Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Corrigeren hond to hond, laten gaan of niet?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

**Tamara** schreef:
Tis ook niet dat ik vind dat je niet op moet letten ofzo, maar meer hoe je het brengt in je bericht. Ik kijk zelf bij kleine hondjes als maltezers etc. extra uit omdat die gewoon sneller geblesseerd zijn als chika erop duikt.
Maar dat ze zo door de midden ligt is ook weer overdreven.
Dat ze 'zo doormidden is' is even een uitspraak om te illustreren wat ik bedoel. Tuurlijk is ze niet zo doormidden, maar ze heeft wel vrij snel iets verrekt ofzo. Ze is dus 1 keer in haar leven tot nog toe gecorrigeerd door een grotere hond, en niet eens zo groot, want het was een kleine Flatcoat teef, kilo of 22 gok ik, en kon toen meteen die dag niet meer stoeien met Moos.
Niet ernstig, niet vreselijk, maar wel iets om rekening mee te houden naar mijn mening :wink:
Tja er was nog nooit wat gebeurd, de cavia liep altijd los door de kamer. Niet goed opgelet, dat de cavia terugliep na het eerste brommen en toen was ik te laat. Sindsdien zit hij onder het eten in zijn hok want dat gebeurd me uiteraard niet nog een keer.....
Oke :wink:
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

starfleet schreef:
**Tamara** schreef:Dus zo kwetsbaar zijn hondjes van een kilo of 3 nou ook weer niet hoor.
Ook al valt het fysiek nog wel mee, de mentale schade kan er wel zijn. Het zijn nare ervaringen voor hondjes van drie kilo om platgebeukt te worden door 10 keer het gewicht. Zo'n hondje leert daar alleen maar van dat grote honden eng zijn.

Anne
Niet alleen kleine hondjes lopen mentale schade op als er echt hard gebeukt wordt door onbekende honden :jank:
Moon
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bracco Italiano

Ongelezen bericht door Moon »

Ik vind dit een interessante topic, hoewel ik zelf (met mijn hond) tot nu toe weinig problemen ondervind. Heb wel een serieuze vraag. Ik lees regelmatig dat iemand zegt dat zijn hond "perfect de hondentaal spreekt". Maar ik vraag me af; hoe weet je dat dan? Ik heb veel gelezen over honden/gedrag en zie natuurlijk ook dingen als staart laag/hoog, stand van de oren, enz. Maar of mijn hond dit dan perfect beheerst :denken:
Ja, de ontmoetingen verlopen altijd goed, verder dan wat gespannen gedraai om elkaar heen (bij ongecastreerde reuen) komt het niet. Maar om nu te zeggen dat hij dan hondstaalkundige is; geen idee?

Gr. Marijke
Gr. Marijke
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Inge O schreef:
Tamara en Bowie schreef: Zijn die ego's van sommige honden nou echt zo groot dat ze dit gedrag moeten vertonen bij honden waar ze totaal geen relatie mee hebben?
ik denk dat je dat ook anders kan zien. in principe (en daar hoef je geen eeuwen voor terug te gaan) kwamen honden (en wolven al helemaal) weinig in kontakt met echt vreemde soortgenoten. was er wél kontakt, dan kon dat in twee soorten uiteenvallen : echt vijandelijk, met de bedoeling de vreemde indringer meteen te verjagen, of een kopje kleiner te maken -
of
verkennend kontakt met de bedoeling het andere individu beter te leren kennen en er een relatie mee op te bouwen (wat eventueel tot opname in de roedel, of een compleet nieuwe roedel kon leiden).

nu mogen wij dus al in onze handjes wrijven (vind ik) dat de huishonden het kontakt zoals onder één beschreven zo goed als nooit meer laten zien. alle andere kontakten met onbekende honden vallen dus onder twee : daarbij is het als hond dus wél van belang om meteen te laten zien welke plaats je ambiëert tov. de andere, dat vermijdt juist conflicten op de iets langere termijn.

vanuit honds standpunt nog altijd helemaal normaal gedrag, door mensen niet (meer) geappreciëerd, maar dat moet je van elkaar kunnen scheiden :wink: .
Ik kan me hier wel helemaal in vinden wat je zegt.
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Moon schreef:Ik vind dit een interessante topic, hoewel ik zelf (met mijn hond) tot nu toe weinig problemen ondervind. Heb wel een serieuze vraag. Ik lees regelmatig dat iemand zegt dat zijn hond "perfect de hondentaal spreekt". Maar ik vraag me af; hoe weet je dat dan? Ik heb veel gelezen over honden/gedrag en zie natuurlijk ook dingen als staart laag/hoog, stand van de oren, enz. Maar of mijn hond dit dan perfect beheerst :denken:
Ja, de ontmoetingen verlopen altijd goed, verder dan wat gespannen gedraai om elkaar heen (bij ongecastreerde reuen) komt het niet. Maar om nu te zeggen dat hij dan hondstaalkundige is; geen idee?

