Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hond leren zwemmen
Moderator: moderatorteam
-
Sita
- Zeer actief
Hond leren zwemmen
Misschien een rare vraag, maar ik vroeg mij af hoe je je hond leert zwemmen. Gaan ze vanzelf het water in of moet je ze een handje helpen?
Het is nu denk ik nog te koud, mijn hond is nu bijna 6 maanden, maar ik zou het leuk vinden om haar mee te nemen op de boot van de zomer en dan is het lekker als ze kan afkoelen in het water en kan ik lekker met haar spelen bij het water.
Het is nu denk ik nog te koud, mijn hond is nu bijna 6 maanden, maar ik zou het leuk vinden om haar mee te nemen op de boot van de zomer en dan is het lekker als ze kan afkoelen in het water en kan ik lekker met haar spelen bij het water.
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

-
Marja
- Zeer actief
-
gerritte
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
-
Terra
Inderdaad, niet dwingen... Je kunt wel andere honden meenemen die wel al zwemmen, als voorbeeld, maar ga ze niet het water in gooien ofzo. Dit soort dingen hebben gewoon tijd nodig, net als zindelijk worden denk ik.gerritte schreef:Dwing nooit een hond te water te gaan!! De ene hond gaat sneller het water in dan de ander. Ik heb twee labradors, de oudste ging pas met 8 maanden en de jongste ging al met 12 weken!
Laat ze gewoon lekker rommelen langs het water, komt vanzelf allemaal wel.
Jaaaaren terug kregen mijn ouders dat advies van een 'kenner', gewoon in het water gooien en dan zwemt hij vanzelf en ziet hij hoe leuk het is. Dus mijn vader gooide hem in zo'n inham waar boten het water in worden gereden, met in zijn hoofd dat hij dan makkelijk het water weer uit zou kunnen komen. Maar de hond had zijn vier poten gestrekt, en zakte zo naar de bodem van het water. Je zag alleen maar luchtbelletjes. Mijn vader kon er achteraan duiken om hem op te vissen, en sindsdien was die hond uiteraard bang voor water.
Bij Terra heeft het een poos geduurd voordat ze zwom, ze heeft uiteindelijk een keer de stap gewaagd toen ze keer op keer zag hoeveel plezier haar vriendje had in het water; zij is nu gek op water. Joep gaat van vrij jongs af aan met Terra mee in het water, maar meestal maar eventjes. Hij vindt het wel even leuk maar is er niet gek op. Pootje baden en heen en weer rennen in ondiep water is zijn favoriet.
- Mirri
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Dwergpinschers
- Aantal honden: 2
- jip007
- Erelid
- Mijn ras(sen): naakthonden .
- Aantal honden: 4
naqui kwam vorig jaar voor het eerst bij water en zag daar andere honden in het water spelen en hups daar ging hij . Hij kon ook gelijk goed zwemmen 
Laatst gewijzigd door jip007 op 18 mar 2006 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
-
Sita
- Zeer actief
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
Gewoon kijken hoe je hond erop reageert.
Ameno gaat gewoon het water niet in. Ook niet spelend met andere honden , ze moet er gewoon echt niets van hebben. Als ik een balletje het water ingooi dan kan ik het zelf gaan halen
Succes ermee, en niet gaan afdwingen hoor. Als je hond het niet leuk vindt dan is dat gewoon zo
Ameno gaat gewoon het water niet in. Ook niet spelend met andere honden , ze moet er gewoon echt niets van hebben. Als ik een balletje het water ingooi dan kan ik het zelf gaan halen
Succes ermee, en niet gaan afdwingen hoor. Als je hond het niet leuk vindt dan is dat gewoon zo
-
gerritte
- Actief
- Mijn ras(sen): Labrador
Nee ik zal ook geen balletje nu gaan gooien. Straks gewoon lekker laten gaan bij het water, je zal zien als het straks warmer is en er meer honden in het water zijn, dat hij ook spelende wijs te water gaat.Sita schreef:Ga het inderdaad maar eens proberen met een balletje een klein stukje in het water te gooien.
Zou dat nu al kunnen? Als ze alleen maar met haar pootjes in het water moet om de bal eruit te halen?

