Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nederlanders houden meer van bastaardjes

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Inge O schreef:het punt van deze opmerkingen ontgaat me totaal - is de situatie in nederland meer of minder erg omdat het in belgië misschien nog erger is :denken: ? dat was toch niet de startvraag van dit topic? wat duiken de 'nog ergere belgen' hier dan plots op?
Waar die belgen ineens vandaan kwamen, weet ik eerlijk gezegd niet meer :19:

Maar wat ik in mijn hoofd had was dit:
Toen ik in Nederland in de Randstad woonde, merkte ik heel duidelijk verschil in hondeneigenaar. In vergelijking tot het platteland waar ik mijn roots had liggen, zeg maar.

Op het platteland zijn de honden, honden. Er zijn hier een hele hoop mensen die hun hond niet veel uitlaten. Er worden hier geen tig euro's besteed aan halsbanden. Nadenken over voer? Kom op zeg, een hond is een hond. Hondenjasjes zie je hier niet, echt niet. Een hond meenemen als je ergens heen gaat :piew:
In de Randstad zijn honden nogal eens godjes. Of statussymbolen. Of ze passen mooi bij het interieur.

Ik zal het wel weer helemaal fout verwoord hebben, maar vind er nogal een verschil in zitten tussen de gemiddelde (jaaaaa, gemiddelde, niet iedere :wink: ) hondeneigenaar hier in deze streken, dan die in de Randstad. En ik heb het idee dat die 'nog ergere belgen' dichter bij de mentaliteit van mijn streekgenoten ligt, dan die van de Randstedelingen. Dat is geen oordeel, dat is geen veroordeel en dat is al helemaal geen excuus. Wat hondenbezit betreft heb ik eerder de mentaliteit van de Randstedelingen, en dan met name dat "godjes-gedeelte". Op status of uiterlijk kick ik niet.

Kom ik weer met mijn tante. Die heeft geen geld tekort, de verhalen over broodfokkers vind ze allemaal heel erg naar. Maar ze wil een JR, en ze ziet niet in waarom ze daar 800 euro voor moet betalen terwijl ze een JR ook voor 300 euro kan krijgen. Mijn ouders heb ik denk ik nooit verteld wat Saar en Miep gekost hebben. Niet dat ze dat zouden gaan veroordelen of ons voor gek verklaren ofzo, maar ik weet zeker dat er gelijk door hun hoofd schiet "daar kunnen wij 2 nieuwe fietsen voor kopen!"
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Als je die vraag aan Belgen stelt dan vragen ze vast wat ik
drie jaar geleden me ook afvroeg.
Als je heel graag een hondje wil, waarom dan 800 euro geven als je hem ergens anders voor 400 kunt krijgen.
Nu weet ik het wel dus.

Als ik het dan uitleg waarom het beter is om wat meer te spenderen en een hondje aan te schaffen van een goeie fokker zeggen ze me :
allé zeg en uwe Luka is toch ook een schatje :wink:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Mama Sanneke schreef: Als ik het dan uitleg waarom het beter is om wat meer te spenderen en een hondje aan te schaffen van een goeie fokker zeggen ze me :
Als je aan die mensen vraagt of ze ook een goedkope auto bij een vage handelaar halen is het antwoord altijd NEE :mrgreen:
Laat ze dan eens uitleggen waarom ze dat niet doen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Marion.

Sandro schreef:Als je aan die mensen vraagt of ze ook een goedkope auto bij een vage handelaar halen is het antwoord altijd NEE :mrgreen:
Heeee, da's een goeie Charlotte :ok:
Die ga ik onthouden!
Mama Sanneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mama Sanneke »

Sandro schreef:
Mama Sanneke schreef: Als ik het dan uitleg waarom het beter is om wat meer te spenderen en een hondje aan te schaffen van een goeie fokker zeggen ze me :
Als je aan die mensen vraagt of ze ook een goedkope auto bij een vage handelaar halen is het antwoord altijd NEE :mrgreen:
heel goed, ga ik volgende keer es vragen :ok:
Sanneke, Bazinneke van Luka Poedelmans
Afbeelding
Ik ben gewoon mezelf
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik heb 2 bastaardjes. Prachtige honden. Allebei het gevolg van een ongelukje ergens in Nederland. Ik heb Radar niet gekeken want daar kan ik niet zo goed tegen. Ik zal nooit zomaar bij een handelaar honden kopen.

