Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Witte honden (beetje aangepast)
Moderator: moderatorteam
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Witte honden (beetje aangepast)
Ben met klasgenootje aan het studeren maar we zijn nu helemaal in de war. Hoop dat iemand de antwoorden weet.
Leucistisch wit, welke factor is dat nou ? Is dat sw ?
Welke factoren zijn er nu precies verantwoordelijk voor doofheid ?
Is een dalmaat nou sw of sp ?
Een witte hond met gekleurde platen, is die sp of sw ?
Wanneer spreek je van platen ?
*edit* uit Toepoels encyclopedie begrijp ik dat je van leukisme spreekt als bij een witte vacht gehoorstoornissen optreden.
Ik dacht zelf dat het gewoon een bepaald gen (sw of sp) was dat zo genoemd werd. Dit klopt dus niet (?)
Wel neem ik aan dat leukisme dus vooral bij sw optreedt. Klopt dat ?
Leucistisch wit, welke factor is dat nou ? Is dat sw ?
Welke factoren zijn er nu precies verantwoordelijk voor doofheid ?
Is een dalmaat nou sw of sp ?
Een witte hond met gekleurde platen, is die sp of sw ?
Wanneer spreek je van platen ?
*edit* uit Toepoels encyclopedie begrijp ik dat je van leukisme spreekt als bij een witte vacht gehoorstoornissen optreden.
Ik dacht zelf dat het gewoon een bepaald gen (sw of sp) was dat zo genoemd werd. Dit klopt dus niet (?)
Laatst gewijzigd door sirene op 14 feb 2006 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Zeer actief
Even het boekje " uit de schaduw in het licht" De Witte herder ; van Ruut tilstra erbij gepakt:
------------------------
De Spottingreeks: S
Ook deze reeeks bestaat uit 4 allelen (little) en beinvloedt het verdelingspatroon van de gepigmenteerde en de witte gedeelten van de huid.
S : " Selfcolour" (volledig gekleurde vacht)
si : Irisch spotting (witte aftekeningen aan de benen, op de snuit en het voorhoofd - bles - en staartpunt)
sp : Piebald spotting of bont
sw : extreem bont
Bij de witte herder is alleen de laatste van deze reeks (sw) van toepassing.
------------
Dus ik zou dan denken dat bij de dalmaat sp van toepassing is.
Ik zoek nog even verder naar info in dit boekje, maar vraag me af wat je nou met " platen" bedoelt; een zadelaftekening???
------------------------
De Spottingreeks: S
Ook deze reeeks bestaat uit 4 allelen (little) en beinvloedt het verdelingspatroon van de gepigmenteerde en de witte gedeelten van de huid.
S : " Selfcolour" (volledig gekleurde vacht)
si : Irisch spotting (witte aftekeningen aan de benen, op de snuit en het voorhoofd - bles - en staartpunt)
sp : Piebald spotting of bont
sw : extreem bont
Bij de witte herder is alleen de laatste van deze reeks (sw) van toepassing.
------------
Dus ik zou dan denken dat bij de dalmaat sp van toepassing is.
Ik zoek nog even verder naar info in dit boekje, maar vraag me af wat je nou met " platen" bedoelt; een zadelaftekening???

