Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
reu ter dekking stellen
Moderator: moderatorteam
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
reu ter dekking stellen
stel je heb een reu gekocht op je eige naam, dus zonder fokkersvoorwaarde. na verloop van tijd kom je weer in contact met de fokker. na een poosje vraagt de fokker of je een dekking wil t doen met je reu.
hier kun je toch gewoon dekgeld voor vragen?
-
Bliss
- Actief
- Podenji
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
- Aantal honden: 8
- Contacteer:
tuurlijk, het is jouw hond en zoals je al aangaf geen fokkersvoorwaarden aanwezig dus kan je best dekgeld vragen omdat er immers geen andere afspraken gemaakt zijn
de vraag is of je wilt dat je hond dekt of of je wilt dat je hond betreffende teef dekt, maar das wat anders
de vraag is of je wilt dat je hond dekt of of je wilt dat je hond betreffende teef dekt, maar das wat anders
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
Melanie 74
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Re: reu ter dekking stellen
yep is jouw hond, persoonlijk zou ik wel eerst willen zien wat hij vererft dus bij een leuke goede teef zou ik de eerste keer niet de volle prijs vragen maar dat is gewoon gevoel....little-wolf schreef:stel je heb een reu gekocht op je eige naam, dus zonder fokkersvoorwaarde. na verloop van tijd kom je weer in contact met de fokker. na een poosje vraagt de fokker of je een dekking wil t doen met je reu.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
Bliss
- Actief
precies!! zo denk ik er ook over.malinois schreef:yep is jouw hond, persoonlijk zou ik wel eerst willen zien wat hij vererft dus bij een leuke goede teef zou ik de eerste keer niet de volle prijs vragen maar dat is gewoon gevoel....little-wolf schreef:stel je heb een reu gekocht op je eige naam, dus zonder fokkersvoorwaarde. na verloop van tijd kom je weer in contact met de fokker. na een poosje vraagt de fokker of je een dekking wil t doen met je reu.
niet gelijk de volle prijs vragen voor een jong reu.
Caro.
-
Maria
- Zeer actief
- Contacteer:
met een keer kan je nog niet zien wat hij letterlijk vererft dus niet de volle prijs vragen vind ik vreemd. Ik zou gewoon het gebruikelijke hanteren wat in het ras normaal is. Voor kampioenen of goed verervende reuen wordt toch al meer gevraagd.Bliss schreef:precies!! zo denk ik er ook over.malinois schreef:yep is jouw hond, persoonlijk zou ik wel eerst willen zien wat hij vererft dus bij een leuke goede teef zou ik de eerste keer niet de volle prijs vragen maar dat is gewoon gevoel....little-wolf schreef:stel je heb een reu gekocht op je eige naam, dus zonder fokkersvoorwaarde. na verloop van tijd kom je weer in contact met de fokker. na een poosje vraagt de fokker of je een dekking wil t doen met je reu.
niet gelijk de volle prijs vragen voor een jong reu.
Maria.
- LongFields
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos - Aantal honden: 3
Ik vind het niet zo vreemd hoor.
Als een reu nog niet eerder gedekt heeft weet je eigenlijk nog niet of hij uberhaupt wel vererfd, ofte wel of hij voor nageslacht kan zorgen. De eerste fokker die zo'n reu gebruikt neemt toch wat meer risico dan bij het gebruiken van een reu die al nageslacht heeft rondlopen. Dan vind ik het eigenlijk alleen maar fair als er de eerste keer een lager bedrag wordt gevraagd als dekgeld.
Als een reu nog niet eerder gedekt heeft weet je eigenlijk nog niet of hij uberhaupt wel vererfd, ofte wel of hij voor nageslacht kan zorgen. De eerste fokker die zo'n reu gebruikt neemt toch wat meer risico dan bij het gebruiken van een reu die al nageslacht heeft rondlopen. Dan vind ik het eigenlijk alleen maar fair als er de eerste keer een lager bedrag wordt gevraagd als dekgeld.