Ik las op marktplaats over een nestje hele leuke kruisingen. Dat sprak mij aan. Ik bladerde verder, hee, op datzelfde adres hadden ze ook nog andere, en weer andere..... "laat maar' dacht ik. Ik ben echt kwaad op dat soort volk.

Wat ik nooit zal kunnen begrijpen is dat er mensen toch honden gaan kopen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Marion. schreef: Op het platteland zijn de honden, honden. Er zijn hier een hele hoop mensen die hun hond niet veel uitlaten. Er worden hier geen tig euro's besteed aan halsbanden. Nadenken over voer? Kom op zeg, een hond is een hond. Hondenjasjes zie je hier niet, echt niet. Een hond meenemen als je ergens heen gaat :piew:
Die mentaliteit vind je hier ook heel veel! En ik kan er niet tegenop met mijn argumenten. Want bij de opmerking; 't is maar een hond.' van 1 of andere boer kan ik weinig tegenin brengen. :19:
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

Inge O schreef:
irstas schreef:
Marion. schreef: Van wat ik zo lees op dit forum, is het bij Belgen nog ietsje erger volgens mij.
ja maar die belgen hebben allemaal een mercedes op afbetaling dan moet je wel op de centjes letten want de kinderen krijgen natuurlijk ook een auto op afbetaling :wink:
het punt van deze opmerkingen ontgaat me totaal - is de situatie in nederland meer of minder erg omdat het in belgië misschien nog erger is :denken: ? dat was toch niet de startvraag van dit topic? wat duiken de 'nog ergere belgen' hier dan plots op?

en @ irstas : nederlanders als jij zouden dus gewoon nooit in belgië moeten komen wonen, het lijkt hier helemaal nergens naar, hoe hou je het hier eigenlijk uit??
dan heb je al mijn positieve reacties over belgen en belgie gemist volgens mij.
in nederland ben je een nummertje en in belgie een mens.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

irstas schreef:
Marion. schreef:
pooh schreef:Ik denk dat de meeste Nederlanders erg op de centen zitten
Van wat ik zo lees op dit forum, is het bij Belgen nog ietsje erger volgens mij.
ja maar die belgen hebben allemaal een mercedes op afbetaling dan moet je wel op de centjes letten want de kinderen krijgen natuurlijk ook een auto op afbetaling :wink:
onze mercedes was niet op afbetaling. wij krijgen zelf ook geen auto van onze ouders, alles zelf kopen :pffff: :wink:

wat Marion zei over honden in Nederland, ik vind zelf dat Nederland wel een stuk 'hondvriendelijker' is dan België
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Carmen schreef:Je hebt niet een type mens...ook niet in Nederland.
Je hebt altijd mensen die voor eendubbeltje op de eerste rang willen zitten en zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk geld willen.
Maar ook mensen die het niet gek genoeg kan zijn en een gouden trappetje kopen zodat hun puppekindje goed op de leren sofa kan komen.
Mensen die het zo apart en bijzonder mogelijk moet zijn, groter, gekker, beter best.
Mensen die dieren willen redden uit asiel of buitenland.
Gewoon domme onbenullen die het allemaal niks kunnen schelen.
Zoveel mensen zoveel wensen en zolang blijft bijna elke vorm van handel wel lucratief...helaas.
Nou, je bespaart me typewerk.
Wat ik er nog aan wil toevoegen is dat alles zo ontzettend relatief is. Nederland is echt een beschaaft land in hoe het met zijn honden omgaat als je dat afzet tegenover andere landen in Europa. We bekommeren ons om de dieren zonder baas, om oudere dieren en zieke dieren.
Alles is zo relatief. Er zijn heel wat honden in de wereld die hun pootjes zouden toeknijpen voor een zak goedkope bonzobrokken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
linlin

Ongelezen bericht door linlin »

yeppe schreef:Een voormalige fokker van Jack Russell Terriërs stelde voor om de prijzen van pups met stamboom voor de helft van de prijs te gaan verkopen dit om een vuist te maken tegen de broodfokkers.
de helft van de prijs? ik kan me toch diverse klaagzangen hier voor de geest halen waarbij de dames en heren rashondenfokkers riepen dat ze de kosten van een nestje er maar krap uit konden halen, door middel van het verkopen van de pups voor een kostendekkende prijs.

