Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oppas voor de kids en de hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Oppas voor de kids en de hond

Ongelezen bericht door Silvia »

Hebben jullie wel eens oppas die geen ervaring met honden heeft?

Nou wij zijn gisteren uit gaan eten en naar de bios geweest. mijn schoonmoeder past op mijn 3 kindjes.
Ik had al voor de twins gekookt en eten voor diesel klaar gezet met de mededeling kids om half 7 naar bed (uiterlijk om 7 uur slapen) hond 19:30 eten en max 20 min later uitlaten en 2 uur later nog een keer voor de plas. nou dat durfde ze niet terwijl de kids op bed lagen. nou voorruit in de tuin uitlaten maar wel direct opruimen. Dat vond ze goed.

komen wij om 12 uur thuis, ikke balen hond weer niet gegeten (kon zei ook niks aan doen) 2x binnen geplast (en niet op de krant) en wilde volgens haar niet poepen. (dus vanmorgen de bench vol)

ik vind het dan wel jammer, zou diesel misbruik maken van dit soort situaties?
Groetjes Silvia en Diesel
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Ik laat weleens mensen op mijn honden passen die verder geen ervaring hebben met honden. Familie dan meestal ook, die wel helemaal verliefd zijn op Moos en Saar, dolgraag een middagje oppassen, maar zelf nooit een hond gehad hebben.

Ik zie met een vrijwel probleemloze hond mijn ras (en het jouwe ook) het probleem opzich niet zo dan. Het gaat mij namelijk met Moos en Saar niet om de ervaring, maar dat ik weet dat ze dol op ze zijn, ze goed zullen behandelen en flink met ze knuffelen. Maar goed, die mensen hebben dan dus wel ervaring met MIJN honden; dat scheelt.

Maar op mijn pupjes heb ik, als ik wat leuks wilde gaan doen, nooit iemand anders laten passen dan mijn moeder, en mijn opa en oma die zelf ook meerdere pupjes gehad hebben, en waarvan ik weet dat ze liefdevol met mijn pupjes om zullen gaan. Dat waren ook de enige mensen die echt precies wisten hoe ik wilde dat er met mijn pup omgegaan werd, en zich dus aan precies dezelfde regels konden houden. Als mijn moeder of opa en oma niet konden, dan ging ik dus niet uit; simpel zat.
Voor pupje Saar heb ik voor overdag als ik werkte nog twee mensen gehad die weleens oppaste. Maar deze mensen hadden zelf ook honden, ik kende die mensen al heel erg lang, en wist ook dat zij op dezelfde manier met hun honden omgaan als ik dat doe.

Ik wil niet dat iemand waarvan ik mijn twijfel heb of hij/zij met pupjes om kan gaan, en bovendien er misschien wel andere ideen over de opvoeding op na houdt als ik, alleen is met mijn pupje.

Mijn volwassen honden heb ik al op een zodanige manier opgevoed dat ze zich gewoon goed gedragen bij mensen die lief voor ze zijn, en ze zo ongeveer behandelen als ik dat doe.
Bij pupjes ben ik veel voorzichtiger en kieskeuriger omdat ik niet wil dat iemand, met de beste bedoelingen, iets verpest aan mijn opvoeding.

Als ik dus al vantevoren mijn twijfels had gehad over mij oppas, dan was ik gewoon thuis gebleven. Dat is dan nou eenmaal de consequentie van het hebben van een pup.
Laatst gewijzigd door Moos op 15 feb 2006 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

Ik geloof niet dat Diesel misbruik maakt van dat soort situatie's.
Het was voor hem natuurlijk ook vreemd dat er de hele avond iemand anders bij hem was.
Misschien had je zelf nog even met Diesel naar buiten moeten gaan toen jullie thuis kwamen zodat hij nog de kans had gehad om wel te poepen.
Persoonlijk zou ik er nooit voor kiezen om iemand in huis te halen die helemaal geen ervaring heeft met honden.
Afbeelding
chaos
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 beaucerons en 1 Duitse herder.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door chaos »

Een pup kan geen misbruik maken van de situatie... Je hebt je hond gewoon achter gelaten bij iemand die misschien niets weet over hoe om te gaan met een pup...
Misschien had je hem zelf voor het slapen gaan nog even uit moeten laten?.
En als de bench vol met poep ligt kun je mij niet wijsmaken dat je pup niet gepiept of geblaft heeft om aan te geven dat hij iets moet..
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

ik heb hem wel uitgelaten voor ik naar bed ging maar deed niks, zelfs geen plasje. ik heb niks gehoord vannacht van hem. blaffen alle honden dan als ze in de bench iets moeten?
bianca83
Zeer actief

