Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Riem hangen
Moderator: moderatorteam
-
Bella
- Vaste gebruiker
Riem hangen
Hallo,
Ik heb een Kruising mechelaar Tervuerenaar van ongeveer 11 maanden (28ste word ze een jaar) sinds drie weken. Het is een schatje, maar heeft een paar irritante eigenschappen.
Zodra ze onzeker word gaat ze aan de riem hangen, als ze los is kijkt ze je alleen onzeker en bang aan. Het onzeker worden is met name als je een deur door moet. Als de deur open of dicht gaat is het mis. Dit geld ook voor liften.
Soms gaat het zo snel dat je niet snel genoeg kan reageren en de hond hangt. Ik dacht slim te zijn en heb de hele riem in gespoten met citroennella. Dit helpt echter niet, behalve dat ze iets eerder loslaat. Het gaat zo fanatiek dat ik haar keel dicht moet knijpen anders laat ze gewoon niet meer los. Negeren, bied geen resultaat (wel spierpijn), afstraffen bied geen resultaat (wel een nog fanatiekere hond), Kort houden is tot nog toe de enige optie (en muilkorven maar dat vind ik nog wat overdreven).
Ik woon 7 hoog in een flat en moet 4 deuren door om buiten te komen.. Schiet niet op dus. Weet iemand iets te doen? Misschien iets wat een hond nog smeriger vind dan citronella?
Groetjes Desiree
Ik heb een Kruising mechelaar Tervuerenaar van ongeveer 11 maanden (28ste word ze een jaar) sinds drie weken. Het is een schatje, maar heeft een paar irritante eigenschappen.
Zodra ze onzeker word gaat ze aan de riem hangen, als ze los is kijkt ze je alleen onzeker en bang aan. Het onzeker worden is met name als je een deur door moet. Als de deur open of dicht gaat is het mis. Dit geld ook voor liften.
Soms gaat het zo snel dat je niet snel genoeg kan reageren en de hond hangt. Ik dacht slim te zijn en heb de hele riem in gespoten met citroennella. Dit helpt echter niet, behalve dat ze iets eerder loslaat. Het gaat zo fanatiek dat ik haar keel dicht moet knijpen anders laat ze gewoon niet meer los. Negeren, bied geen resultaat (wel spierpijn), afstraffen bied geen resultaat (wel een nog fanatiekere hond), Kort houden is tot nog toe de enige optie (en muilkorven maar dat vind ik nog wat overdreven).
Ik woon 7 hoog in een flat en moet 4 deuren door om buiten te komen.. Schiet niet op dus. Weet iemand iets te doen? Misschien iets wat een hond nog smeriger vind dan citronella?
Groetjes Desiree
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Gordonsetter
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Riem hangen
hmmm lastig.Bella schreef:Hallo,
Groetjes Desiree
je bent nu vooral bezig met syptoom bestrijding en niet met het wegnemen van de oorzaak.
je kunt van alles proberen om dit te verhelpen maar als je niets aan de oorzaak doet zal deze zich voortzetten in ander gedrag.
kortom doe wat aan de oorzaak; de onzekerheid en/of angst als het op deuren aan komt.
leid haar af door middel van een brokje of een leuk speeltje wanneer ze door een deur heen moet of begeleid haar door de deur dmv de clicker.
er zijn meer mensen hier op het forum die het je beter uit kunnen leggen.
groetjes en succes
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Ik denk dat het stress is en ik raad je aan de hond een speeltje of iets te geven in de bek, zodat ze daar de spanning op kwijt kan. Alles wat je nu hebt gedaan werkt stressverhogend en zal in mijn ogen dus alleen maar het probleem groter maken. Straf werkt sowieso stressverhogend en bij een toch al gestresste hond moet je dus niet straffen.
Blijkbaar vindt ze sommige dingen spannend en zoekt een uitlaatklep. Ik zou het bijten in de riem dus geen probleem vinden of haar iets anders aanbieden. Werken aan minder stressopbouw kan het probleem dus oplossen.
