Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Bezitterig gedrag (nóg een miniupdate pag. 5)
Moderator: moderatorteam
-
Reini
- Zeer actief
Bezitterig gedrag (nóg een miniupdate pag. 5)
Hier ben ik weer eens met een vraag,
Vegas begint bezitterig te worden naar stokken en ballen. Om even een compleet beeld te geven noem ik wat voorbeelden in welke situaties hij dat wordt.
Als hij tijdens een wandeling een stok pakt is het leukste spelletje voor hem dat andere honden die stok af willen pakken. Hij paradeert dan met de stok en als niemand reageert schroomt hij niet de stok tegen een hond aan te duwen zodat de hond achter hem aangaat. Zover geen probleem maar..
Tot nu toe was het geen probleem als een andere hond de stok dan afpakte. Nu begint het wel een probleem te worden in de zin van dat hij gromt als de andere hond de stok in zijn/haar bek neemt.
Nog een voorbeeld,
Als hij denkt dat een hond een stok gaat pakken (terwijl die hond gewoon toevallig bij een stok in de buurt loopt), dan duikt hij er op af (op de stok) en gaat met zijn snufferd bovenop de stok staan. Tot nu toe is het in deze situatie zo geweest dat de andere hond helemaal niet met die stok bezig was.
Nog een laatste voorbeeld,
Hij wil steeds vaker bezit van andere honden afpakken. Als er een hond voorbij komt met een bal die hij/zij even neerlegt dan pakt Vegas de bal en gaat ermee rennen in de hoop dat de andere hond erachteraan gaat.
Ik pak de bal altijd af en geef die terug aan de andere hond of de eigenaar van de hond. Vegas hou ik dan bij me zodat hij er niet weer achteraan gaat.
Dus; Vegas begint zijn bal/stok te verdedigen. Wat kan ik hieraan gaan doen?
Vegas begint bezitterig te worden naar stokken en ballen. Om even een compleet beeld te geven noem ik wat voorbeelden in welke situaties hij dat wordt.
Als hij tijdens een wandeling een stok pakt is het leukste spelletje voor hem dat andere honden die stok af willen pakken. Hij paradeert dan met de stok en als niemand reageert schroomt hij niet de stok tegen een hond aan te duwen zodat de hond achter hem aangaat. Zover geen probleem maar..
Tot nu toe was het geen probleem als een andere hond de stok dan afpakte. Nu begint het wel een probleem te worden in de zin van dat hij gromt als de andere hond de stok in zijn/haar bek neemt.
Nog een voorbeeld,
Als hij denkt dat een hond een stok gaat pakken (terwijl die hond gewoon toevallig bij een stok in de buurt loopt), dan duikt hij er op af (op de stok) en gaat met zijn snufferd bovenop de stok staan. Tot nu toe is het in deze situatie zo geweest dat de andere hond helemaal niet met die stok bezig was.
Nog een laatste voorbeeld,
Hij wil steeds vaker bezit van andere honden afpakken. Als er een hond voorbij komt met een bal die hij/zij even neerlegt dan pakt Vegas de bal en gaat ermee rennen in de hoop dat de andere hond erachteraan gaat.
Ik pak de bal altijd af en geef die terug aan de andere hond of de eigenaar van de hond. Vegas hou ik dan bij me zodat hij er niet weer achteraan gaat.
Dus; Vegas begint zijn bal/stok te verdedigen. Wat kan ik hieraan gaan doen?
Laatst gewijzigd door Reini op 04 mar 2006 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07

