Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

HELP

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Nanc
Zeer actief
Mijn ras(sen): Beauceron

HELP

Ongelezen bericht door Nanc »

Een kennis van mij heeft een pup gekocht en vond het leuk om met andere eigenaren die een pup uit dat zelfde nest hebben in contact te komen.
Ze heeft op internet een oproepje geplaatst in de trend van: wie heeft een broertje of zusje van _naam_ gekocht bij _naam fokker_ want het lijkt me leuk om kennis te maken.
Stak geen kwaad in toch?
Nu heeft de fokker haar laten weten dat ze daar schade van zou kunnen gaan ondervinden en krijgt ze geen stamboom van de pup :piew:
Bij de RvB kom ze ook niet verder omdat die zeggen dat het een zaak is tussen pupkoper en verkoper. Ze willen wel tegen betaling een kopie geven.
Ze hebben helaas geen koopovereenkomst.
Hoe kan dit opgelost worden?
Heeft iemand zoiets stoms meegemaakt :denken:

groetjes Nance
Afbeelding
starfleet
Erelid

Re: HELP

Ongelezen bericht door starfleet »

Nanc schreef: Heeft iemand zoiets stoms meegemaakt :denken:

groetjes Nance
Nee, maar ik vind het ook wel een beetje raar om zo'n berichtje op marktplaats te zetten. Ze had de fokker toch eerst eens kunnen vragen?

Anne
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Dat was mijn eerste gedachte ook. En er is ook geen koopovereenkomst?

Vind het wel erg verdacht eigenlijk.
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Re: HELP

starfleet schreef:
Nanc schreef: Heeft iemand zoiets stoms meegemaakt :denken:

groetjes Nance
Nee, maar ik vind het ook wel een beetje raar om zo'n berichtje op marktplaats te zetten. Ze had de fokker toch eerst eens kunnen vragen?

Anne
Ho ho, was niet op marktplaats hoor, was op een algemene honden site

En ze had de fokker gevraagd en die vond het onzin en wilde niet meewerken, nadien heeft ze dus een oproepje geplaatst.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

:eek: :eek: wat een belachelijk verhaal zeg :denken:
Ik zou eens bij de rasvereniging verhaal gaan halen? Ze heeft een pup met stamboom gekocht, dus heeft gewoon recht op die stamboom.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Nanc
Zeer actief

De fokker fokt niet volgens de regels van de rasvereniging, is misschien niet eens lid.
Als de fokker kwaad wil kan die de stamboom volgens mij zelfs nog op haar naam zetten :roll:
Afbeelding
Silvia
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Silvia »

dus er is wel een stamboom voor die pup aangevraagd en ze krijgt alleen tegen betaling een kopie. is het niet zo dat ze er dan recht op heeft. lijkt me namelijk wel.
het zou toch van de zotte zijn als je een pup die een stamboom heeft verkoopt je zelf de papieren houd.

erg raar maar ik heb er verder geen verstand van.
Groetjes Silvia en Diesel
Nanc
Zeer actief

Wij hebben 2 jaar geleden ook een nest gefokt en de stambomen kwamen bij ons aan.
Wij zijn die zelf gaan brengen naar de nieuwe pupeigenaren (kun je de pups weer zien :mrgreen: ) , opsturen kan dan ook natuurlijk.
Maar ja, de fokker heeft dus de stamboom en wil die dus niet aan de nieuwe eigenaar geven, terwijl het in feite toch haar eigendom is!!!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Nanc schreef:Wij hebben 2 jaar geleden ook een nest gefokt en de stambomen kwamen bij ons aan.
Wij zijn die zelf gaan brengen naar de nieuwe pupeigenaren (kun je de pups weer zien :mrgreen: ) , opsturen kan dan ook natuurlijk.
Maar ja, de fokker heeft dus de stamboom en wil die dus niet aan de nieuwe eigenaar geven, terwijl het in feite toch haar eigendom is!!!
Echt, wat een belachelijk verhaal zeg en wat een 'vreemde' (zacht uitgedrukt) fokker :oeps:
Geen idee wat ze nu kan doen, behalve dan via de rechter of hoogstpersoonlijk verhaal gaan halen bij de fokker. Hopelijk heeft iemand anders nog een idee :19:
Maar is het niet zo dat ze via de RvB gewoon de stamboom kan krijgen? Iemand zal het ding toch ook weleens kwijt zijn geraakt ofzo? :denken:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Goldenfan
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Goldenfan »

Wat een vervelende situatie! Bah...

