Masha, Markiesjes zijn niet alleen leuk qua uiterlijk hoor. Zit ook een fantastisch karaktertje in
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
dikker worden drachtige teef
Moderator: moderatorteam
- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
- sirene
- Zeer actief
- Contacteer:
-
bulletjebe
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): bullmastiff
- Contacteer:
Dat is spannendSietske* schreef:Begin nu ook echt de zenuwen te krijgen hoor. Maar Tara houdt zich nog hartstikke rustig. Temperatuur zakt ook nog niet echt duidelijk, dus het zal nog wel even duren. Ik hoop op het weekend. Dan zijn de pups zeker voldragen en blijven ze niet te lang zitten. Als er dinsdag nog niks is laat ik een foto maken. Een klein aantal pups wil ik niet te lang laten zitten alhoewel ik niet verwacht dat ze erg groot zijn, gezien Tara's omvang.
Gisterenavond waren ze lekker aan het voetballen. Kon ze echt goed voelen. Ies had zijn oor op haar buik gelegd en hoorde allemaal gerommel. Vervolgens kwam hij bij mij luistern (ben 14 weken zwanger) en daar hoorde hij hetzelfde gerommelLuidruchtige familie hebben we
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
- Aantal honden: 1
heb net even de site van de rasvereniging bekeken... wat zijn ze goedkoop!!Sietske* schreef:Tuurlijk houd ik jullie hier op de hoogte Sonja. En anders website in de gaten houden. Daar houd ik alles ook op bij![]()
Masha, Markiesjes zijn niet alleen leuk qua uiterlijk hoor. Zit ook een fantastisch karaktertje in
klopt het dat ik lees dat jij(=markiesjesfokkers) alleen samen met de RV mogen fokken en verkopen?
zoals er bijvoorbeeld staat voor een teef 1 jaar wachtlijst. is da ook echt zo of heeft de ene fokker 2 jaar lijst en de ander 3 maanden.

- Sietske*
- Zeer actief
- Contacteer:
Je bent natuurlijk niets verplicht, maar eigenlijk wordt er door alle fokkers via de rasvereniging gefokt. Ik heb het dan uitsluitend over Markiesjes met een VR-afstamming (voorloper op het NHSB), dus Markiesjes met Stamboom zeg maar of die in ieder geval in het Markiesjesregister zijn opgenomen. Er is in Nederland ook nog een zogenaamde club van vrienden van het Markiesje maar daar wordt maar wat raak gefokt zonder al te veel oog voor de rasstandaard. De prijzen liggen daar ook een stuk hoger. Ik vind het neigen naar broodfok, er wordt daar voornamelijk gefokt omdat er veel vraag is maar ze zijn niet bezig om het ras te verbeteren.
Overigens zijn er maar heel weinig "echte fokkers" die dus meer dan eens een nestje fokken. Ons ras moet het voor een groot deel hebben van particulieren die bereid zijn hun teefje een keer in te zetten voor het terugfokprogramma. Dit gebeurt dan onder goede begeleiding van de rasvereniging. Als we alleen gebruik konden maken van de echte fokkers die zich echt in het fokken verdiepen dan zou het ras geen lang leven beschoren zijn want die zijn er gewoon veel te weinig.
Ik fok zelf dus ook volgens de richtlijnen van de rasvereniging. Dat betekent dus dat ik dekadvies heb aangevraagd bij de rv, dat ik mij aan de prijzen van de rv houd en dat ik mijn pups in principe via de rv bemiddel. Dat laatste is overigens geen plicht maar wordt wel zeer gewaardeerd.
Zolang er in mijn directe omgeving geen mensen zijn die een Markiesje van mij willen kopen worden de pups door de rv bemiddeld. In het geval van dit nest heb ik in mijn directe omgeving dus wel een gegadigde, zie een aantal posts hierboven
. De rest van de pups (als het er tenminste inderdaad meer worden) gaan naar de pupbemiddeling.
Ik ben me er van bewust dat een rv absoluut niet heilig is, maar in het geval van een ras dat in opbouw is zoaks dat van ons vind ik het van groot belang dat er sprake is van een gecoördineerde aanpak. En dat kan heel erg goed door een rv gebeuren. Ik ben het niet altijd eens met hoe het er binnen de rv aan toe gaat (maar welke rv functioneert nou wel perfect) maar over het algemeen denk ik dat ons ras baat heeft bij de strikte aanpak van de fokkerij zoals die nu gehanteerd wordt. Ik kan me wel voorstellen dat het in de toekomst, als de fokbasis wat breder is, wat vrijer kan worden. Maar voor nu vind ik het prima zo.
Overigens zijn er maar heel weinig "echte fokkers" die dus meer dan eens een nestje fokken. Ons ras moet het voor een groot deel hebben van particulieren die bereid zijn hun teefje een keer in te zetten voor het terugfokprogramma. Dit gebeurt dan onder goede begeleiding van de rasvereniging. Als we alleen gebruik konden maken van de echte fokkers die zich echt in het fokken verdiepen dan zou het ras geen lang leven beschoren zijn want die zijn er gewoon veel te weinig.
Ik fok zelf dus ook volgens de richtlijnen van de rasvereniging. Dat betekent dus dat ik dekadvies heb aangevraagd bij de rv, dat ik mij aan de prijzen van de rv houd en dat ik mijn pups in principe via de rv bemiddel. Dat laatste is overigens geen plicht maar wordt wel zeer gewaardeerd.
Zolang er in mijn directe omgeving geen mensen zijn die een Markiesje van mij willen kopen worden de pups door de rv bemiddeld. In het geval van dit nest heb ik in mijn directe omgeving dus wel een gegadigde, zie een aantal posts hierboven
Ik ben me er van bewust dat een rv absoluut niet heilig is, maar in het geval van een ras dat in opbouw is zoaks dat van ons vind ik het van groot belang dat er sprake is van een gecoördineerde aanpak. En dat kan heel erg goed door een rv gebeuren. Ik ben het niet altijd eens met hoe het er binnen de rv aan toe gaat (maar welke rv functioneert nou wel perfect) maar over het algemeen denk ik dat ons ras baat heeft bij de strikte aanpak van de fokkerij zoals die nu gehanteerd wordt. Ik kan me wel voorstellen dat het in de toekomst, als de fokbasis wat breder is, wat vrijer kan worden. Maar voor nu vind ik het prima zo.
Groetjes van Sietske en een knuffel van Tara en Babbe