-
Reini
- Zeer actief
-
estelle
Die van mij zijn allemaal bezitterig. :N:
Maar de een in extremere mate als de ander.
Chello bijv. die wil er echt wel om vechten als een vreemde hond het in zn hoofd haalt te komen kijken bij zijn stok of bal.
Ghaya die gromt en snauwt wat maar verwonden doet ze niet en als de andere hond even terug snauwt laat zij dr spulletjes voor wat het is.
Woopy vecht er de ene keer wel om, de andere keer niet.
hera is enorm bezitterig en die flipt door dus dat is uitkijken.
Ik heb niet echt tips. Ik denk ook dat hoe meer aandacht je erop gaat vestigen, des te interessanter het gaat worden.
Bijt hij ook?
Je kunt hem ook afleren met stokken te sjouwen e..d
Mijn reu mag dat bijv ook niet, dan geef ik het commando 'Liggen laten!' en moet hij doorlopen omdat er anders gewoon ruzie van komt.
Maar de een in extremere mate als de ander.
Chello bijv. die wil er echt wel om vechten als een vreemde hond het in zn hoofd haalt te komen kijken bij zijn stok of bal.
Ghaya die gromt en snauwt wat maar verwonden doet ze niet en als de andere hond even terug snauwt laat zij dr spulletjes voor wat het is.
Woopy vecht er de ene keer wel om, de andere keer niet.
hera is enorm bezitterig en die flipt door dus dat is uitkijken.
Ik heb niet echt tips. Ik denk ook dat hoe meer aandacht je erop gaat vestigen, des te interessanter het gaat worden.
Bijt hij ook?
Mijn reu mag dat bijv ook niet, dan geef ik het commando 'Liggen laten!' en moet hij doorlopen omdat er anders gewoon ruzie van komt.
-
Reini
- Zeer actief
Bijten doet hij niet. Wel grommen en tot nu toe reageert iedere hond daarop door de stok te laten voor wat het is. Ik geef er niet heel veel aandacht aan als hij een stok heeft en een andere hond wil die afpakken. Dan mag hij best laten weten dat hij ermee bezig is (in het redelijke dan natuurlijk) en dat die andere hond maar een andere stok moet gaan zoeken.estelle schreef: Ik heb niet echt tips. Ik denk ook dat hoe meer aandacht je erop gaat vestigen, des te interessanter het gaat worden.
Bijt hij ook?
Ik vind het wel vervelend als hij iets van een andere hond afpakt en het vervolgens gaat 'verdedigen' door te grommen.
Het komt niet veel voor maar het gebeurd wel steeds meer dus als ik er iets aan kan/moet doen doe ik het het liefst nu al. Dat doe ik tot nu toe bij ieder gedrag wat ik liever niet zie en dan is het ook over.
Ik ga wel een commando erin trainen zoals 'liggen laten' want tot nu toe gromt hij alleen maar, maar ik kan me zo voorstellen dat er een keer een hond komt die dat niet pikt en er tegenin gaat. Als ik dan een hond zie die een potentiel risico vormt kan ik hem dat commando geven en doorlopen.

- Zoie
- Zeer actief
spok paradeert en daagt ook graag uit met een stok. Hij wil het ook wel grommend beschermen, maar als een hond het in het spelletje afpakt accepteert hij dat wel.
Denk dat je aan bezitterigheid weinig tot niets kan doen, het is gewoon een karakter eigenschap die een hond in min of meerdere mate heeft. Denk ik dan.
Denk dat je aan bezitterigheid weinig tot niets kan doen, het is gewoon een karakter eigenschap die een hond in min of meerdere mate heeft. Denk ik dan.

-
Reini
- Zeer actief
In spelvorm, dus uitdagen en dan de stok pakken, gromt hij maar zelden want dan vind hij het machtig dat de ander achter hem aanzit maar in andere situaties dus wel steeds meer. Ik merk dat het nu heel snel gaat, eerste werd niks verdedigd en ineens komt het helemaal op. Hij wordt natuurlijk ouder maar het lijkt wel dat ieder gedrag wat er nu bijkomt wat hij eerst niet had, veel sneller 'ingeburgerd' zitZoie schreef:spok paradeert en daagt ook graag uit met een stok. Hij wil het ook wel grommend beschermen, maar als een hond het in het spelletje afpakt accepteert hij dat wel.

- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
Re: Bezitterig gedrag
Hahaha, dat deed hij toch bij Bowie tijdens die wandeling in de Soesterduinen? Bowie vindt het dus hartstikke leuk om samen met speeltjes te spelen maar ze kreeg die stok niet afgepakt bij Vegas en dan laat ze voor wat het is. Vegas vond het dus niet leuk dat Bowie er geen aandacht meer aan schonk en duwde die stok zowat achter in de strot, haha.Reini schreef:Als hij tijdens een wandeling een stok pakt is het leukste spelletje voor hem dat andere honden die stok af willen pakken. Hij paradeert dan met de stok en als niemand reageert schroomt hij niet de stok tegen een hond aan te duwen zodat de hond achter hem aangaat. Zover geen probleem maar..
Ik vond dat wel een leuke situatie, maar verder had hij niet echt vervelend gedrag met stokken vond ik
-
Reini
- Zeer actief
Maar daar komt 'ie...........Tamara en Bowie schreef: Hahaha, dat deed hij toch bij Bowie tijdens die wandeling in de Soesterduinen? Bowie vindt het dus hartstikke leuk om samen met speeltjes te spelen maar ze kreeg die stok niet afgepakt bij Vegas en dan laat ze voor wat het is. Vegas vond het dus niet leuk dat Bowie er geen aandacht meer aan schonk en duwde die stok zowat achter in de strot, haha.
Ik vond dat wel een leuke situatie, maar verder had hij niet echt vervelend gedrag met stokken vond ik
Dat gedrag veranderd steeds meer
En dat gedrag neemt steeds meer toe, vandaar dat ik me afvroeg of ik er iets aan kan gaan doen voordat het extreme vormen aan gaat nemen.
Als er weinig tot niks aan te doen is dan zal ik er veel rekening mee moeten gaan houden

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
Dat spelletje vind ik bijzonder komisch: kijk eens wat ik heb, pak hem dan af. Dat lijkt mij geen enkel probleem.Tamara en Bowie schreef: Ik vond dat wel een leuke situatie, maar verder had hij niet echt vervelend gedrag met stokken vond ik
Ik kan me wel voorstellen dat het een beetje vervelend is als Vegas de stok of bal van een andere hond afpakt. Je lost dat prima op door Vegas bij je te roepen en de bal weer terug te geven terwijl je Vegas vasthoudt, maar het is handiger als hij het gewoon niet pakt. Toch?
Nou guess what? Ik zou echt niet weten wat je er aan moet doen

Linda, Izzie en Bram
-
Reini
- Zeer actief
In spelvorm maakt hij ook bijna geen problemen maar in andere situaties wel. Ik zie aan zijn hele houding dat de andere hond maar beter af kan taaien anders volgt er watZoek stok! schreef: Dat spelletje vind ik bijzonder komisch: kijk eens wat ik heb, pak hem dan af. Dat lijkt mij geen enkel probleem.
Ik kan me wel voorstellen dat het een beetje vervelend is als Vegas de stok of bal van een andere hond afpakt. Je lost dat prima op door Vegas bij je te roepen en de bal weer terug te geven terwijl je Vegas vasthoudt, maar het is handiger als hij het gewoon niet pakt. Toch?
Nou guess what? Ik zou echt niet weten wat je er aan moet doen
Als het nou zijn 'eigen' stok is dan kan ik me het wel voorstellen maar een stok/bal van een ander afpakken en dan als 'eigen' beschouwen gaat me eigenlijk te ver. (in hoeverre dat voor mij te ver kan gaan)
Ook b.v. ineens op een stok afduiken als hij ook maar denkt dat een ander die gaat pakken, terwijl die hele hond heel niet naar die stok taalt