De verkoper en koper hebben wel een koopovereenkomst, hoor! Alleen niet op schrift. Dat is jammer, want hoewel een mondeling overeenkomst ook een overeenkomst is is een schriftelijke natuurlijk bewijstechnisch het beste.

Juridisch gezien kan je best het een en ander eisen (in eerste instantie nakoming van de overeenkomst vorderen, een enkel briefje van een jurist/advocaat wil wel eens wonderen verrichten :wink: ), maar als de verkoper weigert mee te werken heb je uiteindelijk geen andere keuze dan de stap naar de rechter. En daar zit je kennis natuurlijk ook niet op te wachten... Als ze daar geen trek in heeft dan is misschien genoegen nemen met een kopie het beste?

Succes ermee!
Nanc
Zeer actief

Martijn, ik geef je 100% gelijk hoor.
Maar weet je wat het met deze mevrouw fokker is, ze zet in haar advertenties dat de honden opgroeien in dierenartsgezin.
Is ook zo, hij is DUIVENarts.
En ja, zijn vrouwtje heeft een leuke hobby, honden fokken met eigen reu en teef, je weet hoe dat gaat.

Maar ik vind dit wel een belangelijke actie :devil: van haar.
Afbeelding
Nanc
Zeer actief

Ja Martijn, ik zou ook op mijn gevoel afgaan, maar er zijn blijkbaar mensen die wel gevoelig zijn voor dit soort opmerkingen in een advertentie.
Waar ik ook altijd zo van walg is die advertenties van:
"Dochter uit artsengezin zoekt kamer in blablastad"
Als ik hier in huis een kamer te verhuren had zouden zulke er niet inkomen.

Maar ja, deze vrouw heeft nu eenmaal haar hond daar gekocht is heeft recht op die stamboom, vind het niet door de beugel kunnen!!!
Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

Stang schreef:
Nanc schreef:Wij hebben 2 jaar geleden ook een nest gefokt en de stambomen kwamen bij ons aan.
Echt, wat een belachelijk verhaal zeg en wat een 'vreemde' (zacht uitgedrukt) fokker :oeps:
Geen idee wat ze nu kan doen, behalve dan via de rechter of hoogstpersoonlijk verhaal gaan halen bij de fokker. Hopelijk heeft iemand anders nog een idee :19:
Maar is het niet zo dat ze via de RvB gewoon de stamboom kan krijgen? Iemand zal het ding toch ook weleens kwijt zijn geraakt ofzo? :denken:
Je kan inderdaad een kopie van de stamboom krijgen hebben wij met daisy ook gehad omdat de vorige eigenaren het niet wouden geven en later bleken de papieren verdwenen tezijn. :denken:
Ik heb toen contact gehad met de de RvB en ik moest wel een aantal dingen weten NHSB nummer ,ouders hun stamboomnaam ect. weet niet hoe het zit bij een pup die nog geen stamboom heeft gekregen / ontvangen.
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Is er wel überhaupt een stamboom aangevraagd door mv de "fl*tkokkster"?

