MARC_S schreef:Moeilijk, misschien heeft ze ergens pijn en is ze dus shaggie? Dan reageert ze af op hondjes die ze denkt aan te kunnen. Kan ook zijn dat ze gewoon niet zo tolerant meer is door haar leeftijd en dus in ieder geval kleinere honden flink op hun falie geeft als ze in de buurt komen.
Wel balen dat ze gesteriliseerd moet worden maar dat zal wel niet anders kunnen neem ik aan. Ik zou het zelf bij een hondje met dat gedrag niet graag doen.
Pakt ze teefjes en reuen? Ook ongecastreerd? Dat zegt nl best wel veel over de motivatie.

Ik weet niet alle details, want ik heb het maar een paar keer gezien (het is niet bijzonder leuk voor Bram om met die hond te wandelen). Maar ik vind het heel vervelend, dus ik wil graag wat tips geven de volgende keer. Voor zover ik het gezien heb, zijn het vooral andere teven. Toen Bram pup was, was hij kleiner dan haar en pakte ze hem niet. Wel snauwen, maar dat is niet erg natuurlijk.
Dat niet meer tolerant is, zou goed kunnen. Zeker omdat ze de eerste jaren dit gedrag helemaal niet vertoonde, het is iets van het afgelopen jaar. Ze heeft honden nooit echt leuk gevonden, heb ik begrepen.
Ik heb flink doorgevraagd of het steriliseren echt nodig is. De da zegt van wel. Ze heeft een goedaardig gezwel in de tepel gehad en dat zou de volgende keer kwaadaardig kunnen zijn (ik hoop dat ik het nu goed vertel). Daarom is het zeer verstandig te steriliseren.
Als ze eenmaal zo door het lint is, wat kun je dan nog doen behalve haar van de hond aftrekken? Laat je nog op een of andere manier zien dat het ongewenst gedrag is?
De hond liep altijd los (zoals ik al zei, luistert ze echt als een dolle), maar inmiddels beginnen ze de wandeling aan de lijn en kijkt ze eerst of er kleinere honden zijn.