Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

loops en steriliseren...

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zoek stok! schreef:
malinois schreef:
tja... als je alles wil voorkomen moet je geen levend wezen halen vind ik. Ik ga mezelf ook niet leeghalen omdat ik weleens kanker zou kunnen krijgen... dat hoort bij de risico's van het leven.
Bij mij in de familie is veel borstkanker. Ik laat me zeer regelmatig checken. Mocht er ooit een oneffenheidje ontdekt worden, dan gaat de hele boel eraf. Het lastige is dat het voor een hond te laat is voor dat soort snij-acties als er al iets ontdekt is. Toch?
bij jou weet je het dus in je familie. Bij mij niet dus ik laat het niet checken. Als er iets erfelijks bij m'n hond voorkwam zou je daar dus ook extra op letten of maatregelen nemen idd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik kreeg vroeger ook het advies van de dierenarts om de baarmoeder en de eierstokken te laten verwijderen i.v.m. kanker. Maar ik dacht, "je kunt overal kanker aan krijgen, dan kun je er alles wel uit gaan halen." Maar in tussen heb ik nu al 2x baarmoeder ontsteking meegemaakt. Zowel met Polleke als met de hond die ik daarvoor had. Nu ben ik dus van gedachten veranderd.

De kans op baarmoederonsteking wordt aanzienlijk minder als je de eierstokken laat verwijderen, en dan hoeft de baarmoeder er niet eens uit. Ook de kans op melkklierkanker verkleint. Ik ben dus van plan om mijn beide honden die operatie te laten ondergaan. Want ermee fokken doe ik niet. Het zijn bastaardhonden en het asiel zit al vol genoeg.
Het verwijderen van de eierstokken kost hier iets van 200 euro. Ik geef toe dat ik het fijn vind als ze niet meer loops worden, want Bobbes heeft er een pesthekel aan als ze haar broekje aan moet. MAar ik doe het op de eerste plaats voor het behoud van de hond.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Anne
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Anne »

Hoi,

wij zouden niet snel een hond stereliseren.
Wij hebben dat met Tibbie wel gedaan omdat ze gewoon erg ziek werd tijdens haar loopsheid. Ze lag de hele dag in haar mandje, lag te piepen, terwijl ze normaal echt niet snel toegeeft als ze iets heeft.

We hebben haar dus laten stereliseren.
ze was erna wel wat zwak, een dag of 2, maar daarna was alles wel weer redelijk normaal.
T ging langzaam aan weer beter.
en nu heeft ze nergens meer last van!

Anne
Anne, Sasha & Tapas
Spriet (2002-2015), Tibbie (2000-2015) en Gunda (1996-2009)
Afbeelding
mytwodogs
Actief

Ongelezen bericht door mytwodogs »

Een interessant artikel over vroegtijdig castreren.

http://www.caninesports.com/SpayNeuter.html

Groetjes Angela
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Stang schreef:Ik ben niet voor en niet tegen castratie.
Zomaar klakkeloos zou ik het niet doen, maar beide teven die ik heb (gehad) hadden erg last van schijnzwangerschap en dat is zo belastend voor ze dat ik ze uiteindelijk beiden heb laten castreren en er geen seconde spijt van heb gehad. Vooral Kaya is na haar castratie enorm opgeknapt en weer een lekkere blijde hond.
Bij een volgende teef zou ik niet meer zo lang wachten en zodra ik merk dat ze echt last heeft van de loopsheid en schijnzwangerschap, zal ik haar laten castreren. Heeft ze echter nergens last van, dan zal ik niet zo snel daartoe beslissen.

Puck is pas loops geweest, dat was echt een 'eitje' qua ongemakken voor haar en voor ons.
Gaat ze telkens hevig schijnzwanger worden dan gaan we haar laten steriliseren.
Wel pas als ze uitgegroeid is.
Dan zijn we dus weer dik 2 jaar verder.... :wink:
Ik vind alles prima, maar als een hond zelf last heeft van de hormonale schommelingen verlos ik ze er liever van.
Maar vergeet niet dat veel teven worden gesteriliseerd omdat men dat bloedverlies 'vies' vindt.
Het gevolg is hetzelfde, maar de intentie wisselt nogal.
pooh
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwiterse witte herder

Ongelezen bericht door pooh »

Hier wordt niet in gezonde dieren gesneden.
Medische redenen, of een teef die 3 maanden per loopsheid volledig uit haar doen is zijn voor mij wel redenen om te castreren.

