Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Bezitterig gedrag (nóg een miniupdate pag. 5)

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cleo doet het ook maar niet met stokken of zaken die een andere hond heeft. Ze graaft een kuil en gaat die kuil verdedigen op een milde maar strenge manier.

Met Vegas zou ik wel meer uitkijken aangezien je niet wil dat hij zich gaat weren op een fysieke manier tov reuen. Wuilus raakte door stokken en ballen meestal in gevecht op den duur aangezien ze dan echt boos werd en dus ging vechten. Op de foto met die je hebt geplaatst staat hij ook vrij hoog en stijf naast haar en ik denk dat sommige reuen daar op een nare manier aanstoot aan nemen en dus zullen knappen. :wink:
Afbeelding
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Inge O schreef:vegas lijkt in dit stukje gedrag eigenlijk heel goed op sette. toen sette een half jaar was ben ik nog met haar op ipo begonnen, maar dat bleek niks voor haar - de pakwerker achtervolgen omdat hij hij de buit had was niks voor haar, zij speelt veel liever zélf voor pakwerker, en gaat zelf uitdagen met de buit :mrgreen: . speeltjes zijn voor haar ook alleen maar interessant als ze met één of meerdere van de andere honden 'pak-me-dan' kan spelen, daar kan ze echt haar hartje aan ophalen :mrgreen: .

je bent iig weer goed op weg met vegas :ok: .
Als Vegas niet bezitterig zou worden op het voorwerp waar hij op dat moment mee staat uit te dagen dan zou ik er niet zoveel problemen mee hebben. Nu hij dat wel doet wordt dat spelletje helaas voor hem niet meer gespeeld :jank: :wink: .

Thuis speel ik het nog wel met hem maar buiten niet meer. Als ik het buiten al niet meer doe dan verliest hij misschien helemaal wel de interesse in het spelletje en is daar in elk geval geen risico meer.

Voorheen speelde ik op de open vlakte 'pak me dan als je kan' maar nu doe ik alleen nog maar apporteren wat me ook meteen de mogelijkhied geeft hem sneller te leren lossen want met het spelletje 'ik ga je pakken' was hij niet gedreven op lossen maar juist op zo lang mogelijk vasthouden :mrgreen: :mrgreen:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Reini
Zeer actief

MARC_S schreef:Cleo doet het ook maar niet met stokken of zaken die een andere hond heeft. Ze graaft een kuil en gaat die kuil verdedigen op een milde maar strenge manier.
Met kuilen graven deed hij het op de laatste wandeling ook. Hij wordt dan best fanatiek dus er wordt niet meer gegraven in bijzijn van andere honden :wink:
Met Vegas zou ik wel meer uitkijken aangezien je niet wil dat hij zich gaat weren op een fysieke manier tov reuen. Wuilus raakte door stokken en ballen meestal in gevecht op den duur aangezien ze dan echt boos werd en dus ging vechten. Op de foto met die je hebt geplaatst staat hij ook vrij hoog en stijf naast haar en ik denk dat sommige reuen daar op een nare manier aanstoot aan nemen en dus zullen knappen. :wink:
De houding van Vegas op de foto in combinatie met de stok die Devlin had, die situatie was voor het eerst. Dat had ik nog niet eerder bij hem gezien. Hij weet volgens mij ook wel bij welke honden hij dat kan/durft te doen. Bij een zeer zelfverzekerde reu (of teef) zal hij dit (nog) niet uithalen en zoals je al aangeeft zou dat een flinke snauw/vecht-partij op kunnen leveren :wink:

Tot nu toe (en ik hoop dat ik dat nog lang kan volhouden) kan ik hem nog altijd wegroepen van een andere reu/teef als ze elkaar aan het aftasten zijn. Ik zie zelf snel genoeg of het goed gaat ja of nee (en potentiele risico honden ga ik meteen al uit de weg) en naar gelang de situatie roep ik hem dan bij me of blijven we staan waarop de honden gaan spelen.

Al staat hij zij aan zij met een andere hond, ik roep hem en hij komt *bijna* altijd. Zeker als ik alleen met hem ben en we niet met andere honden aan het oplopen zijn. In dat geval lijn ik hem vaak aan als een onbekende hond aankomt, dat doe ik sowieso nog altijd heel vaak.
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouvier des Flandres
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Frederique »

Hier nog een keer een foto van het moment vanuit net een andere hoek genomen.

Afbeelding

En om nog even te vergelijken:

Afbeelding
Groetjes, Fréderique en mijn Floddertje Babbe
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Reini
Zeer actief

Juist, er waren twee foto's :wink:

De situatie an sich is niet leuk maar als ik de foto's bekijk, zonder alle dingen die er voor mij meteen bijkomen, zijn het wel twee prachtige foto's waar heel duidelijk op is te zien wat er gebeurde :wink:
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:Juist, er waren twee foto's :wink:

De situatie an sich is niet leuk maar als ik de foto's bekijk, zonder alle dingen die er voor mij meteen bijkomen, zijn het wel twee prachtige foto's waar heel duidelijk op is te zien wat er gebeurde :wink:
ff een :knuffel1: voor je, het is iets waar je rekening mee moet houden, maar wat je al zegt..... het was een prachtig staaltje hondentaal wat ze ons lieten zien. En het is helemaal mooi dat er foto's van gemaakt zijn.