- Annelies
- Zeer actief
Vorig jaar lagen we met onze boot naast een andere met een Labrador aan boord...Inge O schreef:afdwingen is idd geen optie, maar gewoon stimuleren mag best vind ik. had ik dat bij sette bv. niet gedaan, dan was er niks van zwemmen gekomen, terwijl ze nu door het water klieft als een motorbootjeMarion. schreef:Niks stimuleren! Komt vanzelf. Of niet.
maar ik zou toch nog wachten tot het een stuk warmer wordt - niet omdat het kwaad kan voor je hond, maar gewoon omdat ze er sneller zin in hebben als het wat warmer is.
Zodra die hond maar heel even kans zag was het : hup! het water in springen vanaf de boot...
Dit wordt Noa's eerste zeilseizoen en ik zal haar beslist nog niet stimuleren om te gaan zwemmen; zeker niet met deze temperaturen en van de zomer mag ze alleen zwemmen op strikt commando, als ze dat al wil...

Overgave kan de grootste overwinning zijn...
- Daantje*
- Zeer actief
- Seahorse
- Actief
- amelie
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Saar heeft een paar keer noodgewongen moeten zwemmen omdat we voor anker lagen voor een klein eilandje en ze echt moest plassen.
Ze doet het, maar niet met veel plezier en het dwingen tot zwemmen heeft niets gedaan voor het wel of niet van water houden.
Een kennis van ons heeft een golden die niet van zwemmen houdt
Ze doet het, maar niet met veel plezier en het dwingen tot zwemmen heeft niets gedaan voor het wel of niet van water houden.
Een kennis van ons heeft een golden die niet van zwemmen houdt
- corason del perro
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
- Contacteer:
Ik heb een paar honden geholpen met zwemmen maar waren wel bijna allemaal herders die dus zoiezo al minder van zwemmen houden! Jola bv houdt wel van water zolanmg ze er in kan staan haha echt zwemmen doet ze niet zo snel.
Ik ben gewoon zelf het water ingelopen en lokte de honden mee en ging ook zelf zwemmen en dan kwamen ze ook mee dat hielp bij al deze honden heel goed.
moet je zelf natuurlijk ook wel van water houden haha
Ik ben gewoon zelf het water ingelopen en lokte de honden mee en ging ook zelf zwemmen en dan kwamen ze ook mee dat hielp bij al deze honden heel goed.
moet je zelf natuurlijk ook wel van water houden haha
-
Letchimi©
- mitmig
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Drie dwergpinschers en twee Thaise 'soidogs'
- Aantal honden: 5
- Contacteer:
Twee waterratten hier, Jacky en Sjarlie, die hoeven 't water maar te zien of ze liggen er in! Jacky kregen we pas toen hij 8 jaar was en hij vond 't prachtig om te zwemmen (had ie nog nooit eerder gedaan). Lek was wat huiverig, de eerste paar weken alleen met de pootjes in de zee. Nu zwemt ze achter ons aan als we de zee in gaan, maar nog steeds niet van harte!
Er is een strandhond hier die bang was voor de zee, maar wel graag met Lek wilde spelen. Die komt nu dus al tot aan z'n borst in het water en blij dat ie is, ziet 't gewoon aan z'n smoel! Je zult dus gewoon moeten afwachten hoe dat ie op water gaat reageren! 
Groetjes, Monique

