Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rangorde roedel

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Rangorde roedel

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Ik vraag me iets af...

Op de opvang zijn er ongeveer 12 (inmiddels misschien meer, het gaat snel) dagopvang honden. Bram speelt met verschillende daarvan, maar nooit met meer dan vijf tegelijk. Ze gaan dus in de speelweides in verschillende combinaties. De enige constante factor is dat ze Bram en Bo (Stabij teefje) altijd bij elkaar zetten, dat is z'n verkering zeg maar.

Wat mij verbaast, is dat de opvang zegt dat Bram na Takkie de tekkel komt in rangorde. Takkie is een reu van 6 jaar oud, duidelijk de oudste. Dat Takkie bovenaan staat, is niet vreemd. Maar hoe kan het nou dat Bram daarna komt?

Er zijn verschillende grotere reuen zoals een Duitse Staander, Labradors en Goldens. Deze zijn ook nog vrij jong, maar wel ouder dan Bram. Volgens mij zijn ze rond de 2 jaar.

Als ze een keer hun gewicht in de strijd zetten tegen die jonge kabouter, dan is de strijd toch al beslist? Hoe kan het dat ze dat niet doen?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Bram is gewoon "The man" :pffff:
Zoek stok!
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:Bram is gewoon "The man" :pffff:
Haha, kleine dwerg! Die andere honden zien toch ook dat hij minimaal 2 keer zo klein is?

:offt: Wat een gave foto van Bowie!!!
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Bram heeft denk ik iets waardoor hij gewoon respect afdwingt bij veel honden. Tenzij die andere hond misschien echt super-zelfverzekerd is.

Ik denk dat het daarom tussen Moos en Bram de laatste keer ook zo goed ging. Ik kijk nog regelmatig met verbazing naar deze foto:

Afbeelding

Dat doet Moos dus echt heel, heel zelden met andere reuen. De enige reuen waar hij dat mee doet, zo bijna neus aan neus gemoedelijk snuffelen, zijn reuen waar hij op een of andere manier flink respect voor heeft.
Die reuen dwingen dat dan nooit af met vechten of dreigen, maar hebben dat gewoon over zich (voor Moos iig). Ik denk dat Bram zo'n reu is die respect afwingt zonder naar gedoe, gewoon omdat hij Bram is en lief is doch stoer :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 23 feb 2006 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Die reuen dwingen dat dan nooit af met vechten of dreigen, maar hebben dat gewoon over zich (voor Moos iig).
Maar als je naar de natuur kijkt, dan zijn de sterkste mannetjes de baas. Toch?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Die reuen dwingen dat dan nooit af met vechten of dreigen, maar hebben dat gewoon over zich (voor Moos iig).
Dat vroeg ik me dus ook net af of dat wel zo is :denken:
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Dat weet ik eigenlijk niet; zou je wel denken. Maar het is onder honden volgens mij niet altijd zo dat de grootste of sterkste automatisch de baas is. Er zijn natuurlijk best veel verhalen van JR die de baas in huis zijn over een Dog bijvoorbeeld. Ik ken een roedel van een Golden en een klein wit hondje formaat Moos. En die kleine is echt vreselijk, verschikkelijk de baas :mrgreen: :wink: Terwijl de Golden maar een keer over hem heen hoeft te walsen en hij heeft een hernia....
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat weet ik eigenlijk niet; zou je wel denken. Maar het is onder honden volgens mij niet altijd zo dat de grootste of sterkste automatisch de baas is. Er zijn natuurlijk best veel verhalen van JR die de baas in huis zijn over een Dog bijvoorbeeld. Ik ken een roedel van een Golden en een klein wit hondje formaat Moos. En die kleine is echt vreselijk, verschikkelijk de baas :mrgreen: :wink: Terwijl de Golden maar een keer over hem heen hoeft te walsen en hij heeft een hernia....
Ja wat stom, dat is ook zo. Daar had ik helemaal niet aan gedacht.

Dat het bij vreemde honden niet om grootte gaat, maar om zelfvertrouwen, dat zie ik wel. Ik dacht echter dat het in een roedel toch net wat anders is.

Maar je hebt gelijk. Er zijn talloze voorbeelden waar de kleine hond in huis de baas is over de groten.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Ja wat stom, dat is ook zo. Daar had ik helemaal niet aan gedacht.

Dat het bij vreemde honden niet om grootte gaat, maar om zelfvertrouwen, dat zie ik wel. Ik dacht echter dat het in een roedel toch net wat anders is.