-
borderke
- Actief
- Contacteer:
-
laeken
- Zeer actief
- Aantal honden: 0
Wat is eigenlijk de reden om dekgeld te vragen? Gewoon een extra zakcentje uit je hond slaan?
Onkostenvergoeding ok, daar kan ik inkomen, hoewel over het algemeen de teef naar de reu gaat en de reu uit zichzelf dekt. Kosten worden er niet gemaakt en de reu gaat er ook niet stuk van.
Dekgeld is dus gewoon een extraatje dat je uit je hond kan slaan 
Onkostenvergoeding ok, daar kan ik inkomen, hoewel over het algemeen de teef naar de reu gaat en de reu uit zichzelf dekt. Kosten worden er niet gemaakt en de reu gaat er ook niet stuk van.
- little-wolf
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
onkosten van medisch onderzoek.MARC_S schreef:Wat is eigenlijk de reden om dekgeld te vragen? Gewoon een extra zakcentje uit je hond slaan?
Onkostenvergoeding ok, daar kan ik inkomen, hoewel over het algemeen de teef naar de reu gaat en de reu uit zichzelf dekt. Kosten worden er niet gemaakt en de reu gaat er ook niet stuk van.Dekgeld is dus gewoon een extraatje dat je uit je hond kan slaan
en anders extra zakcentje. mooi meegenomen toch.
-
laeken
- Zeer actief
Jawel, zeker. Maar ik vind dat alles bij honden zo ontzettend op geld draait. Beetje jammer aangezien het gewoon een hobby zou moeten zijn.little-wolf schreef:onkosten van medisch onderzoek.MARC_S schreef:Wat is eigenlijk de reden om dekgeld te vragen? Gewoon een extra zakcentje uit je hond slaan?
Onkostenvergoeding ok, daar kan ik inkomen, hoewel over het algemeen de teef naar de reu gaat en de reu uit zichzelf dekt. Kosten worden er niet gemaakt en de reu gaat er ook niet stuk van.Dekgeld is dus gewoon een extraatje dat je uit je hond kan slaan
en anders extra zakcentje. mooi meegenomen toch.
Maar dat is echt mijn gevoel hoor. Ik ken het niet en heb mijn hele leven al gratis honden gehad en nooit geld met honden in verband gebracht
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
veel mensen stoppen veel geld in een dekreu> gezondheidsonderzoeken > tentoonstellingen > kosten die je maakt en tijd die je in de mensen steekt die met hun teef enkele keren bij je komen of enkele dagen bij je verblijven, dan mogen ze dat best terugverdienen.MARC_S schreef:Wat is eigenlijk de reden om dekgeld te vragen? Gewoon een extra zakcentje uit je hond slaan?
daarbij verdienen veel mensen ook een extra centje als ze een groot nest hebben dus waarom dan de dekking gratis weggeven?
zelf heb ik een reu uit australie gehaald om voor mijn eigen bloedlijnen te verversen en te verbeteren, ik zal hem voor mijn eigen fok niet vaak gebruiken want dat heeft geen zin, in elk geval als hij zijn gezondheidsonderzoeken heeft ondergaan en die zijn goed dan staat hij ook voor andere passende teven ter dekking, zeker niet voor elke teef, maar laat hem maar terugverdienen wat hij mij gekost heeft en verder nog gaat kosten. Als mensen hem kunnen en willen gebruiken om hun lijnen te verbeteren dan hebben ze het dekgeld er ook maar voor over, het heeft hun een hoop geld en moeite bespaard door hem zelf niet te gaan halen in het buitenland dus als ze van hem gebruik willen maken betalen ze er ook maar voor. Daarbij als ik een goed gefokte pup wil ga ik ook niet zeuren om de prijs.
Reuen van mijn rassen dekken in de regel toch niet vaak dus erg lucratief is het niet in mijn geval , maar ik heb al die moeite niet gedaan om hem maar gratis ter dekking te stellen voor iedereen, hij mag zichzelf best terugbetalen op die manier.