- Zoek stok!
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
- Aantal honden: 2
- starfleet
- Erelid
-
Marion.
Tegenhouden zal ik ze niet hoor, maar stimuleren is ook weer overdreven.Inge O schreef:afdwingen is idd geen optie, maar gewoon stimuleren mag best vind ik. had ik dat bij sette bv. niet gedaan, dan was er niks van zwemmen gekomen, terwijl ze nu door het water klieft als een motorbootje.
maar ik zou toch nog wachten tot het een stuk warmer wordt - niet omdat het kwaad kan voor je hond, maar gewoon omdat ze er sneller zin in hebben als het wat warmer is.
Miep ging Roxy achterna toen ze 10 weken was
En kwam heel bedremmeld weer uit het water
Gelukkig had baasje een warme handdoek in de rugdrager
Overigens is Miep dus nog steeds alleen van het natmaken als ze het warm heeft. Stokken of ballen halen vind ze ook geweldig, maar zomaar zwemmen zal ze nooit doen
- pooh
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): zwiterse witte herder
- Youp
- Zeer actief
Diesel houdt er niet zo van. Hij heeft het een paar keer geprobeerd maar hij kan echt niet zwemmen. Hij zwemt verticaal waardoor hij niet vooruit komt en in paniek rondjes gaat draaien. Ik heb hem al een paar keer geholpen door zijn achterhand wat te ondersteunen maar hij leert het gewoon niet.
Hij houdt het nu maar bij pootjebaden en met modder klooien
Hij houdt het nu maar bij pootjebaden en met modder klooien
-
MastiffStorm
- Actief
- Contacteer:
Storm heeft zwemles van ons gehad.
Wij zwemmen samen in de zomer hier in een groot meer.
Het levert wel veel krassen op aan je lijf
We hebben hem echt moeten laten voelen dat hij kon zwemmen.
Storm bleef altijd staan in het water net met zijn kopje boven het water.
We hebben hem toch maar en zetje gegeven.
En het is helemaal goed gekomen

Foto's van zijn zwemles staan op onze site.
Wij zwemmen samen in de zomer hier in een groot meer.
Het levert wel veel krassen op aan je lijf
We hebben hem echt moeten laten voelen dat hij kon zwemmen.
Storm bleef altijd staan in het water net met zijn kopje boven het water.
We hebben hem toch maar en zetje gegeven.
En het is helemaal goed gekomen
Foto's van zijn zwemles staan op onze site.
- petra1
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Teckel
- Aantal honden: 5
Ik heb het mijn beagles aangeleerd door een koekje vlak langs de waterkant te gooien,en dan steeds een beetje verder het water in.
Nou wil Dusty nog steeds niet echt zwemmen,maar Tommy is een echte waterrat!
En Bob van 5 maanden loopt ook al een stukje het water in,maar dat is omdat ie dat ziet van Tommy!
Groetjes Petra
Nou wil Dusty nog steeds niet echt zwemmen,maar Tommy is een echte waterrat!
En Bob van 5 maanden loopt ook al een stukje het water in,maar dat is omdat ie dat ziet van Tommy!
Groetjes Petra
-
muis
- Vaste gebruiker
Sommige rassen zijn ook wat minder dol op water dan andere en ik zie niet in waarom je dat dan zou moeten forceren. Die van mij zit daar bijvoorbeeld echt niet op te wachten en als ie het niet wil dan hoeft dat van mij echt niet perse. Ik zie niet in waarom je ze dan een handje zou moeten gaan helpen 
Pootje van bikkel!

-
irstas
onze x labrador was niet bang voor water maar vond zwemmen wel eng, de eerste keer dat ze begon met zwemmen was op haar 4de , wij stonden aan de andere kant van een meertje en toen raakte mevrouw een beetje in paniek sprong in het water en kwam naar ons toe zwemmen, vanaf toen heeft ze altijd gezwommen.
onze kleine heeft pas voor de eerste keer gezwommen toen die 7 was, hij zwemt alleen als het echt warm is.
onze kleine heeft pas voor de eerste keer gezwommen toen die 7 was, hij zwemt alleen als het echt warm is.
-
Sita
- Zeer actief
-
Femmy
- Actief
Onze Fila speelt graag in het water, zeker wanneer ik dus het water in gaat en zij dus niet lijdzaam vanaf de kant wil staan toekijken. Zwemmen doet zij niet, zij wil graag bodem voelen onder haar voeten. Van de zomer zal ik opnieuw zwemmen en eens zien hoe Farras, hollandse herder, reageert en of hij misschien wel naar mij toe komt zwemmen.
Groetjes, Femmy
Groetjes, Femmy