een gastgzin voor een 11 maanden oude reu die terug komt van zijn eigenaar. Ik ken natuurlijk niet de achtergrond van deze hond en heb geen idee hoe zijn karakter is en waarom hij weg gaat bij zijn huidige eigenaar... maarrrrrr de kriebels zijn weer helemaal terug!

Heb gelijk contact gezocht met fokker om meer informatie te krijgen, antwoord apparaat... dus ze bellen terug.

Ga maar eens heel snel meer informatie zoeken over de border collie, moet toegeven dat ik niet verder kom dan basis kennis van het ras. Wat ik ervan weet spreekt me wel aan maaruh, ervaringen van mensen met border collie zijn erg welkom :wink:
Groetjes,

Ellen
Roelfien
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Roelfien »

Leuk!
Alleen het ras zou ik me inderdaad heel goed inlezen, want een reu van 11 maanden die terug komt bij de fokker, dat klinkt als een hondje met wellicht een gedragsprobleempje. :mrgreen: En bordercollies zijn erg actieve honden waar je flink mee moet werken om ze tevreden te houden.
Maar ik weet nog iets zwart/wits, zie pb. :mrgreen:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
casper
Actief

:wink: Je hebt een PB tje terug

Heb een zwak voor zwart wit :mrgreen:

Maar zeker, wat betreft de border collie wil ik dus eerst heel veel info over het ras verzamelen maar vooral, heel veel info van de fokker over deze hond krijgen. Reden dat hij terug komt, karakter, wat is er tot op heden met hem gedaan, wat wordt er van ons verwacht als "gast gezin"? etc. etc.

Als die info aanspreekt, dan maar eens kennismaken en kijken of er een klik is tussen ons en de hond. En natuurlijk ook tussen Casper en Ritz (zo heet hij).
Groetjes,

Ellen
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ik zou me inderdaad eerst heel goed laten informeren over het hoe en waarom van het terugkomen van de hond. Een border is niet altijd de makkelijkste hond, maar als je weet wat je doet zijn het echt geweldige dieren. Maar ja dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat ie tot nu toe aan opvoeding etc. heeft gehad. Ligt het aan de hond zelf dat ie niet meer op het huidige adres kan blijven of zijn het omstandigheden die niets met de hond te maken hebben? Dingen die ik zeker even zou navragen. En dan is het ook nog eens niet onbelangrijk uit welke bloedlijnen de hond komt. Als het er eentje is uit hele sterke werklijnen bijvoorbeeld, dan is dat zeker voor iemand die nieuw is in het ras niet altijd makkelijk. Mag ik vragen van welke fokker hij komt (oudercombinatie misschien?)? Misschien dat ik je dan ook wel iets kan vertellen over wat je ongeveer kunt verwachten.
casper
Actief

Hi,

hihi, dat was dus direct mijn eerste vraag: komt hij uit een werklijn of niet? Want ik denk idd dat een reu uit een werklijn niet geschikt is voor ons. Niet zozeer vanwegen het niet bekend zijn met het ras, dit kan opgelost worden door lezen, veel vragen en begeleiding van de fokker etc. Maar meer omdat de borders uit de werklijnen vaak nogal hyper kunnen zijn. Alhoewel, het natuurlijk best mogelijk is dat hij niet geschikt is voor het werk en daarom terug komt...? Dat hoor ik vanzelf wel als ik de fokker te spreken krijg :-) Kennis van me is gastgezin voor zijn volle zus (zlefde nest) en zij is trouwens heel rustig, maar dat zegt natuurlijk niets over zijn karakter :wink:

Hij komt uit de volgende lijnen:
Moeder, CH Karisma Little miss perfect (NHSB2325647) (BLAZE) uit nederland
Vader, international, american, finnish and estonian ch. Pikkupaimenen Zoom the Moon (ZIGGY) uit Finland

Website van de fokker is: http://www.bordercollies.nl/dddd.shtml
Als ik me niet vergis, is hij uit het nest van 4 maart 2005.
Groetjes,

Ellen
Tamara/Bayko

Ongelezen bericht door Tamara/Bayko »

Ah het is er eentje van Danielle. Ik meende me inderdaad al vaag iets te herinneren dat zij nog niet zo heel lang geleden een Ritz gefokt had en nu ik even heb gekeken weet ik het weer. Uuuhm tja, wat kun je daarvan verwachten? Leuk hondje voor de sport waarschijnlijk, dus behendigheid ofzo. Als ik even een beetje afga over wat ik tot nu toe van Jolie (z'n nestzus) heb gelezen dan is ie waarschijnlijk vrij rustig en makkelijk in huis, maar wel altijd in voor iets leuks met de baas. Kan zijn dat ie ook wel over drijfinstinct beschikt. Dat is bij bijna iedere border zo (uitzonderingen daargelaten helaas), alleen de mate waarin het zich voordoet kan per hond sterk varieren. Afgaande op de bloedlijnen denk ik niet dat je hoeft te verwachten dat het instinct er zo sterk in zit dat het moeilijk onder controle te houden is ofzo. Maar het is en blijft een border, dus je zult 'm zeker een actief leventje moeten kunnen bieden. En dan blijft natuurlijk nog de vraag waarom hij is teruggekomen, maar daar kan Danielle je vast wel antwoord op geven.
casper
Actief

Bedankt, ga haar zo weer bellen, krijg haarnl. niet te pakken en weet dus nu nog geen details. Leuk dat je haar kent en dat je ook wat info weet over haar honden :mrgreen:

Ben erg benieuwd of dit wat zal worden... wordt vervolgd
Groetjes,

Ellen
Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”