Maar vergis je niet in gedragsveranderingen. Mijn terrier (jaren geleden) moest gecastreerd worden ivm een baarmoederonsteking. Ze was al fel maar na de ingreep was er geen houden meer aan. Ze kon ook niet meer met andere honden samen. Behalve sullige oude reuen :wink:
iones
Zeer actief

malinois schreef:Maar ik vind ook dat er wel heel makkelijk over de hormonen wordt heengestapt. Je flikkert wel de hele hormoonhuishouding in de soep....
dus ik ben ook absoluut tegen
Of juist niet gemakkelijk. Mijn dierenarts is voorstander om eierstokken te laten verwijderen als je toch niet gaat fokken. Door de hormonen van eierstokken heb je verhoogde kans op baarmoederontsteking en melkklierkanker. En dat flikkert de gezondheid weer in de soep...
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
malinois schreef:Maar ik vind ook dat er wel heel makkelijk over de hormonen wordt heengestapt. Je flikkert wel de hele hormoonhuishouding in de soep....
dus ik ben ook absoluut tegen
Of juist niet gemakkelijk. Mijn dierenarts is voorstander om eierstokken te laten verwijderen als je toch niet gaat fokken. Door de hormonen van eierstokken heb je verhoogde kans op baarmoederontsteking en melkklierkanker. En dat flikkert de gezondheid weer in de soep...
tuurlijk is je dierenarts voorstander, levert hem weer geld op... :roll:
als je geen risico's wil lopen moet je geen hond nemen. Gezondheidsrisico's horen er nu eenmaal bij, ik laat mij ook niet leegplukken omdat ik weleens baarmoederonsteking of kanker kan krijgen... dat hoort nou eenmaal bij het leven... en hormomen horen in een levend wezen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
iones
Zeer actief

malinois schreef:tuurlijk is je dierenarts voorstander, levert hem weer geld op... :roll:
als je geen risico's wil lopen moet je geen hond nemen. Gezondheidsrisico's horen er nu eenmaal bij, ik laat mij ook niet leegplukken omdat ik weleens baarmoederonsteking of kanker kan krijgen... dat hoort nou eenmaal bij het leven... en hormomen horen in een levend wezen
Ik geloof dat jij nu bevooroordeeld reageert. JE kent mijn dierenarts niet, als eerste gaat het al om een "zij" en niet om een "hij". Ze heeft het in principe druk genoeg en maakt lange dagen en werkt ruim 6 dagen verdeeld over zo'n 70 uur in de week. Ze zit dus niet te wachten op een onnodige operatie. Ik denk dat mensen minder snel last hebben van hun baarmoeder dan honden. Kennelijk is dit bij honden een zwakke plek.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:
malinois schreef:tuurlijk is je dierenarts voorstander, levert hem weer geld op... :roll:
Ik geloof dat jij nu bevooroordeeld reageert. JE kent mijn dierenarts niet, als eerste gaat het al om een "zij" en niet om een "hij". Ze heeft het in principe druk genoeg en maakt lange dagen en werkt ruim 6 dagen verdeeld over zo'n 70 uur in de week. Ze zit dus niet te wachten op een onnodige operatie. Ik denk dat mensen minder snel last hebben van hun baarmoeder dan honden. Kennelijk is dit bij honden een zwakke plek.
tja ik ben dus anders van mening. Als je voor je eerste enting bij een dierenarts komt met een puppyteef wordt er al gevraagd: zo en wanneer wordt ze gesteriliseerd? Net of het de normaalste zaak van de wereld is.
Nee ik ken je dierenarts niet en daar zou ik ook niet naar toe gaan als hij er zo'n voorstander van was...
Hoeveel honden hebben er nou last van?Ik ken weinig gecastreerde teven, bijna alleen maar intacte teven en maar heel weinig intacte teven die ik ken hebben last gehad van baarmoederonsteking/kanker... Dus of dat nou zo'n zwakke plek is weet ik niet... Je moet niet snijden in een gezond dier is mijn mening en ik zal het mijn meiden dus ook niet onnodig aandoen en onnodige risico's laten lopen met de narcose etc., want ook daaraan wordt maar makkelijk voorbij gegaan...
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

