Kom op, een hond is toch niet gek? Denk jij nu echt dat wij ze wijs kunnen maken dat wij een hond zijn? En denk je überhaupt dat een hond dat iets interesseert?Wil de hond schreef:Waarom wilde mijn moeder dat ik denk dat zij een mensachtig wezen is?Waarom moet mijn hond denken dat ik een hondachtig wezen ben?
Toch zeker omdat dat het beste aansluit op zijn hond-zijn.
Het gaat om de kommunikatie met je honden, niet om wat je verder doet. Je moet er vooral voor zorgen dat je in je kommunikatie zo honds mogelijk bent, als je tenminste echt hond wilt zijn met je hond.Natuurlijk moet je je wel verdiepen in het wezen hond om ermee te communiceren, dat is logisch. Maar echt alleen hondse gedragingen toepassen, daarmee onderschat je volgens mij behoorlijk hun aanpassingsvermogen aan de mens.
Een ranhogere hond doet dus wel leuk tegen een door hem "uitgenodigde" hond, wat niet hetzelfde is als een hond die op eigen initiatief naar de ranghogere is gegaan. In het laatste geval is er sprake van een heel andere situatie.
Natuurlijk ben ik met je eens, dat je een hond zo honds mogelijk moet proberen te laten zijn en je zoveel mogelijk moet verdiepen in het gedrag. Maar omgekeerd passen de honden zich ook enorm aan de mensen aan en worden menselijke dingen vaak erg goed begrepen (en dat blijkt ook wel, want we zijn gewoon mensen).