Gr. Marijke
Dit is (vind ik) al erg goed verwoord door eline in een paar bladzijden verderop:
Eline* schreef:
Zoie schreef:
Hanneke2 schreef:[ Hoe dichter bij de oorsprong, hoe meer oorsponkelijke vaardigheden een hond heeft, denk ik. Maar ik vraag me af of dat per definitie betekent dat ze beter omgaan met andere honden.:
nou, dat hoeft m.i. ook helemaal niet.
Kijk, en daar zit nou het hele conflicterende in deze discussie. Een hele sociale hond hoeft helemaal niet aardig te zijn. Sociaal betekent mijns inziens niets meer of minder dan dat de hond uitstekend kan communiceren. Hoe dichterbij de wolf, hoe sterker de hond misschien in staat is te comminuceren, maar dan geldt dus ook dat de hond zich wat betreft roedelgedrag meer richting het oorspronkelijke gedrag kan gaan.
Sommige honden zijn zo vermaakt dat ze een soort babywolfjes blijven hun hele leven met erg veel pup-gedrag, terwijl andere honden veel oorspronkelijk staan bij een wolveninstinkt..en dat betekent bv dat een andere hond van buiten de roedel gepakt wordt. Dat is namelijk normaal gedrag van de wolf.
Hondengedrag kan je met die reden niet altijd maar laten. Hondengedrag is niet altijd sociaal en aardig. Het is ook wel eens gericht op het pakken of zelfs op het doodmaken van een andere hond. Een correctie hoeft niet geremd te zijn naar een niet-roedelgenoot en de gepakte niet-roedelgenoot hoeft zich helemaal niet over te geven aan die wildvreemde hond. Dat maakt het verhaal gewoon niet zo simpel aangezien jij alleen jouw hond kent en niet de hond waarmee jouw hond de interaktie aangaat. We kunnen alles wel laten onder het motto dat de dieren elkaar wel snappen, maar dat is dus wat mij betreft helemaal niet het punt. Wat ze snappen is gelinkt aan hun instinkten en op sommig gebied houden ze die maar even voor zich en ontwijken we dat maar. Een jachthond laat je toch ook niet achter de reeen aangaan onder het motto dat dat normaal is? Ik heb begrip voor het gedrag van de hond, maar ze leven in mijn wereld. :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

In mijn ogen is gezonde communicatie tussen honden een communicatie waaruit een andere sociale hond kan lezen wat hem te wachten staat. Dat heeft inderdaad niets te maken met hoe aardig de betreffende hond is.

Ik lees hier steeds weer over honden die waarschuwen en aangeven dat ze boos worden. Wat is daar normaal aan? Wat als de andere hond helemaal geen zin heeft om zich te onderwerpen tov een vreemde hond? Dat is nl pas echt normaal. Dat een hond zich niet op afroep op zijn rug werpt. :19:

Wuilus zou dat nooit doen, nooit. Die ging nog liever kapot dan dat ze haar buik zou tonen aan een voor haar vreemde hond. Logisch ook want bij de verkeerde hond zou dat gewoon het domste zijn wat ze kon doen. Sommige honden negeren onderwerping buiten de roedel omdat dat ook gewoon normaal hondengedrag is.

In mijn ogen moet je een heethoofdige hond die niets wil pikken van andere honden en ook graag dwingend andere honden onderwerpt gewoon weghouden bij honden als hij/zij dat gedrag gaat vertonen. Het risico dat een hond het niet pikt is er nl ook en om dan te zeggen dat je hond het duidelijk heeft aangegeven vind ik raar. Ik kan ook roepen geef me 100 euro en dan gaan slaan omdat ik het duidelijk heb gezegd. Waarom zou je naar mij moeten luisteren? Dat geldt dus ook gewoon voor de honden onderling.

De meeste honden kunnen gewoon leuk sociaal met mekaar doen zonder dit soort taferelen en dan zijn er geen totale onderwerpingen en duwpartijen nodig. Dat soort honden kan je lekker samen loslaten en laten spelen. :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoie schreef:Ja, jouw honden zijn herders. Maar ik dacht dat jij je pups alleen omgang liet hebben met bekende niet - roedelhonden ?
alleen bekende honden voor de volwassen honden maar de pups/jonge honden ook met voor hun onbekende volwassen honden die ik wel ken en weet dat ze normaal tegen pups zijn.
Nog even een vraagje: mogen jouw volwassen herders ook gecorrigeerd worden door een vreemde hond als het nodig is ?
Tot een bepaalde hoogte .. maar dat gebeurd zo goed als nooit omdat ik dat niet toe laat om uberhaupt een vreemde hond in de buurt te laten komen. Mocht het dus om wat voor reden wel zo ver komen en ze "misdragen" zich mogen ze best gecorrigeerd worden tot een bepaalde hoogte dus.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
starfleet schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Als een hond meteen moet uitvallen als een andere hond een bal of stok probeert te pakken, dan beheerst die hond vind ik zelf niet de taal.
Ik moet hier toch wel om lachen. Als mens vind jij dat die hond niet goed de hondentaal beheerst.

