Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Broer en halfzus

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Broer en halfzus

Ongelezen bericht door Marja »

Korte vraag, hoef maar een simpel ja of nee te horen :wink:

Is het slim/verstandig om te fokken met broer en halfzus of is dat de goden verzoeken??
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Westside Kennel
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Westside Kennel »

nee
groeten
Eric en Jac
The Westside Kennel Holland
http://home.planet.nl/~thoma472
Official delegate Club Espagnol del Ca de Bou

Mortero (Crom) de Almallutx por siempre
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Westside Kennel schreef:nee
:smile:
wel of niet verstandig?
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

halfbroer halfzus is een combi die gedaan kan worden om de lijn heel vast te leggen. Zitten er geen erfelijke gebreken in de lijn heb ik er absoluut geen moeite mee.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Leanne
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Akita
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Leanne »

Wel slaat normaal op ja en niet op nee toch? :denken: :roll:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:halfbroer halfzus is een combi die gedaan kan worden om de lijn heel vast te leggen. Zitten er geen erfelijke gebreken in de lijn heb ik er absoluut geen moeite mee.
idd..............geen problemen mee als je genoeg van de lijn weet (qua erfelijke gebreken)...........
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik vind het persoonlijk geen goed idee en zal ook uitleggen waarom. Ik weet dat het gedaan wordt en dat veel mensen ook gewoon vinden dat het kan.

Als de lijn helemaal bekend is en vast staat kan het wordt vaak gezegd, je kent de gebreken, de minpunten en je weet wat je kan verwachten in de pups. Prima, dat klopt. :ok:
Maar dan kom ik met de prangende tegenvraag waarom je een zeer strakke lijnteeltcombinatie moet maken om genen dubbel te fixeren in een lijn waarin dat al gebeurd is? Alles is al bekend en de lijn bevat al geen gebreken anders kon je die strakke vorm van lijnteelt met goed fatsoen niet toepassen :19: Broer-halfzus combinaties maak je nl om genen te fixeren.

Waarom doen fokkers dit soort dingen? In mijn ogen dus alleen om snel en doeltreffend tot een gewenst resultaat te komen. Hoe anders kun je de perfect getekende stafford als kennellijn krijgen? Hoe anders kun je de perfect hoedende werkende collie als kenneltrots doorfokken?

Het wordt een spelletje om lof en zegen van hun kennels ten koste van alle mislukkingen die om het hardst verzwegen worden in de fokkerswereld.

Kom je enorm bloed te kort in je ras dan ontkom je soms niet aan zwaardere lijnteelt, je neemt dan mee dat je ook zieke pups kan krijgen maar je probeert een ras weer op te bouwen. Zware lijnteelt toepassen in een divers en gezond ras is puur een paradepaardje van de fokkers om iets naar voren te brengen en om met een eigen "lijn" voor de dag te kunnen komen die ten koste en op risico van de honden wordt gecreerd. :pffff:

Wil je een snelle whippet dan hoef je niet de snelste broer en zus te kruisen, je neemt gewoon 2 extreem snelle lijnen, kijkt waar ze elkaar aanvullen, start een brede genetische basis op, fokt een aantal generaties in brede bloedlijn en langzaam, maar wel zeker en een stuk veiliger, bereik je je doel. Lijnteelt en inteelt duiden soms op gezond vastleggen van genen maar meestal op eerzucht en haastige spoed.
Afbeelding
Selena
Zeer actief
Mijn ras(sen): x HH
Aantal honden: 9

Ongelezen bericht door Selena »

Hangt er idd vanaf Marc.
Reden waarom wij het doen en plannen om te doen: We hebben eerst vader dochter combi gehad, met teef hieruit een outcross gemaakt om door ons gewenste eigenschappen van een ander lijn vast te leggen. Met dezelfde teef doen we met een andere reu nogmaals een outcross, waarbij die reu ook een door ons gewenste bloedvoering draagt. Met een reu en een teef uit deze combinatie zullen mettertijd gaan fokken (dus halfbroer-halfzus aan moederskant). Beide vaderskanten komen over dezelfde bloedlijn (aan moederskant van vader, vaderskanten vader zijn onverwant) waardoor we minpunten in onze eigen lijn (heel droog/stug afd. 1) wat opheffen. Beiden kanten versterken de pluskanten in onze lijn alleen maar.

Als het ware is de inteelt een voorzet voor je outcross (een soort tussen generatie), waarna je aan de lijnteelt kan beginnen.

Heb je een al ver gevorderde lijn en veel meer nakomelingen of veel meer fokdieren zou ik voor minder nauwverwante individuen kiezen.

We zijn nu bij de 4e generatie eigen fok (de outcross) in 10 jr tijd, met 1 nestje in de 1-2 jr.
Een mens is nooit te oud om te leren.. en een wijs mens is nooit uitgeleerd!

http://www.vanleeuwen-hollandseherders.nl
Marja
Zeer actief

Thanks voor d antwoorden!

in de Landseerwereld is gedonder omdat daar een combinest van broer en halfzus is, nu heeft een van de pups de bekende ..??..bloedziekte en die hebben ze dus laten inslapen.
Alle andere pups van deze reu zijn gezond, meer dan 50 pups heeft deze reu al !

