Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Is de pure rashond oud nieuws?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Daantje*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Daantje* »

Dit stukje staat in de HvD van April:
Ik vroeg me af wat jullie hier nou van vinden.

Is de tijd van de pure rashond voorbij? Volgens de Britse Sunday Times wel. Want momenteel zijn het 'hybride honden', waarvan beide ouders wel een stamboom hebben maar niet van hetzelfde ras zijn, de grote trend, ook al vragen kennelhouders daarvoor hogere prijzen. Het begon allemaal in Hollywood en waait nu ook over naar Europa: de hype van de 'gekruiste' hondenrassen. Wat eerst een hobby was voor sterren als Sylvester Stallone en James Gandolfini, die allebei rondlopen met een 'Puggle' (een kruising tussen een Pug en een Beagle). Zo'n hond bied de voordelen van beide rassen waarvan hij de genen bezig: de energie van de Beagle en het hoge knuffelgehalte van de Pug, allemaal voor de prijs van één dier. Een hoge prijs dan wel, want de ook heel populaire kruising tussen een Labrador en een Poedel bijvoorbeeld kost al gauw dertig procent meer dan een 'gewone' raszuivere Labrador. Maar dat schrikt de klanten niet af, want voor het kunnen kiezen tussen twee rassen waarvan de specefieke kwaliteiten bevallen, betalen steeds meer mensen graag wat extra. Om met een koper van zo'n 'Labradoodle' te spreken: "Het lijkt me misschien duur, maar je hebt dan wel meteen de perfecte hond".

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje vreemd. Er is absoluut niets mis met een kruising, dat kunnen evengoed schatten van beesten zijn. Maar om er dan veel meer voor te gaan vragen omdat je dan zogezegd de voordelen van twéé rassen in één hebt vind ik nogal raar. Wat als je nou de 'nadelen' van de twee rassen krijgt :19:
En zoals helemaal onderaan staat: Je hebt dan wel meteen de perfecte hond, klopt toch ook niet helemaal? Kruisingen kunnen evengoed probleemgedrag vertonen als raszuivere honden.
Ook vraag ik me af, of dit voor broodfokkers geen aanmoediging is om verder te gaan met hun praktijken. De ouders moeten dan wel een stamboom hebben, maar iemand die niet zo op de hoogte is, vraagt daar niet eens na, lijkt mij. :denken:

Maar goed, dit was het eerste wat in mijn hoofd opkwam toen ik het stuk las. Wat denken jullie hiervan?
Afbeelding
truusje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Cocker Spaniel
Contacteer:

Ongelezen bericht door truusje »

Het is een trend :devil: m.a.w. het is van tijdelijke aard en alleen gekken en dwazen volgen een trend
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

mensen met geld willen weer iets wat niemand heeft natuurlijk, beter zal het er in ieder geval nooit op worden zo.
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jacan »

ze hebben het wel over de voordelen en de nadelen hoor je ze niet want tja anders is de trend voorbij lijkt mij
NU is het dit weer en over een jaar of langer hebben ze weer wat nieuws denk niet dat je het tegen kunt houden .
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
miekmiek

Re: Is de pure rashond oud nieuws?

Ongelezen bericht door miekmiek »

BCLayD schreef: Zo'n hond bied de voordelen van beide rassen waarvan hij de genen bezig: de energie van de Beagle en het hoge knuffelgehalte van de Pug, allemaal voor de prijs van één dier.
Wat een onzin. Voor hetzelfde geld betaal je je blauw aan een hond die juist alle negatieve factoren van deze rassen draagt. :19:
irstas

Martijn schreef:
irstas schreef:mensen met geld willen weer iets wat niemand heeft natuurlijk, beter zal het er in ieder geval nooit op worden zo.
Van die volgzame mensen met geld over is de rashondenbranche groot geworden dus laten we daar nu niet over gaan zeuren.
en daar moeten we nu trots op zijn ofzo zoals het nu is vooral als je kijkt naar amerika waar veel trends worden gezet?
de mensen die niet veel geld hebben volgen vanzelf, want ja waarom hebben zij geen recht op iets apparts.
hoe dan ook we zullen steeds verder gaan en extremer worden in onze wensen.