Blijkbaar vindt ze sommige dingen spannend en zoekt een uitlaatklep. Ik zou het bijten in de riem dus geen probleem vinden of haar iets anders aanbieden. Werken aan minder stressopbouw kan het probleem dus oplossen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Ik heb in Dino's kleutertijd allerlei vieze dingen geprobeerd, tot groene Tabasco toe, omdat hij altijd achter onze broekspijpen aanzat. Maar ik vind dat eigenlijk best gevaarlijk. Ook een waterpistool gebruikt, maar het hielp allemaal niks. Uiteindelijk kwam ik er bij toeval achter dat de vochtige poetsdoekjes (Adritt Hygienic Wipes) van de Lidl hem meteen deden terugdeinzen. Dat prikkelde blijkbaar de neus behoorlijk. Maar het werkt alleen als de doekjes nog vers en vochtig zijn en ze drogen vrij snel op. Ik smeerde er allerlei zaken mee in, waarop Dino het gemunt had. Je kunt ze ook gewoon ergens neerleggen waar de hond niet met zijn snuit mag komen, zoals op de rand van de tafel en onder de hoek van het tapijt (wel de rand van het doekje onder het tapijt laten uitsteken). Omdat de doekjes snel opdrogen heb je er wel veel nodig, maar gelukkig is de Lidl niet duur. 
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
Het doel van HD-onderzoek is niet een goede uitslag, maar goede heupen!
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Re: Riem hangen
Dat lijkt me in dit geval inderdaad ook de beste oplossing.Gordonsetter23 schreef: leid haar af door middel van een brokje of een leuk speeltje wanneer ze door een deur heen moet of begeleid haar door de deur dmv de clicker.
er zijn meer mensen hier op het forum die het je beter uit kunnen leggen.
groetjes en succes
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
dit is symptoom bestrijding maar het lijkt me toch dat het in het geval van de topicstarter ook zinvol is om met de oorzaak aan de slag te gaanPennHIPpie schreef:Ik heb in Dino's kleutertijd allerlei vieze dingen geprobeerd, tot groene Tabasco toe, omdat hij altijd achter onze broekspijpen aanzat. Maar ik vind dat eigenlijk best gevaarlijk. Ook een waterpistool gebruikt, maar het hielp allemaal niks. Uiteindelijk kwam ik er bij toeval achter dat de vochtige poetsdoekjes (Adritt Hygienic Wipes) van de Lidl hem meteen deden terugdeinzen. Dat prikkelde blijkbaar de neus behoorlijk. Maar het werkt alleen als de doekjes nog vers en vochtig zijn en ze drogen vrij snel op. Ik smeerde er allerlei zaken mee in, waarop Dino het gemunt had. Je kunt ze ook gewoon ergens neerleggen waar de hond niet met zijn snuit mag komen, zoals op de rand van de tafel en onder de hoek van het tapijt (wel de rand van het doekje onder het tapijt laten uitsteken). Omdat de doekjes snel opdrogen heb je er wel veel nodig, maar gelukkig is de Lidl niet duur.
-
Bella
- Vaste gebruiker
Stress ben ik met je eens, daar heeft ze de geschiedenis ook voor. Speeltje heb ik al geprobeert, resultaat, speeltje laat ze los en gaat vervolgens vrolijk verder met in de riem hangen.Eline* schreef:Ik denk dat het stress is en ik raad je aan de hond een speeltje of iets te geven in de bek, zodat ze daar de spanning op kwijt kan. Alles wat je nu hebt gedaan werkt stressverhogend en zal in mijn ogen dus alleen maar het probleem groter maken. Straf werkt sowieso stressverhogend en bij een toch al gestresste hond moet je dus niet straffen.![]()
Ik zal de geschiedenis van de hond erbij vermelden. Ze heeft 2 maanden (als pup) 14 uur per dag in de kofferbak van een auto gezeten. na twee maanden is ze naar het asiel gegaan in Frankrijk (haar oorsprongkelijke land). Vanaf dat asiel is ze naar een stichting gegaan in Nederland, die heeft haar in twee gezinnen gezet. 1tje waarvan de man alcoholist is en 1tje waar ze dag en nacht op het balkon gezet is. Resultaat is een zeer onzekere (alpha) hond die geen dominante mannen meer accepteerd. Ze is er niet agressief tegen, maar waarschuwd als ze aan haar komen.