Ongelezen bericht door bianca83 »

Heb je je hondje zelf niet meer uitgalaten dan toen je thuis kwam?
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Silvia, wat bedoel je met "zou diesel misbruik maken van dit soort situaties?"...
Plast en poept hij dan binnen voor z'n lol? :denken: Ik denk het toch niet...
Ik denk eerder dat hij wat verward was omdat er een -voor hem- 'vreemde' oppas was.
Je schrijft dat hij niet op de krant heeft geplast. Betekent dus dat hij wel wordt geacht dat te doen, dus binnenshuis. Lijkt mij dat het zindelijk maken op deze manier wat moeizamer gaat. Hoe oud is Diesel nu...?
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
chaos
Zeer actief

Ik weet niet hoe groot je bench is maar het is voor een hond niet gewoon om zijn eigen nest te bevuilen.. dus over het algemeen geven ze dan dmv piepen en of blaffen wel aan dat er iets moet gebeuren..

Ik vind het gwoon zo sneu dat die daar in moet zitten, in zijn eigen ontlasting..
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Kende Diesel de oppas trouwens een beetje goed?

Ik laat ook mijn volwassen honden namelijk niet achter bij mensen die ze amper zien omdat ze daarvan in de stress schieten. Kan me voorstellen dat het voor een pupje dan helemaal stressvol is om bij een relatief vreemde achtergelaten te worden.
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Annelies schreef:Silvia, wat bedoel je met "zou diesel misbruik maken van dit soort situaties?"...
Plast en poept hij dan binnen voor z'n lol? :denken: Ik denk het toch niet...
Ik denk eerder dat hij wat verward was omdat er een -voor hem- 'vreemde' oppas was.
Je schrijft dat hij niet op de krant heeft geplast. Betekent dus dat hij wel wordt geacht dat te doen, dus binnenshuis. Lijkt mij dat het zindelijk maken op deze manier wat moeizamer gaat. Hoe oud is Diesel nu...?
ik bedoel met misbruik dat hij er een beetje lak aan heeft of haar wilt uittesten (doet hij ook met proberen om door mijn visite op de bank getild te worden wat bij mijn niet mag)

Ik heb geen krant buiten liggen als je dat bedoeld maar op de mat bij de deur en daar mag hij (liever buiten natiuurlijk) op plassen.
maar met buiten uitlaten bedoel ik op ons grasveld waar hij wel vaker op plaste n poept.
of begrijp ik je vraag verkeerd?
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:Kende Diesel de oppas trouwens een beetje goed?

Ik laat ook mijn volwassen honden namelijk niet achter bij mensen die ze amper zien omdat ze daarvan in de stress schieten. Kan me voorstellen dat het voor een pupje dan helemaal stressvol is om bij een relatief vreemde achtergelaten te worden.
ja het is mijn schoonmoeder en diesel gaat ook altijd mee als ik naar haar ga, ze vind hem helemaal gewelig en heeft hem ook stiekem op de bank gehad om te knuffelen en niks tegen ons gezegd hihi.
nee ze kennen elkaar en diesel krijgt veel aandacht van haar.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

chaos schreef:Ik weet niet hoe groot je bench is maar het is voor een hond niet gewoon om zijn eigen nest te bevuilen.. dus over het algemeen geven ze dan dmv piepen en of blaffen wel aan dat er iets moet gebeuren..

Ik vind het gwoon zo sneu dat die daar in moet zitten, in zijn eigen ontlasting..
hij heeft een kleine bench en ik hoor hem dus echt niet blaffen ofzo als hij iets moet.
Moos
Zeer actief

twinmamasilvia schreef:

ja het is mijn schoonmoeder en diesel gaat ook altijd mee als ik naar haar ga, ze vind hem helemaal gewelig en heeft hem ook stiekem op de bank gehad om te knuffelen en niks tegen ons gezegd hihi.
Het is iig fijn dat hij haar goed kent.