De fokker vind dat hij gewoon door kan fokken met deze reu maar veel mensen vinden dus van niet.

Maar het feit dat het broer en halfzus waren heeft er dus niets mee te maken begrijp ik?
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Ongelezen bericht door little-wolf »

combi half broer half zus is toch verboden in nl?
laeken
Zeer actief

Marja schreef:Thanks voor d antwoorden!

in de Landseerwereld is gedonder omdat daar een combinest van broer en halfzus is, nu heeft een van de pups de bekende ..??..bloedziekte en die hebben ze dus laten inslapen.

De fokker vind dat hij gewoon door kan fokken met deze reu maar veel mensen vinden dus van niet.

Maar het feit dat het broer en halfzus waren heeft er dus niets mee te maken begrijp ik?
Als het een ziekte is die gedragen moet worden door twee ouders weet je nu dus dat die hond waarschijnlijk ongeveer 25 dragers van die dodelijke bloedziekte de wereld en het ras heeft ingezet :wink:

Beetje jammer dat ze meer dan 50 pups uit zo'n enkele reu fokken en ook een beetje jammer dat nu weet ik veel hoeveel andere lijnen besmet zijn met dat gen. Omdat hij aan zijn zus is gepaard is het naar voren gekomen want het nest waar hij zelf uit kwam bestond uit dragers van die ziekte.

Nu zullen mensen het voordeel van lijnteelt zien aangezien je nu weet dat de honden dit dragen door het inteeltnest. Dat klopt in principe ook alleen is niet alles zichtbaar en lethaal dus een hoop honden worden in lijnteelt ziek verkocht aan welwillende lieve nieuwe baasjes wat weer een beetje jammer is. :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Selena schreef:Hangt er idd vanaf Marc.
Reden waarom wij het doen en plannen om te doen: We hebben eerst vader dochter combi gehad, met teef hieruit een outcross gemaakt om door ons gewenste eigenschappen van een ander lijn vast te leggen. Met dezelfde teef doen we met een andere reu nogmaals een outcross, waarbij die reu ook een door ons gewenste bloedvoering draagt. Met een reu en een teef uit deze combinatie zullen mettertijd gaan fokken (dus halfbroer-halfzus aan moederskant). Beide vaderskanten komen over dezelfde bloedlijn (aan moederskant van vader, vaderskanten vader zijn onverwant) waardoor we minpunten in onze eigen lijn (heel droog/stug afd. 1) wat opheffen. Beiden kanten versterken de pluskanten in onze lijn alleen maar.

Als het ware is de inteelt een voorzet voor je outcross (een soort tussen generatie), waarna je aan de lijnteelt kan beginnen.

Heb je een al ver gevorderde lijn en veel meer nakomelingen of veel meer fokdieren zou ik voor minder nauwverwante individuen kiezen.

We zijn nu bij de 4e generatie eigen fok (de outcross) in 10 jr tijd, met 1 nestje in de 1-2 jr.
idd kan ik me jullie redenen voor inteelt goed voorstellen en weet ook dat t met beleid en verstand gebeurd, ben er daarom niet standaard tegen,

verder weet je dat ik ook 1 keer wil gaan intelen/kort lijntelen (nicht (dochter van broer van vader)-oom (broer van vader)), dit ondanks dat t wel al een vergevorderde lijn is, daarom ook maar eenmalig, nl om voor mezelf een opvolger van Ace aan te houden waarbij ik de eigenschappen van Ace vastleg om weer mee verder te kunnen,
dit omdat ik graag in de toekomst weer t zelfde type hond heb voor mezelf om mee te trainen, maar dat is dan eenmalig, alleen voor mezelf (en evt andere geinteresseerden, maar dat zal t probleem niet zijn gok ik zo, zeker ook omdat je met inteelt toch kleinere nesten kan verwachten en gewoon gezien de vraag naar honden uit die lijnen....)
Marja
Zeer actief

MARC_S schreef:
Marja schreef:Thanks voor d antwoorden!

Als het een ziekte is die gedragen moet worden door twee ouders weet je nu dus dat die hond waarschijnlijk ongeveer 25 dragers van die dodelijke bloedziekte de wereld en het ras heeft ingezet :wink:

Beetje jammer dat ze meer dan 50 pups uit zo'n enkele reu fokken en ook een beetje jammer dat nu weet ik veel hoeveel andere lijnen besmet zijn met dat gen. Omdat hij aan zijn zus is gepaard is het naar voren gekomen want het nest waar hij zelf uit kwam bestond uit dragers van die ziekte.

