Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kom gelijk maar met de deur in huis vallen!

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Basco2

Kom gelijk maar met de deur in huis vallen!

Ongelezen bericht door Basco2 »

Hallo allemaal. Ik kom gelijk maar met de deur in huis vallen!
Een vriend van mij heeft een franse bulldog en die overweegt om er een nestje bij te doen. Nou lijkt het hondje helemaal gezond (hij gaat nog wel testen doen als hij het door laat gaan) maar er zitten wel rugproblemen in die lijn. Als het hondje nou wel gezond blijkt te zijn, kan het dan wel dat het die problemen doorgeeft? Dat het bij voorbeeld een generatie overslaat?
Ik vraag mij nl af of het wel goed is dat hij ermee gaat fokken want volgens kan het hondje zoiets toch doorgeven terwijl hij het zelf niet heeft? Of heb ik dit nou verkeerd? :denken:

Ik ben ook maar een leek maar wel een ontzettende dierenvriend dus heb het beste met de hondjes voor.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

Groetjes van Basco en baas
bulletjebe
Zeer actief
Mijn ras(sen): bullmastiff
Contacteer:

Ongelezen bericht door bulletjebe »

Als je wilt weten of de hond iets doorgeeft, moet je eerst de naam van de afwijking weten en op welke manier dat overdraagbaar is. Daarvoor moet je de lijn dus uit gaan spitten, voorouders en hun nageslacht bekijken. Daarvoor zul je bij de fokkers moeten zijn en/of de rasvereniging als die tenminste een bestand bijhouden over de gezondheidstoestand van het ras.

Daar komt het moeilijke punt, want hoe kom je te weten waar alle nakomelingen wonen en wat ze mankeren?

Ik zou in dit geval de dierenarts om raad vragen of een fokker van het ras die al langer fokt en op de hoogte is van de afwijking en je erover wilt vertellen :wink:
martine
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door martine »

:denken:

tot 10 generaties terug kunnen ze IETS doorgeven.
de beste man is een dobermann
www.dogs-dream.com
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”