Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Algemene foute aannemingen over honden?
Moderator: moderatorteam
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
- zepenko
- Zeer actief
Over het borstelen:
En jullie hebben nooit van ANGSTagressie gehoord. De meeste honden die dat vertonen vluchten ook liever dan dat ze vechten. En toch zie je ze dreigen (ontblootte tanden, grommen, blaffen, borstelen).
Ik denk dat het mis gaat bij de term agressie. Jullie denken dat er dan meteen geknokt gaat worden, maar dat is niet zo. Het borstelen is een uiting van een gevoel. En ik heb nog geen situaties gevonden waarin er geborsteld werd vanwege opwinding, onzekerheid of wat dan ook, waar ook niet wat agressie bij kwam kijken (ook niet in de bovenstaande situaties).
En jullie hebben nooit van ANGSTagressie gehoord. De meeste honden die dat vertonen vluchten ook liever dan dat ze vechten. En toch zie je ze dreigen (ontblootte tanden, grommen, blaffen, borstelen).
Ik denk dat het mis gaat bij de term agressie. Jullie denken dat er dan meteen geknokt gaat worden, maar dat is niet zo. Het borstelen is een uiting van een gevoel. En ik heb nog geen situaties gevonden waarin er geborsteld werd vanwege opwinding, onzekerheid of wat dan ook, waar ook niet wat agressie bij kwam kijken (ook niet in de bovenstaande situaties).
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Jij begon zelf over knokken, wij gingen daar op door.zepenko schreef:Over het borstelen:
En natuurlijk bestaat angstagressie, als je zoveel druk op een angstige hond legt en hij kan niet vluchten, dan dwing je hem uiteindelijk om agressief te worden. Maar ik snap het verband daar niet van met borstelen.
Als mijn hond borstelt, is het ook puur alleen borstelen, geen ontblote tanden en geen grommen. Dus opwinding, zonder agressie. Zou de vreemde hond dichterbij komen en zou Molli niet kunnen vluchten dan zou ze zeker agressief kunnen worden, maar dat zegt helemaal niks over het borstelen.
- MJ
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
- Zoie
- Zeer actief
ja hoor, dat heb ik wel.zepenko schreef:Over het borstelen:
En jullie hebben nooit van ANGSTagressie gehoord.
Het gaat niet mis bij een term, het gaat mis waar er geen onderscheid gemaakt wordt tussen willekeurig en onwillekeurig gedrag. tussen communicatie en uiting van een gevoel, tussen conflictzoekend en conflictmijdend.De meeste honden die dat vertonen vluchten ook liever dan dat ze vechten. En toch zie je ze dreigen (ontblootte tanden, grommen, blaffen, borstelen).
Inzicht begint met het maken van onderscheid

- zepenko
- Zeer actief
Jan, wil je eens uitleggen wat de samenhang is tussen willekeurig en onwillekeurig gedrag, communicatie en uiting van een gevoel en conflictzoekend en conflictmijdend.Zoie schreef: Het gaat niet mis bij een term, het gaat mis waar er geen onderscheid gemaakt wordt tussen willekeurig en onwillekeurig gedrag. tussen communicatie en uiting van een gevoel, tussen conflictzoekend en conflictmijdend.
- zepenko
- Zeer actief
- zepenko
- Zeer actief
Zelfs angstagressieve honden die wel kunnen vluchten, borstelen. Zelfs loslopende angstagressieve honden borstelen.Chatterbox schreef:Jij begon zelf over knokken, wij gingen daar op door.zepenko schreef:Over het borstelen:
En natuurlijk bestaat angstagressie, als je zoveel druk op een angstige hond legt en hij kan niet vluchten, dan dwing je hem uiteindelijk om agressief te worden. Maar ik snap het verband daar niet van met borstelen.
Als mijn hond borstelt, is het ook puur alleen borstelen, geen ontblote tanden en geen grommen. Dus opwinding, zonder agressie. Zou de vreemde hond dichterbij komen en zou Molli niet kunnen vluchten dan zou ze zeker agressief kunnen worden, maar dat zegt helemaal niks over het borstelen.
Mijn hond borstelt ook zonder grommen en tanden. Alleen op het moment dat er dan iets gebeurt, doet hij dit wel. Het borstelen is dus wel degelijk het rekening houden met agressie te moeten vertonen en valt daarom binnen het ethogram van een hond onder agressie.
- MJ
- Zeer actief
Letterlijk pijn hebben.zepenko schreef:In de zin van...?Marie-José schreef:Borstelen kan toch ook een uiting van pijn zijn?
Bas heeft tot 3 x goed last gehad van zijn hernia. Hierbij borstelde hij zijn haren op zijn achterste gedeelte van zijn rug.