Anne
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleeft! Ben blij dat ik hier aan heb bij kunnen dragen

Maar waarom vind jij dat zo om te lachen dan? Ik heb niet alle kennis en wijsheid in pacht om op alle moeilijke en complexe vraagstukken een juist antwoord te geven, daarom geef ik aan hoe ik het zelf zie. Jij bezit die kwaliteiten gelukkig wel, dus ik ben benieuwd!
als ik een nestje pups zie en die zijn aan het eten of hebben een speeltje of wat en een nestbroertje of zusje wil dat speelte/voertje ook hebben dan duiken ze er ook al bovenop... is dat niet normaal gedrag dan? ik vind namelijk van wel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara en Bowie schreef:
Inge schreef:
Tamara en Bowie schreef:
Inge schreef: Ik vind het vrij normaal dat een hond zijn bezit verdedigt.
Bij allebei mijn herders is de buitdrift "erin gefokt" en ze hanteren het principe wat van mij is blijft van mij. :wink: Althans...naar andere honden toe. :wink:
Maar dat geldt pas echt zodra ze dat "bezit" ook echt in hun bek hebben.
Als ik een bal weggooi is het "wie het eerst komt wie het eerst maalt", pakt een andere hond snel dat balletje weg is er niets aan de hand. Maar als een andere hond iets uit hun bek wil pakken is het opletten geblazen. Zeker Biène heeft dit heel sterk, en bij haar is het niet alleen ballen maar bv. ook botten en andere etenswaren. Ik kan tegenwoordig wel vrijwel alles zonder problemen uit haar bek pakken en ik kan bij haar etensbak in de buurt komen zonder problemen maar andere mensen en zowiezo andere honden kunnen dat niet of nauwelijks.
Marouck geeft weinig om stokken behalve als die in het water liggen, van die halve boomstammen. Daar is ze dan behoorlijk fanatiek mee bezig en dan jaagt ze andere honden dus weg die haar stok belagen in haar ogen.
Tijdens de meeting ging het prima totdat Vegas een stok uit haar bek wilde trekken, daar was madam het dus niet mee eens.

Ik voorkom dit soort situaties dus wel zoveel mogelijk, zeker als er vreemde honden bij zijn. Bij de dagelijkse wandelingen in het bos hebben ze alle 3 een bal in hun bek. Maar als ik in groepsverband wandel blijven de ballen in mijn zak zitten. :wink: Want ik zie er het nut niet van in om het moeilijker te maken dan nodig is en risico's te gaan lopen.
Ik kan het aan de ene kant wel begrijpen hoor, maar je geeft zelf aan dat het erin gefokt is dat ze meteen moeten uitvallen als een andere hond hun bezit willen afpakken. Dus is het dan wel normaal gedrag?

En wat ik bedoelde met mijn opmerking. Er wordt hier over hondentaal gesproken en noem maar op. Dat honden duidelijk zijn naar elkaar toe of onduidelijk, noem maar op.

Zelf vind ik het niet normaal als een hond meteen uitvalt zonder dat daar geen enkele waarschuwing aan vooraf is gegaan. Daarom gaf ik doe opmerking dat ik dat zelf geen normaal gedrag vind :wink:

Als een hond in die zelfde situatie een waarschuwing geeft, of laat merken dat die er niet van gediend is en dan uitvalt, ok, daar valt dan nog wat over te zeggen, maar meteen uitvallen vind ik niet normaal zonder aanleiding vind ik niet normaal

En dan kun je wel weer de

Ik zeg niet dat erin gefokt is dat ze direct uitvallen, ik zeg dat erin gefokt is dat ze bezit niet graag afgeven.
Er wordt wel degelijk gewaarschuwd. Eerst een grom, dan een lip omhoog en wanneer die signalen genegeerd worden volgt er een uitval. :wink:
Ok, dan heb ik het verkeerd begrepen.

Maar bezit niet graag afgeven vind ik ook normaal, maar dan wel eerst een waarschuwing aan vooraf geven, en niet meteen er op klappen.
dat bedoel ik dus ook in m'n vorige opmerking
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