Toen ik belde voor informatie van een dog boden ze me haar tussen neus en lippen aan omdat ze op de nominatie stond om afgemaakt te worden. Ik ben er gaan kijken en kwam tot de conclusie dat er best nog iets te breien was met deze hond. Ze is niet agressief wil graag voor je werken en weet waarneer ze rustig moet zijn. Sloopt niet (jat alleen alles wat los en vast zit en dat vind je weer terug in haar mand), kan goed alleen zijn (wonder boven wonder).
Ik heb meer ervaring met "probleem" honden en zie dit meer als een uitdaging dan als een echt probleem. Na drie weken is er al veel meer rust in de hond en gaat het steeds beter. Zit af en blijf zit al in haar dunne van Dale en volgen doet ze perfect. Commando links en rechts word ze onzeker wat dus weer resulteert in riem hangen. Haar naast je laten zitten en met je hand de riem langzaam en stukje voor stukje achter je rug laten gaan gaat goed. Terwijl blijven belonen. Na drie dagen had ze door dat een riem achter mij langs geen bedreiging vormt en nu doet ze links en rechts ook perfect. Af was het zelfde verhaal.
Rust in de oefeningen dan gaat het prima. Alleen hoeveel rust kun je leggen in het openen van een deur terwijl een hond door het dolle is om naar buiten te gaan (iets waar ik trouwens ook steeds meer rust in heb weten te leggen). Er is iets gebeurd met die riem. Verstrikt geraakt, what ever, iets met die riem is niet pluis voor haar. Dus hoe krijg ik haar zover dat ze dit gedrag stopt?
Groetjes Desiree
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik was even puur op de vraag over het vieze goedje ingegaan.Gordonsetter23 schreef:dit is symptoom bestrijding maar het lijkt me toch dat het in het geval van de topicstarter ook zinvol is om met de oorzaak aan de slag te gaanPennHIPpie schreef:Ik heb in Dino's kleutertijd allerlei vieze dingen geprobeerd, tot groene Tabasco toe, omdat hij altijd achter onze broekspijpen aanzat. Maar ik vind dat eigenlijk best gevaarlijk. Ook een waterpistool gebruikt, maar het hielp allemaal niks. Uiteindelijk kwam ik er bij toeval achter dat de vochtige poetsdoekjes (Adritt Hygienic Wipes) van de Lidl hem meteen deden terugdeinzen. Dat prikkelde blijkbaar de neus behoorlijk. Maar het werkt alleen als de doekjes nog vers en vochtig zijn en ze drogen vrij snel op. Ik smeerde er allerlei zaken mee in, waarop Dino het gemunt had. Je kunt ze ook gewoon ergens neerleggen waar de hond niet met zijn snuit mag komen, zoals op de rand van de tafel en onder de hoek van het tapijt (wel de rand van het doekje onder het tapijt laten uitsteken). Omdat de doekjes snel opdrogen heb je er wel veel nodig, maar gelukkig is de Lidl niet duur.
Ik denk ook dat afleiding en het doorbreken van de gewoonte hier nodig is en dat straffen geen zin heeft. Je moet er een training van maken, daar in huis mee beginnen en het opbouwen tot je uiteindelijk op een normale manier het appartementengebouw uit kunt komen met de hond.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
-
Bella
- Vaste gebruiker
Tuig is wel een goed idee ja..
