Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

koeien uitkafferen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

koeien uitkafferen

Ongelezen bericht door Moos »

Dat doet Bram dus :roll:

Er is hier in de buurt een veldje waar koeien op staan. Bram is daar al tig keer langsgekomen terwijl de koeien midden op het veldje stonden, niks aan de hand. Vandaag stond Bram wat te snuffelen toen hij opeens zag dat 1 van de koeien hem aan stond te staren aan de rand van het hek.
Eerst schrik, toen blaffen. Als die koe ook maar een neusgat bewoog schoot jij achteruit, staart tussen de poten, om vervolgens weer terug te lopen, staart hoog en verder te blaffen.
Saar en Moos waren ook geen helden als pup, maar die stonden dan alleen wat angstig te kijken. Vaak genoeg langs lopen was dan voldoende om ze aan dingen te laten wennen. Nu stonden ze alleen verbaasd naar Bram te kijken, waarom hij zo gek deed.

Maar hoe doe je dat dan met een blaffer? Als hij elke keer gaat uitkafferen als we langs lopen, leert hij dan niet vrij snel dat je dus een koe aan mag blaffen? Of zal dat vanzelf uitdoven als hij die koeien niet meer eng vindt?

Ik ben er nu bij gaan hurken (in de stortregen, ik lijk wel gek :19: :mrgreen: ) en ben Moos en Saar koekjes gaan geven. Bram had dat al vrij snel door, en kwam er toen ook rustig naast zitten. Toen hij een tijdje netjes was blijven zitten bij ons, en rustig en ontspannen was ben ik hem ook koekjes gaan geven. Werkte redelijk goed, alleen hij had op een gegeven moment toch weer de neiging op verder te blaffen en toen ben ik maar gestopt; ik wil ook niet het idee aan hem geven dat hij koekjes krijgt als hij tussendoor gaat blaffen :denken:

Maar goed, hoe gaan we dit oplossen? :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Bram heeft dat met paarden gehad in de eerste weken. Ik ben heeeeel vaak langs paarden gelopen en toen was het over. Misschien helpt dat ook bij jouw Bram?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Bram heeft dat met paarden gehad in de eerste weken. Ik ben heeeeel vaak langs paarden gelopen en toen was het over. Misschien helpt dat ook bij jouw Bram?
What's in a name :smile:

Liep je er dan gewoon langs, of bleef je stilstaan?

Dan gaan we de komende weken maar eens elke dag de koeien met een bezoekje vereren :mrgreen:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:Bram heeft dat met paarden gehad in de eerste weken. Ik ben heeeeel vaak langs paarden gelopen en toen was het over. Misschien helpt dat ook bij jouw Bram?

Dan gaan we de komende weken maar eens elke dag de koeien met een bezoekje vereren :mrgreen:
Ik bleef staan. Had wel de mazzel dat er een aantal paarden waren die totaal niet onder de indruk waren van Bram. Die bleven gewoon staan en keken zo van 'wat mot jij nou ukkie'. Het blaffen hield dus snel op omdat het geen snars hielp.

Het lastige met koeien is dat ze raar kunnen reageren en ze zijn ook heel schuw.

Hm, lastig dus :denken:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

Ik bleef staan. Had wel de mazzel dat er een aantal paarden waren die totaal niet onder de indruk waren van Bram. Die bleven gewoon staan en keken zo van 'wat mot jij nou ukkie'. Het blaffen hield dus snel op omdat het geen snars hielp.

Het lastige met koeien is dat ze raar kunnen reageren en ze zijn ook heel schuw.

Hm, lastig dus :denken:
Ik ben vandaag in eerste instantie ook gewoon blijven staan. Die koeien deden verder niks, die bleven Bram aankijken, maar liepen niet weg (gelukkig! Ik stond telepathisch aan die koeien door te geven dat ze voooooooooral moesten blijven staan! :mrgreen: ).
Alleen Bram kan dat blaffen wel vrij lang volhouden. Hij stopt dan wel, maar een paar seconden later begint hij weer.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Alleen Bram kan dat blaffen wel vrij lang volhouden. Hij stopt dan wel, maar een paar seconden later begint hij weer.
Dan zou ik toch gaan werken aan een commando om op te houden met blaffen. Ik heb daar geen ervaring mee, omdat ik mijn Bram eigenlijk nauwelijks blaft. Als hij een keer in de tuin blaft, roep ik hem en dan is het klaar.

