Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

puppievoer

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

chuckie
Zeer actief

puppievoer

Ongelezen bericht door chuckie »

is het nodig om puppievoer te geven?of kan je ook een goed merk (volwassen) voer geven?
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Pascal
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pascal »

Volgens de leveranciers van brokken moet je elke hond puppiebrokken geven. Alleen lopen de meningen uiteen hoelang je dat moet doen. Vooral bij grote rassen wordt best vaak aangeraden niet erg lang ermee door te gaan. Ikzelf heb het gegeven tot een leeftijd van een half jaar, daarna overgegaan op volwassen voer.
Groetjes, Pascal

Afbeelding
Letchimi©

Ongelezen bericht door Letchimi© »

Ik zou ook beginnen met een goed puppy voer en wat hierboven al wordt aangegeven met grotere rassen zou ik eerder overstappen op volwassen voer dan bij kleinere hondjes
Maar puppy voer vindt ik wel essentiël
chuckie
Zeer actief

ik zit erover te denken om hem helemaal versvlees te gaan geven.hij krijgt nu puppiebrok van carocroc en af en toe vlees.maar vlees vind ie lekkerder+het is gezonder.
ik heb alleen geen idee welk merk het best is en hoeveel een JR pup hiervan moet hebben.
ik kan de volgende merken hier kopen:rodi,energique,duck,prins,smuldier.
de enige die echt een puppie-voer hebben zijn energique en prins.nou zag ik op de site van enegique staan dat een pup met zijn leeftijd en gewicht (8 weken 2,5kg) 100 gr hiervan zou mogen eten.kloppen deze richtlijnen een beetje?
Voor altijd in ons hart
Diesel73
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diesel73 »

Dan moet je maar eens piepen op de site van Duck. Elke variant is geschikt voor pup, volwassen hond, en senior. Hoeveelheid is naargelang gewicht en leeftijd. Er staat een hele uitleg en tabel bij. In de natuur lopen ook geen light-kippen en puppykonijnen rond. :wink:

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
chuckie
Zeer actief

Diesel73 schreef:Dan moet je maar eens piepen op de site van Duck. Elke variant is geschikt voor pup, volwassen hond, en senior. Hoeveelheid is naargelang gewicht en leeftijd. Er staat een hele uitleg en tabel bij. In de natuur lopen ook geen light-kippen en puppykonijnen rond. :wink:

Diesel
hahaha :smile: nee dat snap ik,maar het ging mij er meer om dat je dan precies de hoeveelheden weet die jemoet geven.
Voor altijd in ons hart
Sjalot
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bordeaux Dog
Schotse Herder Korthaar
Engelse Bulldog
Lancashire Heeler
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sjalot »

Energique heeft ook een pupvoer http://www.energique.nl/

Persoonlijk vind ik pupvoer niet nodig.
Groetjes van Charlotte
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
oejsje
Actief

Ongelezen bericht door oejsje »

chuckie schreef:ik zit erover te denken om hem helemaal versvlees te gaan geven.hij krijgt nu puppiebrok van carocroc en af en toe vlees.maar vlees vind ie lekkerder+het is gezonder.
ik heb alleen geen idee welk merk het best is en hoeveel een JR pup hiervan moet hebben.
ik kan de volgende merken hier kopen:rodi,energique,duck,prins,smuldier.
de enige die echt een puppie-voer hebben zijn energique en prins.nou zag ik op de site van enegique staan dat een pup met zijn leeftijd en gewicht (8 weken 2,5kg) 100 gr hiervan zou mogen eten.kloppen deze richtlijnen een beetje?
Je mag wel wat minder geven dan op de verpakking staat hoor!
Onze dierenarts zegt als je 2% van het gewicht van je hond aanhoudt het wel goed zit! (bij een pup, voor een volwassen hond ligt dit anders).

Dus 2% van 2,5 kg is ongeveer 50 gram.

Het ligt natuulijk ook aan hoeveel je hond beweegt en dus hoeveel energie hij nodig heeft, maar aangezien hij pas 8 weken is en dus eigenlijk ook niet veel meer als 5 minuten per uitlaat beurt mag lopen zal dat wel redelijk meevallen.