MARC_S schreef:Wuilus zou dat nooit doen, nooit. Die ging nog liever kapot dan dat ze haar buik zou tonen aan een voor haar vreemde hond. Logisch ook want bij de verkeerde hond zou dat gewoon het domste zijn wat ze kon doen. Sommige honden negeren onderwerping buiten de roedel omdat dat ook gewoon normaal hondengedrag is.
er zijn wel meer middelen om over te geven :wink:
Hier woont een duitse herder in de buurt die niet al te vriendelijk is voor andere honden. Aangezien mijn honden hier alleen aangelijnd in de wijk lopen kennen ze hem alleen maar van "de andere kant van de straat".
Die hond loopt helaas wel vaak los en klapt dus ook vaak op andere honden helaas. Alleen bij mijn honden doet hij dat dus niet. Een flinke grom is voldoende om hem te doen afdruipen op een meter of 10 afstand. Hij heeft het bij geen van mijn honden ooit geprobeerd...
Ook die andere honden grommen wel maar dat weerhoud hem er dus niet van om er toch bovenop te klappen...
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Stang schreef:Als Kaya zou bijten in haar correcties, zou ik dat ook absoluut niet toestaan natuurlijk.
Wat noem jij dan bijten? Kaya gebruikt toch ook haar gebit bij een correctie? Ze kan ook per ongeluk in een oog terecht komen als ze bijt om maar eens wat te noemen. Een corrigerende hond kan altijd een andere hond verwonden.
Als je weet dat je hond in bepaalde situaties wat doorslaat, dan moet je dat indammen natuurlijk en heel goed in de gaten houden. Net wat ik zeg dus met Kaya met onbekende honden in haar buurtje. Daar kijk ik ook mee uit.
Als ik Nelson indam, maar een ander vindt dat zijn hond wel mag corrigeren en grommend rond mag lopen tussen mijn honden heb ik dus een probleem. Dat is nou net het hele probleem in deze discussie. Het is niet iets wat je alleen voor het zeggen hebt, maar je bent afhankelijk van andere mensen. Zo heb jij dat dus ook met mensen die hun honden rond jouw hond laten hangen, totdat Kaya van zich afbijt.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Eline* schreef:
Stang schreef:Als Kaya zou bijten in haar correcties, zou ik dat ook absoluut niet toestaan natuurlijk.
Wat noem jij dan bijten? Kaya gebruikt toch ook haar gebit bij een correctie? Ze kan ook per ongeluk in een oog terecht komen als ze bijt om maar eens wat te noemen. Een corrigerende hond kan altijd een andere hond verwonden.
Bij een correctie, dan heb je het over de hefstigste correctie die Kaya kan geven en dan is omgooien, gebruikt ze niet haar tanden in de vorm van bijten. Ze zal haar kop er ook best wel wat bij gebruiken, maar geen bijtwerk.
Natuurlijk zou een tand per ongeluk kunnen 'schrapen', maar ook dat lijkt me geen totaal onoverkomelijke zaak.
Wat je zegt 'een corrigerende hond kan altijd een andere hond verwonden' dat is waar, maar daar ben ik dus niet zo bang voor als de corrigerende hond geen bijtend en scheurend monster is.
Als mijn honden een schrammetje zouden hebben van een tand, dan raak ik daar dus echt niet van in de stress.
Dit is trouwens wel de reden waarom ik dus bij ukkies wél uitkijk, want dan kan zo'n schrapende tand wel grotere schade toebrengen.
Eline* schreef:
Stang schreef:Als je weet dat je hond in bepaalde situaties wat doorslaat, dan moet je dat indammen natuurlijk en heel goed in de gaten houden. Net wat ik zeg dus met Kaya met onbekende honden in haar buurtje. Daar kijk ik ook mee uit.
Als ik Nelson indam, maar een ander vindt dat zijn hond wel mag corrigeren en grommend rond mag lopen tussen mijn honden heb ik dus een probleem. Dat is nou net het hele probleem in deze discussie. Het is niet iets wat je alleen voor het zeggen hebt, maar je bent afhankelijk van andere mensen. Zo heb jij dat dus ook met mensen die hun honden rond jouw hond laten hangen, totdat Kaya van zich afbijt.
Ja dat zijn dus van die rotsituaties waar ik ook last van heb.
Ik heb ook niet gezegd dat mijn honden naar vreemde honden toe mogen rennen en daar al grommend en dominerend rond mogen hangen.
Ik heb het over situaties als andere honden naar mijn honden rennen en dan bepaald gedrag vertonen dat er dán gecorrigeerd mag worden.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Naar aanleiding van deze discussie ben ik dus eens heel braaf gaan trainen vandaag tijdens het wandelen :mrgreen:

En dan vooral het ,aan de voet!
Iedere keer als er een hond kwam riep ik zowel Zara als Stapper aan de voet, met bergen vrolijkjes in mij hand :wink:

Ik ben helemaal stom verbaasd want ik deed het voor Stapper, Zara kan ik wel laten gaan en die luistert nooit!!
Wat denk je??????????????
Zaar vond het helemaal geweldig, luisteren als een speer :19:
Het laatste half uur liep ze steeds bijna tegen mijn been aan.
Zelfs toen ik zei, ja ja nu is het klaar ga maar spelen bleef ze plakken.
Zou ze het eindelijk door hebben :cheer:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Naar aanleiding van deze discussie ben ik dus eens heel braaf gaan trainen vandaag tijdens het wandelen :mrgreen:

Iedere keer als er een hond kwam riep ik zowel Zara als Stapper aan de voet, met bergen vrolijkjes in mij hand :wink:

Ik ben helemaal stom verbaasd want ik deed het voor Stapper, Zara kan ik wel laten gaan en die luistert nooit!!
Goed zo :ok: :ok:

Ik vind dat trouwens ook dé manier om je hond gewoon bij je te houden op een manier waarop je ze niet extra allert maakt op andere zaken.
Commando combineren met leuks/lekkers.
Dat werkt hier ook echt als een speer hoor!

