Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

regina schreef:Een goede reden, is het dan zo belangrijk om met stamboom te fokken, ok je weet meer over erfelijke gebreken, maar dat is vaak ook erg moeilijk om dat eruit te fokken, er zijn altijd wel pups bij die wel iets mankeren, hoe goed je het ook probeert te doen, en dat hou je ook bij particuliere nestjes, als je dan goed bezig bent, en ervoor zorgt dat alle pups echt goed terechtkomen, en niet ergens in asiel belanden, er word zo vaak fel gereageerd, is dat nodig dan, die mensen proberen het ook goed te doen, alleen zonder papiertje, er zijn veel leken op dat gebied, en ze vragen dan om advies, om het zo goed mopgelijk te doen, er zijn veel voorstanders van fokken met stamboom hier, is prima, maar ik heb gewoon geen bezwaar voor fokken zonder mits het ook goed word gedaan, en ze alles doen ervoor
Hoe wil je enige controle over het fokken uitoefenen zonder stamboom?
Dan gaat het dus puur om goed vertrouwen en zoveel mensen besodemieteren de boel. Natuurlijk is dat ook mogelijk bij de officiële fok, maar omdat er veel gecontroleerd wordt, omdat er officiële papieren bij zijn, is dat al veel en veel minder dan bij de ongecoördineerde fok.

Stambookfok is zeker niet heilig, maar je moet toch toegeven dat hier veel meer controle op is dan op alle andere fok. De kans dat je besodemieterd wordt (bv met gezondheidsuitslagen of wie de vader van de pups is) is vele male kleiner.

En dan haal je zelf dus nog iets heel belangrijks aan en dat is is het erfelijke gebeuren.

Er wordt al zo enorm veel gefokt, zoveel honden komen in het asiel ook. De enige manier om een beetje verantwoord met fokken om te gaan, is in mijn ogen regels en controle.

PS: zoals je weet heb ik geen enkel belang bij mijn mening, want ik fok dus niet :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

heb nog steeds geen goede reden gelezen :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

Hoe wil je enige controle over het fokken uitoefenen zonder stamboom?
Geen probleem hoor, mits je de voorouders kent.
Stambookfok is zeker niet heilig, maar je moet toch toegeven dat hier veel meer controle op is dan op alle andere fok. De kans dat je besodemieterd wordt (bv met gezondheidsuitslagen of wie de vader van de pups is) is vele male kleiner.
Ik zou wel eens willen weten, in het geval van een buitenlandse dekreu, hoevaak er gesjoemeld wordt met de dekkaart?

In de (werk) honden sport word het overgrote deel gefokt zonder stamboom (zoals malinois al aangaf) en geregeld gekruist, maar daar zijn dan wel (meestal) de voorouders tot generaties terug bekend.

Maar ik sluit mij wel absoluut bij de rest aan, kruising door een 'echt' foutje.. OK.
Maar doelbewust kruisen zonder dat daar ook maar enig doel voor is, is in mijn ogen 'NOT DONE'!
En dan heb ik ze ook al eens horen zeggen 'Ja, maar ik heb al baasjes voor de pups', dan nog ben je in mijn ogen 'bewust' bezig mee te helpen aan het 'overschot' van kruisingen simpelweg om de reden, dat je de mensen die daar een pup van willen daarmee al afhoud van het zoeken naar een hond uit het asiel, herplaatsing o.i.d.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
regina

Ongelezen bericht door regina »

malinois schreef:heb nog steeds geen goede reden gelezen :19:
Omdat niet iedereen de tijd heeft, om die hele procedure van shows evt magtest, goekeuring enz door te lopen, en voor degene zelf het papiertje niet belangrijk is, hij heeft een mooie goede teef, waarvan ook de ouders evt grootouders bekend zijn, zoekt een goede reu uit, idem dito als de teef, en zorgt en denkt voor de rest aan alles, dan vind ik zon iemand niet fout bezig
jelle
Zeer actief

Ongelezen bericht door jelle »

regina schreef:
Omdat niet iedereen de tijd heeft, om die hele procedure van shows evt magtest, goekeuring enz door te lopen, en voor degene zelf het papiertje niet belangrijk is, hij heeft een mooie goede teef, waarvan ook de ouders evt grootouders bekend zijn, zoekt een goede reu uit, idem dito als de teef, en zorgt en denkt voor de rest aan alles, dan vind ik zon iemand niet fout bezig
Zo iemand neemt bewust risico's met de gezondheid van de pups. Dat vind ik nooit en te nimmer kunnen. Een eerste verantwoordelijkheid die je m.i. als fokker hebt is er voor te zorgen dat áls je fokt, de pups een zo gezond mogelijke (genetische) basis meekrijgen.
Iemand die dat niet doet omdat ie er geen tijd voor heeft zou zich al helemaal niet met fokken moeten bezig houden. Een nest goed opvoeden kost vele malen meer tijd.
Groetjes, Marielle, Sirena, Diaz, Rios en Boeli!