Ik ben dol op foto's waarop hondengedrag/houding duidelijk overkomt :ok:
In liefdevolle herinnering: Dayka, Devlin en Vinou, mijn Bouviermeiden. Mis jullie en hou van jullie :I:
Reini
Zeer actief

Frederique schreef: ff een :knuffel1: voor je, het is iets waar je rekening mee moet houden, maar wat je al zegt..... het was een prachtig staaltje hondentaal wat ze ons lieten zien. En het is helemaal mooi dat er foto's van gemaakt zijn.

Het was voor Devlin ook meteen duidelijk dat ze de stok maar beter kon laten voor wat het was. Niet leuk voor Devlin natuurlijk en ook zeker geen gewenst gedrag van Vegas. Als hij zelf iets in zijn bezit heeft en dat wil beschermen tegen een andere hond is dat tot daar aan toe, maar dat hij bezit van andere honden af wil pakken gaat echt te ver.

Gister tijdens de wandeling zijn we weer andere honden tegengekomen en nog steeds heeft hij geen stokken gepakt/willen verdedigen. Ik kan dus nog steeds niet echt iets zeggen over de vorderingen behalve dan dat het niet erger wordt, en dat is dan toch wel fijn :wink: :ok:
Afbeelding
Frederique
Zeer actief
Contacteer:

Reini schreef:
Frederique schreef: ff een :knuffel1: voor je, het is iets waar je rekening mee moet houden, maar wat je al zegt..... het was een prachtig staaltje hondentaal wat ze ons lieten zien. En het is helemaal mooi dat er foto's van gemaakt zijn.

Het was voor Devlin ook meteen duidelijk dat ze de stok maar beter kon laten voor wat het was. Niet leuk voor Devlin natuurlijk en ook zeker geen gewenst gedrag van Vegas. Als hij zelf iets in zijn bezit heeft en dat wil beschermen tegen een andere hond is dat tot daar aan toe, maar dat hij bezit van andere honden af wil pakken gaat echt te ver.

Gister tijdens de wandeling zijn we weer andere honden tegengekomen en nog steeds heeft hij geen stokken gepakt/willen verdedigen. Ik kan dus nog steeds niet echt iets zeggen over de vorderingen behalve dan dat het niet erger wordt, en dat is dan toch wel fijn :wink: :ok:
Voor Devlin is dat helemaal niet erg hoor :wink:
Maar ik snap je punt helemaal.

Super dat het zo goed gaat :ok:
Reini
Zeer actief

Weer even een mini update..

Gister was ik in het bos op de grote zandvlakte met Vegas aan het trainen en tussendoor met de bal aan het gooien. Na zo'n 10 minuten zie ik zijn grote rottweilervriendin Lien ineens aankomen dus ik laat Vegas de bal lossen op de grond. Lien kan ook bezitterig zijn op ballen/stokken. Vegas begroet Lien en gaat daarna meteen op zoek naar de bal. Omdat ik bang was dat hij zou denken dat Lien de bal snel had gepikt heb ik de bal aan Vegas laten zien en weer in mijn zak gedaan.

Na even te hebben gespeeld zie ik dat Vegas een stok te pakken heeft, ik wilde de stok afpakken maar het commando 'laat liggen' zit er nog niet voldoende in. Lien pakt op dat moment een andere stok en ja hoor.. Vegas erachteraan. Hij krijgt de stok te pakken en er volgt een flinke snauwpartij. Omdat ik vanuit mijn tenen 'klaar' roep laat Lien de stok los en gaat Vegas ermee vandoor. Gewonnen dus, niet zo best.

Ik wilde toen eigenlijk omdraaien maar de eigenaar van Lien zegt dat ik gewoon mee moet lopen. Lien is geen hond die voor de kill gaat en haar eigenaar heeft haar heel goed onder appel. Ik besluit dus verder mee te lopen. Vegas kent Lien al vanaf puppy afaan en ik vertrouw haar zeker met hem.

De stok is een paar keer over en weer gegaan zonder snauwwerk totdat Lien er uiteindelijk mee vandoor gaat en Vegas enorm op zijn donder geeft als hij de stok af wil pakken. Lien heeft de stok gewonnen en Vegas rent hard achter haar aan zonder een echte poging te ondernemen de stok af te pakken. Ik denk dat ik er uiteindelijk wel goed aan heb gedaan toch verder mee te lopen want als ik meteen was weg gegaan had Vegas zich waarschijnlijk wel de King gevoeld omdat hij de stok (dankzij Lien haar staking toen ik brulde) toch te pakken had gekregen.

Nu was hij uiteindelijk de verliezer en legde hij zich er keurig bij neer :wink:

Nou, dat wilde ik nog even melden :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”