Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Waarom niet vers en brokken op 1 dag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

Waarom niet vers en brokken op 1 dag

Ongelezen bericht door gz »

De titel zegt het eigenlijks al. Hoor vaak mensen zeggen dat vers (bv rodi,carnibest) niet goed is in combinatie met brokken op dezelfde dag. Bv in de ochtend en middag brokken en in de avond rodi schijven.

Kan iemand mij vertellen waarom dit niet goed is ?
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

ik voer s morgens brok en s avonds vers is prima hoor :ok:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
gz
Actief
Mijn ras(sen): Boxer

Ongelezen bericht door gz »

fenneke schreef:ik voer s morgens brok en s avonds vers is prima hoor :ok:
Volgens mij wordt het wel afgeraden ivm verteren maar weet het niet zeker. Vandaar dat ik het maar vraag :)
Elly2
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Elly2 »

Ik geef "s morgens brokken, en "s avonds Duck, ik weet dat er meer mensen zijn die het zo doen , ik merk dat mijn honden beter eten.
( en dan bedoel ik alles opeten)
Echt schadelijk kan het niet zijn volgens mij.
Bij Duck drinken ze minder water omdat er meer vocht inzit.
Maar verder gaat het prima!

groetjes,
Elly
Groenendaeler liefhebster
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Het mag niet tegelijkertijd in 1 maaltijd gegeven worden, maar op dezelfde dag kan best als er maar 8 uur tussen de brokken en de vleesmaaltijd in zit.
Bijvoorbeeld 's ochtends brokken en 's avonds kvv is dus geen probleem.
Afbeelding
Suuz
Zeer actief

Ongelezen bericht door Suuz »

Het mag niet tegelijkertijd in 1 maaltijd gegeven worden, maar op dezelfde dag kan best als er maar 8 uur tussen de brokken en de vleesmaaltijd in zit.
Bijvoorbeeld 's ochtends brokken en 's avonds kvv is dus geen probleem.
Maar ik ben ook zo nieuwsgierig waarom!
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

de verteringstijd en manier van allebei de soorten voer is heel anders waardoor het hele spijsverteringssysteem in de war kan komen.

dat is wat mij verteld is.
Afbeelding
Diesel73
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Diesel73 »

Hier s'morgens en s'avonds brokjes en s'middags Duck. Maar dan wel heel vroeg en vrij laat de brokjes zodat er genoeg tijd tussen zit om de Duck de darmen te laten passeren.

Diesel
Afbeelding
Oh yeah, right.....'ram, would you mind please being sweet & diplomatic for a moment?'
Gimme a break!
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

's ochtends brokken, 's avonds vlees. En soms ook gewoon door elkaar hoor. Nooit problemen gehad :wink:
MastiffStorm
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door MastiffStorm »

s'morgens brokken ens'avond vlees.
Gaat prima.
Ik geef het nooit gemengd.
Je ziet al aan het eten van de hond dat je het niet kunt mengen.
Natas.
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Natas. »

Maar in een ander topic lees ik nu weer dat vers vlees wel kan mengen met een geperste brok zoals FF :denken:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Buffy heeft nooit ergens last van gehad.

Anne
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Re: Waarom niet vers en brokken op 1 dag

Ongelezen bericht door ignit »

gz schreef:De titel zegt het eigenlijks al. Hoor vaak mensen zeggen dat vers (bv rodi,carnibest) niet goed is in combinatie met brokken op dezelfde dag. Bv in de ochtend en middag brokken en in de avond rodi schijven.

Kan iemand mij vertellen waarom dit niet goed is ?
Dat zou ik ook wel graag willen weten! :ok:
Er zijn heel wat theorien over - maar dat wil nog niet zeggen dat die in de praktijk van toepassing zijn op jouw hond. Ik ken meer dan genoeg honden die oud zijn en van alles door mekaar eten - gezonde honden met een gezonde spijsvertering...
Vriendelijke groet,
Ignit Bekken.
www.barf-natuurlijk.nl
Laundry
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Laundry »

foutje
Laatst gewijzigd door Laundry op 12 mar 2006 03:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Laundry
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Laundry »

Het is afhankelijk of je vers voert met botten erin. Om de botten te kunnen verteren moet het maagzuur van de hond zuurder worden dan normaal. Dit verteren heeft nogal wat tijd nodig. Als je de volgende maal weer brokken voert dan krijgen ze veel meer dorst en verteren de botten van de vorige maaltijd een stuk minder omdat de buik niet zuur genoeg is.
Mijn honden krijgen alleen maar verse voeding en drinken bijna geen water omdat dit al genoeg in het vlees zit. Als ik ze af en toe weer eens op brokken zet dan blijf ik de waterbakken de hele dag door bijvullen.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Re: Waarom niet vers en brokken op 1 dag

Ongelezen bericht door ien »

ignit schreef:
gz schreef:Dat zou ik ook wel graag willen weten! :ok:
Er zijn heel wat theorien over -
die theorien zijn wel van de laatste tijd :wink:
eerder heb ik er nog nooit over gehoord.

