Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
vraagje over 'op je plaats'
Moderator: moderatorteam
-
pepim
- Zeer actief
vraagje over 'op je plaats'
Ik vraag me even iets af, ik wil dat mijn hond als we aan het eten zijn of als de situatie dat vereist op haar plaats gaat.
Ik heb haar dus geleerd 'op je plaats'.
Dat gaat heel goed, maar ze heeft een kussen/ligbed waar ze op ligt en een bench (waarvan het deurtje altijd open staat) en soms gaat ze bij het commando 'op je plaats' in haar bench.
(Ik heb de bench nog staan, omdat ze daar graag in ligt als ik weg ben, i.t.t haar kussen/ligbed)
In principe vind ik dat ook wel ok, of doe ik daar nu fout aan? Ik bedoel, dat ze twee plekken heeft, die op haar plaats betekenen?
Ik heb haar dus geleerd 'op je plaats'.
Dat gaat heel goed, maar ze heeft een kussen/ligbed waar ze op ligt en een bench (waarvan het deurtje altijd open staat) en soms gaat ze bij het commando 'op je plaats' in haar bench.
(Ik heb de bench nog staan, omdat ze daar graag in ligt als ik weg ben, i.t.t haar kussen/ligbed)
In principe vind ik dat ook wel ok, of doe ik daar nu fout aan? Ik bedoel, dat ze twee plekken heeft, die op haar plaats betekenen?
- starfleet
- Erelid
Re: vraagje over 'op je plaats'
Ik vind het zo heel knap. Voor Buffy betekent "Op je plaats" je positie innemen onder de tafel zodat je zoveel mogelijk gemorste stukjes van het kleinste baasje kunt opslobberen.pepim schreef: In principe vind ik dat ook wel ok, of doe ik daar nu fout aan? Ik bedoel, dat ze twee plekken heeft, die op haar plaats betekenen?
Anne
-
pepim
- Zeer actief
Ik moest daar wel erg om lachen, zag het zo voor me! Maar jij denkt niet dat het kwaad kan dus?starfleet schreef: Voor Buffy betekent "Op je plaats" je positie innemen onder de tafel zodat je zoveel mogelijk gemorste stukjes van het kleinste baasje kunt opslobberen.
Anne
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Volgens mij kan het geen kwaad hoor, zolang de hond maar begrijpt wat je bedoeling is en dat is op éen van zijn plekjes gaan liggen.
Bij mij is 'op de plaats' een nog veel ruimer begrip, dat kan nl. overal zijn waar ik het maar aanwijs. In huis kiest ze dan zelf 1 van haar 2 plekjes, maar buiten kan het b.v. de plek zijn waar hier riem ligt en ergens op bezoek op een handdoekje die ik heb meegenomen.
Mijn vorige hond Queenie begreep dat prima, geen verwarring daarover. Bij Raisa ben ik nog bezig met het commando 'op je plaatsje' en tot zover gaat dat ook goed.
Bij mij is 'op de plaats' een nog veel ruimer begrip, dat kan nl. overal zijn waar ik het maar aanwijs. In huis kiest ze dan zelf 1 van haar 2 plekjes, maar buiten kan het b.v. de plek zijn waar hier riem ligt en ergens op bezoek op een handdoekje die ik heb meegenomen.
Mijn vorige hond Queenie begreep dat prima, geen verwarring daarover. Bij Raisa ben ik nog bezig met het commando 'op je plaatsje' en tot zover gaat dat ook goed.

- starfleet
- Erelid
Kom je op cursus dan is "Plaats" daar waar de riem ligt. Het lijkt mij niet uitmaken. Je kan wel aanleren welke plaats je bedoelt door te wijzen, maar jij wil eigenlijk dat ze rustig op haar plekje gaat liggen en dat doet ze, ze heeft er immers twee ze heeft prima door wat jij bedoelt.pepim schreef:
Ik moest daar wel erg om lachen, zag het zo voor me! Maar jij denkt niet dat het kwaad kan dus?
Anne
-
pepim
- Zeer actief
-
Charlotte*
- Zeer actief
-
miekmiek
- Inge
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herder
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Moos
- Zeer actief
Moos kent het commando plaats, Saar niet, wat dus al aangeeft hoe zelden ik het gebruik.Zoek stok! schreef:Ben ik nou abnormaal dat ik dat nooit zeg tegen Bram?Ik lees steeds meer dat mensen af en blijf en plaats gebruiken, maar van mij mag hij rondlopen wat hij wil. Ben ik de enige sukkel die dat prima vindt?
In huis gebruik ik het met Moos misschien 2 keer per jaar als er een meteropnemer ofzo langskomt die duidelijk niks met honden heeft. Als visite genoeg van de honden heeft kunnen ze gewoon zeggen "klaar!" en dan lopen ze ook wel weg.