Afbeelding

Voor altijd in onze herinnering... Vigo (+02-11-2012); Esperanza (+19-06-2012); Ferro (+04-08-10); Grandi (+15-01-09); Moya (+01-02-08 ); Berta (+27-11-06); Ymke (+04-07-06); Nora (+02-12-05)
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

regina schreef:
Omdat niet iedereen de tijd heeft, om die hele procedure van shows evt magtest, goekeuring enz door te lopen,
Als ze al geen tijd hebben hiervoor, sorry lees het als geen tijd voor willen maken, vraag ik mij toch echt af of er echt wel zo goed is nagedacht.
Willen fokken is investeren in je hond en hopen dat de hond idd een meerwaarde zal zijn. Door een goed plan te doorlopen krijg je al meer inzicht. Iedereen vind zijn eigen hond geweldig net als alle ouders hun eigen kind de mooiste, liefste en beste is. Mensen kijken door een roze bril naar wat eigen is. Daarom dus keurmeesters (en dan wel verschillende) die een "objectief" beeld vormen over de hond en die de minpunten en pluspunten in kaart brengen. Alleen al met shows krijg je wat meer inzicht, en hoeveel tijd kost nou een show: 1 dagje.
Dus laat staan als je nog meer investeerd in tijd voor de hele procedure, meer tijd investeren meer kennis en inzicht in je hond.
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

regina schreef:
Een fokker die nog niet eens op de hoogte was van één van de belangrijkste aandoeningen van de Rottweiler (ED) en die niet weet wat een Mag-test betekent, daarvan moet je dan maar aannemen dat die dan wel op de hoogte is van al het andere? Dat die in staat is om bv gebitten te beoordelen, stand van de poten, manier van lopen, enz. enz.?

Ik snap echt dat grenzeloze vertrouwen niet hoor :19:

En nogmaals: stamboomfokkers zijn ook niet heilig, maar iig heb je daar de zekerheid dat de ouders voldoen aan de fokeisen. Dat is heel wat meer zekerheid dan dat je bij stamboomloze fokkers hebt.
Afbeelding
A good dog never dies...

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

regina schreef:
Als je al geen tijd daarvoor hebt, dan vraag ik mij af waar je de tijd vandaan haalt om een teef tijdens dracht en bevalling te helpen/begeleiden en gedurende een week of 8 een nest in huis te hebben? Want dat is meer dan een fulltime taak. Gaat dag en nacht door. Ken n.l. zat fokkers die dus op een matrasje naast de werpkist liggen om in te kunnen grijpen als er iets mis dreigt te gaan.
Afbeelding
regina

Daar neemt ie de tijd voor, hij heeft nl zeer groot boerderij met nog heel wat andere beesten, koeien enz
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

regina schreef:Daar neemt ie de tijd voor, hij heeft nl zeer groot boerderij met nog heel wat andere beesten, koeien enz
En waar zitten moeder en pups? Hopelijk niet in de schuur toch?
regina

Neeeeeeeeee, absoluut niet, anders had ik pablo noooooit gehaald, ze lopen overdag gewoon in huis en om de boerderij, en heeft 3 mooie grote kennels voor snachts, hij heeft aparte kamer, in huis met kist en al als ie een nestje heeft, en de pups komen gewoon binnen, hij fokt maar 1x perjaar of minder, is 2 maanden terug nog bij mij geweest om te kijken naar pablo, hij heeft ze niet in een schuur
Amaranthas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shih Tzu
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door Amaranthas »

wat ik niet snap...