Ga ik proberen. Dank je, Training ervan maken is de hond voor nog langere tijd blootstellen aan stress. Ik maak er wel een training van alleen als het nodig is. Omdat het nog te vroeg is om de hond aan de riem te nemen in het huis (nog te druk) en de hond mee te stapje voor stapje.
verder nog tips?
Ga ik proberen. Dank je, Training ervan maken is de hond voor nog langere tijd blootstellen aan stress. Ik maak er wel een training van alleen als het nodig is. Omdat het nog te vroeg is om de hond aan de riem te nemen in het huis (nog te druk) en de hond mee te stapje voor stapje.
verder nog tips?
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Oh jee, dat is inderdaad wel een moeilijk geval.
Je kunt niet zonder riem de straat op en je moet elke dag naar buiten. Misschien een heel ander type riem proberen? Ander materiaal misschien, ander systeem? Hoe sterk moet het zijn, trekt de hond hard? Anders kun je misschien volstaan met een stukje dun/licht touw? Of een tuigje om met een licht hengseltje op de rug dat je tijdens het lopen kun vastpakken zonder dat hij er erg in heeft? Iets wat zo min mogelijk op een leiband lijkt. Ik denk dat als het niet lukt de hond af te leiden en zo door de deuropening te loodsen als hij normaal aan de riem zit, je beter toch iets totaal anders kunt verzinnen en dat je de hond dan op de momenten dat hij niet naar buiten hoeft apart moet gaan trainen om hem van zijn leibandfobie af te helpen.
Maar krijg je van deze hond geen aandacht als je hem een stukje verse kip of zo voor zijn neus houdt als je hem aan de riem hebt? Doet hij het in huis ook?
Je kunt niet zonder riem de straat op en je moet elke dag naar buiten. Misschien een heel ander type riem proberen? Ander materiaal misschien, ander systeem? Hoe sterk moet het zijn, trekt de hond hard? Anders kun je misschien volstaan met een stukje dun/licht touw? Of een tuigje om met een licht hengseltje op de rug dat je tijdens het lopen kun vastpakken zonder dat hij er erg in heeft? Iets wat zo min mogelijk op een leiband lijkt. Ik denk dat als het niet lukt de hond af te leiden en zo door de deuropening te loodsen als hij normaal aan de riem zit, je beter toch iets totaal anders kunt verzinnen en dat je de hond dan op de momenten dat hij niet naar buiten hoeft apart moet gaan trainen om hem van zijn leibandfobie af te helpen.
Maar krijg je van deze hond geen aandacht als je hem een stukje verse kip of zo voor zijn neus houdt als je hem aan de riem hebt? Doet hij het in huis ook?
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
Bella
- Vaste gebruiker
Als ik in huis de riem om doe is het geen probleem behalve dat ze zich opfokt om naar buiten te gaan. als ik eenmaal buiten loop is er helemaal geen probleem meer en kan ik springen rennen op m'n handen lopen en noem maar op en ze vind het alleen maar leuk.PennHIPpie schreef:Oh jee, dat is inderdaad wel een moeilijk geval.
voedsel krijgt hetzelfde effect als speeltje, loslaten en riem hangen. Het gaat puur om de deuren die hebben iets gedaan met d'r in combi met de riem. Dat is het gene waar ze haar "agressie"/onzekerheid op botviert.
Riem opzich is geen probleem deur op zich is geen probleem alleen die twee bij elkaar is mis....
Groetjs desiree
- Gordonsetter23
- Zeer actief
- Contacteer:
wellicht een keer met de riem achter de deur blijven hangen en zo de deur hard tegen zich aangekregen?Bella schreef:Als ik in huis de riem om doe is het geen probleem behalve dat ze zich opfokt om naar buiten te gaan. als ik eenmaal buiten loop is er helemaal geen probleem meer en kan ik springen rennen op m'n handen lopen en noem maar op en ze vind het alleen maar leuk.PennHIPpie schreef:Oh jee, dat is inderdaad wel een moeilijk geval.
voedsel krijgt hetzelfde effect als speeltje, loslaten en riem hangen. Het gaat puur om de deuren die hebben iets gedaan met d'r in combi met de riem. Dat is het gene waar ze haar "agressie"/onzekerheid op botviert.