-
Baily
Ik denk dat je vooral moet voorkomen dat hij iets af pakt van een andere hond. Dus dat je het voor moet zijn. Want om het weer van hem af te pakken en dan terug te geven aan de andere hond, vind ik voor mijn gevoel geen goed idee. Dat zou bij mijn hond een beetje kwaad bloed zetten richting andere hond denk ik.
Ik denk dat het op zich geen vreemd gedrag is, dat afpakken, eerder dat het onnatuurlijk is om het weer zelf terug te geven aan de andere hond. Maar ik begrijp dat niet iedereen er blij mee is, en dat je het in het geval van bal afpakken van een andere hond niet kunt laten gaan.
Dus ik zou denk ik hem dan toch iets eerder bij me roepen en hem alleen met andere honden laten spelen als er geen dingen zoals bal en stok in het spel zijn.
Als er een andere hond aan komt, en hij heeft zelf een stok en gaat daar mee uitdagen, dan zou ik die stok zelf even in bewaring nemen.
het nadeel daarvan is weer dat hij zelfs jou met stok en al ook weer kan gaan verdedigen.
het ligt een beetje aan zijn reactie er op, maar anders kan ik je alleen adviseren wat ik zelf altijd doe, dus nooit in grotere groepen met hem lopen en snel doorlopen als het niet goed dreigt te gaan. Heel vervelend, maar iedere keer als hij een succes haalt, wordt zijn zelfvertrouwen groter.
Ik hoop dat er nog wat betere oplossingen komen.
Ik denk dat het op zich geen vreemd gedrag is, dat afpakken, eerder dat het onnatuurlijk is om het weer zelf terug te geven aan de andere hond. Maar ik begrijp dat niet iedereen er blij mee is, en dat je het in het geval van bal afpakken van een andere hond niet kunt laten gaan.
Dus ik zou denk ik hem dan toch iets eerder bij me roepen en hem alleen met andere honden laten spelen als er geen dingen zoals bal en stok in het spel zijn.
Als er een andere hond aan komt, en hij heeft zelf een stok en gaat daar mee uitdagen, dan zou ik die stok zelf even in bewaring nemen.
het nadeel daarvan is weer dat hij zelfs jou met stok en al ook weer kan gaan verdedigen.
het ligt een beetje aan zijn reactie er op, maar anders kan ik je alleen adviseren wat ik zelf altijd doe, dus nooit in grotere groepen met hem lopen en snel doorlopen als het niet goed dreigt te gaan. Heel vervelend, maar iedere keer als hij een succes haalt, wordt zijn zelfvertrouwen groter.
Ik hoop dat er nog wat betere oplossingen komen.
- Zoie
- Zeer actief
Luna is ook erg bezitterig, en spelend uitdagen met een balletje ( in haar geval ) heeft ze nooit gedaan. Wel spok, met de bal voor hem neerleggen en er dan met veel misbaar boven op duiken als hij er naar keek, om hem duidelijk te maken dat hij eraf moest blijven
Ik liet en laat haar altijd met haar eigen mega-tennisbal met hengsels lopen, die heeft ze dan bijna altijd in de bek. Eventueel een tennisbal, bal in de zak voor noodgevallen, dus iets afpakken, dat hoefde ze dan niet.
Het ergste wat ik meegemaakt heb is wat snauwerk,maar verder heeft de bal grote verdienste gehad en m.i. menige knokpartij voorkomen ( pak je bal !!! )
Had onverhoopt toch een andere hond een keer haar bal, dan riep ik haar bij me, en vroeg aan de baas de bal terug. Eventueel liet ik het tennisballetje schieten, en gaf een nieuwe.
Het vervelende van stokken is dat je ze zelden of nooit terug krijgt.
Ik liet en laat haar altijd met haar eigen mega-tennisbal met hengsels lopen, die heeft ze dan bijna altijd in de bek. Eventueel een tennisbal, bal in de zak voor noodgevallen, dus iets afpakken, dat hoefde ze dan niet.
Het ergste wat ik meegemaakt heb is wat snauwerk,maar verder heeft de bal grote verdienste gehad en m.i. menige knokpartij voorkomen ( pak je bal !!! )
Had onverhoopt toch een andere hond een keer haar bal, dan riep ik haar bij me, en vroeg aan de baas de bal terug. Eventueel liet ik het tennisballetje schieten, en gaf een nieuwe.
Het vervelende van stokken is dat je ze zelden of nooit terug krijgt.
Laatst gewijzigd door Zoie op 19 feb 2006 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.