Je hoort steeds mensen die lopen te bleren dat andere mensen hier afgezeken worden als ze iets vragen over het fokken van een stamboomloos nestje.
"ja en jullie vallen iedereen aan die daar wat over wilt weten" :blah:
Die mensen zien zelf ook hoe de personen hier op het forum zijn.
De mensen die altijd zogenaamd "afzeiken" doen dat niet zonder reden. Die weten donders goed wat het fokken in houdt, wat de voor en nadelen zijn, puppies verzorgen, hoe vol de asiels wel niet zitten etc.
Er wordt dan geroepen dat die mensen geen hart hebben, omdat ze vinden dat je een teef die desnoods perongeluk gedekt is, een morningafterprik moet hebben. Dit zodat er niet nog meer kruisinkjes in de asiels komen te zitten.
Al die mensen die commentaar op de "afzeikers" hebben moeten zelf maar eens nagaan of zij wel of geen hart hebben, die mensen zetten tenslotte rasloze pups op de wereld, willen een nest, maar weten er (nog) niets van, die mensen zijn verantwoordelijk ( grotendeels) voor de propje volle asiels, en die mensen denken alleen maar aan HUN teef, die lieve puppies gaat krijgen, omdat ZIJ het zo leuk vinden.
Als men eerst eens goed gaat nadenken, en ziet hoe de personen hier reageren op stamboomloze nestje, en dan niet hun zielige vragen hier neerplanten, terwijl ze eigenlijk de uitkomst ervan al weten, dan zouden al die "afzeikers" veel minder hoeven afzeiken.
Ik vind het juist hartstikke goed van ze, dat ze ondanks alles toch iedere keer weer zeggen hoe het fokken nu echt in elkaar zit, dat ze toch iedere keer weer de mensen willen laten zien dat ze uit die roze wolk moeten komen, en eens aan de asielhonden moeten denken, ipv HUN teef die puppies gaat krijgen.
Van mij krijgen al die zogenaamde afzeikers, een hele dikke goede pluim, voor al die meningen die ze toch iedere keer maar weer neerzetten, in de hoop die domme egoisten te laten zien waar ze mee bezig zijn.
Toppie gedaan voor al de "afzeikers" :ok: :ok: :ok:
Een Shih Tzu heb je niet als huisdier, je leeft ermee samen.
Afbeelding
ChristineM
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door ChristineM »

Ailena schreef:wat ik niet snap...

Je hoort steeds mensen die lopen te bleren dat andere mensen hier afgezeken worden als ze iets vragen over het fokken van een stamboomloos nestje.
"ja en jullie vallen iedereen aan die daar wat over wilt weten" :blah:
Die mensen zien zelf ook hoe de personen hier op het forum zijn.
De mensen die altijd zogenaamd "afzeiken" doen dat niet zonder reden. Die weten donders goed wat het fokken in houdt, wat de voor en nadelen zijn, puppies verzorgen, hoe vol de asiels wel niet zitten etc.
Er wordt dan geroepen dat die mensen geen hart hebben, omdat ze vinden dat je een teef die desnoods perongeluk gedekt is, een morningafterprik moet hebben. Dit zodat er niet nog meer kruisinkjes in de asiels komen te zitten.
Al die mensen die commentaar op de "afzeikers" hebben moeten zelf maar eens nagaan of zij wel of geen hart hebben, die mensen zetten tenslotte rasloze pups op de wereld, willen een nest, maar weten er (nog) niets van, die mensen zijn verantwoordelijk ( grotendeels) voor de propje volle asiels, en die mensen denken alleen maar aan HUN teef, die lieve puppies gaat krijgen, omdat ZIJ het zo leuk vinden.
Als men eerst eens goed gaat nadenken, en ziet hoe de personen hier reageren op stamboomloze nestje, en dan niet hun zielige vragen hier neerplanten, terwijl ze eigenlijk de uitkomst ervan al weten, dan zouden al die "afzeikers" veel minder hoeven afzeiken.
Ik vind het juist hartstikke goed van ze, dat ze ondanks alles toch iedere keer weer zeggen hoe het fokken nu echt in elkaar zit, dat ze toch iedere keer weer de mensen willen laten zien dat ze uit die roze wolk moeten komen, en eens aan de asielhonden moeten denken, ipv HUN teef die puppies gaat krijgen.
Van mij krijgen al die zogenaamde afzeikers, een hele dikke goede pluim, voor al die meningen die ze toch iedere keer maar weer neerzetten, in de hoop die domme egoisten te laten zien waar ze mee bezig zijn.
Toppie gedaan voor al de "afzeikers" :ok: :ok: :ok:
Helemaal geweldig geschreven :ok:
Groetjes Christine en knuffel van Hoby