Ik heb een intacte teef en een intacte reu in huis en af en toe tijdens een loopsheid (Malu is door haar verleden zeer onregelmatig loops) heb ik ook zin om Quiero op te pakken en naar de DA te brengen voor een castratie, maar ik zou het nooit doen. Het is een keuze die ik gemaakt heb door een intacte reu erbij te nemen en in mijn honden wordt niet gesneden omdat ik het zo moeilijk voor mezelf heb gemaakt. Malu is daarnaast al 11 jaar en de risico's voor een operatie zijn gewoon veel te groot. Quiero is een echt mannetje en met z'n 3 kilo en balletjes lukt het hem best om tegen de andere reuen (zonder ballen) op te boksen, Quiero mag dus gewoon z'n balletjes houden. :mrgreen:

Ze hoeven ook niet de volledige 3 weken gescheiden te blijven, pas als Malu het toe gaat laten moeten ze apart (laatste week). Malu heeft verder nergens last van, dus geen reden voor mij om haar te castreren. Zou Quiero wekenlang een zielig hoopje hond zijn dan zou ik het overwegen, maar voorlopig heb ik al 4 loopsheden overleefd zonder al te grote problemen.
iones
Zeer actief

malinois schreef: tja ik ben dus anders van mening. Als je voor je eerste enting bij een dierenarts komt met een puppyteef wordt er al gevraagd: zo en wanneer wordt ze gesteriliseerd? Net of het de normaalste zaak van de wereld is.
Nee ik ken je dierenarts niet en daar zou ik ook niet naar toe gaan als hij er zo'n voorstander van was...
Hoeveel honden hebben er nou last van?Ik ken weinig gecastreerde teven, bijna alleen maar intacte teven en maar heel weinig intacte teven die ik ken hebben last gehad van baarmoederonsteking/kanker... Dus of dat nou zo'n zwakke plek is weet ik niet... Je moet niet snijden in een gezond dier is mijn mening en ik zal het mijn meiden dus ook niet onnodig aandoen en onnodige risico's laten lopen met de narcose etc., want ook daaraan wordt maar makkelijk voorbij gegaan...
Effe quoten uit een ander topic:
iones schreef:Het schijnt het toch heel normaal te zijn in de veterinaire geneeskunde om baarmoeders preventief te verwijderen, zie hier:
http://www.vetsurgerycentral.com/pyometra.htm
Prevention of pyometra
Simply having your pet spayed at a young age will prevent pyometra and will decrease the risk of mammary cancer

En hier: http://www.marvistavet.com/html/body_pyometra.html
Met uitleg van de oorzaak:
HOW DOES THIS INFECTION COME ABOUT?
With each heat cycle, the uterine lining engorges in preparation for pregnancy. Eventually, some tissue engorgement becomes excessive or persistent (a condition called “cystic endometrial hyperplasiaâ€
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Ik denk dat er toch wel cijfers zijn maar die worden niet vernoemd. Er schijnt toch standaard vanuit te worden gegaan dat het castreren een hoop problemen voorkomt.
Verder zijn er nog vele veterinaire sites die het bevestigen zoals:
http://www.brantfordspca.com/spay.htm
http://www.thepetcenter.com/sur/pyo.html
enz. enz. Als je als zoekwoord pyometra invoert, vind je ik weet niet hoeveel sites erover en ze pleiten allemaal voor castratie.
wil je nu nog steeds beweren dat al die veterinairen overdrijven over dit onderwerp? Kan het zijn dat jouw veearts dit juist bagelliseert, heb je daar wel eens ooit aan gedacht?

Kijk, ik kan goed inkomen in jouw motiven over operatie en narcose met risico's van dien. HEt is geen lichte stap en daarom heb ik mijn eigen teef van 2 ook nog niet laten behandelen. En bij Polleke heb ik het destijds overwogen maar toen nam het lot voor mij een beslissing: ze kreeg baarmoederontsteking. Toen had ik geen keus meer. Ook bij Bessie daarvoor had ik geen keuze.