-
Reini
- Zeer actief
Er loopt een vrouw hier op de hei (om even een voorbeeld te geven) en die gooit steeds met de bal waar andere honden bij zijn. Vegas wordt dan erg opgenaaid door al die honden die achter die bal aan gaan (ik ben dan naar de auto aan het lopen en loop dan langs het 'speelveldje' als het anders kan ga ik haar uit de weg) en vind dat die bal van hem is. Dat soort situaties kan ik dus niet echt vermijden maar ik zal hem dan voortaan aanlijnen zodat ik kan passeren zonder dat Vegas achter de bal aangaat.Baily schreef:Ik denk dat je vooral moet voorkomen dat hij iets af pakt van een andere hond. Dus dat je het voor moet zijn. Want om het weer van hem af te pakken en dan terug te geven aan de andere hond, vind ik voor mijn gevoel geen goed idee. Dat zou bij mijn hond een beetje kwaad bloed zetten richting andere hond denk ik.
Ik zal de bal niet meer terug geven aan de hond, daar heb je helemaal gelijk in
Dus zijn geliefde spel 'pak me dan als je kan' maar niet meer toelaten vanwege de winstervaringen.Als er een andere hond aan komt, en hij heeft zelf een stok en gaat daar mee uitdagen, dan zou ik die stok zelf even in bewaring nemen.
Dat doet hij nu in ieder geval nog niet en het is zeker niet de bedoeling dat hij dat gaat doen. Hij is al zodanig op mij gericht dat ik nooit overdreven veel aandacht aan een andere hond geef omdat hij er dan meteen bij gaat staan. Hij doet dan niet vervelend maar gaat er wel bij staan.het nadeel daarvan is weer dat hij zelfs jou met stok en al ook weer kan gaan verdedigen.
Het is maar afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelenhet ligt een beetje aan zijn reactie er op, maar anders kan ik je alleen adviseren wat ik zelf altijd doe, dus nooit in grotere groepen met hem lopen en snel doorlopen als het niet goed dreigt te gaan. Heel vervelend, maar iedere keer als hij een succes haalt, wordt zijn zelfvertrouwen groter.
hartstikke bedankt voor je uitgebreide verhaalIk hoop dat er nog wat betere oplossingen komen.

-
Reini
- Zeer actief
Als niemand achter de stok aanzit die Vegas in zijn bek heeft, dan verliest hij snel de interesse. Ik heb bijna altijd een bal mee waar ik hem mee af kan leiden. Als we ergens op een groot veld lopen waar geen andere honden zijn dan speel ik met hem met de bal maar meesjouwen doet hij zelf nietZoie schreef: Ik liet en laat haar altijd met haar eigen mega-tennisbal met hengsels lopen, die heeft ze dan bijna in de bek. Eventueel een tennisbal, bal in de zak voor noodgevallen, dus iets afpakken, dat hoefde ze dan niet.

- Zoie
- Zeer actief
Dan zou ik dat kunnen afleiden gebruiken om hem niks van een ander af te laten pakken.Reini schreef:Als niemand achter de stok aanzit die Vegas in zijn bek heeft, dan verliest hij snel de interesse. Ik heb bijna altijd een bal mee waar ik hem mee af kan leiden. Als we ergens op een groot veld lopen waar geen andere honden zijn dan speel ik met hem met de bal maar meesjouwen doet hij zelf nietZoie schreef: Ik liet en laat haar altijd met haar eigen mega-tennisbal met hengsels lopen, die heeft ze dan bijna in de bek. Eventueel een tennisbal, bal in de zak voor noodgevallen, dus iets afpakken, dat hoefde ze dan niet.
Misschien een apart commando, BAL ! , of zoiets, zodat je hem in gevallen dat het dreigt te escaleren altijd op jou kan fixeren ? Ik bedenk maar iets.

-
Reini
- Zeer actief
Ja dat zou kunnen zou je denken, maar hij is redelijk fanatiek daarin. Ik ga de bal nóg leuker voor hem maken zodat hij alleen die nog wil. Als daar dan maar weer geen problemen van komenZoie schreef: Dan zou ik dat kunnen afleiden gebruiken om hem niks van een ander af te laten pakken.
Nu ik het allemaal zo opschrijf lijkt het dat het heel erg is maar het is nog maar een paar keer gebeurd dat hij gromde om een stok. Ik ben er alleen altijd het liefst zo vroeg mogelijk bij bij dit soort dingen.