als ik kijk bv naar de russen die in amerika worden gefokt, echt erg.
er is niks meer over van hun dappere karakter en ze hebben zoveel haar dat ze alleen nog maar goed zijn om mee naar de show te gaan.
het zijn gewoon grote fluffie knuffelberen geworden die niks meer te maken hebben met het oorspronkelijke ras.
jeannie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising podengo
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door jeannie »

miekmiek schreef:
BCLayD schreef: Zo'n hond bied de voordelen van beide rassen waarvan hij de genen bezig: de energie van de Beagle en het hoge knuffelgehalte van de Pug, allemaal voor de prijs van één dier.
Wat een onzin. Voor hetzelfde geld betaal je je blauw aan een hond die juist alle negatieve factoren van deze rassen draagt. :19:
En bovendien hoef je een Beagle niet te kruisen om een hoog knuffelgehalte te krijgen, ik wordt hier af en toe doodgeknuffeld :pffff: .
irstas

jeannie schreef:
miekmiek schreef:
En bovendien hoef je een Beagle niet te kruisen om een hoog knuffelgehalte te krijgen, ik wordt hier af en toe doodgeknuffeld :pffff: .
ach ja dan misschien een beagle met wat minder jachtdrang. :mrgreen:
corason del perro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alt deutsche hutehund, Australian Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door corason del perro »

:neenee: vind t niks alles wat een trent wordt beloofd gewoon niet veel goeds!

maar ok kruisingen zijn wel leuk snap alleen niet waarom je daar dan nu weer extra veel geld voor vragen moet!
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

hopelijk waait die rage ook weer over.
in amerika fokken ze ook een cockapoe kruising cocker poedel :wink:

die achterlijke curly vachten die eruit ontstaan zijn werkelijk onmogelijk om bij te houden :roll:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Daantje*
Zeer actief

Ik zie dat ik dus idd niet de enige ben die dit nogal raar vind :19:
Afbeelding
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door tekkel »

BCLayD schreef:Om met een koper van zo'n 'Labradoodle' te spreken: "Het lijkt me misschien duur, maar je hebt dan wel meteen de perfecte hond".
Ik heb even gegoogled op 'labradoodle' en 'afbeelding': nou, dan krijg je wel heel veel verschillende types hoor. De een nog merkwaardiger dan de ander. Dus wat dan precies die perfecte hond is..... :denken:
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
Daantje*
Zeer actief

tekkel schreef:
BCLayD schreef:Om met een koper van zo'n 'Labradoodle' te spreken: "Het lijkt me misschien duur, maar je hebt dan wel meteen de perfecte hond".
Ik heb even gegoogled op 'labradoodle' en 'afbeelding': nou, dan krijg je wel heel veel verschillende types hoor. De een nog merkwaardiger dan de ander. Dus wat dan precies die perfecte hond is..... :denken:
Tja ik heb ook geen idee :19:
Vreemd dat zowieso een blad als Hart voor Dieren zo'n artikel publiceerd eigenlijk
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Tegenstrijdig eigenlijk. DAT mensen zo gemakkelijk veel geld aan een hond kunnen uitgeven en het dier net zo gemakkelijk weer kunnen dumpen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

BCLayD schreef: Wat denken jullie hiervan?
Ik denk dat je er hele goede honden aan kunt hebben. Zeker qua gezondheid. Het nadeel dat je vaak van kruisingen hoort, namelijk dat je niet weet waarmee je fokt, geldt hier niet.

Ik zou zo'n kruising mogeliijk zeker meer kunnen waarderen dan een rashond.

Dus ja, ik kan wel begrijpen dat iemand zo'n hond zou willen hebben. Niet voor de fok, maar gewoon als huishond.
Afbeelding
Krientje
Actief

Ongelezen bericht door Krientje »

Helaas zal de hond regelmatig moeten lijden onder modetrends...
Er hoeft geen hond in een populaire film voor te komen of het ras wordt helemaal mafgefokt om maar aan de vraag van zeurende kinderen te voldoen.