Dat was voor mij het teken dat het weer fout zat. Bas laat niet echt snel zien als ie écht pijn heeft. Zogauw het weer wat beter met hem ging en hij minder pijn had,werd het borstelen daar ook minder.
Bas kan ook 'goed' borstelen bij vreemde honden die bijv te druk zijn voor hem en dan borstelt hij over zijn gehele rug. 2 totaal verschillende manieren van borstelen,voor mij.
- zepenko
- Zeer actief
In welke situatie borstelde hij dan als hij pijn had. De hele dag door, of in specifieke situaties?Marie-José schreef:Letterlijk pijn hebben.zepenko schreef:In de zin van...?Marie-José schreef:Borstelen kan toch ook een uiting van pijn zijn?
Bas heeft tot 3 x goed last gehad van zijn hernia. Hierbij borstelde hij zijn haren op zijn achterste gedeelte van zijn rug.
Dat was voor mij het teken dat het weer fout zat. Bas laat niet echt snel zien als ie écht pijn heeft. Zogauw het weer wat beter met hem ging en hij minder pijn had,werd het borstelen daar ook minder.
Bas kan ook 'goed' borstelen bij vreemde honden die bijv te druk zijn voor hem en dan borstelt hij over zijn gehele rug. 2 totaal verschillende manieren van borstelen,voor mij.
- MJ
- Zeer actief
Effe denken hoor...de laatste 'hernia-aanval' (zoals ik ze maar noem) is nu 3 jaar geleden.zepenko schreef:
In welke situatie borstelde hij dan als hij pijn had. De hele dag door, of in specifieke situaties?
Situatie: ben aan het wandelen...Bas blijft opééns staan....zie de haren bij staartaanzet borstelen.Bas probeert nog een paar stappen wat wiebelig gaat. En Bas is verlamd aan de achterkant.
Met behulp van DA ben ik dan een week bezig met spuiten en bedrust en al die tijd borstelt Bas. Naar gelang de dagen vorderen en hij minder pijn heeft wordt het borstelen (staartaanzet) wel minder (minder hoog,zeg maar)Zogauw de pijn gewoon weg is,is het borstelen ook weg. Bas wil dan alles ook weer doen wat dan dus nog niet mag met zijn verplichte bedrust. Ook al is ie dan gefrustreerd dat hij 'bedrust' heeft..het borstelen is over. Vandaar dat ik denk dat het ook een uiting van pijn is.
- zepenko
- Zeer actief
Wat een uitzonderlijke situatie. Nog nooit zoiets gehoord. Misschien dat er een bepaalde zenuw bekneld komt oid? Maar ik heb nog nooit gehoord dat een hond gaat borstelen als hij zeg een zere poot heeft. Ik vermoed dat het te maken heeft met de lokatie van de hernia. Met name omdat het alleen achter op zijn kont is en niet ook tussen de schouderbladen.Marie-José schreef:Effe denken hoor...de laatste 'hernia-aanval' (zoals ik ze maar noem) is nu 3 jaar geleden.zepenko schreef:
In welke situatie borstelde hij dan als hij pijn had. De hele dag door, of in specifieke situaties?
Situatie: ben aan het wandelen...Bas blijft opééns staan....zie de haren bij staartaanzet borstelen.Bas probeert nog een paar stappen wat wiebelig gaat. En Bas is verlamd aan de achterkant.![]()
Met behulp van DA ben ik dan een week bezig met spuiten en bedrust en al die tijd borstelt Bas. Naar gelang de dagen vorderen en hij minder pijn heeft wordt het borstelen (staartaanzet) wel minder (minder hoog,zeg maar)Zogauw de pijn gewoon weg is,is het borstelen ook weg. Bas wil dan alles ook weer doen wat dan dus nog niet mag met zijn verplichte bedrust. Ook al is ie dan gefrustreerd dat hij 'bedrust' heeft..het borstelen is over. Vandaar dat ik denk dat het ook een uiting van pijn is.
- MJ
- Zeer actief
Ik heb het wel eens aan DA gevraagd en die zei dat dat heel goed zou kunnen,die pijn-uiting.
Weet het ook niet,hoor...bij mijn andere honden zie ik het ook niet maar daar heb ik in die zin ook nog nooit iets mee gehad dat ze erge pijn hadden.
Of ik heb gewoon een aparte 'teckel'!
Maar zal dat nog eens navragen of dat ,wat jij zegt, ook een optie kan zijn.