- Zoie
- Zeer actief
ja, grommen zegt ook niet alles, spok gromt bijna altijd als hij speelt.Reini schreef:Ja dat zou kunnen zou je denken, maar hij is redelijk fanatiek daarin. Ik ga de bal nóg leuker voor hem maken zodat hij alleen die nog wil. Als daar dan maar weer geen problemen van komenZoie schreef: Dan zou ik dat kunnen afleiden gebruiken om hem niks van een ander af te laten pakken.![]()
Nu ik het allemaal zo opschrijf lijkt het dat het heel erg is maar het is nog maar een paar keer gebeurd dat hij gromde om een stok. Ik ben er alleen altijd het liefst zo vroeg mogelijk bij bij dit soort dingen.
Ik denk dat als hij fel op bezit wordt, je er weinig aan kunt doen, behalve er gebruik van maken. Dus waarom hem niet gek op een tennisballetje maken dat jij in je zak hebt ? Dan heb jij de touwtjes in handen op dat moment.

-
Baily
Nou ja, ik denk dat je bijvoorbeeld wel een bal aan het baasje van de andere hond terug kunt geven, maar niet aan de hond zelf. Voor mijn gevoel is dat beterReini schreef:Er loopt een vrouw hier op de hei (om even een voorbeeld te geven) en die gooit steeds met de bal waar andere honden bij zijn. Vegas wordt dan erg opgenaaid door al die honden die achter die bal aan gaan (ik ben dan naar de auto aan het lopen en loop dan langs het 'speelveldje' als het anders kan ga ik haar uit de weg) en vind dat die bal van hem is. Dat soort situaties kan ik dus niet echt vermijden maar ik zal hem dan voortaan aanlijnen zodat ik kan passeren zonder dat Vegas achter de bal aangaat.Baily schreef:Ik denk dat je vooral moet voorkomen dat hij iets af pakt van een andere hond. Dus dat je het voor moet zijn. Want om het weer van hem af te pakken en dan terug te geven aan de andere hond, vind ik voor mijn gevoel geen goed idee. Dat zou bij mijn hond een beetje kwaad bloed zetten richting andere hond denk ik.
Ik zal de bal niet meer terug geven aan de hond, daar heb je helemaal gelijk in![]()
Dus zijn geliefde spel 'pak me dan als je kan' maar niet meer toelaten vanwege de winstervaringen.Als er een andere hond aan komt, en hij heeft zelf een stok en gaat daar mee uitdagen, dan zou ik die stok zelf even in bewaring nemen.
Dat doet hij nu in ieder geval nog niet en het is zeker niet de bedoeling dat hij dat gaat doen. Hij is al zodanig op mij gericht dat ik nooit overdreven veel aandacht aan een andere hond geef omdat hij er dan meteen bij gaat staan. Hij doet dan niet vervelend maar gaat er wel bij staan.het nadeel daarvan is weer dat hij zelfs jou met stok en al ook weer kan gaan verdedigen.
Het is maar afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelenhet ligt een beetje aan zijn reactie er op, maar anders kan ik je alleen adviseren wat ik zelf altijd doe, dus nooit in grotere groepen met hem lopen en snel doorlopen als het niet goed dreigt te gaan. Heel vervelend, maar iedere keer als hij een succes haalt, wordt zijn zelfvertrouwen groter.Tot nu toe is er nog weinig aan de hand maar zodra het ergere vormen aan gaat nemen ga ik b.v. ook niet meer mee met mijn zo geliefde wandelingen vanuit het forum
hartstikke bedankt voor je uitgebreide verhaalIk hoop dat er nog wat betere oplossingen komen.
En dan niet de bal van Vegas afpakken maar bijvoorbeeld de bal laten lossen door Vegas, en dan belonen met een koekje (daar heb je de koekjes weer........
En ik denk inderdaad dat het een heel geliefd spel is en dat het er ook als een spel uitziet, maar dat het tegelijkertijd ook een methode is van Vegas om bijvoorbeeld te laten zien dat hij heel wat is.
Dus je zou daar zelf iets van onderscheid in kunnen aanbrengen dus door voor jezelf te bepalen hoe lang je het toe staat, en wanneer het voor jou te ver gaat en dan op tijd ingrijpen.
Ik zou zelf de grens leggen bij zoiets met het verschil tussen voor hem bekende honden en onbekende honden.
Dus met onbekende honden helemaal niet zulke spelletjes toestaan en met bekende honden waar een bepaalde rangorde mee is ontstaan, en waar je de reacties mee kunt inschatten en geen erge strijd mee is, zou het denk ik minder kwaad kunnen.
Want hier speelt zich ook vaak hetzelfde af, maar dan met Dino en Buck en omdat de rangorde wel duidelijk is gaat het goed. Dus met bekende honden waar dit ook zo mee is zou het goed kunnen gaan denk ik. Maar ik ken Vegas natuurlijk niet dus ik kan alleen uit mijn eigen ervaring spreken.
Laatst gewijzigd door Baily op 19 feb 2006 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Reini
- Zeer actief
Dit is echt zet-geen-stap-verder-in-de-buurt-van-deze-stok grom. Spelgrom is heel anders, dat verschil herken ik wel bij VegasZoie schreef: ja, grommen zegt ook niet alles, spok gromt bijna altijd als hij speelt.
Ik denk dat als hij fel op bezit wordt, je er weinig aan kunt doen, behalve er gebruik van maken. Dus waarom hem niet gek op een tennisballetje maken dat jij in je zak hebt ? Dan heb jij de touwtjes in handen op dat moment.
Ik denk dat ik er gebruik van ga maken idd als het erger wordt. Dan kies ik een bal uit waar hij mee kan spelen tijdens wandelingen en ga ik op die manier voorkomen dat hij anderhonds spullen af wil pakken.
Dan komt er wel bij kijken dat hij die bal erg gaat verdedigen maar tegen de tijd dat ik dit ga toepassen doet hij dat sowieso dan al

