Is je hond niet stiekem toch teveel alleen? Een hond die altijd buiten is en de enige hond mist enorm een roedel om bij te horen. Een roedel vraagt normaal veel energie en voorkomt verveling. De hond kan kijken wat jij doet, spelen met een evt andere hond en gewoon relaxen terwijl er om haar heen vanalles gebeurd.
Nu zit ze alleen en alleen is minder leuk dan aandacht van jou al ben je nog zo boos. Het kan makkelijk zo zijn dat deze hond geleerd heeft dat ontsnappen, kapotmaken, losbreken en kuilen graven zorgt dat jij naar buiten komt rennen om haar te vangen, straffen of op te sluiten. Heerlijk voor haar want ze wil niet de hele dag alleen zijn.
Ik denk dus dat je moet zorgen dat ze meer bij je kan zijn en dus meer het gevoel krijgt dat ze niet alles uit de kast moet trekken om aandacht te krijgen.
Ook is voor een slimme hond een terrein hoe groot ook niets dan een veredelde kennel. Erfhonden als een berner of veel herders nemen daar soms genoegen mee en amuseren zich met waken en blaffen. Jouw hond is meer het werktype dat geestelijk geamuseerd moet worden. Graven en weglopen is in ieder geval leuker dan verveeld wat om je heen kijken. Zeker als jij er steeds weer op reageert op welke manier ook. Een klap en wat gescheld op afroep is voor een hond erg aantrekkelijk bij verveling, hoe belachelijk dat ook kan klinken voor een mens
Ik denk dat een tweede speelse reu die bv hele dagen langskomt (werkend baasje dat de hond liever bij jullie zet dan hele dagen alleen laat) veel kan oplossen. Dan in de avond de hond naar binnen halen en lekker bij jullie laten en bezig houden. Ik verwacht dat ze dan minder snel zal slopen en weglopen omdat ze ook binnen de hekken kan spelen en actie kan zoeken