Er loopt hier in de buurt een schat van een hond rond, kruising DD/en waarschijnlijk Labrador. Volle reu, maar enorm lief en vrolijk en hij en Moritz zijn dol op elkaar.
Dat ziet Kaya natuurlijk niet zo zitten, die háát al die vrolijkheid :boos: :mrgreen: , dus ik in het begin natuurlijk haar bij me roepen en met haar apart even spelen en wat lekkers geven. Na een paar keer had ze het exact door: als ik die hond zie, dan ga ik naar vrouwtje om wat leuks te doen :cheer:
Zou ze onverhoopt toch er op afgaan, wat ze nog nooit gedaan heeft hoor, dán geef ik een enorm brul en heeft ze stomweg te luisteren.
Afbeelding
A good dog never dies...

Marja
Zeer actief

Tja..........en dan nog wat :roll:

Ik stapte uit de auto op het parkeer terrein bij het wandelbos, stond een man met een soort bulachtig iets, een joekel van een reu.
Man hield hem in bedwang want hij stond me een partij te grommen en te schuimbekken, het was nogal druk!

Dus ik hou Stapper aan de halti en loop er mooi met een boogje voorbij, niks aan de hand.
Trekt die bul zich los en stort zich boven op Stapper :N:

En..........Stapper moest het onderspit delven, voor het eerst in zijn leven!
Die is nu (drie uur later) nog steeds helemaal van slag........

(ik stond te trillen op mijn benen!!)
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Stang schreef:[
Eerst even iets rechtzeggen: Kaya heeft nooit de ene hond na de andere hond tegen de grond gekwakt :wink:
Wél heeft ze een lage tolerantie naar veel onbekende honden in 'haar' buurtje en ook heeft ze een lage tolerantie als onbekende honden haar bal/stok proberen te pakken. .
Ja, dat was een beetje te plastisch uitgedrukt. Maar ik meende me een topic te herinneren waarin je schreef dat kaya elke nieuwe vreemde hond in haar buurt een keer op zijn plaats wilde zetten, en dan was het voortaan goed. Ik dacht even dat je dat wel oke vond, omdat ze er geen gaatjes bij maakt, maar ik begrijp inmiddels dat je dat niet bedoelt.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Bij een correctie, dan heb je het over de hefstigste correctie die Kaya kan geven en dan is omgooien, gebruikt ze niet haar tanden in de vorm van bijten. Ze zal haar kop er ook best wel wat bij gebruiken, maar geen bijtwerk.
Ik bedoel het niet flauw, maar Maxi had na die knauw van Kaya op de forumwandeling anders wel een compleet bekwijlde natte plek op zijn kop. Ik neem aan van een hap van Kaya en niet van een vogelpoepje.
Een hond corrigeert nou eenmaal met zijn gebit. Dat is normaal, want ze hebben geen handjes. Ik vind het wat vreemd nu te stellen dat Kaya alleen maar een correctie geeft zonder te bijten. Ik denk dat Maxi best even hoofdpijn had na die knauw. Ik weet niet of je zelf wel eens een corrigerende beet hebt gehad van een hond? Doet zeer hoor! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Stang schreef:
Marja schreef:Naar aanleiding van deze discussie ben ik dus eens heel braaf gaan trainen vandaag tijdens het wandelen :mrgreen:

Goed zo :ok: :ok:

Ik vind dat trouwens ook dé manier om je hond gewoon bij je te houden op een manier waarop je ze niet extra allert maakt op andere zaken.
Commando combineren met leuks/lekkers.
Dat werkt hier ook echt als een speer hoor!

Er loopt hier in de buurt een schat van een hond rond, kruising DD/en waarschijnlijk Labrador. Volle reu, maar enorm lief en vrolijk en hij en Moritz zijn dol op elkaar.
Dat ziet Kaya natuurlijk niet zo zitten, die háát al die vrolijkheid :boos: :mrgreen: , dus ik in het begin natuurlijk haar bij me roepen en met haar apart even spelen en wat lekkers geven. Na een paar keer had ze het exact door: als ik die hond zie, dan ga ik naar vrouwtje om wat leuks te doen :cheer:
Zou ze onverhoopt toch er op afgaan, wat ze nog nooit gedaan heeft hoor, dán geef ik een enorm brul en heeft ze stomweg te luisteren.
:wink: Die kaya, haat ze vrolijkheid???
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:Tja..........en dan nog wat :roll:

Ik stapte uit de auto op het parkeer terrein bij het wandelbos, stond een man met een soort bulachtig iets, een joekel van een reu.
Man hield hem in bedwang want hij stond me een partij te grommen en te schuimbekken, het was nogal druk!