Riem opzich is geen probleem deur op zich is geen probleem alleen die twee bij elkaar is mis....
Groetjs desiree
Laatst gewijzigd door Gordonsetter23 op 22 feb 2006 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Ik stel me zo voor dat als je haar een tuigje om doet met op de rug een kort stukje van dat lichte touw (sisal?) met een lusje dat je even laat bungelen maar wat je later kunt gaan vastpakken, dat dat zou moeten lukken. Ga je dan door de deur, dan kun je het lusje vastpakken zonder dat de hond het in de gaten heeft (hoop ik). Het touwtje weegt ook niks en lijkt zo toch ook helemaal niet op een riem. Dat is dan wel geen goede permanente oplossing, maar het geeft je even tijd om apart aan het leiband probleem te gaan werken. Maar ik vrees dat je sowieso ook dan aan een heel ander type leiband moet dat de hond niet associeert met zijn ervaring in het verleden.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
Bella
- Vaste gebruiker
- zepenko
- Zeer actief
-
nance
- Erelid
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Die stress is toch niet de oorzaak. Volgens mij is dat ook een symptoom hoor. Als de oorzaak van die stress een ervaring uit het verleden is, wat anders kun je dan doen dan het symptoom te bestrijden?zepenko schreef:Met een tuig doe je eigenlijk hetzelfde als met citronella op de riem: symptoombestrijding. De stress (de oorzaak van het in de riem bijten) gaat niet weg, dus zal je hond een andere uitlaatklep gaan zoeken om de stress kwijt te raken. Waarom ga je het niet op de oorzaak aanpakken?
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
Bella
- Vaste gebruiker
nance schreef:En als je de riem loslaat op het moment dat zij hem pakt??
Vaak is het dan niet leuk meer, want ze krijgt geen tegenwicht. Dit werkt echt bij veel honden perfect
Dan wint de hond en dat is ook weer niet de bedoeling, wat resulteert in zodra je de riem wilt pakken gaat ze verder. Schiet niet echt op dus.
Maar ik kom net terug met de hond en tuig vertrouwd ze nog minder dus dat was geen succes.
Ik wil heel graag de oorzaak aanpakken maar er achter komen wat het geweest is, is gewoon onmogelijk.
Wat mij trouwens nu pas op viel is dat het riem bijten alleen zo is als ze naar buiten gaat. Misschien een keer heel hard geschopt en terug getrokken met de riem toen tegen de deur aan geknald? Alles is mogelijk.
Groetjes Desiree
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
Bij herplaatsers? Hoe kom je nu achter de oorzaak van een probleem als het in het verleden gebeurd is en waar je dus niet bij bent geweest.zepenko schreef: Waarom ga je het niet op de oorzaak aanpakken?
Laatst gewijzigd door MJ op 22 feb 2006 16:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
PennHIPpie
- Actief
- Contacteer:
Kun je haar niet gewoon los mee naar beneden nemen en dan buiten de riem pas aandoen? En als je terugkomt omgekeerd, riempje af en dan het gebouw binnengaan? Misschien gaat het over een tijdje vanzelf beter als je het dan nog eens opnieuw gaat proberen.
Groetjes.
----------
PennHIP Forum Nederland
----------

----------
PennHIP Forum Nederland
----------

-
Bella
- Vaste gebruiker
Ze mag niet los in de gallerijen, te veel honden die haar niet lief vinden (so to speak). Optie die ik alleen 's nachts om half 4 uit probeer en dan gaat het (zoals verwacht) goed.PennHIPpie schreef:Kun je haar niet gewoon los mee naar beneden nemen en dan buiten de riem pas aandoen? En als je terugkomt omgekeerd, riempje af en dan het gebouw binnengaan? Misschien gaat het over een tijdje vanzelf beter als je het dan nog eens opnieuw gaat proberen.