Maar wat op de verpakking staat is in de meeste gevallen erg veel, des te meer jij je hond geeft, des te meer hun verkopen...

Ik heb in het begin eigenlijk gewoon opgelet hoe Poeka eruit zag, oogde hij dik ging ik het minderen, oogde hij te dun dan gaf ik extra en zo heb ik bijgehouden wat Poeka ongeveer nodig had.
Letchimi©

Ongelezen bericht door Letchimi© »

Als je wilt gaan barfen zou ik je wel aanraden je goed te informeren :mrgreen: www.barfplaats.nl
chuckie
Zeer actief

Letchimi© schreef:Als je wilt gaan barfen zou ik je wel aanraden je goed te informeren :mrgreen: www.barfplaats.nl
nee wil geen barf geven,maar gewoon eenkompleet vers voer.ik heb aan mijn vorige hond al is barf gegeven omdat hij darmproblemen had!dit hielp perfekt!dus van barf weet ik alles al af,en het is hier heel moeilijk aan ingredienten komen en ik vind het eigenlijk te veel gedoe,dus zou ik liever voorversvoer gaan is een stuk makkelijker!
Voor altijd in ons hart
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Letchimi© schreef:Als je wilt gaan barfen zou ik je wel aanraden je goed te informeren :mrgreen: www.barfplaats.nl
kan op dit forum ook hoor!!
zit ook heel veel kennis hier !! :pffff: :mrgreen:
Afbeelding
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

oejsje schreef: Je mag wel wat minder geven dan op de verpakking staat hoor!
Onze dierenarts zegt als je 2% van het gewicht van je hond aanhoudt het wel goed zit! (bij een pup, voor een volwassen hond ligt dit anders).

De 2% per kilo lichaamsgewicht geldt juist voor volwassen honden, een pup heeft per kilo gewicht 50% meer tot het dubbele nodig. :wink:
Voor volwassen honden raden Bibi en Carnibest 20 gram aan per kilo hond, wat neerkomt op 2%. Bibi raadt voor pups b.v. 30 gram per kilo gewicht aan en Carnibest 40 gram per kilo.

Maar idd, vaak staat de hoeveelheid op de pakken ruim aangegeven. Voeren 'op het oog' blijft het beste.
Afbeelding
oejsje
Actief

Ongelezen bericht door oejsje »

Natas. schreef:
oejsje schreef: Je mag wel wat minder geven dan op de verpakking staat hoor!

De 2% per kilo lichaamsgewicht geldt juist voor volwassen honden, een pup heeft per kilo gewicht 50% meer tot het dubbele nodig. :wink:
Voor volwassen honden raden Bibi en Carnibest 20 gram aan per kilo hond, wat neerkomt op 2%. Bibi raadt voor pups b.v. 30 gram per kilo gewicht aan en Carnibest 40 gram per kilo.

Maar idd, vaak staat de hoeveelheid op de pakken ruim aangegeven. Voeren 'op het oog' blijft het beste.
Mijn dierenarts was hierin vrij duidelijk, voor mijn pup van 3 kg kon ik volgens hem het beste 60-70 gram voer geven. En hij zag toch duidelijk dat het een pup was :denken:

Maar zoals ik al zei, ik doe het ook op het oog, merk ik dat ze meer nodig hebben dan krijgen ze ook meer, merk ik dat ze te veel krijgen, geef ik ze minder...
Ze komen niet van de honger om hoor :wink:
Sennaruby
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sennaruby »

Het is een groot verschil of je vers vlees geeft zoals Carnibest of Smuldier of zo of brokken. Omdat vers vlees voor 70% uit vleessappen bestaat moet er qua gewicht meer van gegeven worden dan van brok, dat totaal droog is... Daarom lijkt het verschil erg groot, maar dat ligt dus aan het soort voer wat je geeft, droge brok of een versvleesvoeding.