Ik snap niet waarom het allemaal gratis zou moeten , in een hoop gevallen is er veel tijd en geld in gestoken ( in zowel de reu als in de pups ) en dat mag best "beloont"worden dmv een vergoeding.
En nogmaals begrijp me niet verkeerd, mijn reu word niet constant en voor elke teef ingezet om er geld uit te slaan, zoals ik hierboven ook al schreef of steeds op mijn eigen teven gebruikt om "goedkoop" aan een dekking te komen want dat voegt namelijk niets toe aan het ras. dat dat even duidelijk is
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
-
laeken
- Zeer actief
Maar waarom moet je hond zichzelf terugverdienen? Het is toch ook gewoon je hond, je huisdier dat je lief hebt en waar je plezier van hebt? Je koopt een hond toch niet om een dekking te doen en verder zichzelf te onderhouden met zo nu en dan een dekking?
Ik vind het altijd raar als hobbies geen geld mogen kosten
Maargoed, als ik een reu had en die mocht dekken en iemand wilde daar 400 euro voor betalen dan deed ik het misschien ook wel.
Ik vind het altijd raar als hobbies geen geld mogen kosten
Maargoed, als ik een reu had en die mocht dekken en iemand wilde daar 400 euro voor betalen dan deed ik het misschien ook wel.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik snap je punt wel hoor maar hobbies kosten ook enorm veel geld als jij op een verantwoorde manier het wat terug kan verdienen is daar toch niets mis mee?MARC_S schreef: Jawel, zeker. Maar ik vind dat alles bij honden zo ontzettend op geld draait. Beetje jammer aangezien het gewoon een hobby zou moeten zijn.
mensen die hun reu maar alles laten dekken waar ie voor gevraagd word en al helemaal zonder medische onderzoeken te laten doen daar heb ik het hier niet over natuurlijk
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
ik zeg nergens dat het MOET maar als het op een verantwoorde manier kan is daar niets mis mee. Maar nu val ik in de herhalingMARC_S schreef:Maar waarom moet je hond zichzelf terugverdienen? Het is toch ook gewoon je hond, je huisdier dat je lief hebt en waar je plezier van hebt? Je koopt een hond toch niet om een dekking te doen en verder zichzelf te onderhouden met zo nu en dan een dekking?
Ik vind het altijd raar als hobbies geen geld mogen kosten![]()
en als jij het raar vind dat hobbies geen geld mogen kosten dan snap je ook wel dat de eigenaar van de teef dekgeld aan de eigenaar van de reu moet betalen, een hobbie mag toch geld kosten zeg je net? waarom moet dit dan allemaal wel gratis?
-
laeken
- Zeer actief
Nee, wat dat aangaat kan ik je zeker volgen. Je neemt je verantwoordelijkheid voor de reu, laat alles testen en onderzoeken op je kosten en dus mag een dekking ook wel wat kosten met zo'n hond. Ben ik het wel mee eensPodenji schreef:ik snap je punt wel hoor maar hobbies kosten ook enorm veel geld als jij op een verantwoorde manier het wat terug kan verdienen is daar toch niets mis mee?MARC_S schreef: Jawel, zeker. Maar ik vind dat alles bij honden zo ontzettend op geld draait. Beetje jammer aangezien het gewoon een hobby zou moeten zijn.
mensen die hun reu maar alles laten dekken waar ie voor gevraagd word en al helemaal zonder medische onderzoeken te laten doen daar heb ik het hier niet over natuurlijk
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
laat mijn reactie hiervoor dan maar zittenMARC_S schreef:Nee, wat dat aangaat kan ik je zeker volgen. Je neemt je verantwoordelijkheid voor de reu, laat alles testen en onderzoeken op je kosten en dus mag een dekking ook wel wat kosten met zo'n hond. Ben ik het wel mee eensPodenji schreef:ik snap je punt wel hoor maar hobbies kosten ook enorm veel geld als jij op een verantwoorde manier het wat terug kan verdienen is daar toch niets mis mee?MARC_S schreef: Jawel, zeker. Maar ik vind dat alles bij honden zo ontzettend op geld draait. Beetje jammer aangezien het gewoon een hobby zou moeten zijn.