Het klinkt mij als bedrog in de oren
Bianc@
Zeer actief
Mijn ras(sen): SBT en Chihuahua

Ongelezen bericht door Bianc@ »

ik heb ook zoiets gehad met ayla, uiteindelijk heb ik een duplicaat stamboom aangevraagd bij de raad van beheer.
ze zjin toen thuis haar chip wezen checken en ik heb het duplicaat toen netjes gekregen :wink:
Groetjes Bianca, Tyson, Skunky en Fox
Afbeelding
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Ik zou er even naar toe gaan om de stamboom te halen, geeft ze hem niet af dan komt er nog een veeeeel leuker advertentietje, maar dan niet alleen op een algemene hondensite :mrgreen: .
Afbeelding
cinderella
Vaste gebruiker

stamboom hoort bij de hond

Ongelezen bericht door cinderella »

Ik heb dit ook eens gehad met een ouder teefje wat ik heb weggehaald bij een niet zo geweldige fokker. Ik zou de stamboom opgestuurd krijgen als ik een kopie zou opsturen van de rekening van de sterilisatie (zouden wij doen als voorwaarde om haar te kunnen kopen). Maar er kwam geen stamboom. Wij hebben toen een brief geschreven waarin we hem 14 dagen de tijd gaven om de stamboom op te sturen aangezien die bij de hond hoort en aan de nieuwe eigenaar moet worden gegeven. Zou hij daaraan niet voldoen zouden we er werk van maken. Daarnaast hebben we ook een klacht ingediend (schriftelijk) bij de Raad van Beheer over deze gang van zaken en over nog een aantal misstanden die we hadden geconstateerd bij deze fokker en dat ook in de brief aan de fokker gemeld. De stamboom werd nu meteen opgestuurd en de Raad van Beheer heeft een controle uitgevoerd bij de fokker en een aantal dingen aangegevend die hij moest veranderen en dat ook in de gaten gehouden.
Schriftelijk is hier dus het sleutelwoord. Liefst ook nog aangetekend versturen, daarmee geef je aan dat het je ernst is en laat in je brief merken dat je weet dat je in je recht staat. En is het niet bij de Raad te controleren/opvragen of er wel daadwerkelijk stambomen zijn aangevraagd voor dit nest?
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

als de pups zijn gechipt door de raad van beheer dan hoort daar een stamboom bij. geeft de fokker die niet af of verzuimt die om ze aan te vragen kan je een duplicaat krijgen.
het achter houden van een stamboom is stafbaar, ik ken 2 zaken waar het is aangevochten en beiden hebben bij de rechter gelijk gekregen, de fokker zit waarschijnlijk niet te wachten om al die kosten te vergoeden.
laat een jurist een brief schrijven met het verzoek om als nog de stamboom te overhandigen, zo niet zullen er stappen worden ondernomen naar de rechter. vaak is deze dreiging al genoeg. :wink:

mocht de fokker om bepaalde redenen besluiten geen stamboom aan te vragen voor een pup.( dat kan als je ziet dat er een bepaalde afwijking is die rasbedreigend zou zijn) dan dien je daar de eigenaar van op de hoogte te brengen. en samen schriftelijk een verzoek indienen dat om die reden er geen stamboom wenselijk is.
in dit geval stat je vriendin wel sterk als ze er een zaak van zou maken.
de fokker is in het nadeel omdat ze geen contract heeft en daardoor geen bewijs. je vriendin ook niet maar die heeft de hond in bezit waar dit papiertje bijhoort, en dat behoort bij de hond en is dus eigendom van diens eigenaar :wink:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Nanc
Zeer actief

Dank je wel allemaal voor jullie antwoorden, ik ga het haar laten lezen :ok:
Afbeelding
Youp
Zeer actief

Ongelezen bericht door Youp »

Ik zou het heel verdacht vinden als ik geen contact met nestgenoten mocht zoeken. De fokker zou hier alleen schade van kunnen ondervinden als er misschien een (erfelijke) afwijking bij 1 van de pups is ontdekt.
Reden te meer om juist op zoek te gaan naar de nestgenoten.
Elly2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Elly2 »

Ik zou zelf naar die fokker gaan, om de stamboom te halen, en betalen voor een kopietje ik dach het niet.
Of via de ras vereniging info vragen, misschien kom je dan meer te weten.
Daar zal de fokker wel bekend zijn. als het tenmiste geen broodfokker is.

en ja hélaas een mondelinge koopovereenkomst kun je nooit aantonen.
Ik zou het niemand aanbevelen.

groetjes,
Elly
Groenendaeler liefhebster
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”