Afbeelding
Gabber
Actief
Mijn ras(sen): mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Gabber »

nnnnnnnnnnnnnnnnnn
Laatst gewijzigd door Gabber op 19 okt 2006 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Gabber schreef:Als al die fokkers van de rashonden met stamboom dan zoveel kennis van zaken hebben dan moet het dus wel opzet van ze zijn dat er bij zoveel rassen zoveel rottigheid zit. Dan fokken ze die HD, ED, oog-en oorziektes er dus bewust in. Duitse herders,Rottweilers, Berner sennen, spaniels en ga zo maar door. En kan een keurmeester dan beter beoordelen dan een dierenarts of een hond goed gezond is. Flauwekul, het gaat er alleen om of de hond in de buurt van de rasstandaard komt en aan de persoonlijke voorkeur van de keurmeester voldoet, een lekker luchtje op heeft en mooi gekamd is. Zelfs het karakter van een hond komt er met een show niet echt uit.
Wat let iemand die een nest zonder stamboom wil fokken om de ouders te laten keuren door een dierenarts. Ik ben blij dat in de hondensport er gewoon op werkkwaliteiten en gezondheid wordt gefokt.
En op dierenasiels.com barst het ook van de rashonden hoor.
En denk jij dat er mét stamboom geen gezondheidstesten zijn? Juist bij die dieren zijn er wel de testen en bij de stamboomloze honden is hier dus geen enkel toezicht op.
Een gewone dierenarts kan vaak niet eens een goede uitspraak doen over de heupen e.d.
Een stamboom houdt echt heel wat meer in dan een showtje lopen, die show is slechts een klein onderdeel waaraan je moet voldoen met een bepaald minimum om een stamboom te verkrijgen (bij Rottweilers).

En ik heb zo'n flauw vermoeden dat de 'rashonden' op dierenasiels.com hoofdzakelijk stamboomloze 'rashonden' zijn....
Afbeelding
A good dog never dies...

regina

Vraag ik me ook wel eens af, er komen zooo vaak gewrichtsproblemen voor, ze proberen dat eruit te fokken, maar op de lange baan moet dat dus ergens erin geslopen zijn, want je hoort niks anders bijna, dus is dit echt iets van de laatste tijd, of waren er vroeger ook al problemen ermee
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Voortschreidend inzicht. Men heeft doorgekregen dat er in bepaalde rassen bepaalde aandoeningen wel degelijk problemen gaven en dus moet daar op worden gelet.
Verder vraag ik mij af of rassen die zogenaamd vrij zijn van een aandoening, b.v. hd, dat ook echt zijn of dat de bouw van die rassen zodanig is dat ze geen klachten krijgen van die aandoening. Want wat je niet test kan je dus ook niet ontdekken.
Voor mij dus ook een reden om te stellen dat stamboomloze - en rasloze honden niet per defenitie gezonder zijn dan rashonden met stamboom.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gabber schreef:Als al die fokkers van de rashonden met stamboom dan zoveel kennis van zaken hebben dan moet het dus wel opzet van ze zijn dat er bij zoveel rassen zoveel rottigheid zit. Dan fokken ze die HD, ED, oog-en oorziektes er dus bewust in. Duitse herders,Rottweilers, Berner sennen, spaniels en ga zo maar door. En kan een keurmeester dan beter beoordelen dan een dierenarts of een hond goed gezond is. Flauwekul, het gaat er alleen om of de hond in de buurt van de rasstandaard komt en aan de persoonlijke voorkeur van de keurmeester voldoet, een lekker luchtje op heeft en mooi gekamd is. Zelfs het karakter van een hond komt er met een show niet echt uit.
Wat let iemand die een nest zonder stamboom wil fokken om de ouders te laten keuren door een dierenarts. Ik ben blij dat in de hondensport er gewoon op werkkwaliteiten en gezondheid wordt gefokt.
En op dierenasiels.com barst het ook van de rashonden hoor.
als er zoals bij de mechelaars gedaan wordt, net zoveel van de voorouders bekend is bij de boomloze honden als bij de stamboomhonden, heb ik er totaal geen problemen mee... alleen dat is het punt juist... de vader en de moeder zijn vaak bekend en daar houdt het bij op zelfs de gezondheid daarvan is vaak niet eens bekend. :roll:
Ik heb stamboommechels maar ooit zal er misschien een zwarte mechelaar komen en ja die zijn er over het algemeen alleen zonder stamboom. Maar als ik de lijnen ken en de voorouders heb ik daar geen problemen mee behalve kan ik niet aan alle wedstrijden mee doen stamboomloze mechelaar (mocht ik ooit zover komen met die hond) dat is het "probleem".
Maar ik ken maar weinig andere rassen waar zoveel over de lijnen en voorouders bekend is van stamboomloze honden....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”