Dus ik hou Stapper aan de halti en loop er mooi met een boogje voorbij, niks aan de hand.

Gatverdamme! Ik kan me voorstellen dat je je rot bent geschrokken. Voor jou denk ik even de andere kant van dit soort grapjes om te zien en mee te maken dat je hond het onderspit delft.
Geef Stapper maar een knuffel ! :wink:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Eline* schreef:
Marja schreef:Tja..........en dan nog wat :roll:

Gatverdamme! Ik kan me voorstellen dat je je rot bent geschrokken. Voor jou denk ik even de andere kant van dit soort grapjes om te zien en mee te maken dat je hond het onderspit delft.
Geef Stapper maar een knuffel ! :wink:
Ja was voor mij wel even goed, voor Stapper misschien ook wel :wink:
Heb later nog even leuk gelopen met die man, beide reuen aan de lijn, niks aan de hand!
Dat snap ik dan weer niet he!
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:Bij een correctie, dan heb je het over de hefstigste correctie die Kaya kan geven en dan is omgooien, gebruikt ze niet haar tanden in de vorm van bijten. Ze zal haar kop er ook best wel wat bij gebruiken, maar geen bijtwerk.
Ik bedoel het niet flauw, maar Maxi had na die knauw van Kaya op de forumwandeling anders wel een compleet bekwijlde natte plek op zijn kop. Ik neem aan van een hap van Kaya en niet van een vogelpoepje.
Een hond corrigeert nou eenmaal met zijn gebit. Dat is normaal, want ze hebben geen handjes. Ik vind het wat vreemd nu te stellen dat Kaya alleen maar een correctie geeft zonder te bijten. Ik denk dat Maxi best even hoofdpijn had na die knauw. Ik weet niet of je zelf wel eens een corrigerende beet hebt gehad van een hond? Doet zeer hoor! :wink:
Dat bedoel ik dus dat sommige mensen overal een drama van maken: als je van een kwijlende plek al in de stress schiet, dan moet je misschien geen hond nemen :19:
Afbeelding
A good dog never dies...

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:
Eline* schreef:
Dat bedoel ik dus dat sommige mensen overal een drama van maken: als je van een kwijlende plek al in de stress schiet, dan moet je misschien geen hond nemen :19:
Schiet ik ervan in de stress dan? Maxi blerde er hard om dus ik denk dat die wel in de stress was op dat moment. Je kan alles wel bagateliseren, maar als ik Kaya een schop geeft omdat ze te dicht in de buurt van mijn broodje komt en ze begint te piepen is het wel zielig en Kaya die een andere hond corrigeert en die gilt en heeft een natte happlek op zijn kop is er niets aan de hand? Nee, er is niets aan de hand, maar persoonlijk vind ik die dingen dus niet zo nodig.
Je doet nu alsof Kaya met een vriendelijk duwtje naar andere honden aangeeft wat ze wel of niet wil en ik heb gezien dat ze dat gewoon met een hondse knauw doet, net als iedere andere hond.
Van mij verder geen drama, maar ik vind het ook flauw om dingen te reduceren tot niets als het andermans ding betreft. :19:
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:
Eline* schreef:
Schiet ik ervan in de stress dan? Maxi blerde er hard om dus ik denk dat die wel in de stress was op dat moment. Je kan alles wel bagateliseren, maar als ik Kaya een schop geeft omdat ze te dicht in de buurt van mijn broodje komt en ze begint te piepen is het wel zielig en Kaya die een andere hond corrigeert en die gilt en heeft een natte happlek op zijn kop is er niets aan de hand? Nee, er is niets aan de hand, maar persoonlijk vind ik die dingen dus niet zo nodig.
Je doet nu alsof Kaya met een vriendelijk duwtje naar andere honden aangeeft wat ze wel of niet wil en ik heb gezien dat ze dat gewoon met een hondse knauw doet, net als iedere andere hond.
Van mij verder geen drama, maar ik vind het ook flauw om dingen te reduceren tot niets als het andermans ding betreft. :19:
Inderdaad andersmans ding ja.
Ik heb met de eigenaresse van Maxi gesproken, die zegt dat Maxi om alles piept en dat er totaal niks aan de hand was verder.

Dus wat loop je nu te zeuren? Er was geen bijtwond en dat is wat ik zeg: Kaya bijt niet. Heeft nog nooit een bijtwond veroorzaakt in de 4 jaar dat ik haar heb en dat ga jij weerleggen met 'wat kwijl op een kop'. Als je langs Kaya's bek veegt, dan heb je al kwijl aan je hand.

Ik riep Kaya terug, Kaya luisterde direct, de hond mankeerde niks, dus ik bagataliseer hier helemaal niets.
Afbeelding
A good dog never dies...

MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Eline* schreef:
Ja..hier komt spuit 11 ook eventjes :wink:
Maxi kreeg een correctie van Kaya daar hij richting haar stok ging.
Dat stokjes etc beschermd worden vind ik wel logisch. Maxi is een erg drukke hond, en fladdert graag overal naar toe. Maxi is érg snel onder de indruk als hij gecorrigeerd wordt (door andere honden dan welliswaar). Hij kan dan even doorgaan met piepen cq gillen.
Maxi had écht geen wondjes of wat dan ook. Maxi was wel goed onder de indruk. Met gevolg dat hij niet meer in de buurt van Kaya met stok kwam.
Maxi kan best ver gaan met proberen. Kijk maar naar bijv het rijden...ik kan hem er 100 x van af halen of met mijn stem corrigeren maar 1 minuut later doet hij het weer. :roll:
2 correcties van andere honden met rijden en hij weet dan dat het not-done is. Begrijp me goed...ik laat mijn hond niet opeten, door geen enkele hond maar wetende van het forum hoe Kaya corrigeert was ik niet bang toen dit voorviel.

Kaya was al aan het kwijlen tijdens dat op die stok knabbelen. Dat heeft dat kwijl op Maxi's koppie gegeven.
Laatst gewijzigd door MJ op 15 mar 2006 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Stang schreef:Inderdaad andersmans ding ja.
Ik heb met de eigenaresse van Maxi gesproken, die zegt dat Maxi om alles piept en dat er totaal niks aan de hand was verder.

Dus wat loop je nu te zeuren? Er was geen bijtwond en dat is wat ik zeg: Kaya bijt niet. Heeft nog nooit een bijtwond veroorzaakt in de 4 jaar dat ik haar heb en dat ga jij weerleggen met 'wat kwijl op een kop'. Als je langs Kaya's bek veegt, dan heb je al kwijl aan je hand.

Ik riep Kaya terug, Kaya luisterde direct, de hond mankeerde niks, dus ik bagataliseer hier helemaal niets.
Dus als ik stampend op Moritz afloop en hem aanstaar is er ook niets aan de hand? Hij heeft immers niets en hij schrikt nou eenmaal snel ? Of vind je dat dan ook naar omdat hij zo schrikt?
Snap je nou wat ik bedoel te zeggen of ga je je alleen maar aangevallen zitten voelen?
Ik vroeg al eerder wat je onder bijten verstaat..Als Kaya corrigeert bijt ze. Dat doen mijn honden ook en als jij dat ontkent neem ik iets wat ik zelf heb gezien als voorbeeld en dat was Maxi.
Ik zeg nergens dat Kaya geflipt bezig was, alleen dat ze daar maxi corrigerend heeft gebeten en dat Maxi ervan was geschrokken. Ik oordeel niet, ik geef alleen feiten weer.
Maar goed, het ligt blijkbaar erg gevoelig dit soort dingen te bespreken.
We mogen alles zeggen, als we elkaar honden maar heilig houden. Waarom is dat? Ik zeg toch niets verkeerd over je hond?
Hondengedrag is nou eenmaal af en toe bijten. Als ik een hond heb die schrikt van een flinke correctie vind ik dat naar, net zo goed als jij het naar vindt als Moritz ergens erg van schrikt. Dat probeer ik je duidelijk te maken. Ook al stelt het in jouw ogen niets voor.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Marie-José schreef:
Eline* schreef:
Ja..hier komt spuit 11 ook eventjes :wink:
Maxi kreeg een correctie van Kaya daar hij richting haar stok ging.
Dat stokjes etc beschermd worden vind ik wel logisch. Maxi is een erg drukke hond, en fladdert graag overal naar toe. Maxi is érg snel onder de indruk als hij gecorrigeerd wordt (door andere honden dan welliswaar). Hij kan dan even doorgaan met piepen cq gillen.
Maxi had écht geen wondjes of wat dan ook. Maxi was wel goed onder de indruk. Met gevolg dat hij niet meer in de buurt van Kaya met stok kwam.
Maxi kan best ver gaan met proberen. Kijk maar naar bijv het rijden...ik kan hem er 100 x van af halen of met mijn stem corrigeren maar 1 minuut later doet hij het weer. :roll:
2 correcties van andere honden met rijden en hij weet dan dat het not-done is. Begrijp me goed...ik laat mijn hond niet opeten, door geen enkele hond maar wetende van het forum hoe Kaya corrigeert was ik niet bang toen dit voorviel.

Kaya was al aan het kwijlen tijdens dat op die stok knabbelen. Dat heeft dat kwijl op Maxi's koppie gegeven.
Nou ja, laat maar. Ik val Caroline of Kaya helemaal niet aan. Als er nare honden meegaan ga ik niet eens mee op een forumwandeling, dus ik gebruik het voorval alleen als voorbeeld. Het ligt allemaal erg gevoelig merk ik.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Waar hebben we het nu nog over ? Ik zal ook even mijn standpunt samenvatten.