- Silvia
- Zeer actief
- Contacteer:
diesel heeft alleen een bench met een lekker kussen erin en dat is zijn plaats.
ik heb het hem nooit geleerd maar als wij eten zit hij niet in de keuken bij ons.
als ik in de auto ben dan gaat hij altijd op mijn plaats zitten en dan zeg ik ga naar je eigen plaats en jumpt hij op de andere stoel.
op bezoek neem in een vetbedje mee en dan is dat zijn plaats. hij weet het wel maar als hij geen zin heeft lijkt hij oost indisch doof te zijn haha
ik heb het hem nooit geleerd maar als wij eten zit hij niet in de keuken bij ons.
als ik in de auto ben dan gaat hij altijd op mijn plaats zitten en dan zeg ik ga naar je eigen plaats en jumpt hij op de andere stoel.
op bezoek neem in een vetbedje mee en dan is dat zijn plaats. hij weet het wel maar als hij geen zin heeft lijkt hij oost indisch doof te zijn haha
Groetjes Silvia en Diesel
- Zoek stok!
- Zeer actief
O ja, dat met een kluifje doe ik ook wel. Dan laat ik hem als we op visite zijn liggen en geef een kluifje. Maar ik verbind er geen commando aan en hij is ook vrij om op te staan.Moos schreef: Moos kent het commando plaats, Saar niet, wat dus al aangeeft hoe zelden ik het gebruik.Met Moos gebruikte ik het eigenlijk voornamelijk als hij meeging op visite; dan gaf ik hem een kluif met "plaats" en dan ging hij daar rustig liggen kluiven. Nu met Saar erbij gaan ze automatisch al samen op hun kleedje liggen op visite, dus is dat ook niet meer nodig.
Op cursus hebben we plaats overigens niet gehad en ik heb er toch al heel wat lessen op zitten. Of is dat hetzelfde als af en blijf? Nee toch?

Linda, Izzie en Bram
- Moos
- Zeer actief
Moos had als jonge hond de neiging om zichzelf in de weg te zitten op visite. Hij vond het allemaal zooooooooooooooo leukZoek stok! schreef:O ja, dat met een kluifje doe ik ook wel. Dan laat ik hem als we op visite zijn liggen en geef een kluifje. Maar ik verbind er geen commando aan en hij is ook vrij om op te staan.Moos schreef: Moos kent het commando plaats, Saar niet, wat dus al aangeeft hoe zelden ik het gebruik.Met Moos gebruikte ik het eigenlijk voornamelijk als hij meeging op visite; dan gaf ik hem een kluif met "plaats" en dan ging hij daar rustig liggen kluiven. Nu met Saar erbij gaan ze automatisch al samen op hun kleedje liggen op visite, dus is dat ook niet meer nodig.
Op cursus hebben we plaats overigens niet gehad en ik heb er toch al heel wat lessen op zitten. Of is dat hetzelfde als af en blijf? Nee toch?
Je kan af en blijf volgens mij in principe voor dezelfde doeleinden gebruiken. Alleen dan kan je ze overal afleggen en laten blijven. Bovendien blijven ze dan vaak echt op dat punt liggen. Als je ze naar hun plaats stuurt kunnen ze ook nog in de mand gaan graven, en met speeltjes spelen als ze maar op die plaats blijven.
Ik heb dat trouwens ook nooit gehad op cursus hoor.

- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik denk het niet,
Jola krijgt overal waar ik kom een nieuwe plaats op stal is dat een hooibaal daar leg ik haar een keer zeg ik plaats daarna gaat ze er op als ik zeg op je plaats buiten zijn dat bankjes enzo gaat altyd goed eigenlijk! Ik zeg tegen de bench wel bench maar dat zal niet veel verschil maken
Jola krijgt overal waar ik kom een nieuwe plaats op stal is dat een hooibaal daar leg ik haar een keer zeg ik plaats daarna gaat ze er op als ik zeg op je plaats buiten zijn dat bankjes enzo gaat altyd goed eigenlijk! Ik zeg tegen de bench wel bench maar dat zal niet veel verschil maken
- starfleet
- Erelid
- starfleet
- Erelid
- Zoek stok!
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Zoek stok! schreef:
Dat zou goed kunnen. Ik zag iets met pilonnen (schrijf je dat zo?) en dat de hond daartussen moet gaan liggen terwijl jij commando's geeft van een afstand.starfleet schreef: Komt later nog, waarschijnlijk in de volgende cursus.
Anne

