Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gecastreerd en toch rij-gedrag????
Moderator: moderatorteam
-
Corrina
- Vaste gebruiker
Gecastreerd en toch rij-gedrag????
Hallo allemaal,
Koos is 2 maanden geleden gecastreerd, maar hij vertoont
nu nog rij-gedrag op andere honden. Kan het zijn dat de
hormonen nog niet uit zijn lichaam zijn? Ik vind het maar
raar, want ik dacht dat het dan over zou zijn.
Wie kan mij antwoord geven?
Groetjes,
Corrina en Koos
Groetjes,
Corrina en Koos

-
chuckie
- Zeer actief
Re: Gecastreerd en toch rij-gedrag????
rijgedrag hoeft dacht ik niks met hormonen te maken te hebben,dit is ook gewoon een teken van dominantie tov andere honden.Corrina schreef:Hallo allemaal,
Groetjes,
Corrina en Koos
Chuckie 16-12-2005 - 16-11-2018 +
Voor altijd in ons hart
Voor altijd in ons hart
-
Corrina
- Vaste gebruiker
Re: Gecastreerd en toch rij-gedrag????
Ik heb altijd begrepen dat rij-gedrag over zou gaan als ze gecastreerdchuckie schreef:rijgedrag hoeft dacht ik niks met hormonen te maken te hebben,dit is ook gewoon een teken van dominantie tov andere honden.Corrina schreef:Hallo allemaal,
Groetjes,
Corrina en Koos
zou worden. Dus het heeft niks met hormonen te maken, alleen met
dominantie?
Hoe kan ik hem dan het beste aanpakken als ie dat weer doet?

-
Sassie
- Zeer actief
- starfleet
- Erelid
-
Sassie
- Zeer actief
Ja ik geef ook wel een brul in de zin van: NEE Wolf maar je hebt mensen die hun hond als een dolle door elkaar schudden en dat vindt ik geen goede aanpak.starfleet schreef:De kat pesten ook, maar dan geef ik ook een brulSassie schreef:Castreren is geen enkele garantie dat rij-gedrag ophoudt.
Wat je kunt doen: hem er telkens weer afhalen. Straffen heeft in mijn ogen geen zin, het is natuurlijk gedrag.![]()
Anne

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
-
Sassie
- Zeer actief
- Zoek stok!
- Zeer actief
Mijn nieuwe da heeft het woord castratie nog niet in de mond genomen en dat pleit al enorm voor haar. Mijn vorige da begon er echt elk bezoek over.Sassie schreef:Pcies.Zoek stok! schreef:Ook al zegt de dierenarts van welSassie schreef:Castreren is geen enkele garantie dat rij-gedrag ophoudt.
Behalve de mijne, echt een fijne vent

Linda, Izzie en Bram
-
Sassie
- Zeer actief
Waardeloos lijkt me dat.Zoek stok! schreef:Mijn nieuwe da heeft het woord castratie nog niet in de mond genomen en dat pleit al enorm voor haar. Mijn vorige da begon er echt elk bezoek over.Sassie schreef:Pcies.Zoek stok! schreef:Ook al zegt de dierenarts van welSassie schreef:Castreren is geen enkele garantie dat rij-gedrag ophoudt.
Behalve de mijne, echt een fijne vent
Wolf is een echte rijder en toen ik dat met mijn da besprak zei hij dat castreren geen oplossing hoeft te zijn. En dat hij dus liever niet in gezonde dieren snijdt.

- Zoek stok!
- Zeer actief
-
bettine
- Vaste gebruiker
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 1
-
Charlotte*
- Zeer actief
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
een dominantie uiting kan wel degelijk ook op voorwerpen zijn, het heeft niet zoveel zin oke... maar het kan welSandro schreef:Een hond kan niet dominant zijn over een mand hoorbettine schreef: De gecastreerde is nogal dominant is rijd ook op andere dingen, b.v. haar mand.![]()
Dominantie is alleen tussen twee of meer individuen. Het lijkt er meer op dat je teefje misschien haar spanning op een bepaalde manier kwijt moet.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Nou, dan mag jij me uitleggen wat hij wil overheersen als hij de mand berijdt!yamie schreef:een dominantie uiting kan wel degelijk ook op voorwerpen zijn, het heeft niet zoveel zin oke... maar het kan welvoor de hond is het iig wel die uiting.. met dezelfde intenties als ze het doet op een been of andere hond... dat er tussen mand en hond geen dominantie strijd kan zijn? ja dat gelooft denk ik iedereen
Het rijden op andere honden is veelal gewoon het communiceren van de rangorde. Gewoon je hond eraf halen en meenemen!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...

Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Juno en Kiki

- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
ik denk dat een hond dus wel degelijk vanuit dominantie kan gaan rijden op voorwerpen......dus puur vanaf zijn eigen gevoel.... ik ken honden die dat deden.. later neergezet werden bij andere honden... hetzelfde gedrag lieten zien.. op die andere honden dus.. en toen was het klaar.. het rijgedrag dus op voorwerpen.Eline* schreef:Nou, dan mag jij me uitleggen wat hij wil overheersen als hij de mand berijdt!yamie schreef:een dominantie uiting kan wel degelijk ook op voorwerpen zijn, het heeft niet zoveel zin oke... maar het kan welvoor de hond is het iig wel die uiting.. met dezelfde intenties als ze het doet op een been of andere hond... dat er tussen mand en hond geen dominantie strijd kan zijn? ja dat gelooft denk ik iedereen
Met een mand communiceer je geen rangorde dus als een hond een voorwerp berijdt is het vaak een uiting van stress/opwinding.
Het rijden op andere honden is veelal gewoon het communiceren van de rangorde. Gewoon je hond eraf halen en meenemen!
en tuurlijk kan het ook een uiting van stress en opwinding zijn... maar ik zie rijgedrag voor 90 % gedrag tot domineren of iets onder controle houden en domineren is geen vies woord hor, niet negatief bedoeld...
-
Charlotte*
- Zeer actief
Ik denk dat rijgedrag voor een groot deel te maken heeft met g*ilheid en afreageren van spanning, en een klein gedeelte met dominantie.yamie schreef:
ik denk dat een hond dus wel degelijk vanuit dominantie kan gaan rijden op voorwerpen......dus puur vanaf zijn eigen gevoel.... ik ken honden die dat deden.. later neergezet werden bij andere honden... hetzelfde gedrag lieten zien.. op die andere honden dus.. en toen was het klaar.. het rijgedrag dus op voorwerpen.
en tuurlijk kan het ook een uiting van stress en opwinding zijn... maar ik zie rijgedrag voor 90 % gedrag tot domineren of iets onder controle houden en domineren is geen vies woord hor, niet negatief bedoeld...
Het verschil tussen rijden uit dominatie en rijden vanwege g*ilheid en stress is duidelijk te zien.
Rijden uit dominantie gaat vaak gepaard met diep gegrom, machtsvertoon en dwingen. Of aftastend tijdens bijvoorbeeld spelen.
Ik heb zat honden gezien die op voorwerpen reden en dan kun je toch wel duidelijk zien dat het een stuk afreageren is.
Rijden uit g*ilheid is gewoon bloed irritant.
Reuen lopen onophoudelijk achter een andere hond aan, kwijlen, tandklapperen, hijgen enz enz.
Dat de hond, uit jou eerste voorbeeld, niet meer op voorwerpen rijd wil niet zeggen dat hij dit doet uit dominantie.
Het rijden op die andere hond kan voor hem ook een stuk kwijtraken van spanning zijn. (ppfff, heb het weer lekker vaag omschreven
-
Charlotte*
- Zeer actief
Ik denk dat rijgedrag voor een groot deel te maken heeft met g*ilheid en afreageren van spanning, en een klein gedeelte met dominantie.yamie schreef:
ik denk dat een hond dus wel degelijk vanuit dominantie kan gaan rijden op voorwerpen......dus puur vanaf zijn eigen gevoel.... ik ken honden die dat deden.. later neergezet werden bij andere honden... hetzelfde gedrag lieten zien.. op die andere honden dus.. en toen was het klaar.. het rijgedrag dus op voorwerpen.
Het verschil tussen rijden uit dominatie en rijden vanwege g*ilheid en stress is duidelijk te zien.
Rijden uit dominantie gaat vaak gepaard met diep gegrom, machtsvertoon en dwingen. Of aftastend tijdens bijvoorbeeld spelen.
Ik heb zat honden gezien die op voorwerpen reden en dan kun je toch wel duidelijk zien dat het een stuk afreageren is.
Reuen lopen onophoudelijk achter een andere hond aan, kwijlen, tandklapperen, hijgen enz enz.
Dat de hond, uit jou eerste voorbeeld, niet meer op voorwerpen rijd wil niet zeggen dat hij dit doet uit dominantie.
Het rijden op die andere hond kan voor hem ook een stuk kwijtraken van spanning zijn. (ppfff, heb het weer lekker vaag omschreven
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
maar dus toch ook dominatieSandro schreef:Ik denk dat rijgedrag voor een groot deel te maken heeft met g*ilheid en afreageren van spanning, en een klein gedeelte met dominantie.yamie schreef:
)
gegrom enz hoeft helemaal niet in dominantie rijden...
ik ken genoeg voorbeelden van honden die ergens baas over wouden zijn, en die dit uiten op voorwerpen... en ja dat kun je dat ook stress of spanning noemen
in de hond zijn ogen is dit ook een stuk domineren van iets
-
rubella
- Actief
- yamie
- Zeer actief
- Contacteer:
-
bettine
- Vaste gebruiker
Ik bedoelde ook niet dat ze dominant is over haar mand, maar dat ze naar andere honden en naar mensen wel erg dominant is. En ze doet het inderdaad vaak wanneer ze gespannen is. Toch doet mijn andere teefje, die juist erg onderdanig is naar mensen en andere honden dit nooit. Het lijkt me dat dan toch dominantie wel een rol speelt, al is niet gericht op de mand.Sandro schreef:Een hond kan niet dominant zijn over een mand hoorbettine schreef: De gecastreerde is nogal dominant is rijd ook op andere dingen, b.v. haar mand.![]()
Dominantie is alleen tussen twee of meer individuen. Het lijkt er meer op dat je teefje misschien haar spanning op een bepaalde manier kwijt moet.
- Eline*
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
- Contacteer:
Rijgedrag is een onderdeel van communicatie en gedrag wat een hond kan laten zien uit pure spanning of geilheid zonder sterretje!bettine schreef: Ik bedoelde ook niet dat ze dominant is over haar mand, maar dat ze naar andere honden en naar mensen wel erg dominant is. En ze doet het inderdaad vaak wanneer ze gespannen is. Toch doet mijn andere teefje, die juist erg onderdanig is naar mensen en andere honden dit nooit. Het lijkt me dat dan toch dominantie wel een rol speelt, al is niet gericht op de mand.
Als een hond de rangorde wil communiceren en aan de andere hond wil laten zien dat hij belangrijk is kan hij dat dus doen door op die hond te gaan rijden. Dan is hij dus "in goed gesprek"met de hond waar hij op rijdt. Dat is dus gedrag gericht op domineren.
Als een andere hond lekker ruikt en hij wordt besprongen met inderdaad wat Charlot al aangeeft klapperende bek of andere signalen van opwinding kan het goed zijn dat de hond sexueel geprikkelt is en daarom dus wil rijden. Veelal is dat dus gedrag wat je ziet bij ongecastreerde reuen.
Dan nog rijden op voorwerpen; Geilheid en stress; dat is wat afgereageert kan worden op een ding. Geen rangorde of dominantie..een hond gaat immers geen goed gesprek aan over de rangorde met een ding. Dat is echt kul. Wel kan het zo zijn dat de hond opgewonden is door bv spanning en drukte en daardoor gaat rijden op iets, of de hond is gewoonweg geil en beklimt daarom de speelgoedkat.
Wat je aangeeft over jouw hond; dat ze dominant is vertaal ik even naar een zelfverzekerde hond. Het kan zijn dat ze graag alles onder controle wil houden en dat ze dus bv daarvanuit stress voelt als er veel drukte is. Of ze raakt gewoon vlot opgewonden van veel drukte en moet die spanning ontladen. Je zou kunnen proberen wat meer rust in de situatie te brengen en haar bv duidelijker te vertellen wat ze doen moet en dat leuk maken. Meer druk legt meer spanning, dus hou het ontspannen en prettig.
Groet Eline,
Juno en Kiki

Juno en Kiki

-
bettine
- Vaste gebruiker
Eline* schreef:bettine schreef: Ik bedoelde ook niet dat ze dominant is over haar mand, maar dat ze naar andere honden en naar mensen wel erg dominant is. En ze doet het inderdaad vaak wanneer ze gespannen is. Toch doet mijn andere teefje, die juist erg onderdanig is naar mensen en andere honden dit nooit. Het lijkt me dat dan toch dominantie wel een rol speelt, al is niet gericht op de mand.
Wat je aangeeft over jouw hond; dat ze dominant is vertaal ik even naar een zelfverzekerde hond. Het kan zijn dat ze graag alles onder controle wil houden en dat ze dus bv daarvanuit stress voelt als er veel drukte is. Of ze raakt gewoon vlot opgewonden van veel drukte en moet die spanning ontladen. Je zou kunnen proberen wat meer rust in de situatie te brengen en haar bv duidelijker te vertellen wat ze doen moet en dat leuk maken. Meer druk legt meer spanning, dus hou het ontspannen en prettig.
Het klopt inderdaad dat ze alles graag onder controle wil houden. Drukke dingen zoals verjaardagen vind ze ook echt helemaal niks. Ze gaat dat ook meer rijden.