Hij blaft toch verder ook iets te veel naar jouw mening, of is dat bijgedraaid?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

.
Laatst gewijzigd door Brindlecardi op 22 jun 2016 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Alleen Bram kan dat blaffen wel vrij lang volhouden. Hij stopt dan wel, maar een paar seconden later begint hij weer.
Dan zou ik toch gaan werken aan een commando om op te houden met blaffen. Ik heb daar geen ervaring mee, omdat ik mijn Bram eigenlijk nauwelijks blaft. Als hij een keer in de tuin blaft, roep ik hem en dan is het klaar.

Hij blaft toch verder ook iets te veel naar jouw mening, of is dat bijgedraaid?
Dat blaffen is voorderest heel erg bijgedraaid na wat negeren en 'corrigeren'. Hij blaft weleens in spel, maar goed, het is een enthousiaste pup. Heeeel soms blaft hij als er iemand bij de deur staat, maar als ik zeg "Nee Bram" dan stopt hij daarmee.

Bij die koeien wilde ik eigenlijk geen "nee Bram" gaan zeggen omdat hij echt uit angst blaft. Ik wil die angst en onzekerheid wegnemen en niet gaan 'corrigeren' op zo'n moment.
Laatst gewijzigd door Moos op 24 mar 2006 17:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Aimee schreef:Hoe is hij voor de rest dan tegen koeien?wilt hij ze echt aanvallen of niet?
het lijkt me echt gewoon angst voor de koe...
Ik zou met aandachtsoefeningen gaan trainen en ervoor zorgen dat je hond op het moment dat je langsloopt de koeien niet interessant vind,maar alleen jou....dus commando let op ofzo aanleren.

succes

gr Aimee

Nee joh, als die koe een oor beweegt schiet hij met de staart tussen de poten weg. Het is in het algemeen geen vreselijk dapper hondje :wink:

We kunnen er ook op 3 meter langslopen, dan is er niks aan de hand verder. Alleen als we op 10 cm van die koe langslopen en eventueel stil staan dan begint het.

Oh ja, Bram is trouwens 11 weken :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Aimee schreef:Hoe is hij voor de rest dan tegen koeien?wilt hij ze echt aanvallen of niet?
Ik zou met aandachtsoefeningen gaan trainen en ervoor zorgen dat je hond op het moment dat je langsloopt de koeien niet interessant vind,maar alleen jou....dus commando let op ofzo aanleren.

succes

gr Aimee

Nee joh, als die koe een oor beweegt schiet hij met de staart tussen de poten weg. Het is in het algemeen geen vreselijk dapper hondje :wink:

We kunnen er ook op 3 meter langslopen, dan is er niks aan de hand verder. Alleen als we op 10 cm van die koe langslopen en eventueel stil staan dan begint het.

Toen ik 11 weken was, vond ik zo'n grote koe ook doodeng :pffff:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:

succes

gr Aimee

Toen ik 11 weken was, vond ik zo'n grote koe ook doodeng :pffff:

:pffff: Ik bedoel maar :mrgreen:

Hij mag het ook wel eng vinden, alleen hij moet wel zijn snaveltje houden :mrgreen:

Ik zal van de week eens regelmatig langslopen op 2 of 3 meter afstand, dat gaat al 3 weken goed, dus dat zou gewoon moeten kunnen. En dan misschien eens wat dichterbij langslopen en zo doorgaan. Meestal staan die koeien trouwens niet aan het hek :19:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Ik zal van de week eens regelmatig langslopen op 2 of 3 meter afstand, dat gaat al 3 weken goed, dus dat zou gewoon moeten kunnen. En dan misschien eens wat dichterbij langslopen en zo doorgaan. Meestal staan die koeien trouwens niet aan het hek :19:
Ja zo zou ik het ook doen. Opbouwen hoe ver de koei is. Dus niet direct bovenop de rug zetten he.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef:
Ja zo zou ik het ook doen. Opbouwen hoe ver de koei is. Dus niet direct bovenop de rug zetten he.
Hahahahaha :mrgreen:

Ik heb vandaag Bram bij een mevrouw bijna op de fiets gezet. Hij schrok van die fiets die opeens op de stoep de hoek omkwam. Mevrouw vond hem geweldig (Ohhh, een bolletje wol, wat een lieverdje, zeker nog jong, etc, etc. :roll: :mrgreen: ), dus toen heb ik maar even gevraagd of hij meteen bij die enge fiets mocht kijken.
Was geen probleem, mevrouw zette hem zelfs even op de standaard, en Brammetje heeft netjes gesnuffeld.
Ik word steeds brutaler met elke nieuwe pup :mrgreen:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Iedere hond die niet op een stal woont reageert op koeien op 10 cm. afstand. :19: Hoef je niks aan te doen en gewoon lekker doorlopen is mijn advies. Hoe langer hij de kans heeft die koeien af te blaffen hoe meer kans dat de link koeien = blaffen gemaakt wordt en dan ben je verder van huis :wink:

Ik zou hem gewoon oppakken als ik langs die koeien moest, wel vantevoren als hij nog niet blaft en dan gewoon doorlopen. Op een gegeven moment en met jouw steun zijn die koeien weer gewoon "bomen" of ander onbelangrijk achtergrondgeruis :ok:

Dat hij ze op kleine afstand eng vindt is natuurlijk alleen maar goed want ook koeien kunnen trappen of een klein hondje wat aandoen helaas.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

MARC_S schreef:Iedere hond die niet op een stal woont reageert op koeien op 10 cm. afstand. :19: Hoef je niks aan te doen en gewoon lekker doorlopen is mijn advies. Hoe langer hij de kans heeft die koeien af te blaffen hoe meer kans dat de link koeien = blaffen gemaakt wordt en dan ben je verder van huis :wink:

Ik zou hem gewoon oppakken als ik langs die koeien moest, wel vantevoren als hij nog niet blaft en dan gewoon doorlopen. Op een gegeven moment en met jouw steun zijn die koeien weer gewoon "bomen" of ander onbelangrijk achtergrondgeruis :ok:

Dat hij ze op kleine afstand eng vindt is natuurlijk alleen maar goed want ook koeien kunnen trappen of een klein hondje wat aandoen helaas.
Moos en Saar gaan zo neus aan neus staan :N: :mrgreen:

Maar ik snap je hoor :wink: Als we op 3 meter afstand langslopen is er niks aan de hand, dus dat blijf ik gewoon lekker doen, en dan niet meer Bram in het gras naast de koeien neerzetten.

Optillen is niet altijd een heel goed idee bij hem. Tenminste, als ik hem op de arm heb (omdat hij al lang heeft gelopen) en een andere hond gaat hem aan staan staren naast me dan gaat hij grommen. Staat hij op de grond dan stelt hij zich netjes onderdanig op tegenover zo'n hond.
Ik denk dus dat de kans erin zit dat als ik hem dichtbij die koeien optil hij nog erger gaat blaffen.
Maar, zoals ik al zei, gewoon op een paar meter afstand langslopen gaat prima, dus dat blijven we dan gewoon doen :wink:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Nou, een kleine update :mrgreen:

Zojuist weer even langs de koeien gelopen. De koeien stonden zowaar weer aan het hek. Op 2-3 meter erlangs gelopen, dat ging prima. Een keer ging Bram stil staan om ze aan te staren, en toen heb ik hem eventjes vrolijk geroepen en zijn we verder gelopen.
Daarna op de terugweg er ook weer zonder problemen langsgelopen :ok:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Moos schreef:Nou, een kleine update :mrgreen:

Zojuist weer even langs de koeien gelopen. De koeien stonden zowaar weer aan het hek. Op 2-3 meter erlangs gelopen, dat ging prima. Een keer ging Bram stil staan om ze aan te staren, en toen heb ik hem eventjes vrolijk geroepen en zijn we verder gelopen.
Daarna op de terugweg er ook weer zonder problemen langsgelopen :ok:
Hartstikke goed... :ok:

Kan Bram weer op zijn lijstje bijschrijven: 'koeien... no problem' :mrgreen:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”