Linda, Izzie en Bram
-
pepim
- Zeer actief
Nou bij mijn moeder is het bijv. handig, omdat ik meestal met een hele vieze hond aankom.Zoek stok! schreef:Ben ik nou abnormaal dat ik dat nooit zeg tegen Bram?Ik lees steeds meer dat mensen af en blijf en plaats gebruiken, maar van mij mag hij rondlopen wat hij wil. Ben ik de enige sukkel die dat prima vindt?
Ik heb dan net een hele tijd gelopen en aangezien mijn moeder een gebroken wit kleed heeft
En thuis vind ik het bijv. ook handig als er visite is en ik allerlei hapjes op de salontafel heb staan. Als Mizou daar dan met haar heen-en-weer zwiepende staart langs zou lopen, dan zouden of de hapjes of de stukken taart opgevrolijkt worden met hondenharen.
Ik gebruik het ook, als ze achter de katten aan wil gaan om met ze te spelen. Dat willen de katten namelijk liever niet.
Overigens kwam er laatst iemand onverwacht langs met een meisje en die was bang voor honden, dus op zo'n moment ben ik ook blij, dat ik haar dan op haar plaats kan sturen.
Maar het is niet zo, dat ze de hele dag op haar plaats moet liggen hoor, zeker niet!
-
pepim
- Zeer actief
O ja ik kan het ook nog verder uitbreiden, goed idee!corason del perro schreef:Ik denk het niet,
-
pepim
- Zeer actief
Ik kreeg mijn logéhond met het commando 'kussen' en dan moest die op zijn kussen gaan liggen. Toen Mizou er later bijkwam, leerde zij dat ook automatisch. Alleen heb ik voor haar het commando 'kussen' in 'op je plaats' veranderd.Moos schreef:Moos had als jonge hond de neiging om zichzelf in de weg te zitten op visite. Hij vond het allemaal zooooooooooooooo leukZoek stok! schreef:O ja, dat met een kluifje doe ik ook wel. Dan laat ik hem als we op visite zijn liggen en geef een kluifje. Maar ik verbind er geen commando aan en hij is ook vrij om op te staan.Moos schreef: Moos kent het commando plaats, Saar niet, wat dus al aangeeft hoe zelden ik het gebruik.Met Moos gebruikte ik het eigenlijk voornamelijk als hij meeging op visite; dan gaf ik hem een kluif met "plaats" en dan ging hij daar rustig liggen kluiven. Nu met Saar erbij gaan ze automatisch al samen op hun kleedje liggen op visite, dus is dat ook niet meer nodig.
Op cursus hebben we plaats overigens niet gehad en ik heb er toch al heel wat lessen op zitten. Of is dat hetzelfde als af en blijf? Nee toch?![]()
![]()
, dat hij onrustig werd van zijn eigen gedrentel heen en weer. "Plaats" bracht dan voor hem ook wat rust
![]()
Je kan af en blijf volgens mij in principe voor dezelfde doeleinden gebruiken. Alleen dan kan je ze overal afleggen en laten blijven. Bovendien blijven ze dan vaak echt op dat punt liggen. Als je ze naar hun plaats stuurt kunnen ze ook nog in de mand gaan graven, en met speeltjes spelen als ze maar op die plaats blijven.
Ik heb dat trouwens ook nooit gehad op cursus hoor.
- Tamara.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hovawart
- Aantal honden: 4
-
Charlotte*
- Zeer actief
Mijn honden mogen ook rondlopen hoorTamara en Bowie schreef:Ik heb het ook nog nooit gedaanZoek stok! schreef:Ben ik nou abnormaal dat ik dat nooit zeg tegen Bram?Ik lees steeds meer dat mensen af en blijf en plaats gebruiken, maar van mij mag hij rondlopen wat hij wil. Ben ik de enige sukkel die dat prima vindt?
Alleen is het soms handig om ze even op hun plaats te sturen. Met stofzuigen bv. E
En ik vind het vooral handig als ik ergens anders ben. Ik eet wel eens bij vrienden en de honden mogen dan mee. Alleen vind ik het niet netjes als ze bedelen bij iemand anders. Dan stuur ik ze op hun plaats.
-
Daan
ze hoeven niet op hun plaats, maar met twee van die groters is het af en toe (regelmatig) heel handig als even ophoepelen en 'in hun mandje' gaan.
Als we gaan eten bijvoorbeeld, dan willen ze allebei als vangbak onder de tafel liggen. En dan kunnen wij onze voeten niet meer kwijt.
Ook krijg ik erg veel bange kinderen over de vloer.
Sommige kinderen worden al minder bang, omdat ze weten dat dat kalf in haar mandje ligt. Diesel stuur ik bij kindervisite altijd naar zijn mand, want hij vindt kinderen niet leuk.
Maar het grootst gedeelte van de dag kiezen ze zelf waar ze liggen.
Altijd in de weg dus
Als we gaan eten bijvoorbeeld, dan willen ze allebei als vangbak onder de tafel liggen. En dan kunnen wij onze voeten niet meer kwijt.
Ook krijg ik erg veel bange kinderen over de vloer.
Sommige kinderen worden al minder bang, omdat ze weten dat dat kalf in haar mandje ligt. Diesel stuur ik bij kindervisite altijd naar zijn mand, want hij vindt kinderen niet leuk.
Maar het grootst gedeelte van de dag kiezen ze zelf waar ze liggen.
Altijd in de weg dus
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Ik heb met Wuilus ook altijd plaats gedaan. Ik had een doggy-bag die altijd meeging waar we ook naartoe moesten. Dat was haar plaats en daardoor was ze zo makkelijk. Even kennis maken met bezoek, de andere honden elders, de mensen waar we op bezoek gingen etc., eenmaal genoeg dan zei ik plaats en moest ze liggen.
Dat kussen lag overigens altijd midden in de kamer want mevrouw had graag overzicht
Ik denk dat het kussen voor Wuilus net zo'n veiligheid gaf als de knuffel van een kind. Was het kussen er dan was het goed. Was het kussen er niet dan bleef ze zenuwachtig en ging ze ijsberen. Routine en regelmaat is lekker veilig voor honden
Mijn stoel stond er ook altijd naast.
Of je hond nu 1 of 2 plaatsen heeft zal er weinig toe doen denk ik zelf.
Dapper en Cleo kennen geen plaats maar een "af!" Ze gaan dan ergens liggen
Soms op het bed, soms voor je neus en soms in hun mand of op de bank. Die hebben dus wel 10 plaatsen en dat functioneerd prima
Zij hebben itt Wuilus ook de rust om zomaar ergens op de grond te gaan liggen als ze mee op bezoek gaan. Of op de bank natuurlijk als dat mag 
Dat kussen lag overigens altijd midden in de kamer want mevrouw had graag overzicht
Of je hond nu 1 of 2 plaatsen heeft zal er weinig toe doen denk ik zelf.
Dapper en Cleo kennen geen plaats maar een "af!" Ze gaan dan ergens liggen
-
Natas.
- Zeer actief
- Contacteer:
Ik gebruik 'op je plaats' ook voor als ik es ergens ben want dan kan het erg handig zijn. Zoals laatst in een restaurant, ik leg een handdoekje neer en ze gaat braaf op haar plekje liggen.
Maakt niet uit wat voor commando je eraan geeft, 'af' en 'blijf' of 'op je plaats', als de hond maar rustig blijft liggen als je dat even nodig hebt.
Thuis mag ze gewoon 99% van de tijd lekker d'r eigen gang gaan hoor
Maakt niet uit wat voor commando je eraan geeft, 'af' en 'blijf' of 'op je plaats', als de hond maar rustig blijft liggen als je dat even nodig hebt.
Thuis mag ze gewoon 99% van de tijd lekker d'r eigen gang gaan hoor