voor de helft van de prijs zouden die er dus vast op toe moeten leggen.
linlin

Inge O schreef: ik heb nooit meer dan 600 euro gevraagd voor mijn pups, principiëel niet. terwijl ze standaard bij 'de fokkers' toch voor 1000 euro of meer weggaan.

je kan met het bedenken van gekke kosten zover gaan als je wil, daar doe ik dus niet aan.
ach, het is voor mij ook geen probleem dat er geld mee verdiend wordt, hoor. maar dan wil ik wel volgaarne het mantra 'ik doe het voor het welzijn van het ras' aangevuld zien met 'en ik verdien er een zakcentje mee'.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

miekmiek schreef:
Marion. schreef: Op het platteland zijn de honden, honden. Er zijn hier een hele hoop mensen die hun hond niet veel uitlaten. Er worden hier geen tig euro's besteed aan halsbanden. Nadenken over voer? Kom op zeg, een hond is een hond. Hondenjasjes zie je hier niet, echt niet. Een hond meenemen als je ergens heen gaat :piew:
Die mentaliteit vind je hier ook heel veel! En ik kan er niet tegenop met mijn argumenten. Want bij de opmerking; 't is maar een hond.' van 1 of andere boer kan ik weinig tegenin brengen. :19:
HIer idem. Veel mensen snappen niet dat ik zoveel om mijn honden geef. Ze krijgen goed voer, goed, dat kost geld. MAar daarmee hoop ik dat ze langer zullen blijven leven. WAt nog erger is hier op het platteland, is dat ze allemaal teven hebben. Kun je nestjes mee fokken, en nog een en nog een. het stikt hier van de broodfokkers. Er wordt WEINIG voor de honden gedaan maar ze moeten wel VEEL opleveren! Is gemakkelijk geld verdienen he.

Nu probeer ik met medicijnen het leven van mijn oude hond nog op een prettige manier te verlengen, maar dat gaat mij geen maanden meer lukken. alles wat mijn schoonmoeder wist te zeggen "de dierenarts is er goed mee"..... En dan beweert ze dat ze weet wat het is om honden te hebben. Ze komt van het platteland, daar worden ze behandeld en beschouwd als een meubelstuk. Dat ze dan maar vinden dat ik dat OOK moet doen he.... :evil:
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Inge O schreef:
linlin schreef:
yeppe schreef:Een voormalige fokker van Jack Russell Terriërs stelde voor om de prijzen van pups met stamboom voor de helft van de prijs te gaan verkopen dit om een vuist te maken tegen de broodfokkers.
de helft van de prijs? ik kan me toch diverse klaagzangen hier voor de geest halen waarbij de dames en heren rashondenfokkers riepen dat ze de kosten van een nestje er maar krap uit konden halen, door middel van het verkopen van de pups voor een kostendekkende prijs.

voor de helft van de prijs zouden die er dus vast op toe moeten leggen.
klaagzangen, zeg je heel juist.

ik heb nooit meer dan 600 euro gevraagd voor mijn pups, principiëel niet. terwijl ze standaard bij 'de fokkers' toch voor 1000 euro of meer weggaan.

je kan met het bedenken van gekke kosten zover gaan als je wil, daar doe ik dus niet aan.
ach ik heb geloof ik nooit een klaagzang geuit, ik heb wellicht wel eens gezegd dat ik er echt niet rijk van word of echt iets aan over hou ( om wat voor mijzelf te kunnen bv... geen vakanties, geen auto enz) als er al "winst"is gaat dat naar de honden , maar dat maakt ook niet uit...
ik vind het ten eerste wel makkelijk zeggen van deze voormalige jack russell fokker ( ik weet wie het is hoor yeppe) zoiets zeggen als je zelf net gestopt bent met jaaaaaaren fokken, daarbij geloof ik niet dat de jack russell nou een ras is waar de prijzen de spuigaten uitlopen en helaas de pretnestjes vliegen je alor 50 a 100 euro om de oren :19:
de jack zit op de bodem van de rashonden prijzen... helemaal prima hoor, meer hoeft een pup ook niet te kosten, het gaat vind ik vooral om de prijzen van 800.. 900...1000... 1500 euro....
linlin