Maar als ik alles erover lees, zou het toch erg eigenwijs zijn als ik nu NOG zou volhouden dat het niet nodig is.
ja ik vind het zeker een onnodige ingreep! En dan kan je wel weer die amerikaanse stukken quoten maar echt bewijs heb ik nog steeds niet. In ieder geval ben ik er van overtuigd dat het niet nodig is....
Mijn dierenarts (ik heb geen vee :roll: ) bagiliseert helemaal niks, hij vind het ook niet nodig te snijden in gezonde dieren net als ik. Hij noemt het wel als een optie, dat moet hij ook wel, maar raad het gelukkig niet aan om maar zo te doen als het niet nodig is. Ja als ze een ontsteking krijgt dan moet het of om medische redenen zoals bij m'n andere hond maar liever niet dus.
Afbeelding
Joyce
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Joyce »

In Amerika wordt er door het grote overschot aan honden al jaren aangeraden om elke hond (hoe jonger, hoe beter) te castreren, dit is dus niet zozeer om medische redenen, maar het verkoopt wel beter als je baasjes laat denken dat ze op deze manier enge ziektes kunnen voorkomen. Ik kan je net zoveel onderzoeken laten zien die het tegenovergestelde bewijzen, voorlopig kan je volgens mij niet zeggen dat alle baarmoederonstekeningen komen omdat je teef niet gecastreerd is, zoveel andere dingen hebben daar invloed op, dingen die ze niet meenemen in deze onderzoeken. Bijvoorbeeld het voer dat ze krijgen, ziekte geschiedenis van ouders enz, enz.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Chatterbox schreef:In Amerika wordt er door het grote overschot aan honden al jaren aangeraden om elke hond (hoe jonger, hoe beter) te castreren, dit is dus niet zozeer om medische redenen, maar het verkoopt wel beter als je baasjes laat denken dat ze op deze manier enge ziektes kunnen voorkomen. Ik kan je net zoveel onderzoeken laten zien die het tegenovergestelde bewijzen, voorlopig kan je volgens mij niet zeggen dat alle baarmoederonstekeningen komen omdat je teef niet gecastreerd is, zoveel andere dingen hebben daar invloed op, dingen die ze niet meenemen in deze onderzoeken. Bijvoorbeeld het voer dat ze krijgen, ziekte geschiedenis van ouders enz, enz.
:ok:
Afbeelding
iones
Zeer actief

Ik denk niet dat het argument overschot aan honden op gaat. Want hier is er ook een groot overschot aan honden. Om die reden wordt bij katten zowiezo aangeraden tot castratie maar bij honden (nog) niet.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Ik denk niet dat het argument overschot aan honden op gaat. Want hier is er ook een groot overschot aan honden. Om die reden wordt bij katten zowiezo aangeraden tot castratie maar bij honden (nog) niet.
niet????? heb je gezien hoe lang een hond opgevangen wordt in een asiel voordat hij afgemaakt wordt, nou niet erg lang hoor max. een maand en dan heb je als hond nog erg geluk gehad.... Ik heb er laatst een docu over gezien, (zit me nu alleen nog even te bedenken waarop het was) en daar was een asiel op te zien waar de honden een week verbleven werden ze niet opgehaald of herplaatst hoppa spuit erin want ze hadden de ruimte nodig.... :roll:
en ik vraag me af of er in NL een overschot is aan honden. Ik denk het niet persoonlijk. De mensen zijn te makkelijk en nemen te makkelijk een hond zonder er over na te denken. Maar echt een overschot nee dat denk ik niet.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Willen jullie daar mee zeggen dat mensen in Amerika dus aanzienlijk minder verantwoordelijkheid hebben t.a.v. honden dan in Nederland? WAnt dat overschot komt immers toch voort uit gebrek aan verantwoordelijkheid en onverschilligheid.
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

iones schreef:Willen jullie daar mee zeggen dat mensen in Amerika dus aanzienlijk minder verantwoordelijkheid hebben t.a.v. honden dan in Nederland? WAnt dat overschot komt immers toch voort uit gebrek aan verantwoordelijkheid en onverschilligheid.
Ik heb je nu al een aantal keren gelezen en je lijkt heel overtuigd te zijn van het nut van een castratie van een hond.
Ik heb zelf een teefje van bijna een jaar oud, die nog niet loops geweest is en ik wil het in eerste instantie gewoon aankijken.
Hoe verloopt de loopsheid, dus ik bedoel dan niet qua bloedverlies, maar meer de stemming van mijn hond en dat schijnzwanger daarna eventueel en uiteraard eventuele baarmoederontstekingen in de gaten houden.
Maar ja om nu maar uit voorzorg maar te gaan castreren?