1.

spok rent met een aantal honden op een onbekende labrador af, intimiderend, en deelt een knauw uit. Labrador rent achter spok aan, gooit hem met veel bombarie op zijn rug, spokkie kermen.

Gewoon een stevige eerlijke hondencorrectie waar ik persoonlijk in dit geval niet eens ongelukkig mee was, daar spok niet naar me luisterde, en ik dit uiterst irritant gedrag van hem vind.

Idd, was hij hevig ontdaan, aan mij de taak als baas om daar goed mee om te gaan.

2. fictief.

Spok loopt met hoge houding op een dito reu af, en wordt meteen op zijn rug gekwakt.

Ja, daar heb ik dus niks mee. Lekker je hond onder controle houden denk ik dan.
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Stang schreef:Inderdaad andersmans ding ja.

Dus als ik stampend op Moritz afloop en hem aanstaar is er ook niets aan de hand? Hij heeft immers niets en hij schrikt nou eenmaal snel ? Of vind je dat dan ook naar omdat hij zo schrikt?
Snap je nou wat ik bedoel te zeggen of ga je je alleen maar aangevallen zitten voelen?
Ik vroeg al eerder wat je onder bijten verstaat..Als Kaya corrigeert bijt ze. Dat doen mijn honden ook en als jij dat ontkent neem ik iets wat ik zelf heb gezien als voorbeeld en dat was Maxi.
Ik zeg nergens dat Kaya geflipt bezig was, alleen dat ze daar maxi corrigerend heeft gebeten en dat Maxi ervan was geschrokken. Ik oordeel niet, ik geef alleen feiten weer.
Maar goed, het ligt blijkbaar erg gevoelig dit soort dingen te bespreken.
We mogen alles zeggen, als we elkaar honden maar heilig houden. Waarom is dat? Ik zeg toch niets verkeerd over je hond?
Hondengedrag is nou eenmaal af en toe bijten. Als ik een hond heb die schrikt van een flinke correctie vind ik dat naar, net zo goed als jij het naar vindt als Moritz ergens erg van schrikt. Dat probeer ik je duidelijk te maken. Ook al stelt het in jouw ogen niets voor.
Ik versta onder bijten dus BIJTEN en niet even de 'bek duwen of loos happen'. Ik zeg dat Kaya nog nooit heeft gebeten, nog nooit bijtwonden heeft veroorzaakt in 4 jaar tijd.

Dan kom jij aan en zegt dat Kaya wel bijt, terwijl én door mij én door de persoon van wie de hond was zegt dat er niet gebeten is (geen bijtwonden dus, maar voor de duidelijkheid :roll: ).

Wie is er nu hysterisch bezig en alles buiten proporties aan het brengen?
Wie maakt de topic nu persoonlijk en speelt het op de hond? Jij dus en dat is zoooooooo flauw.
Zelfs de normale uitleg van Marie-Jose doe je af als 'het ligt zeker nogal gevoelig'. Waarom zou dit bij Marie-Jose gevoelig liggen? Zij wordt nu door jou betrokken bij iets, waar ze misschien helemaal geen behoefte aan heeft.

Als jij een mens die expres stampend op een bange hond afloopt gaat vergelijken met een hondse correctie dan snap ik dat het verder totaal geen nut heeft om hier met jou over te praten.

Maar goed, ik was al bang dat de topic op een persoonlijke aanval zou uitdraaien en helaas heb ik weer eens gelijk gehad.
Natuurlijk zie jij dat niet zo, dat snap ik al bij voorbaat.
Afbeelding
A good dog never dies...

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Zoie schreef:Waar hebben we het nu nog over ? Ik zal ook even mijn standpunt samenvatten.

1.

spok rent met een aantal honden op een onbekende labrador af, intimiderend, en deelt een knauw uit. Labrador rent achter spok aan, gooit hem met veel bombarie op zijn rug, spokkie kermen.

Gewoon een stevige eerlijke hondencorrectie waar ik persoonlijk in dit geval niet eens ongelukkig mee was, daar spok niet naar me luisterde, en ik dit uiterst irritant gedrag van hem vind.

Idd, was hij hevig ontdaan, aan mij de taak als baas om daar goed mee om te gaan.

2. fictief.

Spok loopt met hoge houding op een dito reu af, en wordt meteen op zijn rug gekwakt.

Ja, daar heb ik dus niks mee. Lekker je hond onder controle houden denk ik dan.
wie ? jij of die andere hondenbaas? aangezien spok dan toch zelf ook met een boodschap richting hond loopt, en tja idd zo kan hij honden tegen komen die daar gelijk korte metten meemaken, ik zeg niet dat je dat moet laten gebeuren, maar vind het dan niet een kwestie van oh andere hond doet het lelijkst.. dus die baas moet hond bij zich houden...
MJ
Zeer actief

Ongelezen bericht door MJ »

Whooooohooooooo...... Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”