Nu zullen mensen het voordeel van lijnteelt zien aangezien je nu weet dat de honden dit dragen door het inteeltnest. Dat klopt in principe ook alleen is niet alles zichtbaar en lethaal dus een hoop honden worden in lijnteelt ziek verkocht aan welwillende lieve nieuwe baasjes wat weer een beetje jammer is. :wink:
Ik moet me even meer gaan verdiepen in die bloedziekte want ik weet er niet veel van.
Maar het schijnt wel steeds vaker voor te komen bij de Landseren en alle pups moeten getest worden, als je via de vereniging fokt.
De woorden van de fokker: alle vorige pups hebben die ziekte niet!
en alle broers en zusjes van de zieke pup ook niet, dus is het een toevalstreffer???
Helaas is de pup ingeslapen en weigeren ze sectie te laten doen, kom je dus niet veel verder mee!
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marja schreef:Ik moet me even meer gaan verdiepen in die bloedziekte want ik weet er niet veel van.
Maar het schijnt wel steeds vaker voor te komen bij de Landseren en alle pups moeten getest worden, als je via de vereniging fokt.
De woorden van de fokker: alle vorige pups hebben die ziekte niet!
en alle broers en zusjes van de zieke pup ook niet, dus is het een toevalstreffer???
Helaas is de pup ingeslapen en weigeren ze sectie te laten doen, kom je dus niet veel verder mee!
Aangezien het een erfelijke ziekte is heeft de reu het gedragen, anders had de reu er niks mee te maken en was het een mutant-puppie maar dat lijkt me stug bij een bekende erfelijke bloedziekte bij Landseren :denken: :wink:

Omdat hij op zijn zus of halfzus is gezet is het tot uitting gekomen daar die het ook droeg. Al zijn pups hebben stuk voor stuk 50% kans om die ziekte mee te dragen en alle honden die nu in lijn op deze reu gefokt gaan worden zullen 50% kans op zieke pups in de nesten hebben :boos:

Dat de eerste uitter van de ziekte uit een broer-zus combinatie komt is logisch en dat zegt alleen maar dat het een ziekte is die hij doorgeeft.

Jammer van het ras dat die reu niet getest wordt en al meer dan 50 pups heeft gegeven. Lekker fokkertje ook. Dat soort mensen met dat soort oogkleppen noemen zich dan verbeteraars van een ras. :roll:
Afbeelding
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

little-wolf schreef:combi half broer half zus is toch verboden in nl?
Nee hoor. De Raad wilde dat ooit verbieden met het Centraal Fokbeleid. Maar dat is er nooit gekomen. Broer-zus mag. Vader-dochter mag. Alles mag. :wink:
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
Westside Kennel
Actief
Contacteer:

canecorsonancy schreef:
Nee hoor. De Raad wilde dat ooit verbieden met het Centraal Fokbeleid. Maar dat is er nooit gekomen. Broer-zus mag. Vader-dochter mag. Alles mag. :wink:
Bij de Amstaff mag het idd niet
groeten
Eric en Jac

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Westside Kennel schreef:
canecorsonancy schreef:
is dat van rv uit of van de rvb?
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

het is rv.

en je moet het pas doen als je weet waar je mee bezig bent

mol :8):
Westside Kennel
Actief
Contacteer:

little-wolf schreef:
Westside Kennel schreef:
canecorsonancy schreef:
Vanuit de RV , maar als het goed is heeft de rvb dit beleid overgenomen.
Maar zoals Mol al zegt, weet waar je mee bezig bent
groeten
Eric en Jac

Afbeelding
little-wolf
Zeer actief

Westside Kennel schreef:
little-wolf schreef:
Westside Kennel schreef:
canecorsonancy schreef: Nee hoor. De Raad wilde dat ooit verbieden met het Centraal Fokbeleid. Maar dat is er nooit gekomen. Broer-zus mag. Vader-dochter mag. Alles mag. :wink:
Vanuit de RV , maar als het goed is heeft de rvb dit beleid overgenomen.
Maar zoals Mol al zegt, weet waar je mee bezig bent
ok, hartelijk dank voor de uitleg!
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bij de RAD-rassen (Am.Staff, Dogo Argentino, Mastino, Fila) is het CFB idd wel ingegaan. Dit om een verbod vanuit de overheid op deze rassen te voorkomen. Ook de Rotweiller heeft een CFB. Hou je je niet aan de regels van dat CFB, dan krijgen de pups ook geen stamboom. Dat is dus niet zozeer vanuit de RV, maar vanuit de Raad. Bij de overige rassen is dit CFB niet ingegaan. Die mogen dus op dit moment nog alles. Wel gaat daar verandering in komen als het BRS ingaat. Al krijgen de pups dan toch nog stambomen als de oudercombinatie niet voldoet. Bij enkele rassen vallen stamboomloze pups nu eenmaal onder de RAD wetgeving :evil:
Groetjes,
Nancy Koper
little-wolf
Zeer actief

en wat beteken de afkortingen cfb en brs?
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

CFB = Centraal Fokbeleid
BRS = Basis reglement stambomen
En dan komt er ook nog een RFR = Rasspecifiek fokreglement
Groetjes,
Nancy Koper
Ragverp
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ragverp »

canecorsonancy schreef:CFB = Centraal Fokbeleid
BRS = Basis reglement stambomen
En dan komt er ook nog een RFR = Rasspecifiek fokreglement
:ok: klopt id. We hopen maar dat we dat RFR er ook nog een beetje fatsoenlijk doorheen krijgen anders gaan we hard achteruit .
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”