yamie schreef: ach ik heb geloof ik nooit een klaagzang geuit, ik heb wellicht wel eens gezegd dat ik er echt niet rijk van word of echt iets aan over hou ( om wat voor mijzelf te kunnen bv... geen vakanties, geen auto enz) als er al "winst"is gaat dat naar de honden , maar dat maakt ook niet uit...
ja joh, geen vakantie, geen auto, kan je zien hoe weinig je overhoudt aan het verkopen van pups. en dat dan halveren. belachelijk.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
yamie schreef: ach ik heb geloof ik nooit een klaagzang geuit, ik heb wellicht wel eens gezegd dat ik er echt niet rijk van word of echt iets aan over hou ( om wat voor mijzelf te kunnen bv... geen vakanties, geen auto enz) als er al "winst"is gaat dat naar de honden , maar dat maakt ook niet uit...
ja joh, geen vakantie, geen auto, kan je zien hoe weinig je overhoudt aan het verkopen van pups. en dat dan halveren. belachelijk.
dat was een vb lin.. dat is nl wat er wel gezegd word, van wat je over houd, kun je toch leuk op vakantie, kun je toch een leuke auto rijden enz... maar goed... :19:
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

yamie schreef:
linlin schreef:
dat was een vb lin.. dat is nl wat er wel gezegd word, van wat je over houd, kun je toch leuk op vakantie, kun je toch een leuke auto rijden enz... maar goed... :19:
hier in nederland , en dan met name hier op dit forum is het heel erg not-done dat je zelfs ook maar een stuiver verdient (?) aan goed en verantwoord gefokte pups en van dat geld op vakantie gaan, mens..... dat is echt erg :denken:

Ik zou willen dat het een beroep was, hondenfokker.
Net als verpleegkundige, onderwijzeres, etc. Met dezelfde pedagogische en zorgende kwaliteiten maar dan op hondenniveau.
Maar daar willen we niet naartoe hier in nederland, Want dan worden hondjes duur.
en net zoals iedereen, hoe incapabel ook recht heeft op een kind, heeft iedereen hier recht op een hond.
echt belachelijk.
Men geeft doodleuk 1500 euro uit voor een nieuwe tv, maar de hond mag niet meer 200 euro kosten....
Marion.

miekmiek schreef:
Ik ga het even over een andere boeg gooien (maar eigenlijk dezelfde :mrgreen: )

Waarom zitten de meeste broodfokkers in Brabant, Gelderland, Groningen, ....
M.a.w. het platteland?
yamie
Zeer actief
Contacteer:

Daan schreef:
yamie schreef:
linlin schreef:
hier in nederland , en dan met name hier op dit forum is het heel erg not-done dat je zelfs ook maar een stuiver verdient (?) aan goed en verantwoord gefokte pups en van dat geld op vakantie gaan, mens..... dat is echt erg :denken:

Net als verpleegkundige, onderwijzeres, etc. Met dezelfde pedagogische en zorgende kwaliteiten maar dan op hondenniveau.
Maar daar willen we niet naartoe hier in nederland, Want dan worden hondjes duur.
en net zoals iedereen, hoe incapabel ook recht heeft op een kind, heeft iedereen hier recht op een hond.
echt belachelijk.
Men geeft doodleuk 1500 euro uit voor een nieuwe tv, maar de hond mag niet meer 200 euro kosten....
ik denk dat het bij de meeste vooral is, dat er vrij standaard gezegd word, ik verdien er niks op , ik hou er niks aan over... en of dat nou wel of niet zo is, men wil hier graag horen dat we zeggen oja hoor ik hou er wat aan over.. prima... wil ik best zeggen hahaha en of dat dan 10 euro is 500 euro? dat laat ik dan maar mooi in het midden...
:mrgreen:
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Ik denk ook wel dat er vaak meer aan vastzit; bv parttime werken, vrij nemen (je moet toch 8 weken bij de pups zijn), enz. enz.
Als je een beetje redelijk fokt, heb je meestal ook geen 2 nesten per jaar, misschien maar 1 nest per 2 jaar en dan komt het ook voor dat je maar 2 of 3 pups krijgt met misschien nog nodige medische problemen (keizersnede bv).
In dat soort gevallen kan ik me prijzen van 600/900 euro wel voorstellen.

Voor alles is eigenlijk wat te zeggen: gaan de prijzen omlaag, zal dit zeker invloed hebben op de broodfok.
Maar wat Daan zegt, daar kan ik me ook in vinden: je hebt zo'n beestje 10 á 15 jaar, het is je maatje je beste vriend, waarom daar niet wat voor betalen en wel bv voor een auto / breedbeeld tv of noem maar op.