Mocht het zoiets zijn dat het er gewoon niet meer uit gaat dan kan ik er mee leven, maar liever niet zeg maar. Dus eerst proberen het er uit te halen, voor het op te geven. Weet iemand nog iets anders?
- Dibbes
- Zeer actief
-
Bella
- Vaste gebruiker
Thuis heb ik vanmiddag uit geprobeer lukt dus niet. Twee riemen is een idee, maar dan verdubbel ik haar gevoel aan "dreiging" misschien, schiet ook niet op. Ik hb wel wat anders bedacht.
Als ik de deur open doe en trekt aan de riem maak ik haar los van de riem trek m'n jas uit en ga zitten. (deur dicht offcours) en zo bouw ik het langzaam op.
Wat denken jullie?
Als ik de deur open doe en trekt aan de riem maak ik haar los van de riem trek m'n jas uit en ga zitten. (deur dicht offcours) en zo bouw ik het langzaam op.
Wat denken jullie?
- Rambo 2
- Vaste gebruiker
Riem hangen
Als ik goed begrijp heb je de hond pas 3 weken. Dan is het al heel knap wat je met haar al bereikt hebt.
Je vermoedt dat ze een aantal nare ervaringen bij haar vorige eigenaars heeft gehad. Dat hakt er meestal flink in. Het zal dan ook een poosje duren voordat haar vertrouwen helemaal is hersteld. Mijn advies is probeer het gewoon te negeren als ze in de riem hangt totdat ze in de gaten krijgt dat er niets engs meer met haar gebeurt. Dan lost het probleem meesta vanzelf op. Het lijkt me ook niet verstandig om haar riem in te smeren dat zou ze weer kunnen assioceren met weer iets onprettigs terwijl ze nu aan moet leren dat er niets mis is de riem in combinatie met de deur.
Succes en ze heeft het maar getroffen met jou als baasje je bent op de goede weg.
Groetjes Ben en de rest
Je vermoedt dat ze een aantal nare ervaringen bij haar vorige eigenaars heeft gehad. Dat hakt er meestal flink in. Het zal dan ook een poosje duren voordat haar vertrouwen helemaal is hersteld. Mijn advies is probeer het gewoon te negeren als ze in de riem hangt totdat ze in de gaten krijgt dat er niets engs meer met haar gebeurt. Dan lost het probleem meesta vanzelf op. Het lijkt me ook niet verstandig om haar riem in te smeren dat zou ze weer kunnen assioceren met weer iets onprettigs terwijl ze nu aan moet leren dat er niets mis is de riem in combinatie met de deur.
Succes en ze heeft het maar getroffen met jou als baasje je bent op de goede weg.
Groetjes Ben en de rest
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
In alle eerlijkheid kan ik me toch geen goed beeld vormen. Ik heb hier ook een hond die de riem in de bek pakt als we gaan lopen, wat pure blijheidstress is en die wordt even botgevierd op de lijn. Buiten is het weer klaar. Ik zie daar het hele probleem niet van.
Wat is er bij jou nou mis dat het wel een probleem is?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
pepim
- Zeer actief
Mizou doet dat als ze met veel vriendjes in het park heeft gespeeld en echt moe is, is dat dan ook blijheidsstress?Eline* schreef:In alle eerlijkheid kan ik me toch geen goed beeld vormen. Ik heb hier ook een hond die de riem in de bek pakt als we gaan lopen, wat pure blijheidstress is en die wordt even botgevierd op de lijn. Buiten is het weer klaar. Ik zie daar het hele probleem niet van.
Als het wat langer duurt, klak ik met mijn tong en geef haar een stukje worst en dan is het weer over.
Mag ik dat er zo wel even tussendoor vragen?