Maar je hebt gelijk. Er zijn talloze voorbeelden waar de kleine hond in huis de baas is over de groten.
En Bram heeft gewoon iets :wink:

Iets heel knaps eigenlijk. Hij is duidelijk stoer en zeker van zijn zaak, maar laat dat nooit blijken door te gaan staan dreigen of de andere hond overmatig te intimideren. En toch is Bram 'the man' :mrgreen:
Ik kan het tenminste niet anders omschrijven. Zou Bram dat namelijk niet hebben dan had Moos (als bijna 3 jaar oudere reu) hem op die foto een rotsnauw verkocht. Maar op een of andere manier accepteert hij dat van Bram zonder morren en zonder dat Bram hem heel duidelijk keer op keer hoeft te laten zien dat met hem niet te sollen valt :mrgreen: :wink:
Afbeelding
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Moos was ook meteen de baas over Ameno :mrgreen: ...dus grootte zegt volgens mij niet altijd wat.

Bram heeft "het" gewoon :pffff:
Moos
Zeer actief

pooh schreef:Moos was ook meteen de baas over Ameno :mrgreen: ...dus grootte zegt volgens mij niet altijd wat.

Bram heeft "het" gewoon :pffff:
hahahaha, ja, maar dan heb je ook superonderdanige Ameno naast behoorlijk zekere Moos :mrgreen: :wink:
Maar inderdaad, dat is nog een voorbeeld; Moos van 6 kilo kan inderdaad zo de baas zijn over een Herder, als die Herder maar onderdanig genoeg is :wink:

(Ameno kreeg wel een snauw, sorry Ameno *bloossmiley*)
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Agressieve Maltezer :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Agressieve Maltezer :mrgreen:
Moos wilde de bal hebben die werd weggegooid en Ameno ook eventjes, maar Moos won :roll:

Tegen die Kooiker is ie de laatste tijd erg beschaafd :mrgreen:
Afbeelding
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .

Ongelezen bericht door jip007 »

tja naqui is de baas over de doggen (behalve inky en leggy) terwijl hij de jongste is :19:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Toch gaat Bram liever een blokkie om dan dat hij gaat snauwen. Alleen als hij niet anders kan, gaat hij in de 'aanval'. Dan heeft de andere hond het flink bont gemaakt.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Toch gaat Bram liever een blokkie om dan dat hij gaat snauwen. Alleen als hij niet anders kan, gaat hij in de 'aanval'. Dan heeft de andere hond het flink bont gemaakt.
Bram weet wanneer hij de mindere is :wink:

Moos gaat trouwens ook regelmatig blokkies om hoor; hij snauwt alleen maar als hij zeker weet dat die andere hond niet stoerder is.

Maar Bram heeft het dus niet nodig om naar Moos te snauwen, of naar de andere honden op de dagopvang waarschijnlijk. Bram heeft een natuurlijk overwicht :pffff:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:Bram heeft een natuurlijk overwicht :pffff:
:smile: :smile: :smile:

Mijn kleine kabouter.

Natuurlijk ook wel komisch dat Takkie de tekkel de baas is. Dat is een portret joh, ik lach me rot.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:Bram heeft een natuurlijk overwicht :pffff:
:smile: :smile: :smile:

Mijn kleine kabouter.

Natuurlijk ook wel komisch dat Takkie de tekkel de baas is. Dat is een portret joh, ik lach me rot.
Moos en Saar blijven erbij dat Bram een flinke reus is, maar dat terzijde :mrgreen:

Takkie de teckel, haha, heeeeeeele originele naam :mrgreen: Maar kan je nagaan, over kleine hondjes die de baas zijn gesproken. :mrgreen:

Vindt Bram Takkie een beetje leuk?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Takkie de teckel, haha, heeeeeeele originele naam :mrgreen: Maar kan je nagaan, over kleine hondjes die de baas zijn gesproken. :mrgreen:

Vindt Bram Takkie een beetje leuk?
Mwah, hij heeft diep respect voor Takkie, maar leuk? Nee dat geloof ik niet :wink: Met de Labradors heeft hij ook niet zoveel, maar daar kan hij wel lekker overeen springen enzo. Bo, dat is z'n echte liefde. Ik heb vanochtend weer even staan kijken toen ze elkaar begroetten :I:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Het gaat volgens mij gewoon om degene met de grootste bek en die het meeste respect afdwingt.
Wie werkelijk de sterkste is, dat komt er pas op aan als een ranglagere het in z'n kop zou halen om de lichamelijke strijd aan te gaan en dat gebeurt volgens mij alleen als het verschil in rang te gering is.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Meet Bertus :mrgreen:

Afbeelding

Klein maar wel de baas.
De andere honden (uit de uitlaatroedel) begroeten hem meestal zo Afbeelding :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Bella
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Bella »

Even vraagje tussendoor. Heeft hier wel iets mee te maken trouwens.