dus als iemand ooit iets hier over gelezen heeft.. over onderzoeken naar deze matherie..., wil ik het ook graag weten, geef dan even een link door.
Afbeelding
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Laundry schreef:Het is afhankelijk of je vers voert met botten erin. Om de botten te kunnen verteren moet het maagzuur van de hond zuurder worden dan normaal. Dit verteren heeft nogal wat tijd nodig. Als je de volgende maal weer brokken voert dan krijgen ze veel meer dorst en verteren de botten van de vorige maaltijd een stuk minder omdat de buik niet zuur genoeg is.
:denken: Zou je een link kunnen geven waar meer informatie te vinden is over dit nieuwe fenomeen? Ik heb hier in de praktijk van de afgelopen 8 jaar niets van gemerkt bij de honderden honden die ik rauw en brokjes gevoerd heb in mijn hondenpension.
Alvast bedankt! :ok:
Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Mogens Eliasen heeft dat verteld in zijn lezing.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Als dat zo is, zou het ook in de nieuwe versie van Rauwe Voeding Voor Honden moeten staan... :denken:

Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl
Geer
Zeer actief
Contacteer:

ignit schreef:Als dat zo is, zou het ook in de nieuwe versie van Rauwe Voeding Voor Honden moeten staan... :denken:

Ignit.
www.barf-natuurlijk.nl

Ik weet het niet, heb de nieuwe versie niet gelezen :idea: Maar het staat wel in mijn aantekeningen van zijn lezing. Hij heeft letterlijk gezegd dat de enzymen die nodig zijn om koolhydraten te verteren niet gedijen bij het zure milieu van de maag als het rauw vlees verteert (1-2). En vandaar vindt hij het niet verstandig brok en vlees te mengen.

Althans, dat zei hij.
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Geer schreef:Hij heeft letterlijk gezegd dat de enzymen die nodig zijn om koolhydraten te verteren niet gedijen bij het zure milieu van de maag als het rauw vlees verteert (1-2). En vandaar vindt hij het niet verstandig brok en vlees te mengen.
Ik reageerde op de volgende stelling over brokken en botten op 1 dag:
Het is afhankelijk of je vers voert met botten erin. Om de botten te kunnen verteren moet het maagzuur van de hond zuurder worden dan normaal. Dit verteren heeft nogal wat tijd nodig. Als je de volgende maal weer brokken voert dan krijgen ze veel meer dorst en verteren de botten van de vorige maaltijd een stuk minder omdat de buik niet zuur genoeg is.

Ik zou graag willen weten waar ik meer info kan vinden. :ok:
Ignit.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Dan lees jij het wat anders dan ik denk ik... Ik dacht dat de vraag was of vers en brok al dan niet in een maaltijd, of kort op elkaar gegeven kan worden... mensen zeggen dat dat niet kan omdat het anders verteert. Mogens zegt dat het niet kan door een verschil in pH-waarde die nodig is voor de vertering... That's all...
ignit
Zeer actief
Contacteer:

Ik lees gewoon wat er staat - het gaat over een rauwe maaltijd en daarna een brokkenmaaltijd of omgekeerd en waarom dat niet kan. :ok:

Hierbij nog eens de beginvraag:
Hoor vaak mensen zeggen dat vers (bv rodi,carnibest) niet goed is in combinatie met brokken op dezelfde dag. Bv in de ochtend en middag brokken en in de avond rodi schijven.

Ignit.
Geer
Zeer actief
Contacteer:

ignit schreef:Ik lees gewoon wat er staat - het gaat over een rauwe maaltijd en daarna een brokkenmaaltijd of omgekeerd en waarom dat niet kan. :ok:

Hierbij nog eens de beginvraag:
Hoor vaak mensen zeggen dat vers (bv rodi,carnibest) niet goed is in combinatie met brokken op dezelfde dag. Bv in de ochtend en middag brokken en in de avond rodi schijven.

Ignit.
Nou, ik kan gek zijn, maar volgens mij hebben we het over hetzelfde :N: :smile: Maar goed...we dwalen af :wink:
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Laundry schreef:Het is afhankelijk of je vers voert met botten erin. Om de botten te kunnen verteren moet het maagzuur van de hond zuurder worden dan normaal. Dit verteren heeft nogal wat tijd nodig. Als je de volgende maal weer brokken voert dan krijgen ze veel meer dorst en verteren de botten van de vorige maaltijd een stuk minder omdat de buik niet zuur genoeg is.
Mijn honden krijgen alleen maar verse voeding en drinken bijna geen water omdat dit al genoeg in het vlees zit. Als ik ze af en toe weer eens op brokken zet dan blijf ik de waterbakken de hele dag door bijvullen.
Als een hond veel drinkt gaat dit niet ten koste van de zuurtegraad van het maagzuur

Net zo'n onzin als mensen die zeggen dat je honden niet moet laten drinken na een bottenmaaltijd omdat botten naar de darmen zouden spoelen
Scooby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse dog
Contacteer:

Ongelezen bericht door Scooby »

Ester&Lara schreef:Als een hond veel drinkt gaat dit niet ten koste van de zuurtegraad van het maagzuur
Hoi Ester,

Het maagzuur wordt wel verdund door water, ik denk dat mensen dat bedoelen.
Ester&Lara

Ongelezen bericht door Ester&Lara »

Scooby schreef:
Ester&Lara schreef:Als een hond veel drinkt gaat dit niet ten koste van de zuurtegraad van het maagzuur
Hoi Ester,

Het maagzuur wordt wel verdund door water, ik denk dat mensen dat bedoelen.
Nee, de maag heeft plooien en laat het vocht door en de botten kunnen daar niet door. Maagzuur wordt gewoon weer aangemaakt

Ook spoelen de botten niet door, bij kvv wat is fijngemalen ligt dat misschien anders..dat weet ik niet

uit the Wolf van David Mech :

"Water is necessary for digestion, and wolves require a great deal of it, especially after gorging."

Dat geld dus zeker zo voor een natuurlijke voeding, dus een voeding van hele lappen vlees en bot, dat afgetrokken en gescheurd word van een groot geheel
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”