- Zoek stok!
- Zeer actief
-
pepim
- Zeer actief
Zo voelde het niet hoor, maar ik dacht ik zal toch maar even uitleggen, hoe ik het gebruik en hoe het gekomen is.Zoek stok! schreef:Ik bedoelde het absoluut niet als verwijt naar iemand die plaats gebruikt hoor! Ik vroeg me juist af of ik abnormaal ben!!pepim schreef: Maar het is niet zo, dat ze de hele dag op haar plaats moet liggen hoor, zeker niet!
Het is tenslotte mijn eerste hond en ik wil het gewoon goed doen, vandaar dat ik hier veel lees en vraag, komt Mizou alleen maar ten goede hoop ik!
- Zoek stok!
- Zeer actief
Natuurlijk, ik vraag misschien nog wel meer hoor. Alleen maar goed lijkt me!pepim schreef:Zo voelde het niet hoor, maar ik dacht ik zal toch maar even uitleggen, hoe ik het gebruik en hoe het gekomen is.Zoek stok! schreef:Ik bedoelde het absoluut niet als verwijt naar iemand die plaats gebruikt hoor! Ik vroeg me juist af of ik abnormaal ben!!pepim schreef: Maar het is niet zo, dat ze de hele dag op haar plaats moet liggen hoor, zeker niet!
Het is tenslotte mijn eerste hond en ik wil het gewoon goed doen, vandaar dat ik hier veel lees en vraag, komt Mizou alleen maar ten goede hoop ik!

Linda, Izzie en Bram