- Eline*
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe ziet dat eruit dan? Blijheidsstress is geen bestaande term hoor.pepim schreef:Mizou doet dat als ze met veel vriendjes in het park heeft gespeeld en echt moe is, is dat dan ook blijheidsstress?Eline* schreef:In alle eerlijkheid kan ik me toch geen goed beeld vormen. Ik heb hier ook een hond die de riem in de bek pakt als we gaan lopen, wat pure blijheidstress is en die wordt even botgevierd op de lijn. Buiten is het weer klaar. Ik zie daar het hele probleem niet van.
Als het wat langer duurt, klak ik met mijn tong en geef haar een stukje worst en dan is het weer over.
Mag ik dat er zo wel even tussendoor vragen?
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

- Hanneke2
- Zeer actief
Da's wel een goeie methode denk ik, maar erg tijdrovend, en je kan hem niet bij elke deur toepassen, waardoor het nog langer duurt voor het kwartje valt. Ik zou eerder neigen naar negeren van het hangen in de riem, en zodra ze zich toevallig netjes gedraagt helemaal de hemel in prijzen. Dus een keer een deur doorgegaan met ietsjes minder gedoe, helemaal van halleluja en koekies. De eerste keer snapt ze waarschijnlijk helemaal niet waar ze het aan te danken heeft, maar al gaat ze gewoon maar een beetje meer op jou letten omdat je opeens helemaal vrolijk kan gaan doen en dan stukkies kipfilet uit je jas tovert, dan ben je toch weer een stapje verder.Bella schreef:Thuis heb ik vanmiddag uit geprobeer lukt dus niet. Twee riemen is een idee, maar dan verdubbel ik haar gevoel aan "dreiging" misschien, schiet ook niet op. Ik hb wel wat anders bedacht.
Wat denken jullie?
En niet teveel druk erop zetten, zodra ze onzeker lijkt te worden zou ik kappen met 'die' oefening. Trainen met jou moet leuk zijn. Eerst lekker een beetje zelfvertouwen opbouwen en van haar angsten af komen, en dan komt de rest wel.
Van welke stichting heb je haar?
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
pepim
- Zeer actief
Ja hoe ziet dat eruit ... Ik ben zeg maar zo'n anderhalf uur met haar weg geweest en ze heeft het dan heel erg naar haar zin gehad, want dat merk ik wel aan haar. Maar als ik haar dan aanlijn, omdat we het park uitgaan, dan pakt ze de riem in haar bek, soms trekt ze dan ook wat aan de riem, soms ook niet en ik dacht dat ze deed omdat ze het zo leuk had gehad?Eline* schreef:Hoe ziet dat eruit dan? Blijheidsstress is geen bestaande term hoor.pepim schreef:Mizou doet dat als ze met veel vriendjes in het park heeft gespeeld en echt moe is, is dat dan ook blijheidsstress?Eline* schreef:In alle eerlijkheid kan ik me toch geen goed beeld vormen. Ik heb hier ook een hond die de riem in de bek pakt als we gaan lopen, wat pure blijheidstress is en die wordt even botgevierd op de lijn. Buiten is het weer klaar. Ik zie daar het hele probleem niet van.
Mag ik dat er zo wel even tussendoor vragen?Beter is het om het afreageren te noemen. Als Mizou dat doet als ze iets moet afreageren is het goed mogelijk dat dat dus de reden is voor het bijten in de riem. Als ze gewoon kalm de riem in de bek pakt zonder verder in staat van opwinding te zijn is het dus geen afreageren, maar wat anders.
Ze doet het ook niet standaard, maar alleen als ze met veel vriendjes heeft gespeeld. Ze wuift met haar staart, kijkt ook even achterom naar mij en dan laat ze de riem meestal (niet altijd) weer los.
Overigens loop ik mijn lange ronde altijd anderhalf uur, soms wat meer, maar soms kom je niemand tegen, als het regent bijv. en dan doet ze het dus niet.