Over dat 'stiekem' op de bank nemen, tja., fijn dat je er om kan lachen, maar door dit soort dingen ben ik met mijn puppenoppassen altijd heel kieskeurig geweest. Als je mij namelijk ergens pissig mee krijgt is het als iemand anders even mjn regels ten aanzien van mijn pup veranderd. Als ik mijn pup wil leren dat hij niet op de bank mag, en de oppas doet dat wel dan maak ik dus even heel duidelijk dat ik dat dus niet wil hebben.
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ik denk dat als je een hond in een kooi houdt (of niet) je er toch echt s'nachts uit zou moeten om hem uit te laten omdat je anders heeel lang met een onzindelijke hond blijft zitten.
Krantzindelijk zou ik hem niet maken, laat hem gewoon naar buiten als hij aangeeft dat hij moet. Doet hij dat nog niet na elke stoeipartij, slapen, eten etc. gewoon naar buiten met je hond.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
chaos
Zeer actief

Staat die naast het bed?... Kan me ook voorstellen dat je hondje in de keuken in de bench zit en jij boven slaapt en hem gewoon niet hoort..
Ach en als het toch nog maar 1 x gebeurd is dat hij in de bench heeft gepoept is er toch nog niets aan de hand?...
Het zindelijk maken gaat nog wel een tijdje duren hoor, zo oud is je hondje toch nog niet..
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
twinmamasilvia schreef:

Over dat 'stiekem' op de bank nemen, tja., fijn dat je er om kan lachen, maar door dit soort dingen ben ik met mijn puppenoppassen altijd heel kieskeurig geweest. Als je mij namelijk ergens pissig mee krijgt is het als iemand anders even mjn regels ten aanzien van mijn pup veranderd. Als ik mijn pup wil leren dat hij niet op de bank mag, en de oppas doet dat wel dan maak ik dus even heel duidelijk dat ik dat dus niet wil hebben.
dat tijperk heb ik met de kids al jaren gehad en heb me er maar bij neergelegd als het eenmalig is. maar ik wilde het zeggen dat het niet zomaar iemand is die zelfs honden niet leuk vind.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

chaos schreef:Staat die naast het bed?... Kan me ook voorstellen dat je hondje in de keuken in de bench zit en jij boven slaapt en hem gewoon niet hoort..
Ach en als het toch nog maar 1 x gebeurd is dat hij in de bench heeft gepoept is er toch nog niets aan de hand?...
Het zindelijk maken gaat nog wel een tijdje duren hoor, zo oud is je hondje toch nog niet..
nee die staat gewoon in de huiskamer,
ik heb 1 zoon en een vriend met astma en boven is verboden terrein voor diesel.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Rataplan schreef:Ik denk dat als je een hond in een kooi houdt (of niet) je er toch echt s'nachts uit zou moeten om hem uit te laten omdat je anders heeel lang met een onzindelijke hond blijft zitten.
Krantzindelijk zou ik hem niet maken, laat hem gewoon naar buiten als hij aangeeft dat hij moet. Doet hij dat nog niet na elke stoeipartij, slapen, eten etc. gewoon naar buiten met je hond.
hij is in zovere zindelijk dat hij eigenlijk altijd wel alles buiten doet (nu wel ff poepen ineens maar gaat wel ovder denk ik) en meestal rond ons etenstijd een plas doet op de mat / krant. ik laat hen vlak voor ons eten nog uit maar toch moet hij rond half 6.
en een krant was een uitkomst ik deed dat eerst niet en al hij moest plassen deed hij het zomaar waar hij dan stond en sinds de krant niet meer. ik hoor hem niet altijd piepen bij de deur namelijk (bezig met de kids etc)
maar waarom geen krant dan??
Moos
Zeer actief

twinmamasilvia schreef:
Moos schreef:
twinmamasilvia schreef:

dat tijperk heb ik met de kids al jaren gehad en heb me er maar bij neergelegd als het eenmalig is. maar ik wilde het zeggen dat het niet zomaar iemand is die zelfs honden niet leuk vind.
Oma's zijn er volgens mij juist voor om wat andere regels te hanteren bij de kleinkinderen (tot op zekere hoogte dan), dat maakt oma's juist zo leuk.
Een pupje is geen kind. Het maakt mij verder niet uit hoor, maar jij opent een topic omdat je schijnbaar wat problemen had met hoe je schoonmoeder met Diesel om is gegaan. Alleen dat hij zin eten niet op heeft gegeten valt voor mij behoorlijk in het niet bij dat hij opeens wel op de bank mocht, ondanks het feit dat ze weet dat jullie hem willen leren dat dat niet mag.
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
twinmamasilvia schreef:
Moos schreef:
twinmamasilvia schreef: ja het is mijn schoonmoeder en diesel gaat ook altijd mee als ik naar haar ga, ze vind hem helemaal gewelig en heeft hem ook stiekem op de bank gehad om te knuffelen en niks tegen ons gezegd hihi.