Ik wil ook graag, dat het goed met mijn hond gaat, maar ik vind het heel moeilijk! Zou pas op de plaats nu zo verkeerd zijn? :19:
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Iedereen heeft een eigen mening en zolang die weloverwogen is, is er niets mis mee.
Jr hebt verschillende lezingen die pro zijn en andere zijn anti...
Je kan een buitenland niet vergelijken met nederland, maar er wel een " voorbeeld" aan nemen hoe verkeerd het kan gaan, zie idd America...ik denk niet dat het de manier is waar wij nederlanders mee temaken willen hebben, honden die binnen 1 maand afgemaakt worden ivm ruimte gebrek etc.....
Maar kijk eens naar Spanje, Griekenland, Roemenie, Hongarije en ga maar even door...ook daar wordt veels temakkelijk met dieren om gegaan en zeer makkelijk weer van de hand gedaan...
Dat ik voor castratie ben wil niet zeggen dat ik iemand anders zijn/haar mening niet respecteer en demijne op wil dringen.

Jacqueline
Afbeelding
iones
Zeer actief

pepim schreef:Ik heb je nu al een aantal keren gelezen en je lijkt heel overtuigd te zijn van het nut van een castratie van een hond.
Ik heb zelf een teefje van bijna een jaar oud, die nog niet loops geweest is en ik wil het in eerste instantie gewoon aankijken.
Hoe verloopt de loopsheid, dus ik bedoel dan niet qua bloedverlies, maar meer de stemming van mijn hond en dat schijnzwanger daarna eventueel en uiteraard eventuele baarmoederontstekingen in de gaten houden.
Maar ja om nu maar uit voorzorg maar te gaan castreren?

Ik wil ook graag, dat het goed met mijn hond gaat, maar ik vind het heel moeilijk! Zou pas op de plaats nu zo verkeerd zijn? :19:
Vreemd. je hebt al een aantal reacties van mij gelezen zeg je. Maar je hebt NIET gezien dat ik ONDANKS dat ik geloof (overtuiging is zwaar uitgedrukt, ik kan nog overtuigd worden met het tegendeel maar dan moeten er wel cijfers komen :mrgreen: omdat ik nu alleen mijn ervaringen heb om op af te gaan) dat castreren beter is voor het behoud van de hond, mijn teef nog altijd niet gecastreerd heb. En ik vind dat je een hond zowiezo eerst een keer loops moet laten worden alvorens te castreren.

Jij maakt een pas op de plaats. Ik net zo goed. Of kennelijk heb je over deze reactie van mij op de vorige pagina in dit topic misschien heen gelezen:
iones schreef: Kijk, ik kan goed inkomen in jouw motiven over operatie en narcose met risico's van dien. HEt is geen lichte stap en daarom heb ik mijn eigen teef van 2 ook nog niet laten behandelen. En bij Polleke heb ik het destijds overwogen maar toen nam het lot voor mij een beslissing: ze kreeg baarmoederontsteking. Toen had ik geen keus meer. Ook bij Bessie daarvoor had ik geen keuze.

Maar als ik alles erover lees, zou het toch erg eigenwijs zijn als ik nu NOG zou volhouden dat het niet nodig is.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Willen jullie daar mee zeggen dat mensen in Amerika dus aanzienlijk minder verantwoordelijkheid hebben t.a.v. honden dan in Nederland? WAnt dat overschot komt immers toch voort uit gebrek aan verantwoordelijkheid en onverschilligheid.
yep
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

jacq1970 schreef:Iedereen heeft een eigen mening en zolang die weloverwogen is, is er niets mis mee.
juist en dat is dus vaak het probleem... Als jij met je pup bij de dierenarts komt en er wordt jou als onervaren gloednieuwe hondeneigenaar verteld dat hij zo snel mogelijk gecastreerd/gesteriliseerd moet worden en je doet het daarom vind ik het dus niet weloverwogen....
Er moeten dan ook de nadelen van castratie bij verteld worden maar dat is in 9 van de 10 x niet het geval.
Afbeelding
iones
Zeer actief

Weet jij dan of er nadelen zijn bij een castratie waarbij de hond nadelen ondervindt?
lilalila
Zeer actief
Mijn ras(sen): een pippa

