Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Pubert 'ie wel, pubert 'ie niet

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Reini
Zeer actief

Pubert 'ie wel, pubert 'ie niet

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas is een rare snuiter. Zijn puberpraktijken duren steeds een paar dagen en dan is het weer over. Iedere keer als ik denk: 'Nu gaat het gebeuren, nu gaat hij niet meer luisteren' dan is het met een dag of twee weer over.

Zo gaat dat nu al een paar maanden. Ongeveer drie dagen in de twee maanden is hij aan het puberen. Na de eerste dwarse dag denk ik steeds dat het nu écht gaat gebeuren maar gelukkig gaat het altijd weer over.

Zodra het 'begint' neem ik een aantal regels weer iets strakker in acht. Vaker bij me roepen en weer vrijgeven tijdens wandelingen, meer aanlijnen tijdens wandelingen en minder op zijn initiatief spelen in huis.

Als ik dat twee/drie dagen consequent volhoudt dan is het altijd weer over. Eigenlijk vind ik dat toch wel apart. Hij heeft nog nooit een aanhoudende periode van dwarsheid gehad. Vegas is nu bijna 11 maanden dus ik weet natuurlijk niet wat er nog gaat komen :wink:

Bij Vegas heeft het veel effect om de dingen te doen die ik hierboven al heb vermeld. Vooral met het spelen 'pak' ik hem enorm en hij reageert daarop door zijn gedrag zo aan te passen dat ik weer met hem ga spelen op zijn initiatief.

Hoe gaat dit bij jullie thuis met honden van deze leeftijd?
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Pubert 'ie wel, pubert 'ie niet

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Reini schreef:Vegas is een rare snuiter. Zijn puberpraktijken duren steeds een paar dagen en dan is het weer over. Iedere keer als ik denk: 'Nu gaat het gebeuren, nu gaat hij niet meer luisteren' dan is het met een dag of twee weer over.

Zo gaat dat nu al een paar maanden. Ongeveer drie dagen in de twee maanden is hij aan het puberen. Na de eerste dwarse dag denk ik steeds dat het nu écht gaat gebeuren maar gelukkig gaat het altijd weer over.

Zodra het 'begint' neem ik een aantal regels weer iets strakker in acht. Vaker bij me roepen en weer vrijgeven tijdens wandelingen, meer aanlijnen tijdens wandelingen en minder op zijn initiatief spelen in huis.

Als ik dat twee/drie dagen consequent volhoudt dan is het altijd weer over. Eigenlijk vind ik dat toch wel apart. Hij heeft nog nooit een aanhoudende periode van dwarsheid gehad. Vegas is nu bijna 11 maanden dus ik weet natuurlijk niet wat er nog gaat komen :wink:

Bij Vegas heeft het veel effect om de dingen te doen die ik hierboven al heb vermeld. Vooral met het spelen 'pak' ik hem enorm en hij reageert daarop door zijn gedrag zo aan te passen dat ik weer met hem ga spelen op zijn initiatief.

Hoe gaat dit bij jullie thuis met honden van deze leeftijd?
Ferrero is ongeveer even oud en heeft ook zijn puber dagen wel met een grotere regelmaat dan Vegas.
misschien speelt het een rol dat Vegas veel meer baasgericht is dan Ferrero?
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Reini
Zeer actief

Gordonsetter23 schreef:Ferrero is ongeveer even oud en heeft ook zijn puber dagen wel met een grotere regelmaat dan Vegas.
Misschien wel ja :wink: en hij kan er niet goed tegen als hij weet dat ik bozig op hem ben.
Afbeelding
Gordonsetter23
Zeer actief
Mijn ras(sen): Gordonsetter
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Gordonsetter23 »

Reini schreef:
Gordonsetter23 schreef:Ferrero is ongeveer even oud en heeft ook zijn puber dagen wel met een grotere regelmaat dan Vegas.
Misschien wel ja :wink: en hij kan er niet goed tegen als hij weet dat ik bozig op hem ben.
Ferrero ook niet alleen bij zijn ras staan ze erom bekend dat ze niet tegen die druk kunnen en door bozigheid juist minder gaan luisteren :mrgreen:
Succes is niet hoever je gekomen bent, maar vanaf waar je begonnen bent
Afbeelding
www.bleekerzonwering.nl
Reini
Zeer actief

Gordonsetter23 schreef: Ferrero ook niet alleen bij zijn ras staan ze erom bekend dat ze niet tegen die druk kunnen en door bozigheid juist minder gaan luisteren :mrgreen:
Da's dan weer niet zo handig :mrgreen:

Vegas gaat meestal uitzoeken hoe hij me dan weer blij kan maken :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Nou, Bram is dus veel erger :mrgreen: Vegas is idd meer 'afhankelijk' van jou. Hij wil het jou ontzettend graag naar de zin maken, dat zal zeker meespelen.

Maar....het kan nog komen he :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Pffff pubers :smile: :mrgreen:
Heb der eentje in huis lopen! Hierkomen, wasda :denken: Af?? Dan ga ik heel hard blaffen :pffff: Botjes, die moet ik beschermen...

Het is best een ramp op dit moment! Ze is namelijk ook niet moe te krijgen :19: Gister een uur bij de training losgelopen en gespeeld en daarna naar strand voor 1,5 uur. 's avonds kan ze dan nog de hele dag klieren dat ze aandacht wil :eek:

Verder loopt ze nu wel beter aan de riem mee, met behulp van hulpmiddel. Ze loopt nu netjes mee aan een halsbandje.
Andere honden gaat nog steeds goed gelukkig. Kleine hondjes wil ze nog wel eens mee voetballen, daar moeten we mee opletten. Als ze losloopt, blijft ze prima bij je in de buurt. Alleen het hierkomen, das opeens niet meer nodig vind ze :19:
Vandaag is ze niet lekker lijkt het wel, ze is heel zeurderig in haar doen en laten, pieperig
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy heeft ook nooit gepuberd. Wel zoals jij beschrijft eens een dag of twee, trekken aan de lijn, niet gelijk komen, maar door de touwtjes dan weer een dagje wat strakker te houden was het weer over.

Van te voren had ik me vreselijk druk gemaakt over de puberteit omdat iedereen je zo waarschuwt over uitdagende honden en de machtsstrijd aangaan en daar ben ik geen type voor. Is meegevallen dus.

Anne
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

We noemen het puberen, maar volgens mij heeft het meer te maken met het feit dat de hond op een gegeven ogenblik gewoon stevig in zijn schoenen staat, en dan zo af en toe eens gaat proberen wat er gebeurt als hij je 'gezag' trotseert.

Jack heeft hier afgrijselijk 'gepuberd' toen hij een jaar of 2,5 was. En ik heb het van veel meer eigenaren van buitenlandse honden gehoord dat ze zo'n verlate puberteit voor hun kiezen kregen.

Mijn ervaring is dat het overgaat. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”