Oma's zijn er volgens mij juist voor om wat andere regels te hanteren bij de kleinkinderen (tot op zekere hoogte dan), dat maakt oma's juist zo leuk.
Een pupje is geen kind. Het maakt mij verder niet uit hoor, maar jij opent een topic omdat je schijnbaar wat problemen had met hoe je schoonmoeder met Diesel om is gegaan. Alleen dat hij zin eten niet op heeft gegeten valt voor mij behoorlijk in het niet bij dat hij opeens wel op de bank mocht, ondanks het feit dat ze weet dat jullie hem willen leren dat dat niet mag.
weet je wat het ergste is, ik ben het volkomen met je eens maar een watje want uiteindelijk wijk ik tegenover haar van mijn standpunt af.
en dat met dat eten speelde al de hele week. (maar da's een andere topic)
Moos
Zeer actief

twinmamasilvia schreef:
weet je wat het ergste is, ik ben het volkomen met je eens maar een watje want uiteindelijk wijk ik tegenover haar van mijn standpunt af.
Ja, dat weet ik dat dat eten al de hele week speelde, vandaar ook dat ik dat niet zo vreselijk vond :wink:

Ik snap wel dat je soms niks zegt voor de lieve vrede, of voor wat dan ook. Maar als je dus weet dat ze zo is, dan zou ik haar dus niet alleen laten met mijn pup. De consequentie van het hebben van een pup is gewoon dat je niet kan gaan en staan waar je wilt. Als je dan dus een oppas hebt waarvan je weet dat die niet helemaal correct met jouw pup om zal gaan, dan kan je dus niet uitgaan. Jammer dan.
Afbeelding
Baily

Ongelezen bericht door Baily »

Ik denk eerder dat oma de signalen van Diesel niet heeft gezien, die hij geeft als hij moet plassen en dat ze daarom te laat geweest is.

Of hij vond het allemaal vreemd, anders als anders. Honden denken niet op een manier van misbruik maken van een situatie. Ze hebben alleen door bij wie welke regels gelden en passen zich daarop aan. Dat heeft meer met de mensen zelf te maken als met de hond. Die reageert alleen maar op hoe iemand tegen hem is, en waar de grenzen bij die persoon liggen.
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Moos schreef:
twinmamasilvia schreef:
Ja, dat weet ik dat dat eten al de hele week speelde, vandaar ook dat ik dat niet zo vreselijk vond :wink:

Ik snap wel dat je soms niks zegt voor de lieve vrede, of voor wat dan ook. Maar als je dus weet dat ze zo is, dan zou ik haar dus niet alleen laten met mijn pup. De consequentie van het hebben van een pup is gewoon dat je niet kan gaan en staan waar je wilt. Als je dan dus een oppas hebt waarvan je weet dat die niet helemaal correct met jouw pup om zal gaan, dan kan je dus niet uitgaan. Jammer dan.
bij wie weet je dat wel dan?
mijn schoonzusje pas volgende week op al ik ga stappen en heeft zelf een hond die bij haar moeder woont en heeft hem ook zelf opgevoed maar niet op de manier zoals ik mijn pup opvoed.
dus dan heb ik als regel niet voeren uit de hand, springen en traplopen dat soort dingen en slapen in de bench enzo.
Annelies
Zeer actief

twinmamasilvia schreef:
Rataplan schreef:Ik denk dat als je een hond in een kooi houdt (of niet) je er toch echt s'nachts uit zou moeten om hem uit te laten omdat je anders heeel lang met een onzindelijke hond blijft zitten.
hij is in zovere zindelijk dat hij eigenlijk altijd wel alles buiten doet (nu wel ff poepen ineens maar gaat wel ovder denk ik) en meestal rond ons etenstijd een plas doet op de mat / krant. ik laat hen vlak voor ons eten nog uit maar toch moet hij rond half 6.
en een krant was een uitkomst ik deed dat eerst niet en al hij moest plassen deed hij het zomaar waar hij dan stond en sinds de krant niet meer. ik hoor hem niet altijd piepen bij de deur namelijk (bezig met de kids etc)
Omdat hij dan niet echt zindelijk wordt...Binnen is binnen en buiten is buiten. Nu blijft hij zijn behoefte doen 'binnen het nest'. Hoe lang gebruik je die krant al...?
Afbeelding
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