Ongelezen bericht door lilalila »

iones schreef:Weet jij dan of er nadelen zijn bij een castratie waarbij de hond nadelen ondervindt?
een paar nadelen van een castratie:

- hond wordt sneller dik, de stofwisseling vertraagt,
- de vacht wordt vaak minder mooi, meer pluiziger,
- en daarbij het risico van de ingreep, het gaat vaak goed, maar ook weleens fout, en daarmee bedoel dat een narcose toch altijd ook een risico met zich mee brengt.
Baïla
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastin de los Pirineos
Contacteer:

Ongelezen bericht door Baïla »

Jeetje.... ik zit al even mee te lezen en nu weet ik echt niet meer wat ik moet :denken:

Ons teefje is bijna 4; in eerste instantie wilden we daar een nestje mee fokken, maar doordat zij last van Lumbo Sacrale Instabiliteit bleek te hebben, hebben we daar vanaf gezien.

Op de dierenartspraktijk waar wij komen zijn de meningen ook verdeeld :mrgreen: en dat is behoorlijk verwarrend. De ene zegt: zo snel mogelijk laten doen i.v.m. de al vaker genoemde risico's van tumoren en baarmoederontsteking en de ander, waar ik het vaakst kom, zegt: niet doen; de kans dat ze dikker wordt en haar rug belast is te groot.

We hebben hier ook een reu en inmiddels 2 loopsheden samen gehad en dat is geen probleem. Ook de teef heeft er niet echt last van ( ze is hooguit nog aanhaliger en dat is eerder leuk als lastig)

Ik wil graag het beste voor mijn hond en geloof toch dat ze maar gewoon een niet geholpen teef moet blijven.
Afbeelding
Groetjes van Anja, Appie, Perla en Daisy
In liefdevolle herinnering Effendy, Bertus, Pepper, Baïla en Guus
iones
Zeer actief

lilalila schreef: een paar nadelen van een castratie:

- hond wordt sneller dik, de stofwisseling vertraagt,
- de vacht wordt vaak minder mooi, meer pluiziger,
- en daarbij het risico van de ingreep, het gaat vaak goed, maar ook weleens fout, en daarmee bedoel dat een narcose toch altijd ook een risico met zich mee brengt.
Dat heb ik niet ondervonden. Maar het is best mogelijk.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

iones schreef:Weet jij dan of er nadelen zijn bij een castratie waarbij de hond nadelen ondervindt?
- sowieso wordt de hele hormoonhuishouding naar z'n galemiezen geholpen
- vachtproblemen
- risico van narcose (voor sommige rassen erg gevaarlijk!)
- sneller dik worden ondanks aangepast voer
- castreren van een reu kan juist veroorzaken dat andere reuen hem als teef zien en niet meer als reu met alle gevolgen van dien
- castreren van een teef; teef kan feller/pittiger worden
- teef kan incontinent worden

op internet gevonden nog:

Nadelen van castratie van een teef
Onomkeerbaarheid
De ingreep is onomkeerbaar, dat wil zeggen eenmaal uitgevoerd is een castratie niet meer terug te draaien.

Gewichtstoename
Na een castratie heeft een teef sneller de neiging te zwaar te worden. Een aanpassing van de voeding is in veel gevallen noodzakelijk en het is aan te raden om het gewicht van de hond na castratie regelmatig te (laten) controleren. De gewichtstoename wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door een verlaging van de schildklierfunctie. Door de gewichtstoename zullen arthrose processen versneld verergeren. En natuurlijk zijn er nog wel meer nadelen van overgewicht: huidklachten, problemen met narcose en operaties, enz.

Urine-incontinentie
Bij ongeveer 10-20% van de gecastreerde honden kan een hormonaal geïnduceerde urine-incontinentie optreden. Vooral bepaalde rassen blijken gevoeliger en er lijkt een verband te bestaan met staartamputatie (gecoupeerde staart). Er bestaat een verhoogd risico op onwillekeurig urineverlies na castratie bij de volgende rassen: Boxer, Dobermann, Dwergpoedel, Old English Sheepdog (Bobtail), Bouvier, Weimaraner, Riesen-Schnautzer en Ierse Setter. De incontinentie is over het algemeen goed te behandelen, maar behandeling zal de rest van het leven nodig zijn. Het typische beeld is onwillekeurig urineverlies tijdens rust (slaap)

Verandering van de vachtstructuur
Bij vooral langharige honden blijkt na castratie de vachtstructuur te kunnen veranderen. De vacht wordt dan dikker, krulleriger en moeilijker te onderhouden. Dit komt voor bij o.a. de Cocker Spaniel, Afghaanse windhond en de New Foundlander. Vaak zien we ongeremd verharen het hele jaar door. Door vermindering van de vachtconditie treden er vaak secundaire allergieën op.

