Hoe wil je enige controle over het fokken uitoefenen zonder stamboom?regina schreef:Een goede reden, is het dan zo belangrijk om met stamboom te fokken, ok je weet meer over erfelijke gebreken, maar dat is vaak ook erg moeilijk om dat eruit te fokken, er zijn altijd wel pups bij die wel iets mankeren, hoe goed je het ook probeert te doen, en dat hou je ook bij particuliere nestjes, als je dan goed bezig bent, en ervoor zorgt dat alle pups echt goed terechtkomen, en niet ergens in asiel belanden, er word zo vaak fel gereageerd, is dat nodig dan, die mensen proberen het ook goed te doen, alleen zonder papiertje, er zijn veel leken op dat gebied, en ze vragen dan om advies, om het zo goed mopgelijk te doen, er zijn veel voorstanders van fokken met stamboom hier, is prima, maar ik heb gewoon geen bezwaar voor fokken zonder mits het ook goed word gedaan, en ze alles doen ervoor
Dan gaat het dus puur om goed vertrouwen en zoveel mensen besodemieteren de boel. Natuurlijk is dat ook mogelijk bij de officiële fok, maar omdat er veel gecontroleerd wordt, omdat er officiële papieren bij zijn, is dat al veel en veel minder dan bij de ongecoördineerde fok.
Stambookfok is zeker niet heilig, maar je moet toch toegeven dat hier veel meer controle op is dan op alle andere fok. De kans dat je besodemieterd wordt (bv met gezondheidsuitslagen of wie de vader van de pups is) is vele male kleiner.
En dan haal je zelf dus nog iets heel belangrijks aan en dat is is het erfelijke gebeuren.
Er wordt al zo enorm veel gefokt, zoveel honden komen in het asiel ook. De enige manier om een beetje verantwoord met fokken om te gaan, is in mijn ogen regels en controle.
PS: zoals je weet heb ik geen enkel belang bij mijn mening, want ik fok dus niet