Stel dat iemand het volgende zou zeggen:
Kunnen we geen kindertjes kweken van zwarte en aziatische mensen?
Dan krijg je een kindje met leuke spleetoogjes en kroeshaar, zooo schattig!!!

Dan wordt-ie toch opgesloten? En terecht!

Met honden kunnen we gewoon blijven aanklooien :N:
Arme beestjes...
Ren is heel blij met Pinky: nu noemt iedereen hem 'die grote hond'...
Zoie
Zeer actief

Krientje schreef:Stel dat iemand het volgende zou zeggen:

stel dat iemand kindertjes ging kweken volgens de principes van de rashondenfok, wat zou je daar dan vinden ? Ik begrijp je argument niet.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Krientje schreef:Stel dat iemand het volgende zou zeggen:

stel dat iemand kindertjes ging kweken volgens de principes van de rashondenfok, wat zou je daar dan vinden ? Ik begrijp je argument niet.
dat heeft de geschiedenis bewezen :19: :19: - en de rashondenfok heeft er vaak veel van weg, ja :wink: .
Er zijn idd overeenkomsten, aan de andere kant moeten we denk ik het fokken van dieren en de menselijke voortplanting maar niet op een lijn stellen.
Afbeelding
irstas

ik heb slechte genen dus zal zeker geen eigen kinderen willen , dus op dat gebied houd ik me wel aan het hondenfokbeleid :wink:
zouden best wel wat meer mensen mogen doen, hoe dan ook in de geschiedenis is er zo iemand opgestaan en heeft dit onder de mensen gebracht en ook voor een groot gedeelte uitgevoerd.
op vandaag doen ze het op een wat subtielere manier maar hoe dan ook alleen de sterkste zullen uiteindelijk overblijven.
Sylver
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sylver »

Martijn schreef:Wat een lulkoek.
Dan mag je ook ophouden met het fokken van "kindertjes" met zo lang mogelijke oren of zoveel mogelijk rimpels. Of wat dacht je van kindertjes met ziekelijke korte benen?

Honden zijn geen kindertjes. Of ze zijn het wel maar dan wordt het fokken van raszuivere honden net zo ziek als het fokken van kruisingen.
Honden zijn idd geen kinderen, maar het fokken op zoveel mogelijk rimpels om maar iets te noemen vind ik wel erg.
Al die medische klachten die ontstaan met de sharpei's en de brachycefale rassen vind ik niet meer ethisch verantwoord. Maar dat is een andere discussie.

Wat betreft de discussie over het kruisen van 2 raszuivere honden; ik vind het altijd een slechte zaak als zoiets een modetrend wordt, dit komt vaak het ras niet ten goede.
Maar zoals truusje al opmerkte zijn trends vaak van tijdelijke aard, dus ik denk niet dat de pure rashond oud nieuws is/wordt.

Overigens leuk als je de slechte eigenschappen krijgt, heb je straks een heel gevoelige, weglopende jachthond :wink:
Snorko
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriers
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Snorko »

truusje schreef:Het is een trend :devil: m.a.w. het is van tijdelijke aard en alleen gekken en dwazen volgen een trend
maar daar zijn er veel van :denken:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

BCLayD schreef: Ik vroeg me af wat jullie hier nou van vinden.

Zolang elke idioot mag fokken blijven er van dit soort rare dingen ontstaan, of dat nu een ras is of een kruising, je hoeft er ook niks voor te leren om te mogen en kunnen fokken dus het kan alleen maar nog erger worden, nu is het tijdperk aangekomen dat blijkbaar de kruisingen een hype worden, want ja....kruisingen zijn gezonder en beter, ja als dat geroepen blijft worden dan wordt daar een slaatje uitgeslagen en zie hier, het is al in volle gang omdat de kruisingen beter zijn en gezonder :cheer:
Misschien weer beter voor de rashonden deze trend want daardoor zullen de foute rashondenfokkertjes waarschijnlijk een andere bron van inkomsten gaan zoeken.....waarschijnlijk ook in de kruisinghandel :cheer:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”