Maar zal dat nog eens navragen of dat ,wat jij zegt, ook een optie kan zijn.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Weet je, Zepenko. Hier gaan we toch nooit uitkomen. Er zijn al meerdere mensen die hebben aangegeven dat hun honden borstelen zonder agressie signalen te laten zien en dit zijn mensen die bekwaam genoeg zijn om hun hond te kunnen lezen. Misschien dat jij signalen anders interpreteert of misschien ben je zo overtuigd van je gelijk dat je de andere kant niet ziet, maar ik blijf erbij dat als een hond borstelt dat opwinding is, en dat afhankelijk van de situatie zijn gedrag om kan slaan naar agressie, maar dat maakt het nog geen agressie.
Verder ben ik ook helemaal niet bang om een hond agressief te noemen, want dat hoor nu eenmaal bij het hond zijn en Molli kan in sommige situaties heel agressief zijn, maar niet perse als ze borstelt.
Verder ben ik ook helemaal niet bang om een hond agressief te noemen, want dat hoor nu eenmaal bij het hond zijn en Molli kan in sommige situaties heel agressief zijn, maar niet perse als ze borstelt.
-
Rob*
- Zeer actief
Chatterbox schreef:Weet je, Zepenko. Hier gaan we toch nooit uitkomen. Er zijn al meerdere mensen die hebben aangegeven dat hun honden borstelen zonder agressie signalen te laten zien en dit zijn mensen die bekwaam genoeg zijn om hun hond te kunnen lezen. Misschien dat jij signalen anders interpreteert of misschien ben je zo overtuigd van je gelijk dat je de andere kant niet ziet, maar ik blijf erbij dat als een hond borstelt dat opwinding is, en dat afhankelijk van de situatie zijn gedrag om kan slaan naar agressie, maar dat maakt het nog geen agressie.
Blisje borsteld ook vaak, en Angel deed het ook en dat deden ze vaak ook als ze met een hond wilde spelen ofzo, eigenlijk heb ik ze met borstelen nooit betrapt dat ze agressief deden ofzo.
- zepenko
- Zeer actief
Ik weet (uit tweede hand weliswaar) dat de dierfaculteit van de UU onlangs onderzoek heeft gedaan naar de betekenins van borstelen. Ook zij kwamen eruit dat het agressie betekent, oa. omdat hij niet voorkomt bij bv. paargedrag, waar ook erg veel opwinding bij komt. Maar er waren meer van zulke voorbeelden waarin niet geborsteld werd, hoewel er veel opwinding was. In alle situaties waarin verdergaande agressie werd getoond (bijten, grommen, ontblootte tanden etc.), werd wel geborsteld.
-
Yvonne81
- Vaste gebruiker
Het is maar net wat je onder vals verstaat. De meeste mensen zullen een hond wel vals vinden als ie agressief gedrag naar mensen vertoont.Bella schreef:Volgens mij is dit niet altijd zo, er worden echt wel honden geboren met kronkels in hun kop. Alleen ben ik van mening dat de meeste valse honden door toedoen van de mens is.Danoontje schreef:Dit is toch wel waar?????Daisy@ schreef:Dat er geen valse honden geboren worden.... maar zo gemaakt worden door mensen.
Dan slaat de stelling inderdaad helemaal nergens op.
Veel groetjes van Yvonne en Sterre

- Zoie
- Zeer actief
ik begrijp de vraag niet.zepenko schreef:Jan, wil je eens uitleggen wat de samenhang is tussen willekeurig en onwillekeurig gedrag, communicatie en uiting van een gevoel en conflictzoekend en conflictmijdend.Zoie schreef: Het gaat niet mis bij een term, het gaat mis waar er geen onderscheid gemaakt wordt tussen willekeurig en onwillekeurig gedrag. tussen communicatie en uiting van een gevoel, tussen conflictzoekend en conflictmijdend.

-
Danoontje
- Vaste gebruiker
Mijn stelling is...... een dier is ALTIJD onschuldig...... als hij al iets fout doet in de ogen van de mens KOMT DIT DOOR DE MENS.........Yvonne81 schreef:Het is maar net wat je onder vals verstaat. De meeste mensen zullen een hond wel vals vinden als ie agressief gedrag naar mensen vertoont.Bella schreef:Volgens mij is dit niet altijd zo, er worden echt wel honden geboren met kronkels in hun kop. Alleen ben ik van mening dat de meeste valse honden door toedoen van de mens is.Danoontje schreef:Dit is toch wel waar?????Daisy@ schreef:Dat er geen valse honden geboren worden.... maar zo gemaakt worden door mensen.
Dan slaat de stelling inderdaad helemaal nergens op.
Vito en Juna 4ever.............