pupjes zijn gewoon nog niet zo heel zindelijk.
Als alles precies gaat zoals ie het gewend is, begrijpt ie het waarschijnlijk best goed en plast ie dus buiten. Maar zodra er iets verandert kan het zijn dat hij het vergeet.
Hij maakt geen misbruik van de situatie, hij is gewoon nog niet 100% zindelijk. Nieuwe situaties zijn gewoon spannend voor pups.
Ik zou me er niet druk om maken. Het is veel belangrijker dat je weet dat hij het naar zijn zin heeft gehad (maar dat zal wel als ie lekker geknuffeld heeft) en dat ie zich ook fijn voelt bij andere mensen.
Dat ie in z'n bench heeft gepoept is wel een beetje zielig, maar als je hem verder niet hebt horen gillen zal ie daar ook wel niet hevig over getraumatiseerd zijn. Achteraf had je het misschien beter 's nachts nog een keertje kunnen proberen of ie moest, maar goed....
Waarschijnlijk doet ie het vandaag gewoon weer goed als ie weer in z'n normale ritme zit.
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Annelies schreef:
twinmamasilvia schreef:
Omdat hij dan niet echt zindelijk wordt...Binnen is binnen en buiten is buiten. Nu blijft hij zijn behoefte doen 'binnen het nest'. Hoe lang gebruik je die krant al...?
in het begin (eerste maand niet) dus nu een kleine maand ofzo.
en hij doet het niet zomaar op de krant eerst gaat hij erop staan piepen voor een plas en blaf voor een poep. duurt het te lang dan plast hij, poep houd hij wel netjes op.
Moos
Zeer actief

twinmamasilvia schreef:
Moos schreef:
twinmamasilvia schreef:

bij wie weet je dat wel dan?
mijn schoonzusje pas volgende week op al ik ga stappen en heeft zelf een hond die bij haar moeder woont en heeft hem ook zelf opgevoed maar niet op de manier zoals ik mijn pup opvoed.
dus dan heb ik als regel niet voeren uit de hand, springen en traplopen dat soort dingen en slapen in de bench enzo.
Tja, ik ken jouw familie en kenissen verder niet. Het is ook maar net waar je voor kiest. Ik persoonlijk laat mijn pupjes niet achter bij mensen die mijn regels negeren, omdat ik dat niet wil hebben i.v.m. de opvoeding en ik daar dus echt heel erg kwaad om wordt.

En nogmaals; stappen is geen verplichting. Als je geen oppas hebt die je vertrouwt met je pup dan kan je dus niet stappen; ga je ook niet dood van.

Maar, zoals ik al zei, het is jouw pup; als hij hem achter wil laten bij mensen die mogelijk jouw regels aan hun laars lappen is dat jouw keuze. Alleen dan is achteraf miepen wat lastig, want dat is een keuze die je zelf maakt. Of je laat je pup achter bij iemand waarvan je niet zeker weet dat het goed gaat, of je gaat niet uit.
Afbeelding
Yvonne81
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Yvonne81 »

Moos schreef:
Ik ben niet zo streng hoor. Iemand doet je een plezier door op te passen en als hij of zij het dan leuk vindt om even op de bank te knuffelen..jammer dan.
Een hond consequent opvoeden ligt toch grotendeels aan je eigen houding...
Bovendien is het alleen maar fijn als je pup leuke associaties heeft met de oppas. Daar krijg je echt geen vervelende hond van.
Veel groetjes van Yvonne en Sterre
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Bij nader inzien denk ik dat het allemaal niets met de oppas te maken heeft.
Silvia, nog geen twee weken geleden lees ik dit van je http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewto ... t=#1684438 en dit een aantal dagen geleden http://www.hondenforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=82213

Beetje verwarrend allemaal. :denken:
Afbeelding
Djinny
Zeer actief

Ongelezen bericht door Djinny »

twinmamasilvia schreef:hij doet het niet zomaar op de krant eerst gaat hij erop staan piepen voor een plas en blaf voor een poep. duurt het te lang dan plast hij, poep houd hij wel netjes op.
Als je dat weet, waarom zet je hem dan niet gewoon meteen buiten?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”