Nee hoor, dat kunnen ze heel goed aan je intonatie horen. Ik geloof dat het zowiezo een misverstand is om te denken dat een hond de betekenis van een woord kan begrijpen.Chatterbox schreef:Daarnaast zijn er ook zat mensen en honden waarbij verbale correcties niet werken. Ook een correctiewoord moet je aanleren, voordat de hond begrijpt wat je bedoeld.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
hondentraining, maar dan bij mensen
Moderator: moderatorteam
- Zoie
- Zeer actief

- Belle
- Zeer actief
- Aantal honden: 3
En daarom maak ik het verschil tussen opvoeding en training. Mijn honden krijgen echt wel een (verbale) correctie als ze iets van tafel jatten, maar dus niet als ze niet snappen hoe ik wil dat ze lopen.Zoie schreef:Ik heb het over leren dat iets niet mag. Je kunt het een mens vertellen en er vervolgens een sanctie op zetten, b.v. maar je kunt het een hond niet vertellen, je kunt het hem alleen maar laten voelen.Belle schreef:Jij hebt het hier over correcties als je iets doet wat niet mag.Zoie schreef:Ik werk alleen met verbale correcties, en ik ben er niet zo zeker van dat dat altijd zo'n vervelende manier is om iets te leren. Nee, als iemand mij een opdracht geeft die ik niet begrijp en me vervolgens verrrot gaat schelden, of me een stroomstoot geeft, schiet ik ook in de stress. Maar als iemand mij met een duidelijk NEE laat weten dat iets niet mag, b.v. met m'n vingers aan een schilderij zitten, en dan is het ook klaar, ik verplaats mij even in de situatie van een kind, dan lijkt me dat prettiger dan b.v. een half uur worden genegeerd. Ofdat ik te horen krijg dat ik mijn sigaret niet krijg. Haha, ik bedenk maar even iets.
Ben ik met je eens hoor, ik ben de laatste om te geloven dat het helpt je een hond op zijn falie te geven om hem bepaald gedrag aan te leren.Maar correcties als je iets niet kunt of iets niet snapt, vind ik weer iets anders. Ik heb genoeg dyslectische kinderen gezien die door verbale correcties zodanig lamgeslagen waren dat ze niet eens meer durfden te lezen, laat staan dat ze nog iets leerden.
Ik wil alleen maar zeggen dat ik een positieve straf niet perse slechter vind dan een negatieve wannneer die gegeven wordt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
- Belle
- Zeer actief
Ik denk dat een hond best kan leren de koppeling te maken tussen een bepaald woord en bepaald gedrag. In hoeverre je er dan van kunt spreken dat hij de betekenis van een woord begrijpt is natuurlijk discutabel. Ik heb Catootje geleerd dat "Nee, vies" betekent dat hetgene wat ze van plan is van de straat te eten moet laten liggen (gaat goed als ik het op tijd zie). Hierbij maakt de intonatie van mijn stem niet zoveel uit.Zoie schreef:Nee hoor, dat kunnen ze heel goed aan je intonatie horen. Ik geloof dat het zowiezo een misverstand is om te denken dat een hond de betekenis van een woord kan begrijpen.Chatterbox schreef:Daarnaast zijn er ook zat mensen en honden waarbij verbale correcties niet werken. Ook een correctiewoord moet je aanleren, voordat de hond begrijpt wat je bedoeld.
Maar als ik zie dat ze thuis iets wil doen wat niet mag (eten van tafel jatten ofzo) dan brul ik gewoon het eerste wat in mij op komt en dan maakt het ook niet uit wat. In die gevallen hoort ze inderdaad aan mijn intonatie dat ze moet stoppen.
- Zoie
- Zeer actief
ik gebruik verbale correcties vooral als er sprake is van ( dreigende )ongewenste agressie. En dat kan dan variëren van uh, uh, tot en met echt kwaad worden.Belle schreef:[En daarom maak ik het verschil tussen opvoeding en training. Mijn honden krijgen echt wel een (verbale) correctie als ze iets van tafel jatten, maar dus niet als ze niet snappen hoe ik wil dat ze lopen.

- Belle
- Zeer actief
Zijn jouw honden ook weleens gewenst agressief dan?Zoie schreef:ik gebruik verbale correcties vooral als er sprake is van ( dreigende )ongewenste agressie. En dat kan dan variëren van uh, uh, tot en met echt kwaad worden.
- Zoie
- Zeer actief
In bepaalde situaties mogen ze van mij van zich afsnauwen. Als een reu op spok gaat rijden en hij snauwt die hond weg, dan laat ik dat in principe gaan.Belle schreef:Zijn jouw honden ook weleens gewenst agressief dan?Zoie schreef:ik gebruik verbale correcties vooral als er sprake is van ( dreigende )ongewenste agressie. En dat kan dan variëren van uh, uh, tot en met echt kwaad worden.

- Belle
- Zeer actief
O, bedoel je dat. Ik begreep het even niet. Ja, mogen ze van mij ook bij opdringerige honden. Zolang het bij een snauw blijft.Zoie schreef:In bepaalde situaties mogen ze van mij van zich afsnauwen. Als een reu op spok gaat rijden en hij snauwt die hond weg, dan laat ik dat in principe gaan.Belle schreef:Zijn jouw honden ook weleens gewenst agressief dan?Zoie schreef:ik gebruik verbale correcties vooral als er sprake is van ( dreigende )ongewenste agressie. En dat kan dan variëren van uh, uh, tot en met echt kwaad worden.
- Joyce
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
Dat ligt dan ook aan de hond denk ik, Papu is bijvoorbeeld absoluut niet onder de indruk als ik mijn stem verhef, het maakt voor hem echt niet uit als ik iets gewoon zeg of als ik het boos zeg. Hem heb ik dus echt aan moeten leren wat het woordje 'nee' betekent. Malu is snel onder de indruk en bij haar is stemverheffing genoeg, zonder dat ik haar heb aan hoeven te leren wat een boze 'nee' betekent. Ik zal dus niet standaard aannemen dat een hond meteen begrijpt dat hij iets fout doet als ik m'n stem verhef.Zoie schreef:Nee hoor, dat kunnen ze heel goed aan je intonatie horen. Ik geloof dat het zowiezo een misverstand is om te denken dat een hond de betekenis van een woord kan begrijpen.Chatterbox schreef:Daarnaast zijn er ook zat mensen en honden waarbij verbale correcties niet werken. Ook een correctiewoord moet je aanleren, voordat de hond begrijpt wat je bedoeld.