- Hanneke2
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Wat een vreemde redenatie.zepenko schreef:Ik weet (uit tweede hand weliswaar) dat de dierfaculteit van de UU onlangs onderzoek heeft gedaan naar de betekenins van borstelen. Ook zij kwamen eruit dat het agressie betekent, oa. omdat hij niet voorkomt bij bv. paargedrag, waar ook erg veel opwinding bij komt. Maar er waren meer van zulke voorbeelden waarin niet geborsteld werd, hoewel er veel opwinding was. In alle situaties waarin verdergaande agressie werd getoond (bijten, grommen, ontblootte tanden etc.), werd wel geborsteld.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ook bij Raisa, wel borstelen maar verder totaal geen tekenen van agressie zoals grommen.Chatterbox schreef:Als mijn hond borstelt, is het ook puur alleen borstelen, geen ontblote tanden en geen grommen. Dus opwinding, zonder agressie. Zou de vreemde hond dichterbij komen en zou Molli niet kunnen vluchten dan zou ze zeker agressief kunnen worden, maar dat zegt helemaal niks over het borstelen.
Raisa borstelt soms ook als we uitgaan en ze dus heel blij is maar even moet wachten totdat ik m'n bosklossen heb dichtgestrikt. Ze borstelt dan uit spanning en opwinding, niet uit agressie.

- Zoie
- Zeer actief
- Tony
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Mijn stelling is...... een dier is ALTIJD onschuldig...... als hij al iets fout doet in de ogen van de mens KOMT DIT DOOR DE MENS.........
Borstelen: Bij heel veel dierensoorten is het een vorm van 'groter maken'.
Misschien is het bij hondachtigen ook wel zo?
Bang, onzeker etc > 'Ik maak mij groter, misschien kan ik daardoor een dreiging afwenden, omdat ze denken dat ik dan groter en sterker ben'.
Dominant > 'Ik maak mij groot zodat ze zien dat ik groot en sterk ben'.
Is zomaar een theorie hoor. Is wel typerend dat juist bij de wat angstige/onzekere honden de 'borstel' accuut verdwijnt als de ander wel degelijk meer 'overmacht' heeft.
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
-
Charlotte*
- Zeer actief
-
jidde
-
jidde
Das dus grote onzin. Als mijn 2 honden samen spelen, speelt Nanni heel wild en gromt erbij. Tuana zet dan haar rugharen overeind. Ook als ze ergens van schrikt durft ze dat te doen.zepenko schreef:
Met het borstelen geeft een hond aan er rekening mee te houden dat er geknokt moet worden. Dat kan dus ook uit angst of onzekerheid zijn.
En of je dat agressie moet/mag noemen? Noem je een man die met gebalde vuisten op je af loopt agressief? Of een man die bang van je is, van je weg loopt, maar voor de zekerheid toch het mes in zijn zak vast uitklapt?
Met agressie bedoel ik alleen het gevoel van: ik moet zo meteen knokken.
Nanni zet der haren overeind als ze bv een hond ziet die ze haat, of een kat. ook als ze waakt.
Bij beide honden is het dus gewoon adrealine die door hun lichaam giert.
-
Nieve
- Zeer actief
Oops heeft dat dus ook. Zij heet blijkbaar bij haar eerste bazen behoorlijk wat gemist qua aandacht enzo. Als je nu iets met haar gaat doen en dan moet je denken aan trainen (leuke oefeningetjes) en spelen (bijvoorbeeld met een stok) dan wordt ze gewoon onnoemelijk blij en opgewonden. Ze wil dan te graag zeg maar en na een minuut of 10 ben je haar ook kwijt omdat ze gewoon te blij is om nog iets te doen. Als ze zo opgewonden is dan borstelt ze dus ook. Niet grommen of tanden laten zien, want ze is gewoon druk en blij bezig....maar die opwinding moet ze gewoon kwijt en ik denk dat daar het borstelen vandaan komt.Sandro schreef:Ik ken ook honden die borstelen als er een balletje wordt gegooid wat ze op mogen halen. Daarbij laat de hond geen vormen van agressie zien.
Ik denk dat borstelen zeker een vorm van opwinding kan zijn.
Ik twijfel er bij Oops echt geen moment aan dat ze op zo'n moment agressief zou zijn, want je ziet aan heel haar houding dat het puur blije opwinding is. Ik heb Oops ook wel gezien in situaties dat ze minder blij, danwel angstig is en dan laat ze echte hele andere lichaamstaal zien. Dan moet je denken aan dingen zoals: fixeren, strak staan, laag staan, grommen, de stand van haar ogen wordt dan heel anders.
Dus ik denk dat het hond afhankelijk is. Dus als je een onderzoek naar borstelen zou doen, dan zou je eigenlijk minimaal 2 honden in je onderzoek moeten opnemen waarvan de baas zegt dat het puur opwinding is. Wellicht dat dat dan duidelijkheid geeft.
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!