Verandering van gedrag
Sloomheid, lusteloosheid, maar vooral ook onzekerheid, agressie e.d.. Gedragsveranderingen geven ook verschuivingen in de roedelhierarchie. Geslachtshormonen hebben een sterk invloed op de stofwisseling en dus op het welbevinden.

Bewegingsstoornissen
Zoals gezegd: overgewicht versnelt de ontwikkeling van arthrose. En natuurlijk heeft een dikke hond meer last van een niet helemaal gezond(e) gewricht of rug. We weten dat geslachtshormonen een belangrijke functie vervullen bij de botstofwisseling.

(bron: http://dierenartspraktijk.telenet.be/castreren.htm )

De voordelen van het castreren van een reu zijn veel minder talrijk dan van het castreren van een teef. In sommige gevallen kan een castratie van een reu het karakter positief beinvloeden. Reuen met een zeer dominant karakter en/of een hypersexueel gedrag kunnen na castratie een stuk rustiger worden en daardoor handelbaarder worden. Ook een overmatige uitvloeiing uit de voorhuid kan door een castratie verdwijnen. Maar dit is wel een heel slechte reden om te castreren. Een wat angstige en onzekere reu kan na een castratie zich in het slechtste geval juist ontwikkelen tot een angstbijter. Een gecastreerde reu heeft net als een gecastreerde teef meer kans op overgewicht.

en dan dit stukje vind ik erg goed dat ze dat erbij hebben gezet, dat lees je helaas niet vaak:

Als uw hond een normale cyclus heeft, de loopsheid volledig normaal verloopt, er geen sprake is van schijndracht of melkkliertumoren en als u als eigenaar weinig hinder ondervindt van de loopsheid van uw hond, dan is er geen reden om uw hond te laten opereren. Het is natuurlijk ook min of meer de plicht van een hondeneigenaar om beperkt ongemak te accepteren, zonder daar onmiddellijk op in te grijpen. We moeten niet onderdelen "slopen" voor ons eigen gemak of om een klein beetje meer zekerheid te hebben voor de toekomst.

En gelukkig is de gemiddelde teef maar twee maal per jaar gedurende drie weken "ongesteld". Een ovario(hyster)ectomie en een castratie van een hond worden door ons dan ook niet beschouwd als een routinebehandeling die klakkeloos bij iedere teef of reu moet worden uitgevoerd.

Het is dan ook van belang dat u, ondersteund door bovenstaande uiteenzetting, afhankelijk van de klachten en/of hinder die met de loopsheid van uw hond samenhangen een goede beslissing kunt nemen over het wel of niet uitvoeren van een toch nog wel ingrijpende operatie.

Afbeelding
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

iones schreef: Jij maakt een pas op de plaats. Ik net zo goed. Of kennelijk heb je over deze reactie van mij op de vorige pagina in dit topic misschien heen gelezen:
iones schreef: Kijk, ik kan goed inkomen in jouw motiven over operatie en narcose met risico's van dien. HEt is geen lichte stap en daarom heb ik mijn eigen teef van 2 ook nog niet laten behandelen. En bij Polleke heb ik het destijds overwogen maar toen nam het lot voor mij een beslissing: ze kreeg baarmoederontsteking. Toen had ik geen keus meer. Ook bij Bessie daarvoor had ik geen keuze.

Nee ik had wel gelezen, dat je je hond nog niet had laten castreren, maar uit de zin, die ik nu rood gemaakt heb, lees ik toch echt, dat je castreren wel nodig vindt.
En dat kleurde voor mij dan de ook rest wat ik van je gelezen heb, begrijp je? Ik bedoel overigens zeker niet, dat je zomaar wat zou doen hoor!
iones
Zeer actief

De dingen die malinois vernoemd heeft ga ik wel met mijn dierenarts doorbespreken hoor. Ik moet zeker weten dat de nadelen opwegen tegen de voordelen.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”