Groetjes van mij en een poot van Casper

**Ella**

**Ella**
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.dogstuff.info/piebald_dane_yousha.html
De piebald factor is verantwoordelijk voor platen. (sp)
Ik dacht dat er grote gekleurde gedeelten (platen) op een over het algemeen wiite hond verstaan werden onder platen.
De piebald factor is verantwoordelijk voor platen. (sp)
Ik dacht dat er grote gekleurde gedeelten (platen) op een over het algemeen wiite hond verstaan werden onder platen.
-
- Vaste gebruiker
De Dalmatische hond is sw, extreme piebald.
Welke factoren verantwoordelijk zijn voor doofheid zijn jammergenoeg niet bekend. Als we dat wisten dan kwam de doofheid ook niet meer voor.
Er zijn wel factoren die kunnen meespelen bij de doofheid, zo is door onderzoek in de VS gebleken dat honden met een blauw oog meer kans op doofheid zouden hebben.
Welke factoren verantwoordelijk zijn voor doofheid zijn jammergenoeg niet bekend. Als we dat wisten dan kwam de doofheid ook niet meer voor.
Er zijn wel factoren die kunnen meespelen bij de doofheid, zo is door onderzoek in de VS gebleken dat honden met een blauw oog meer kans op doofheid zouden hebben.
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Witte honden (beetje aangepast)
Inmiddels heb ik op de meeste vragen al antwoord gehad of gevonden. Willen iemand het ff zeggen als ie denkt dat er iets niet klopt ?
Leukisme komt eigenlijk alleen voor bij de factor sw. Bij extreem witte honden dus.sirene schreef: Leucistisch wit, welke factor is dat nou ? Is dat sw ?
De preciese factoren tav van vachtkleur zijn nog niet bekend. Vast staat dat het bij de factor sw vaker voorkomt dan bij andere kleuren. Ook de Merle kleur en blauwe ogen zijn een factor waarbij het vaker voorkomt.Welke factoren zijn er nu precies verantwoordelijk voor doofheid ?
swIs een dalmaat nou sw of sp ?
spEen witte hond met gekleurde platen, is die sp of sw ?
Grote kleurvlekken op een witte of lichte ondergrond.Wanneer spreek je van platen ?
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoi Mol,Mol schreef:WWSS=wit - horend
WWSsw=wit-doof
WWswsw=wit-doof
WwSS=wt-horend
WwSsw=wit-horend
wwSS=gekleurd-horend
wwSsw=gekleurt-horend
wwswsw=wit-horend
mol
Dit schema-tje heb je al eens vaker ergens geplaatst maar ik begrijp het niet helemaal.
Waar staat die W voor ? Ik begrijp voor een witte kleur maar waar haal je deze reeks vandaan ? Ik ken dus alleen de S reeks.
Ik begrijp dus dat je maar 1 sw nodig hebt voor een dove hond. Maar het is toch niet zo dat alle sw of SW honden doof zijn ? Wel als ze wit zijn als ik je goed begrijp ?
- Mol
- Zeer actief
nee klopt het verschil zit is de hoofd letter of gewoone letter, honden die onder deze locus vallen zijn dogo's en een hond zoals rommel.sirene schreef:Hoi Mol,Mol schreef:WWSS=wit - horend
WWSsw=wit-doof
WWswsw=wit-doof
WwSS=wt-horend
WwSsw=wit-horend
wwSS=gekleurd-horend
wwSsw=gekleurt-horend
wwswsw=wit-horend
mol
Dit schema-tje heb je al eens vaker ergens geplaatst maar ik begrijp het niet helemaal.
Waar staat die W voor ? Ik begrijp voor een witte kleur maar waar haal je deze reeks vandaan ? Ik ken dus alleen de S reeks.
Ik begrijp dus dat je maar 1 sw nodig hebt voor een dove hond. Maar het is toch niet zo dat alle sw of SW honden doof zijn ? Wel als ze wit zijn als ik je goed begrijp ?
mol :8:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
- Mol
- Zeer actief
S = pure for sable with Irish markings (3)sirene schreef:Maar waar staat die W precies voor ? Dat is toch geen bestaande reeks ?
St = tri-factored sable with Irish markings (6)
T = tricolor with Irish markings (3)
SM = pure for sable merle with Irish markings (6)
StM = tri-factored sable merle with Irish markings (12)
BM = blue merle with Irish markings (6)
WS = white with pure for sable head (1)
WSt = white with trifactored sable head (2)
WT = white with tricolor head (1)
WSM = white with pure for sable merle head (2)
WStM = white with tri-factored sable merle head (4)
WBM = white with blue merle head. (2)
DMS = homozygous merle, dilute sable markings (12)
DM = normal homozygous merle (4)
ik moet het echt even na gaan kijke, ja ik weet het schandaalig, maar ik heb me boeken uitgeleed waar dit in vermelt staat dus die moet ik ff terug halen ik hou je er zeker van op de hoogte
mol

- sirene
- Zeer actief
- Contacteer: