Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren hond to hond, laten gaan of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

massam schreef:
Roelfien schreef:En als je hond nou al 10 keer gesnauwd heeft, maar die andere hond blijft maar opdringerig. :19:
na 3x grijp ik al in.

ik neem mijn hond mee
ik roep de baas van de ander
ik maak stampij :mrgreen:
Met dat probleem zit ik dus ook vaak. Ik maakte het zojuist bij de Gaasperplas nog mee:

Mijn honden komen het strand op, lopen redelijk dichtbij me en een andere hond (windhond-achtige type) stormt op Moritz af. Geen probleem, Moritz is een enorm sociale hond. De twee rennen wat, baas staat dus op minimaal 200 meter (!!!) en kijkt niet op of om.

Dan ontdekt de hond Kaya :N: Snelt op Kaya af en begint direct opdringerig aan haar kont te snuffelen. Ik laat Kaya zitten, hond haakt af en rent weer naar Moritz.
Nog geen 10 seconde later komt hij er weer op Kaya af aanstormen, ik zeg 'Kaya lieffffffff' (met een dwingende stem) en Kaya doet niks al kijkt ze mij wanhopig aan.
Ik probeer de hond weg te jagen en hij rent weer naar Moritz.
Dit gaat dus een keer of ZES zo door, terwijl de baas buiten gehoorafstand is en niet op of omkijkt.

Bij de zesde of zevende keer (ik was de tel kwijt) geeft Kaya een rennende snauw aan de hond. Gooit hem dus niet op zijn rug, maar jaagt hem een paar meter op al snauwend.
Hond rent krijsend en gillend weg.

Baas is nu ineens allert :idea: maar krijgt zijn hond niet meer terug en kan er achteraan rennen :19:

Dit soort dingen maak ik dus regelmatig mee en ik weet echt niet meer wat ik ermee aan moet.
Ja, ik vind het zielig voor de andere hond, maar zo'n baas zou ik dus wel door de plee willen trekken. Eind van het liedje is dat mijn hond het altijd gedaan heeft, maar volgens mij heeft die baas het gewoon gedaan.

De soort toestanden met Kaya maak ik bijna ook alleen mee met dit soort honden/bazen: die overal op afdenderen, denken dat ze alles kunnen maken en totaal geen controle van de andere baas.
De honden springen tegen mij op, soms minutenlang, geen baas die er iets aan doet maar als mijn hond snauwt dan heb ik de poppen aan het dansen.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Sunnybunny schreef:
Marja schreef:
Annelies schreef:Waarom twijfel je aan jezelf...??

Omdat ik er misschien te makkelijk over denk :19:
Ik krijg van andere baasjes vaak te horen dat IK degene moet zijn die corrigeert en niet mijn hond :denken:

Maar ik bemoie me het liefst zo min mogelijk met heibel tussen honden, of het moet echt vechten zijn natuurlijk!
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Als een hond een paar waarschuwingen heeft gehad en de baas maakt helemaal geen aanstalten om zijn hond te komen halen, mag een hond van mij dit best doen. Waarom niet? Er is toch verder helemaal niets aan de hand? Geen gaten NIKS! Gewoon een correctie als honden onder elkaar. Als de andere hond niet reageerde op eerder grommen dan had ie die koprol waarschijnlijk gewoon verdient. Hoppa, hondentaal heet dat.
Maar ik vind dat je dan wel de baas van die andere hond eerst de kans moet geven om zijn hond te komen halen. Dat je eerst even roept "hij wordt straks flink gecorrigeerd als ie zo doorgaat hoor!"
Of iets in die trant. :mrgreen:

Als een andere hond gewoon aan kom zetten (al dan niet zelfverzekerd) en hij wordt 'happetee' op zijn rug geknald vind ik dat te ver gaan. Als je de baas eerst een paar keer toegeroepen hebt, en geprobeerd hebt die andere hond weg te krijgen en het gebeurt dan, oke, dat soort dingen gebeuren nou eenmaal. Maar als die andere hond binnen 5-10 seconden al op de grond gekwakt wordt vind ik dat nogal ver gaan om dat steeds toe te staan.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

quote vergeten :wink:
Laatst gewijzigd door *Linda* op 13 mar 2006 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Sunnybunny schreef:
Marja schreef:

Ik krijg van andere baasjes vaak te horen dat IK degene moet zijn die corrigeert en niet mijn hond :denken:

Maar ik bemoie me het liefst zo min mogelijk met heibel tussen honden, of het moet echt vechten zijn natuurlijk!
Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Ik vind van niet, Stapper is een Landseer van ik schat minstens 50 kilo die dan je hondje platwalst om hem tot onderwerping te dwingen :19:

Daar heeft de gemiddelde hond helemaal geen aanleiding toe gegeven als ik het goed begrijp en het zal zeker niet pijnloos zijn om door een kalf tegen de grond gewerkt te worden omdat je aan hem wil snuffelen als middenslag van 15 kilo die per ongeluk het lef heeft zijn staartje hoog te houden (of domweg zo gefokt is).

Het praat altijd zo makkelijk als je een hond formaatje beer hebt die dit soort dingen doet. Toen ik Wuilus had maakte ik me daar ook geen zorgen om. Die greep een hond die dat soort geintjes flikte gewoon direct in de smoel. Logisch want ze wenst niet tegen de vlakte gekwakt te worden omdat ze kennis wilde maken. :19: Een hond hoeft niet te kruipen om een beuk tegen de vlakte te voorkomen lijkt me :wink: Hij moet het er eerst heel bont maken in mijn ogen om dat te verdienen.
Ik praat niet makkelijk omdat ik een flinke jongen heb rondlopen hoor, vergeet niet dat ik ook nog een Juultje van 5,5/6 kilo hier heb rondlopen, die ook wel eens een aanvaring heeft en waar Sun zich vást niet mee bemoeit Ik vind dat een hond best een andere hond op zijn rug mag gooien als eerder (herhaaldelijk) waarschuwen niet helpt. Waarom niet Als een hond maar door blijft gaan met etteren dan is de waarschuwing dus niet indrukwekkend genoeg en mag er wat mij betreft best een ander deuntje gezongen worden. Ik bedoel, hij klapt er toch niet zomaar ineens op? Hij geeft eerst netjes een waarschuwing, wordt er niet geluisterd, dan grijpt hij in. Ik vind daar niets verkeerd aan.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

mercedes2803 schreef: Maar wat ik al wel een paar keer gezegd heb...de correctie's zoals ik die bijvoorbeeld Kaya zie geven aan honden zijn voor Rimpel teveel van het goede. Sommige andere honden zie ik ook op deze manier corrigeren.
Voor Rimpel's tere zieltje (tja..het blijft een kneusje :mrgreen: ) is dat teveel.
ALs me dat hier in de buurt gebeurd zou ik niet per definitie pissig worden op een baas maar ik zou hem wel vertellen dat ik het niet weer wil zien dat een hond Rimpel op die manier corrigeert...dat ik liever heb dat ze de hond uit mijn buurt houden.
Maar het verhaal is dus meestal, iig in het geval van Kaya en volgens mij ook van de topicstartster, andersom: háár hond kwam niet op een andere hond af en ook Kaya doet dit zelden tot nooit.
Een andere hond komt op haar hond af met hoge houding of, zoals ik hierboven uitlegde, komen andere honden op Kaya afgestormd. Ja, meestal hartstikke lief en spelerig, maar tevens opdringerig.

Het is dus geen kwestie van mijn hond uit de buurt houden, maar andermans hond uit de buurt houden want mijn hond mag nergens met een gewone wandeling op af lopen.

Ik had vanmiddag dus naast het voorval wat ik beschreef, nog twee andere honden zonder baas in het zicht aan m'n kont hangen. Daarmee is het overigens prima gegaan, die waren niet zo opdringerig, maar ik word daar dus echt niet goed van.
Afbeelding
A good dog never dies...

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Zo herhaaldelijk waarschuwen lees ik er niet in en ik lees ook geen grove overtredingen die leiden tot die afstraffing.
Natuurlijk mag een hond die non-stop gaat rijden en zich niet weg laat snauwen een flinke correctie krijgen. Echter honden die willen snuffelen of naar een stok kijken zijn in mijn ogen echt een heel ander verhaal. Sommige honden zijn gewoon aardig en bedoelen niks met die snuffel waarna ze wel flink op hun kop moeten krijgen????
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Stang schreef:
mercedes2803 schreef: Maar wat ik al wel een paar keer gezegd heb...de correctie's zoals ik die bijvoorbeeld Kaya zie geven aan honden zijn voor Rimpel teveel van het goede. Sommige andere honden zie ik ook op deze manier corrigeren.
Voor Rimpel's tere zieltje (tja..het blijft een kneusje :mrgreen: ) is dat teveel.
ALs me dat hier in de buurt gebeurd zou ik niet per definitie pissig worden op een baas maar ik zou hem wel vertellen dat ik het niet weer wil zien dat een hond Rimpel op die manier corrigeert...dat ik liever heb dat ze de hond uit mijn buurt houden.
Maar het verhaal is dus meestal, iig in het geval van Kaya en volgens mij ook van de topicstartster, andersom: háár hond kwam niet op een andere hond af en ook Kaya doet dit zelden tot nooit.
Een andere hond komt op haar hond af met hoge houding of, zoals ik hierboven uitlegde, komen andere honden op Kaya afgestormd. Ja, meestal hartstikke lief en spelerig, maar tevens opdringerig.

Het is dus geen kwestie van mijn hond uit de buurt houden, maar andermans hond uit de buurt houden want mijn hond mag nergens met een gewone wandeling op af lopen.

Ik had vanmiddag dus naast het voorval wat ik beschreef, nog twee andere honden zonder baas in het zicht aan m'n kont hangen. Daarmee is het overigens prima gegaan, die waren niet zo opdringerig, maar ik word daar dus echt niet goed van.
Wij gaan meestal niet naar forumwandelingen met Cleo als er honden als Kaya zijn want Cleo doet nooit iets maar heeft wel een hoge houding :19: Ze heeft nog nooit een strubbeling met een hond gehad maar zal wel kennis willen maken met Kaya en ja ze zal de staart hoog dragen en evt wat borstelen. Ze zal willen snuffelen, doorlopen en de rest van de wandeling niet meer bij haar komen. Wel zal ze willen ruiken wie ze tegenover zich heeft :N:

Dan wordt ze door Kaya afgestraft en tegen de grond geworpen. Dat willen wij niet want daar vraagt ze helemaal niet om en misschien zal ze terugbijten uit angst, ze kent dat soort correcties om snuffelen nl helemaal niet :neenee: . Dus wij komen niet met haar op zulke wandelingen. We lopen elke dag in het park en ze heeft in 7 jaar nog nooit gevochten :19:

Wat vindt je daar dan van? Vat het niet verkeerd op, ik wil alleen aangeven dat ik het dus wel anders zie :wink:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:
Stang schreef:

Wij gaan meestal niet naar forumwandelingen met Cleo als er honden als Kaya zijn want Cleo doet nooit iets maar heeft wel een hoge houding :19: Ze heeft nog nooit een strubbeling met een hond gehad maar zal wel kennis willen maken met Kaya en ja ze zal de staart hoog dragen en evt wat borstelen. Ze zal willen snuffelen, doorlopen en de rest van de wandeling niet meer bij haar komen. Wel zal ze willen ruiken wie ze tegenover zich heeft :N:

Dan wordt ze door Kaya afgestraft en tegen de grond geworpen. Dat willen wij niet want daar vraagt ze helemaal niet om en misschien zal ze terugbijten uit angst, ze kent dat soort correcties om snuffelen nl helemaal niet :neenee: . Dus wij komen niet met haar op zulke wandelingen. We lopen elke dag in het park en ze heeft in 7 jaar nog nooit gevochten :19:

Wat vindt je daar dan van? Vat het niet verkeerd op, ik wil alleen aangeven dat ik het dus wel anders zie :wink:

Maar wie zegt dat Kaya op dat moment afstraft? Ik heb het nog nooit meegemaakt als een andere hond op een normale manier snuffelt (kop to kop) dat Kaya correcties heeft uitgedeeld.

Ik loop hier iedere dag naast ons huis in druk uitlaatgebied, kom dagelijks zeker zo'n 20 honden tegen. Bij vreemde honden in eigen gebied hou ik haar bij me en bij bekende honden zijn nooit problemen.
Met vreemde honden op vreemd terrein zijn zeer zeer zelden problemen.

Toevallig heb ik gehoord dat ze op de laatste forumwandeling met de hond van iemand een aanvaring heeft gehad. Ik heb het niet gezien, maar van de eigenaresse zelf gehoord die daar totaal niets ernstigs/bruuts of valsig in zag.

Ik ga al lange tijd mee met forumwandeling, heb ook gewandeld met Eline en de twee kleintjes van Marloes en daar waren ook geen problemen mee. Ook daar kwamen we vreemde honden tegen en is totaal niks voorgevallen.

Het gaat bij Kaya 99 van de 100 keer om zeer opdringerige honden en dan moet ik toegeven dus dan 1 van de 100 keer (ik heb het 3 keer meegemaakt in 4 jaar tijd in mijn ogen onnodig en te ruw was, waaronder 2 keer tijdens een loopsheid en 1 keer wat ik heb geschreven in de vet.hoek. Niet ruw in de zin van scheuren en bijten, maar wel echt wat te grof).

Ik weet dat Kaya weinig pikt, iig in verhouding tot de 'vrolijke en gezellige altijd goed honden', maar het is geen oneerlijk bijtend monster :neenee:
Een Cleo gaat niet dood als Kaya zou (!!!) corrigeren, want nogmaals: dit gebeurt, als het zou gebeuren en die kans lijkt me zeer klein als Cleo gewoon de hondentaal begrijpt en normaal kennis komt maken, op een hondse manier zonder bijt- of scheurwerk.
Zeker een Cleo, met haar achtergrond die ws perfect de hondentaal begrijpt, zou hier zeer goed tegen kunnen en echt geen trauma van oplopen.
Afbeelding
A good dog never dies...

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Stang schreef:

Ja, dan stel je het inderdaad andersom en vind ik het voor mij persoonlijk al anders...Rimpel zou ik never nooit zomaar op een hond af laten speren aan zijn 8 meter flexi...
Zowiezo begrijp ik het niet dat mensen hun honden op andere honden af laten stievelen en dan zelf op honderden meters afstand blijven staan....Ergernis ten top vind ik dat en van jou kan ik me voorstellen dat je er helemaal pisnijdig van wordt...die enge Rottweiler heeft het altijd gedaan ook al waarschuwt ze tig keer.
Een andere hond kan die correctie's van Kaya misschien prima aan en begrijpt de boodschap maar is er verder niet door van slag...voor Rimpel zou dat niet gelden...
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

mercedes2803 schreef:
Stang schreef:

Ja, dan stel je het inderdaad andersom en vind ik het voor mij persoonlijk al anders...Rimpel zou ik never nooit zomaar op een hond af laten speren aan zijn 8 meter flexi...
Zowiezo begrijp ik het niet dat mensen hun honden op andere honden af laten stievelen en dan zelf op honderden meters afstand blijven staan....Ergernis ten top vind ik dat en van jou kan ik me voorstellen dat je er helemaal pisnijdig van wordt...die enge Rottweiler heeft het altijd gedaan ook al waarschuwt ze tig keer.
Een andere hond kan die correctie's van Kaya misschien prima aan en begrijpt de boodschap maar is er verder niet door van slag...voor Rimpel zou dat niet gelden...
Dat snap ik ook heel goed hoor en daarom hou ik Kaya dus ook zoveel mogelijk weg uit dat soort situaties.

Stel dat jij hier met Rimpel in de buurt loopt, ik ken jou en je hond niet dan roep ik dus Kaya bij me en laat haar volgen. Onder geen beding mag ze in zo'n situatie (in 'haar' buurtje dus) naar wildvreemde honden toe.
Het kan prima goed gaan hoor, maar het kan ook 'fout' gaan en daar heb ik sowieso al geen zin in plus dat ik het zelf gewoon rot vind voor die andere hond.

Dus ik geloof dat wij geen enkel probleem zouden hebben met elkaar :mrgreen:

Op het moment dat jij jouw hond zou toestaan om naar Kaya te gaan én jouw hond dan bv uitgebreid aan haar kont zou snuffelen en ik het na een paar keer 'Kaya liefffff' helemaal zat ben, dán zou een correctie van haar absoluut mogelijk zijn. En dat probeer ik dan ook nog te voorkomen, lukt niet altijd, maar vaak wel.
Afbeelding
A good dog never dies...

mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Stang schreef:
mercedes2803 schreef:
Stang schreef:

Dat snap ik ook heel goed hoor en daarom hou ik Kaya dus ook zoveel mogelijk weg uit dat soort situaties.

Stel dat jij hier met Rimpel in de buurt loopt, ik ken jou en je hond niet dan roep ik dus Kaya bij me en laat haar volgen. Onder geen beding mag ze in zo'n situatie (in 'haar' buurtje dus) naar wildvreemde honden toe.
Het kan prima goed gaan hoor, maar het kan ook 'fout' gaan en daar heb ik sowieso al geen zin in plus dat ik het zelf gewoon rot vind voor die andere hond.

Dus ik geloof dat wij geen enkel probleem zouden hebben met elkaar :mrgreen:

Op het moment dat jij jouw hond zou toestaan om naar Kaya te gaan én jouw hond dan bv uitgebreid aan haar kont zou snuffelen en ik het na een paar keer 'Kaya liefffff' helemaal zat ben, dán zou een correctie van haar absoluut mogelijk zijn. En dat probeer ik dan ook nog te voorkomen, lukt niet altijd, maar vaak wel.
Kijk...en als er nou eens wat meer van dat soort bazen in mijn oude buurtje hadden gelopen dan had ik met Rimpel waarschijnlijk geen anderhalf jaar gedragstherapie hoeven doen :wink:

Ik heb Rimpel nooit blind op andere honden af laten stormen..
Hij is nogal van het principe "vanuit een katapult op een andere hond af"! Dat komt in combinatie met zijn uiterlijk natuurlijk rampzalig over op een andere hond...plus dat veel honden (en dan heb ik niet over Kaya's) daar echt niet happy van worden...
Iets wat heel begrijpelijk is.
Het gekke is dat hij dat onbesuisde nu steeds minder heeft. gek inderdaad maar ook erg fijn :mrgreen:
laeken
Zeer actief

Wat ik me wel eens af vraag is het volgende. Veel mensen vinden het schijnbaar normaal dat hun hond alles bepaald in de kennismaking met een vreemde hond. De hond geeft een waarschuwing en als de andere hond dan het gewenste gedrag vertoont is het goed en anders is het fout :N:

Maar wat geeft de ene hond het recht van de andere hond niks te pikken? Is de tolerantie dan niet gewoon te laag ipv de andere hond te stom om direct te luisteren? Waarom zou Cleo zich direct moeten terugtrekken als ze wil snuffelen?

Ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat een andere hond maar gewoon moet doen wat je hond zegt en dat er dan niks aan de hand is. Dat het allemaal maar hondentaal is en omdat er geen/weinig bloed vloeit mag het ook maar gewoon.

PS het gaat niet speciaal over Kaya aangezien je haar niet de vrije hand geeft met andere honden. Het gaat over honden algemeen die dus andere honden corrigeren op hardhandige wijze. :wink:
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

MARC_S schreef:Wat ik me wel eens af vraag is het volgende. Veel mensen vinden het schijnbaar normaal dat hun hond alles bepaald in de kennismaking met een vreemde hond. De hond geeft een waarschuwing en als de andere hond dan het gewenste gedrag vertoont is het goed en anders is het fout :N:

Maar wat geeft de ene hond het recht van de andere hond niks te pikken? Is de tolerantie dan niet gewoon te laag ipv de andere hond te stom om direct te luisteren? Waarom zou Cleo zich direct moeten terugtrekken als ze wil snuffelen?

Ik vind het een beetje makkelijk om te zeggen dat een andere hond maar gewoon moet doen wat je hond zegt en dat er dan niks aan de hand is. Dat het allemaal maar hondentaal is en omdat er geen/weinig bloed vloeit mag het ook maar gewoon.

PS het gaat niet speciaal over Kaya aangezien je haar niet de vrije hand geeft met andere honden. Het gaat over honden algemeen die dus andere honden corrigeren op hardhandige wijze. :wink:
ja, op die manier vind ik b.v. Luna niet tolerant genoeg om haar haar gang te laten gaan, waarbij ik rekening hou met haar formaat en kracht t.o.v. de andere hond. En de mate van wangedrag van die andere hond. En dat dan in mijn ogen. Waarbij ik ook weer rekening hou met die andere baas, hoe reageert die, is - ie erg bang, of van het type, laat maar gaan, doet - ie zelf wat, of is hij er uberhaupt wel . enz. enz. enz.

Het is zo moeilijk om een abstracte regel te formuleren die in alle gevallen voldoet.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

MARC_S schreef:Wat ik me wel eens af vraag is het volgende. Veel mensen vinden het schijnbaar normaal dat hun hond alles bepaald in de kennismaking met een vreemde hond. De hond geeft een waarschuwing en als de andere hond dan het gewenste gedrag vertoont is het goed en anders is het fout :N:

Daarom heb ik dus liever niet dat Moos snauwt, en probeer ik dat ook te voorkomen als het even kan. Nu stelt dat snauwen nog niet zoveel voor, in die zin dat hij geen honden met geweld overheerst of uberhaupt echt aanraakt. Maar Moos snauwt 9 van de 10 keer omdat hij vindt dat die andere hond te lang aan hem blijft snuffelen, of net de kop even te dicht bij zijn rug heeft ofzo. En oke, hij gromt eerst en trekt zijn lip op; hij geeft dus netjes signalen of, en snauwt daarna pas. Dus die andere hond heeft de kans om weg te komen.

En ik geef hem meestal nog gelijk ook, als hij er geen zin in heeft, waarom mag die andere hond hem dan wel 'lastig blijven vallen'?
Maarrr, ik wil niet dat meneertje Moos denkt dat hij alles wel even bepaald. Dus roep ik hem bij me voordat hij gaat snauwen of stuur zelf de andere hond weg. De wereld draait namelijk niet om Moos :pffff:
Afbeelding
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Moos schreef:
Roelfien schreef:En als je hond nou al 10 keer gesnauwd heeft, maar die andere hond blijft maar opdringerig. :19:
Dan brul ik die andere hond weg. Werkt dat niet dan til ik Moos op en roep naar de baas van die andere hond dat hij nu echt zijn hond moet komen halen!!! :boos:
Veel verder dan dit is het eigenlijk nooit gekomen hier.

Maar, oke, laat ik eerlijk zijn, als ik een hond formaat Herder gehad had dan zou ik misschien ook weleens denken van "ga nu je gang maar met die correctie als de andere baas totaal niet meewerkt".
Ik kan Moos wel laten corrigeren op zijn manier, maar om een of andere reden maakt dat weinig indruk :denken: :mrgreen:
Toby mag het ook niet hoor. Maar ja, optillen is in zijn geval ook niet echt een optie. Een heel enkele keer als Yentie een situatie echt niet trekt, til ik haar op en zet ik haar een aantal stappen verder buiten de situatie weer neer (als ik haar al helemaal bij me hou en een JR of ander klein hondje wil alsnog snuffelen, dan til ik haar dus op, want anders hangt ze echt in die andere hond)
Maar Toby houdt er ook niet van als honden constant gaan lopen gallen binnen een metertje om hem heen. En hij duwt dus inderdaad ook andere honden om. Niet de kleine honden, want die vindt hij geen probleem. Maar grotere reuen moeten niet bij hem in de buurt komen.
Ik hou het tegen door hem aan de lijn te houden en direct flink door te lopen. Zeker als de baasjes van de andere honden het allemaal wel best vinden, zorg ik dat ik zo snel mogelijk weg ben uit die situatie.

Ik denk dat er zat honden slim genoeg zijn om na Toby's eerste gesnauw meteen uit de weg te gaan. Maar je hebt er wel van die honden tussen met een bord voor hun kop. En dan voorkom ik liever dat Toby het op zijn manier oplost, want inderdaad, baasjes vinden dat niet leuk.

Toch merk ik wel dat honden prima elkaars signalen kunnen lezen.
Voorbeeld: gisteren waren we op een flinke wandeling en moesten we op een fietspad door een groep hondenbazen lopen, die met een hond of 7 midden op het fietspad bleven staan. De honden renden heen en weer over het fietspad/wat overigens ook wandelpad is en een beetje in rondjes om hun bazen. Het waren voornamelijk herders (een witte, 3 tervuerense, en een paar kruizingen en een berner).
Dus Tim en ik hadden een beetje zoiets van: halloooo er ligt een giga grasveld naast, ga daar lekker staan kletsen, kunnen jullie honden lekker rond jullie rennen zonder dat anderen met honden blokkeren. Maar goed, we hebben niks gezegd en zijn gewoon doorgelopen. Toop en Yentie allebei een bal in hun bek gegeven en kommando: bal vast, bal vast, doorlopen. :mrgreen:
We moesten er echt midden doorheen lopen, eromheen was eigenlijk niet echt mogelijk.
Die honden zien Toby en Yentie komen (ik loop dan altijd een meter of 10 voor Tim uit, zodat Yentie niet de boel kan opjagen zodat Toby het mag oplossen) en die honden keken alleen even en we liepen echt op een kleine meter afstand van die honden zonder dat er ook maar 1 opdringerig werd. En ook onze honden reageerden niet, keken alleen even, maar liepen braaf door. Maar je zag gewoon dat er met blikken en houding allang een signaal aan elkaar was doorgegeven en blijkbaar was het uitgemaakte zaak: niet met elkaar bemoeien.

Maar dat soort situaties zijn maar de helft van de reacties van andere honden. De andere helft gaat ondanks de donkere blikken van mijn honden toch even kijken. En hun baasjes lezen ook geen houdingen van hun honden en laten het gewoon gebeuren.
Gelukkig zijn wij kien genoeg om meteen te zorgen dat die andere honden niets kan overkomen. Maar dat betekent dus wel dat wij altijd diegenen zijn die snel moeten doorlopen of de situatie in ieder geval moeten neutraliseren. En dat vind ik soms echt wel vermoeiend.
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Het is een wisselwerking Marc: het is niet zo omdat (laat ik nu dus Kaya als voorbeeld nemen) dat Kaya alles te vertellen heeft. Ook Kaya heeft weleens flink op d'r lazer gekregen, nog wel van een reu zelfs :wink:
Of denk jij dat een Kaya bv tegenover een Milk iets te vertellen heeft?
Welnee, ook Kaya het kattenkoppie moet regelmatig inbinden hoor.
Bij de laatste forumwandeling stond Kaya tussen mijn benen in het begin omdat ze al die honden toch wel erg overdonderend vond. Eenmaal wat gewend komt haar air een beetje terug, maar een held is ze absoluut niet.

Je hebt nu eenmaal altijd baas boven baas en dat geldt voor iedere hond. Zo werkt dat nu eenmaal.

Kijk, als je een hond hebt die werkelijk overal bovenop klapt, dat kan natuurlijk niet. Maar een hond die duidelijk is en die geen bijtwerk eraan te pas laat komen, weghouden overal omdat die hond toevallig nogal honds duidelijk is, is in mijn ogen geen eerlijke zaak. Rekening ermee houden, ja natuurlijk, maar niet tot het overdrevene aan toe.
Afbeelding
A good dog never dies...

Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Eline* schreef:ALs jij ziet dat iets mis gaat moet je ingrijpen. Ik vind het niet nodig dat mijn hond op de rug gegooid wordt omdat ie zijn kop op een schoft drukt en zo'n reactie vind ik zwaar overtrokken van een hond. Een snauw is meer op zijn plaats.
Ik liep gisteren door het bos en er kwam een opgewonden hanige reu bij mijn honden zieken. Ik had mijn honden aan de lijn omdat ik op het fietspad liep en bijna bij de auto was en die reu liep er los tussendoor, grommend en borstelend. Nelson gedraagt zich dan ook hanig en als we die twee reuen hadden laten gaan was het matten geworden. Wat is daar nou de lol van?
Als je allebei de hond meeroept is het toch ook klaar?
Verder is het met een grote hond gemakkelijk, omdat die dus inderdaad altijd braaf als winnaar uit de bus zal komen.
Ik wil nog wel eens zien Marja, wat je zegt als dit gebeurt met bv een flinke tosa tegenover jouw hond.
ff voor de duidelijkheid, ik probeer ht ook ten alle tijden te voorkomen!
Stapper kent het commando doorlopen dondersgoed en meestal luistert hij daar ook naar.

Ik weet heel goed dat Stapper bij tijd en wijle erg irritant gedrag kan vertonen en hou daat altijd rekening mee.
Het ging mij er om dat de keren dat het wel mis gaat, ik wil weten of het terrecht is of niet.
Vanuit de hond gezien :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Stang schreef:
Zoie schreef:
Eline* schreef:Verder is het met een grote hond gemakkelijk, omdat die dus inderdaad altijd braaf als winnaar uit de bus zal komen.
Ik wil nog wel eens zien Marja, wat je zegt als dit gebeurt met bv een flinke tosa tegenover jouw hond.
Zo werd spok eens opgedreven door een herder en een dobermann. Spok had er geen zin in, bleef staan, en deelde een snauw uit. Ik roep spok bij me, en bescherm hem vervolgens toen die herder en dobermann niet naar hun baas luisterde en door bleven gaan.

Vervolgens was mijn reactie zwaar overdreven, want die honden wilden alleen maar spelen, en mijn hond begon met snauwen.

Ik wil maar zeggen, als grote hodenbaas verval je al snel in een soort arrogantie die misschien wel des honds is, maar daarom nog niet door ons als mensen moet worden gevolgd. Of zoiets.
Ben ik niet met je eens :wink:
Naast Kaya heb ik Moritz; een doetje van een hond.
Maar als Moritz 'mee' gaat rennen met een andere hond om een stok en hij krijgt op z'n sodemieter dan vind ik het toch echt zijn eigen schuld.
Hij is zo eigenwijs dat hij dit zelfs weleens doet bij een flink pinnige en grote BC-teef hier in de buurt, hij weet dat ze dit niet pikt en toch doet hij het soms nog. Zodra hij gaat rennen zeg ik al 'als ze je grijpt is het je eigen stomme schuld'.

Daarbij heb ik de soort correcties die ik van Kaya beschrijf, nooit toegelaten bij hele tere hondjes.
Ik, en volgens mij Marja ook, hebben het niet over knokpartijen die toegestaan worden, maar over hondse correcties: het aangeven van een hond dat hij/zij iets niet toestaat. Ik vind dit, in bepaalde mate, dus wel geoorloofd al sta ik het nu niet of nauwelijks meer toe vanwege het gezeur. Als een andere hond achter Kaya d'r muts aan blijft lopen en snuffelen, dan vind ik het een hele normale zaak dat een teef een correctie uitdeelt.
Juist :wink:
Ik bedoel ook echt corrigeren! en niet vechten!!
Dat mag natuurlijk niet, nooit!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Sunnybunny schreef:
Marja schreef:

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt. Als een hond een paar waarschuwingen heeft gehad en de baas maakt helemaal geen aanstalten om zijn hond te komen halen, mag een hond van mij dit best doen. Waarom niet? Er is toch verder helemaal niets aan de hand? Geen gaten NIKS! Gewoon een correctie als honden onder elkaar. Als de andere hond niet reageerde op eerder grommen dan had ie die koprol waarschijnlijk gewoon verdient. Hoppa, hondentaal heet dat.
Ja dat dacht ik dus ook :wink:
Maar na het lezen van alle reakties begin ik wel te twijfelen hoor :19:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

In sommige situaties mag er best wel wat geregeld worden, Alleen niet met honden die ik niet ken.
Op vakantie in zandvoort kwamen Nanni en ik een labrador pupje tegen. Deze sprong in Nanni der nek en bleef zo tegen haar staan. Baasje trok pup mee, waardoor er dus meer geduwd werd. Nanni wilde hem corrigeren, toch heb ik haar weggetrokken. Baasjes schrokken er alleen wel van :19: terwijl het echt terecht van Nanni was. Zij hoeft niet te accepteren dat een pup nota bene meteen in haar nek staat te duwen.

We zijn ook een keer met Tuana, Nanni en troy (broer tuana) naar strand geweest. Nanni wilde hem elke keer ff afsnauwen, gewoon zonder reden (voor haar was de reden dat hij er rondliep denk ik :19: ) troy deed niets terug gelukkig, maar vond het ontzettend sneu voor hem dat hij ondergesneufeld werd door Nanni :boos:

Onderling (nanni en tuana) zoeken ze maar lekker alles zelf uit. Gister kreeg Tuana nog een terechte correctie van Nanni. Als ik stokken gooi, vind Tuana het nodig stokken van Nanni af te pakken. Daar kreeg ze laatst al een correctie van Nanni van. En gister omdat Tuana tegen Nanni een paar keer aanliep. Nanni was er niet van gediend en heeft der op de rug gegooid :pffff:
Marja
Zeer actief

MARC_S schreef:
Sunnybunny schreef:
Marja schreef:

Ik vind dat je helemaal gelijk hebt.
Ik vind van niet, Stapper is een Landseer van ik schat minstens 50 kilo die dan je hondje platwalst om hem tot onderwerping te dwingen :19:

Daar heeft de gemiddelde hond helemaal geen aanleiding toe gegeven als ik het goed begrijp en het zal zeker niet pijnloos zijn om door een kalf tegen de grond gewerkt te worden omdat je aan hem wil snuffelen als middenslag van 15 kilo die per ongeluk het lef heeft zijn staartje hoog te houden (of domweg zo gefokt is).

Het praat altijd zo makkelijk als je een hond formaatje beer hebt die dit soort dingen doet. Toen ik Wuilus had maakte ik me daar ook geen zorgen om. Die greep een hond die dat soort geintjes flikte gewoon direct in de smoel. Logisch want ze wenst niet tegen de vlakte gekwakt te worden omdat ze kennis wilde maken. :19: Een hond hoeft niet te kruipen om een beuk tegen de vlakte te voorkomen lijkt me :wink: Hij moet het er eerst heel bont maken in mijn ogen om dat te verdienen.
68 kilo :mrgreen:
Stapper doet dit niet bij kleine honden, die negeert hij volkomen tenzij ze in zijn staart gaan hamgen ofzo.
En dit is ook niet dagelijks gedrag gelukkig, maar zo 1 maal per maand gebeurt het wel.
Ik vraag dus of ik dit kan laten gaan, maar zo te lezen niet dus :mrgreen:
Prima, dan ga ik het dus ook niet meer accepteren!
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Ik vind het belangrijkste argument om het wel of niet toe te laten of de hond eerlijk is in zijn correcties.
Marouck is op sommige momenten heel duidelijk, maar ze verwond een hond niet en gaat niet langer door dan nodig. Hoewel ik nu en de komende weken (loopsheid/schijnzwangerschap) wat extra alert moet zijn, ze is dan wat chagrijniger, pikt minder en is ook feller dan normaal.
Bij Marouck maakt het geen verschil of ze een hond van formaat Jack Russell of een Rottweiler tegenover zich heeft, beide zal ze op een eerlijke manier corrigeren zonder verwondingen. Dit gebeurt echter heel zelden, Marouck zoekt de strijd niet op en weet vrijwel iedere hond tot spel aan te zetten. Bij een forumwandeling hier in de omgeving hangen Brenda van Johan en Marouck vrijwel standaard even in elkaar, om de rest van de wandeling gezusterlijk voorop te rennen :mrgreen: , het is dan schijbaar weer duidelijk en samen rennen is leuker dan samen knokken. :19:

Bij Biène gaat het tot nu toe steeds beter tussen andere honden en tot op heden reageert ze zelf heel goed op correcties van andere honden, ze geeft zich direct over. Maar Biène is wel een typetje wat ik in de gaten moet blijven houden, want ze heeft soms driftbuien waarbij ze echt agressie kan vertonen. Tot nu toe zijn die nog niet rondom andere honden geweest, maar het is wel iets waar ik alert op ben. Ik laat haar dus ook niet zomaar met vreemde honden spelen. Honden die ik ken en waarvan ik weet dat die gewoon sociaal zijn gaat echter prima. Naast mijn eigen honden en die van mijn ouders zijn dat een aantal honden waarmee ik regelmatig in de buurt loop (bv. Brenda van Johan, Max van Pascal, Tomas en Bruno van Marie-Josée) en daarnaast een aantal honden van de KNPV (haar broer, de Duitse Herder van haar fokker, de Hollandse Herder van 1 van de instructeurs daar).

Nika gaat prima met Tomas en Bruno van Marie-Josée en ze gaat af en toe mee op de forumwandelingetjes hier in de buurt. Ik moet haar dan in het begin even "strakzetten", duidelijk maken dat ik bepaald gedrag niet accepteer en dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar op het einde van die wandelingen gaat ze altijd vast, omdat ze dan moe wordt en veel minder kan hebben van andere honden. :wink:
Nika is minder eerlijk in correcties (hoewel het veel beter gaat dan een paar jaar geleden). Bij haar stroomt de adrenaline en ze zou dan grenzen kunnen overgaan. Die pluk ik dus ook gelijk uit een conflict.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Marja
Zeer actief

Inge schreef:Ik vind het belangrijkste argument om het wel of niet toe te laten of de hond eerlijk is in zijn correcties.
Marouck is op sommige momenten heel duidelijk, maar ze verwond een hond niet en gaat niet langer door dan nodig. Hoewel ik nu en de komende weken (loopsheid/schijnzwangerschap) wat extra alert moet zijn, ze is dan wat chagrijniger, pikt minder en is ook feller dan normaal.
Bij Marouck maakt het geen verschil of ze een hond van formaat Jack Russell of een Rottweiler tegenover zich heeft, beide zal ze op een eerlijke manier corrigeren zonder verwondingen. Dit gebeurt echter heel zelden, Marouck zoekt de strijd niet op en weet vrijwel iedere hond tot spel aan te zetten. Bij een forumwandeling hier in de omgeving hangen Brenda van Johan en Marouck vrijwel standaard even in elkaar, om de rest van de wandeling gezusterlijk voorop te rennen :mrgreen: , het is dan schijbaar weer duidelijk en samen rennen is leuker dan samen knokken. :19:

Bij Biène gaat het tot nu toe steeds beter tussen andere honden en tot op heden reageert ze zelf heel goed op correcties van andere honden, ze geeft zich direct over. Maar Biène is wel een typetje wat ik in de gaten moet blijven houden, want ze heeft soms driftbuien waarbij ze echt agressie kan vertonen. Tot nu toe zijn die nog niet rondom andere honden geweest, maar het is wel iets waar ik alert op ben. Ik laat haar dus ook niet zomaar met vreemde honden spelen. Honden die ik ken en waarvan ik weet dat die gewoon sociaal zijn gaat echter prima. Naast mijn eigen honden en die van mijn ouders zijn dat een aantal honden waarmee ik regelmatig in de buurt loop (bv. Brenda van Johan, Max van Pascal, Tomas en Bruno van Marie-Josée) en daarnaast een aantal honden van de KNPV (haar broer, de Duitse Herder van haar fokker, de Hollandse Herder van 1 van de instructeurs daar).

Nika gaat prima met Tomas en Bruno van Marie-Josée en ze gaat af en toe mee op de forumwandelingetjes hier in de buurt. Ik moet haar dan in het begin even "strakzetten", duidelijk maken dat ik bepaald gedrag niet accepteer en dan gaat het eigenlijk altijd goed. Maar op het einde van die wandelingen gaat ze altijd vast, omdat ze dan moe wordt en veel minder kan hebben van andere honden. :wink:
Nika is minder eerlijk in correcties (hoewel het veel beter gaat dan een paar jaar geleden). Bij haar stroomt de adrenaline en ze zou dan grenzen kunnen overgaan. Die pluk ik dus ook gelijk uit een conflict.
Maar wat is eerlijk en wat is niet eerlijk???

Voorbeeld: Tekkel hangt al een tijdje om Stapper heen, springt tegen hem op, hapt in de lucht, blaft en gromt.
Stapper gromt een paar keer terug en loopt gewoon door, maar de tekkel blijft klieren.
Dus Stapper valt uit, tekkel druipt af, einde verhaal.

Ik vind dat dus eerlijk, (ik kan het fout hebben he! :mrgreen: )
Voor de duidelijkheid, Stapper gaat nooit bovenop een hond liggen met zijn lijf hoor, met zijn bek duwt hij.

Kan dit wel of kan dit niet :19:
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Als het mijn hond zou betreffen die een dergelijke correctie kreeg zou ik dat dus geen probleem vinden.
Onder oneerlijke correcties versta ik correcties die té hard zijn, zonder duidelijke waarschuwing vooraf. Zoals Nika die bv. zonder waarschuwing een vreemde hond omver kan denderen en zal proberen die alle hoeken te laten zien. De andere hond snapt op zo'n moment niet waarvoor hij gecorrigeerd wordt.
Als Marouck na een aantal waarschuwingen een hond op zijn rug gooit en daar even boven gaat staan grommen is dat een eerlijke correctie. De hond loopt daar normaal gesproken geen trauma van op, de hondentaal die Marouck laat zien bestaat uit een reeks opeenvolgende signalen met dit als uiteindelijke correctie. De andere hond heeft geen kras, hoogstens een deuk in zijn ego op dat moment.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Marja schreef: Voorbeeld: Tekkel hangt al een tijdje om Stapper heen, springt tegen hem op, hapt in de lucht, blaft en gromt.
Stapper gromt een paar keer terug en loopt gewoon door, maar de tekkel blijft klieren.

Voor de duidelijkheid, Stapper gaat nooit bovenop een hond liggen met zijn lijf hoor, met zijn bek duwt hij.

Ja natuurlijk, maar dat vind ik een andere situatie dan een hond die hoog aan komt lopen. Bijna alle grotere reuen die zichzelf wat vinden, komen hoog aanlopen op een andere reu. Zou een mooie boel worden als dit al een vrijbrief is voor de een om de ander op de grond te gooien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Linda*
Zeer actief

Marja schreef:
Inge schreef:Ik vind het belangrijkste argument om het wel of niet toe te laten of de hond eerlijk is in zijn correcties.

Maar wat is eerlijk en wat is niet eerlijk???

Voorbeeld: Tekkel hangt al een tijdje om Stapper heen, springt tegen hem op, hapt in de lucht, blaft en gromt.

Ja, ik vind van wel :wink: Maar je eerste voorbeeld vond ik ook kunnen, maar daar ga jij wat aan doen omdat het merendeel vindt dat het niet kan. Dat vind ik dan weer jammer :wink: Wat ik er uit opmaak is jouw hond gewoon eerlijk en helder in zijn correcties. Ga daar aan lopen peuteren en je hebt kans dat dat heel anders wordt.
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

Ik heb jola ook altyd haar eigen correcties laten doen dat m,ag ook van mij nu alleen gaat ze soms te ver niet in haar correcties maar in haar verdere gedrag slaat ze soms door drijven op honden en soms uit t niets snauwen dus daar werk iknu aan!

Maar zo als ik hoor dat jou hond corrigeert vind ik dat heel correct en dat mag ie zeker wel eens bij jola komen doen haha. Nara mijn mening heeft hij de taal vd honden prima door.

En eigenaren tja die helaas niet en dan krijg je gezeur :19:
IK ben van mening dta als je je hond nooit zelf laat bepalen hoe ie reageert en wat ie doet dat hij er uiteindelijk niksmeer van snapt en dan gaat t eerder mis!
Roelfien
Zeer actief

Inge schreef:Als het mijn hond zou betreffen die een dergelijke correctie kreeg zou ik dat dus geen probleem vinden.
Onder oneerlijke correcties versta ik correcties die té hard zijn, zonder duidelijke waarschuwing vooraf. Zoals Nika die bv. zonder waarschuwing een vreemde hond omver kan denderen en zal proberen die alle hoeken te laten zien. De andere hond snapt op zo'n moment niet waarvoor hij gecorrigeerd wordt.
Als Marouck na een aantal waarschuwingen een hond op zijn rug gooit en daar even boven gaat staan grommen is dat een eerlijke correctie. De hond loopt daar normaal gesproken geen trauma van op, de hondentaal die Marouck laat zien bestaat uit een reeks opeenvolgende signalen met dit als uiteindelijke correctie. De andere hond heeft geen kras, hoogstens een deuk in zijn ego op dat moment.
Het zijn ook niet de honden die er een probleem mee hebben, het zijn de baasjes die totaal getraumatiseerd raken.
Toby doet het ook niet om die andere hond te verwonden of zomaar om niets. Maar er komt veel geluid bij kijken en het gaat snel en soms hard. De andere hond komt op zijn rug terecht en het is wel gebeurd dat een reu die flink dominant liep te doen het op een krijsen zette waardoor het leek alsof ie afgemaakt werd. En dat was dus totaal niet zo. Integendeel, een paar minuten later was de reu al weer klaar om opnieuw contact te maken met Toby. Maar de baasjes......, daar krijg je dus van die topics van over: hij dreigde mijn hond dood te schoppen.
Terwijl de reuen allang weer klaar zijn en er geen schram gemaakt is.

En dat is voor mij dus de reden om niet meer in die situaties te komen en er direct voor te zorgen dat Toby die andere hond niet mag vertellen dat die hond weg moet wezen uit zijn cirkeltje.
Niet eerlijk, absoluut niet eerlijk, want ik loop dus veel met mijn honden aan de lijn, terwijl de opdringerige honden lekker los mogen blijven. Want tja, daar loopt het baasje geen trauma van op.

Maar goed, het is nu eenmaal zo en ik zorg er op andere manieren voor dat mijn honden geestelijk zo goed mogelijk verzorgd worden.
Roelfien
Zeer actief

Andersom heb ik het ook wel mee gemaakt trouwens. :mrgreen:
Met Beertje, die kon soms ook iets de opdringerig zijn. En dat deed hij dan liefst bij honden die hem wel twintig keer de baas konden.
Zo ook bij een Mastino teefje uit onze buurt.
En die teef pikte het dus ook niet, klenggg, Beer werd geteckeld en ze ging er echt bovenop liggen. Je zag gewoon echt geen Beertje meer. :N:
Je hoorde er alleen een krijsgeluidje onder vandaan komen.
Waarna de dame bedaard weer opstond, Beertje onder haar vandaan krabbelde, zijn ego weer iets opkrikte en daarna stonden ze gezellig op de zelfde plek te snuffelen. Niks aan de hand.
(dat was trouwens de enige keer dat ik inderdaad ook bang was dat ie wat gebroken kon hebben, maar niks hoor, zelfs geen spierpijn) :smile:
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Roelfien schreef:
Het zijn ook niet de honden die er een probleem mee hebben, het zijn de baasjes die totaal getraumatiseerd raken.
Mijn ervaring is dat baasjes van de corrigerende hond er ook een drama van kunnen maken. Dan corrigeert de hond heel netjes na minutenlang getreiter van de andere hond, spring het baasje er al gillend neeeeeeee Bello!! :eek: tussen.

Baasjes kunnen uberhaupt drama's maken. Dan zijn een grote hond en Bram hartstikke leuk aan het spelen, gaat de grote hondeneigenaar de hele tijd roepen 'niet zo hard hoor Toby, het is maar een klein hondje' :roll: Kijk nou eens goed naar het plaatje denk ik dan: die kleine van mij springt over jouw grote heen, heeft z'n staart hoog en is een stuk wendbaarder dan die van jou.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”