- Zoie
- Zeer actief
Dat zou met Luna niet lukken, die lost niet voor een koekje, wel voor een spelletje. De weinige keren dat het gebeurd is, liet ik haar lossen voor een spelletje met een eigen bal.Baily schreef:[
En dan niet de bal van Vegas afpakken maar bijvoorbeeld de bal laten lossen door Vegas, en dan belonen met een koekje (daar heb je de koekjes weer........)
.

- Zoie
- Zeer actief
-
Reini
- Zeer actief
Vegas lost alleen voor een koekje maar tijdens zo'n situatie lost hij liever helemaal niet en gaat hij me vaak ook nog uitdagen tot een spelletje 'pak me dan' terwijl ik dat normaal alleen doe op mijn uitnodigingZoie schreef:Dat zou met Luna niet lukken, die lost niet voor een koekje, wel voor een spelletje. De weinige keren dat het gebeurd is, liet ik haar lossen voor een spelletje met een eigen bal.Baily schreef:[
En dan niet de bal van Vegas afpakken maar bijvoorbeeld de bal laten lossen door Vegas, en dan belonen met een koekje (daar heb je de koekjes weer........)
.

-
Reini
- Zeer actief
Nog geen idee. Ik denk dat hij wel zal snauwen en dan ligt het aan de reactie van de andere hond wat er gaat gebeuren. Maar het kan ook zijn dat hij de bal/stok grijpt en ermee wegrentZoie schreef: en als die stap toch volgt, wat doet hij dan ? Luna zou ( in haar geval ) de bal grijpen, en niet de hond.
Ik moet dit trouwens wel voór gaan zijn want zodra ik me ermee ga bemoeien wordt hij fanatieker.
Vegas is niet bijterig en snauwerig. Van het weekend gaf hij toevallig een flinke snauw naar een vreemde hond die hem wilde berijden, dat kan ik dan wel begrijpen