Groetjes,

Fieke
Afbeelding
Diesel73
Vaste gebruiker

hahaha nee dat snap ik,maar het ging mij er meer om dat je dan precies de hoeveelheden weet die jemoet geven.
Hmm, om eerlijk te zeggen weet ik het niet voor een pupje van een klein ras, ik heb grote rassen maar op de site van Duck staat een tabel met een kolom voor pups. Daar staat per kilo aangegeven hoeveel hij dan ongeveer moet krijgen. Ik doe het echter op het zicht. Of op de tast beter gezegt :wink: . Heeft hij echt nog honger dan krijgt hij wat meer. Merk ik dat het maar is omdat er nog is dan krijgt hij wat minder. Heb er nog nooit 1 gehad die of te mager of te dik is. Als je je hondje kent, je hond kunt lezen, en hem goed in de gaten houdt krijg je geen worstje op pootjes :wink: .

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
chuckie
Zeer actief

Diesel73 schreef:
hahaha nee dat snap ik,maar het ging mij er meer om dat je dan precies de hoeveelheden weet die jemoet geven.
Hmm, om eerlijk te zeggen weet ik het niet voor een pupje van een klein ras, ik heb grote rassen maar op de site van Duck staat een tabel met een kolom voor pups. Daar staat per kilo aangegeven hoeveel hij dan ongeveer moet krijgen. Ik doe het echter op het zicht. Of op de tast beter gezegt :wink: . Heeft hij echt nog honger dan krijgt hij wat meer. Merk ik dat het maar is omdat er nog is dan krijgt hij wat minder. Heb er nog nooit 1 gehad die of te mager of te dik is. Als je je hondje kent, je hond kunt lezen, en hem goed in de gaten houdt krijg je geen worstje op pootjes :wink: .

Diesel
en als ik nou bijv rodi zou willen geven?hiervan kan ik nergens vinden hoeveel een pup hiervan nodig heeft.is dat hetzelfde als bij duck?

en over de enkelvoudige voeders van bijv duck,rodi smuldier etc.zit hier wel al calcium in?want anders zou ik dit natuurlijk ook kunnen geven en dat dan zelf verder aanvullen.(soort barf met behulp van versvlees dus)
Voor altijd in ons hart
Diesel73
Vaste gebruiker

en als ik nou bijv rodi zou willen geven?hiervan kan ik nergens vinden hoeveel een pup hiervan nodig heeft.is dat hetzelfde als bij duck?
Ik denk het wel. Als ik toevallig Rodi mee zou nemen (heb dat nog nooit gepakt maar als ik het zou doen) zou ik toch ook de tabel van Duck aanhouden.
en over de enkelvoudige voeders van bijv duck,rodi smuldier etc.zit hier wel al calcium in?want anders zou ik dit natuurlijk ook kunnen geven en dat dan zelf verder aanvullen.(soort barf met behulp van versvlees dus)
Oow nu vraag je iets, dat weet ik eigenlijk niet. De enkelvoudige vul ik aan of met de zak mengspul van Duck of zelf met groentjes en past, rijst, brood of aardappel. Op de verpakking van Duck (enkel en compleet) staat een uitleg en gebruiksaanwijzing op, ook een tabel met hoeveel een volwassen hond met krijgen. Bij de enkelvoudige staat dus op dat het aangevuld moet worden daar het alleen vlees is. Maar als je naar de site van Duck gaat kun je een proefpakket aanvragen. Het kost je niks. Je krijgt dan een bon voor 1 kilo gratis excellent compleet + een heel boekje met uitleg EN de tabel van hoeveel ze mogen krijgen staat er ook in. Netjes gerangschikt voor pupjes, jonge honden en volwassen honden. Kun je nog de tabel gebruiken voor Rodi. :wink:

Diesel
Afbeelding
Gimme a break!
joline
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joline »

Ik zou voor Rodi niet dezelfde voedingstabel aanhouden als voor Duck, er staat precies op de verpakking van Rodi wat je pup nodig heeft.
En de complete versie van Rodi bevat alles wat je pup nodig heeft, dus je hoeft niks bij te voeren, of je moet dat willen natuurlijk :wink:
Mauyak

Ongelezen bericht door Mauyak »

Als je je nog niet verdiept hebt in het samenstellen van hondenvoeding dan zou ik zeker voor een pup een COMPLETE versie nemen van KVV(Rodi is prima voer).Dan weet je tenminste zeker dat je hondje niks te kort komt,want hij heeft nu hij in de groei is juist alle bouwstoffen nodig om volwassen te worden.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”