Zou er wat gebeuren met Kaya, dan heb ik graag weer een Rottweiler. Dan koop ik dus een 'officiële' á zo'n euro 800,00. Heb ik het geld niet, en kan ik het ook niet bij elkaar sparen door omstandigheden, dan ga ik richting asiel en niet één of andere vage (brood)fokker spekken.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
linlin

yamie schreef:
linlin schreef:
als je bedoelde te zeggen dat dat het idee was wat er onder de onwetenden leefde, dan moet ik helaas zeggen dat het er nogal onduidelijk stond.
yamie
Zeer actief
Contacteer:

linlin schreef:
yamie schreef:
linlin schreef:
als je bedoelde te zeggen dat dat het idee was wat er onder de onwetenden leefde, dan moet ik helaas zeggen dat het er nogal onduidelijk stond.
misschien voor jou, voor mij was het duidelijk genoeg, en als je eerdere discussie gevolgd hebt .. dan had je het kunnen snappen :mrgreen:
clausipaus
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zooitje kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door clausipaus »

Marion. schreef:
M.a.w. het platteland?
Dat heeft meer te maken met het feit dat het vroeger (varkens?)boeren waren, die tegen teveel regels en te weinig inkomsten aanliepen, en dus de varkens weg hebben gedaan en de schuren vol honden hebben gepropt.
Penotti & Sombra!

Afbeelding

En niet meer onder ons, maar ook zeker niet vergeten: Floeboe & Keizer
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Daan schreef:
yamie schreef:
linlin schreef:

tsja, de vraag is denk ik meer of we daar een beter soort honden van zouden kunnen krijgen. Als je wilt kan je natuurlijk best zo'n beroepsgroep in het leven roepen, maar je kunt ze natuurlijk niet het alleenrecht op het verkopen van pups geven. Want wat moet je dan met al die ongeluksnestjes en bewust gefokte gelegenheidsnestjes ?

Verder vraag ik me af of je dan niet ook weer een beter soort puppy-fabrieken gaat maken, want van een nestje in de twee jaar kan je toch nooit leven. Dus hoe stel je je dat dan voor ? Of wil je puppies echt zo stervensduur maken dat iemand van af en toe een nestje kan leven ? Dat gaat nooit werken, dat kan ik je zo wel zeggen.
echt belachelijk.
Omgekeerd gaat het wel heel ver om iemand dat recht te ontnemen. Dus zo belachelijk vind ik dat niet.
Ik geloof dat mijn t.v. iets van 200 euro gekost heeft, en mijn hond 175. Dus dat is dan oke ? :wink:

De hele vraag is geloof ik, waarom een goed gefokte hond 1500 zou moeten kosten, en waarom dat voor de helft nooit kan. Dure DNA - onderzoeken b.v. dat zou b.v. een argument kunnen zijn, maar dat iemand er op vakantie zou moeten kunnen, dat vind ik een beetje onzin.
Laatst gewijzigd door Zoie op 09 mar 2006 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marion.

Stang schreef:Maar wat Daan zegt, daar kan ik me ook in vinden: je hebt zo'n beestje 10 á 15 jaar, het is je maatje je beste vriend, waarom daar niet wat voor betalen en wel bv voor een auto / breedbeeld tv of noem maar op.
Dat zeg je nu. Met jouw kennis.

En over de spullen. Pieter is ook voor de merken en de snufjes. Ik ben hem al 5 jaar aan het weerhouden van de plasma. Maar goed ook, want onze eerste breedbeeld (8.000 gulden 10 jaar geleden), is allang dood. Hebben we nooit breedbeeld-uitzendingen op kunnen zien, omdat de normale zenders dat nog niet doorgaven. Gewoon een dure tv (merk) die al dood is.
Dus na de begrafenis begon Pieter weer over de plasma. Helaas jongen, we wachten nu even. Eerst even een (nu normaal) breedbeeldje tussendoor. Straks krijg je misschien je plasma.