-
Baily
Reini schreef:Vegas lost alleen voor een koekje maar tijdens zo'n situatie lost hij liever helemaal niet en gaat hij me vaak ook nog uitdagen tot een spelletje 'pak me dan' terwijl ik dat normaal alleen doe op mijn uitnodigingZoie schreef:Dat zou met Luna niet lukken, die lost niet voor een koekje, wel voor een spelletje. De weinige keren dat het gebeurd is, liet ik haar lossen voor een spelletje met een eigen bal.Baily schreef:[
.
En als haar hond die bal dan uiteindelijk loslaat, omdat er blijkbaar toch geen interesse is van iemand die hem af gaat pakken, dan neemt ze die mee en wast de bal thuis helemaal schoon en die gaat in de tas voor de volgende afpakactie........
Alleen Balou neemt daar nooit genoegen mee, want die wil haar eigen bal met haar eigen luchtje terug.
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Zoie
- Zeer actief
Ik heb het bij Luna altijd gestimuleerd: pak je bal ! Goed zo ! Bij dreigende escalatie. Op het balletje fixeren, niet de hond. Haar eigen balletje, wel te verstaanReini schreef:Nog geen idee. Ik denk dat hij wel zal snauwen en dan ligt het aan de reactie van de andere hond wat er gaat gebeuren. Maar het kan ook zijn dat hij de bal/stok grijpt en ermee wegrentZoie schreef: en als die stap toch volgt, wat doet hij dan ? Luna zou ( in haar geval ) de bal grijpen, en niet de hond.![]()
Ik moet dit trouwens wel voór gaan zijn want zodra ik me ermee ga bemoeien wordt hij fanatieker.
Vegas is niet bijterig en snauwerig. Van het weekend gaf hij toevallig een flinke snauw naar een vreemde hond die hem wilde berijden, dat kan ik dan wel begrijpen

-
Reini
- Zeer actief
Hoe ik het zo in kan schatten gaan dat soort aanmoedigingen Vegas alleen maar fanatieker maken naar de andere hond. Vegas is wel 'ophitsgevoelig' en als de andere hond dan een exemplaar is wat niet zonder slag of stoot opgeeft wordt het knokken :N: en dat is iets wat ik ten alle tijden zal trachten te voorkomen.Zoie schreef: Ik heb het bij Luna altijd gestimuleerd: pak je bal ! Goed zo ! Bij dreigende escalatie. Op het balletje fixeren, niet de hond. Haar eigen balletje, wel te verstaan

-
Reini
- Zeer actief
Zaterdag was hij heel netjes en eerlijk inderdaad. Ik had van hem nog nooit een correctie gezien naar een andere hond en ik was verblufd over de 'mooiheid' en eerlijkheid naar Jordyyyyyy toeMarie-José schreef:Ik vind Vegas een heel eerlijke hond met eerlijke correcties.
Toen Vegas met zijn kuil bezig was en Bassie er met z'n grote snuit bij moest ,gaf hij een heel eerlijke en terechte correctie,toch?
En vooral met Jordyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!
Met Bas heb ik de aanleiding grotendeels gemist maar dat was meer herrie. Jordy kreeg wat tandjes, bij Bas was het meer snauwen met veel geluid en bombarie. Aangepast op de situatie dus.

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Zoie
- Zeer actief
ja, je hebt van die honden die niet van ophouden weten. Dat heeft me een paar keer een fikse snauwpartij opgeleverd. Ik heb ook wel eens een balletje opgegeven en ben met een andere doorgegaan.Reini schreef:Hoe ik het zo in kan schatten gaan dat soort aanmoedigingen Vegas alleen maar fanatieker maken naar de andere hond. Vegas is wel 'ophitsgevoelig' en als de andere hond dan een exemplaar is wat niet zonder slag of stoot opgeeft wordt het knokken :N: en dat is iets wat ik ten alle tijden zal trachten te voorkomen.Zoie schreef: Ik heb het bij Luna altijd gestimuleerd: pak je bal ! Goed zo ! Bij dreigende escalatie. Op het balletje fixeren, niet de hond. Haar eigen balletje, wel te verstaan
Ik denk dat je met dit soort dingen je eigen hond goed moet leren kennen, de ene hond reageert zus, de andere zo, en er in het algemeen iets over zeggen blijft moeilijk.
Luna b.v. wil wel eens om een dominante hond heen gaan draaien, terwijl ze haar balletje heeft laten vallen. Dan pak ik b.v. zelf de bal, of ik geef het commando pak de bal, en dat vindt ze in principe dan belangrijker dan die andere hond. Maar als het bij Vegas averechts werkt, moet je het natuurlijk niet doen