Als Bella aan het spelen is in een groep (ze begint dat nu door te hebben) en de dominante reu zoekt een confrontatie met haar is het twee keer hap hap dan draait ze zich om en loopt weg. Dat hoor de dominante reu toch te doen? Het was ook flink frustrerend voor hem en was het er ook duidelijk niet mee eens.

Nu is het zo dat zij een vriendje (die toch wel een slagje groter en breder is) heeft en zij op de reu springt in plaats van anders om. Nu wil ik geen kleine bella'tjes, maar toch vind ik het apart. Zeker omdat ik het nog niet eerder meegemaakt heb.
Wat vinden jullie heir van?

Groetjes Desiree
Zoek stok!
Zeer actief

Bella schreef: Als Bella aan het spelen is in een groep (ze begint dat nu door te hebben) en de dominante reu zoekt een confrontatie met haar is het twee keer hap hap dan draait ze zich om en loopt weg. Dat hoor de dominante reu toch te doen?
Reuen pikken vaak erg veel van teefjes, ook de dominante. Hij moet iets van haar, zeg maar :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Bella schreef:Even vraagje tussendoor. Heeft hier wel iets mee te maken trouwens.

Als Bella aan het spelen is in een groep (ze begint dat nu door te hebben) en de dominante reu zoekt een confrontatie met haar is het twee keer hap hap dan draait ze zich om en loopt weg. Dat hoor de dominante reu toch te doen? Het was ook flink frustrerend voor hem en was het er ook duidelijk niet mee eens.

Nu is het zo dat zij een vriendje (die toch wel een slagje groter en breder is) heeft en zij op de reu springt in plaats van anders om. Nu wil ik geen kleine bella'tjes, maar toch vind ik het apart. Zeker omdat ik het nog niet eerder meegemaakt heb.
Wat vinden jullie heir van?

Groetjes Desiree
Reu/teef verhouding inderdaad.
Reuen pikken over het algemeen bijna alles van teefjes :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Zoek stok!
Zeer actief

Stang schreef: Reuen pikken over het algemeen bijna alles van teefjes :wink:
Vergelijkbaar met de mensenwereld :pffff: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Zoek stok! schreef:
Stang schreef: Reuen pikken over het algemeen bijna alles van teefjes :wink:
Vergelijkbaar met de mensenwereld :pffff: :wink:
:mrgreen: was het maar waar :smile:
Afbeelding
A good dog never dies...

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik denk dat het er mee te maken heeft dat een hond gewoon niet weet dat hij 10x sterker is.
Wij hebben het hier ook. De jack russell van de buuf laat Ghaya (Dh teef) over de grond kruipen als hij zin heeft, ze plast dan zelfs van deemoed. Hij voelt zich dan echt The Man en loopt rond alsof hij TheKing is....

Overigens staan bij ons wel de 2 grootste sterkste reuen bovenaan en de kleintjes staan ergens beneden.
Bella
Vaste gebruiker

Zoek stok! schreef:
Bella schreef: Als Bella aan het spelen is in een groep (ze begint dat nu door te hebben) en de dominante reu zoekt een confrontatie met haar is het twee keer hap hap dan draait ze zich om en loopt weg. Dat hoor de dominante reu toch te doen?
Reuen pikken vaak erg veel van teefjes, ook de dominante. Hij moet iets van haar, zeg maar :wink:
Nou, nee eigenlijk word hij alleen maar gefrustreerd en probeert het opnieuw. hoe vaker zij weg loopt hoe kwader hij word. Echt grappig om te zien.

Je zou bijna zeggen dat ze hem op die plek aan het verstoten is. Zou ze denken dat ze een reu is, of misschien gewoon een geemanchipeerde teef? :mrgreen:

Groetjes Desiree
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Bella schreef:
Zoek stok! schreef:
Nou, nee eigenlijk word hij alleen maar gefrustreerd en probeert het opnieuw. hoe vaker zij weg loopt hoe kwader hij word. Echt grappig om te zien.

Je zou bijna zeggen dat ze hem op die plek aan het verstoten is. Zou ze denken dat ze een reu is, of misschien gewoon een geemanchipeerde teef? :mrgreen:

Groetjes Desiree
Mijn reu staat bovenaan onze roedel maar alle teefjes kunnen hem zonder pardon wegsnauwen, bijten, op hem duiken etc.....
Sowieso heeft hij erg veel respect voor teven.
Bella
Vaste gebruiker

ok ik had het nog niet gezien, maar ik was ook altijd lekker zelf bezig met een of mijn hondje.
Interessant om te zien die rangorde werking.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”