Boonbeest, ik pik onderstaande zinnen van je er even uit. Wat ik nu ga zeggen is deels een herhaling van wat al geschreven is, maar misschien dat het je dan duidelijker wordt.
boonbeest schreef: als ze eens iets niet gesloopt heeft
weet ze het ook wel
Een hond weet
nadat hij iets gedaan heeft al niet meer wat hij gedaan heeft, dus ook niet of het goed of fout was.
Een hond kan niet beseffen wat er gebeurt is 1 minuut of 1 uur geleden, een hond kan zich niet schuldig voelen, een hond kan geen spijt hebben. Dat vermogen heeft hij niet en die gevoelens al helemaal niet.
Je kunt dus nooit een hond
achteraf straffen.
Als je al wilt straffen, want persoonlijk ben ik meer voor de positiefe methode. En als ik zo lees hoe het gaat tussen jou en je hond is de verstandhouding al helemaal niet goed, een straf maakt dat alleen nog maar erger.
Maar goed, als je al wilt straffen kun je dat
alleen doen op het moment dat je de hond op heterdaad betrapt.
Als jij binnenkomt nadat je hond alleen is geweest geef jij bewust en/of onbewust een reactie op wat je aantreft........ daar reageert je hond op! Ben jij boos door het gesloop en de puinhoop, dan kruipt hij uit angst in elkaar. Ben jij vrolijk omdat hij niets gedaan heeft merkt hij jouw positieve houding en is hij blij omdat jij niet boos op hem wordt.
Maar nogmaals, als jij dus boos op hem wordt een tijd nadat hij iets gedaan heeft dan beseft hij niet wat hij fout heeft gedaan. Hij beseft alleen maar dat jij boos op hem bent en hij snapt er helemaal niets van waarom.
Dan gaat hij signalen vertonen van overgeven aan je en van verzoening : staart tussen de poten, wegkruipen, oren in de nek, etc. etc. Zo van "help baasje, ik begrijp je niet maar ik wil het graag goed maken met je zodat je niet meer boos bent". Jij reageert precies averechts op zijn signalen want jij wordt niet kalmer maar nog bozer. De hond voelt zich volkomen in het nauw gedreven en het enige wat hij nog kan doen is (angst)bijten.
Je schrijft dat je morgen meer rond gaat surfen om over hondengedrag te lezen, prima! Boeken over hondengedrag zijn je al aangeraden, lijkt me ook niet verkeerd.
Maar snap je een beetje wat we bedoelen?