Ik kick ook voor gewone dingen als kleding/auto/tv niet op merk :19:
Ik heb liever in 1 jaar 6 paar schoenen van de schoenenreus, dan 1 paar schoenen van de duurdere winkel.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Marion. schreef:Ik ga het even over een andere boeg gooien (maar eigenlijk dezelfde :mrgreen: )

M.a.w. het platteland?
Mwah dat zal meer te maken hebben met het feit dat in die delen van Nederland gewoon veel meer 'ruimte' is waar men ongestoord zoveel honden kunnen houden. Geen buren, mooie betaalbare boerderijen met grote schuren. Dat is moeilijk te vinden in de Randstad.
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Doordat er nogal gegeneraliseerd wordt hier lijkt het nu wel alsof iedere "goed gefokte" rashond de hoofdprijs moet kosten. 1500 euro of meer alsof het niets is.
Er zijn toch zeer veel rassen waar je helemaal niet zo'n absurd hoog bedrag voor hoeft neer te leggen hoor. Bij mijn eigen ras ligt de prijs van een pup met stamboom tussen de 450 en 600 euro. Nog geen kattenpis natuurlijk, maar bedragen van een heel andere orde dan 1500 euro.

Ik denk dat er veel Nederlanders zijn die gewoon het geduld niet hebben om op een pup te wachten die afkomstig is uit geteste en goedgekeurde ouders. Ze besluiten op zaterdag dat een hond wel heel erg leuk zou zijn, en rijden vervolgens op zondag naar 1 van de vele broodfokkers omdat de keus daar lekker groot is, en ze op zondag ook open zijn. Dat de pup een stuk goedkoper is (of althans lijkt) dan de zorgvuldig gefokte raspup van de fokker is natuurlijk mooi meegenomen.

Gelukkig zijn er ook nog genoeg mensen die wel willen wachten, bij mijn ras soms wel een jaar of langer omdat er nou eenmaal niet veel van gefokt worden in een jaar tijd, en de broodfokkers er gelukkig nog niet aan begonnen zijn om dit ras te fokken.
Ik heb nu zelfs mensen (uit Zwitserland) op mijn lijst staan die in april 2004 al op mijn wachtlijst stonden, en er bij mijn eerste nest net naast grepen. Zij piekeren er niet over om naar een andere fokker te gaan (ik heb ze meermaals adressen en namen gegeven van andere fokkers die een nestje verwachtten) en willen graag wachten op een LongFields pup.
Lysette
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lysette »

Ik geloof nog steeds niet dat het allemaal om geld gaat of om wachten. Tuurlijk zijn die mensen er. Maar ik denk dat er ook een andere reden is.
Zo is voor de één een spijkerbroek van 10 euro prima, de andere wil een dure merkbroek van 150 euro. Die van de dure vindt deze mooi afgewerkt en hecht daar waarde aan, de ander totaal niet. Zo zien veel mensen een stamboom denk ik. Ze hoeven niet het mooiste hondje van het ras, "als hij maar lief is". En dan heb je nog "kwaliteit", ook bij de spijkerbroek zal de een van 150 euro er van overtuigd zijn dat deze kwaliteit beter is, de ander zet er zijn vraagtekens bij. En zo is het denk ik ook bij rashonden, veel mensen denken dat kruisingen/bastaardjes gezonder zijn dan rashonden (en de vraag is nog steeds, in hoeverre hebben ze gelijk).
Zo denken heus niet alle mensen, maar ik denk wel veel.
Onderschrift verwijderd door moderator ivm foutmelding foto

In liefdevolle herinnering; Job & Floor
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Het is veel gemakkelijker naar een puppykennel te gaan of een nummer op marktplaats te bellen dan naar een fokker op zoek te gaan, bellen, wachten op pups, "sollicitatie"gesprek, op bezoek bij het nest. Dat duurt veel mensen te lang en is te ingewikkeld, zeker als ze zoals hier boven staat, eigenlijk alleen maar een lief huisgenootje willen.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

starfleet schreef:Het is veel gemakkelijker naar een puppykennel te gaan of een nummer op marktplaats te bellen dan naar een fokker op zoek te gaan, bellen, wachten op pups, "sollicitatie"gesprek, op bezoek bij het nest. Dat duurt veel mensen te lang en is te ingewikkeld, zeker als ze zoals hier boven staat, eigenlijk alleen maar een lief huisgenootje willen.

Anne
Je zou eigenlijk veel van deze mensen ervan willen overtuigen dat ze net zo goed een leuke hond uit het asiel kunnen halen. Hoewel je daar ook op "sollicitatiegesprek " moet, maar goed, dan kan het relatief snel gaan.

Ik denk dat er ook bij het grote publiek nog steeds een grote onwetendheid over de echte broodfok is. Men weet niet, of wil niet weten hoe het er daar aan toe gaat.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”