-
tbeast
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
- Aantal honden: 10
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
een reu uit mijn eerste nest is op fokkervoorwaarden naar zijn nieuwe eigenaren gegaan, de enigste voorwaarden in deze waren dat ze hem af en toe eens op een show zouden uitbrengen, zijn gezondheidsonderzoeken zouden doen en hem eventueel ter dekking zouden stellen. Ik wil hem inderdaad voor een dekking gebruiken in de toekomst daarom heb ik die voorwaarden er aan gesteld,voor de zekerheid want niet iedereen wil zijn hond ter dekking laten staan, deze mensen hebben gewoon betaald voor hem als pup en zullen door mij gewoon dekgeld betaald krijgen als ik hem voor een dekking ga gebruikenMartijn schreef:Het mag allemaal gewoon op je eigen manier hoor maar als je je afvraagt wat mensen raar vinden aan het vragen van dekgeld voor het gebruik van een reu die die persoon zelf gefokt heeft, dan is het dat dus.
zie niet in wat daar mis mee is.
- Podenji
- Zeer actief
- Contacteer:
jij weet heel goed dat dat niet opgaat voor de mensen die verantwoord en serieus fokken en verder zie wat er hieboven allemaal geschreven is in dit topic.Martijn schreef: Niks. Als het oke vind om een kassa naast je hondriemenhaakje te hebben staan.
-
Essy
Ach kom als jij honderden euro's voor een rashond hebt betaald laat je daarna ook niet je reu even voor niks een nummertje maken. Je investeert in onderzoeken, misschien verandert je reu wel ten nadele als hij eenmaal gedekt heeft en je wil tenslotte ook niet dat die ander een hoop puppies op de wereld zet zonder dat hij daar investeringen in doet.Martijn schreef:Verantywoord en serieus fokken is iets moois. Dat moet je niet willen besmeuren met geleuter over een klein beetje geld.Podenji schreef:jij weet heel goed dat dat niet opgaat voor de mensen die verantwoord en serieus fokken en verder zie wat er hieboven allemaal geschreven is in dit topic.Martijn schreef: Niks. Als het oke vind om een kassa naast je hondriemenhaakje te hebben staan.
En als je het zo erg vind dat je er dekgeld voor krijgt dan stop je dat geld lekker in een potje voor als je hond een keer een hoop medische kosten zou krijgen of je koopt er een berg voer voor.
-
Essy
Degene waar je bij gaat 'schooien' is degene die jou eerst flink voor je rashond heeft laten betalen. Ik vind dat geen schooien hoor.Martijn schreef:Ga je me nou vertellen wat ik zou doen?Essy schreef: Ach kom als jij honderden euro's voor een rashond hebt betaald laat je daarna ook niet je reu even voor niks een nummertje maken. Je investeert in onderzoeken, misschien verandert je reu wel ten nadele als hij eenmaal gedekt heeft en je wil tenslotte ook niet dat die ander een hoop puppies op de wereld zet zonder dat hij daar investeringen in doet.
Wat apart. Familie van Jomanda ofzo?
En als je het zo erg vind dat je er dekgeld voor krijgt dan stop je dat geld lekker in een potje voor als je hond een keer een hoop medische kosten zou krijgen of je koopt er een berg voer voor.
Degene waar je bij gaat 'schooien' is degene die jou eerst flink voor je rashond heeft laten betalen. Ik vind dat geen schooien hoor.
En als je het geld zelf niet wil hebben kun je het nog altijd aan KIMBA of een ander nobel doel geven i.p.v. aan een fokker die geld gaat verdienen aan het nestje.
Moh...ik vind het niet zo erg om voor mijn eigen honden te betalen.
Is voor mij geen reden om bij anderen te gaan schooien.
En als je het geld zelf niet wil hebben kun je het nog altijd aan KIMBA of een ander nobel doel geven i.p.v. aan een fokker die geld gaat verdienen aan het nestje.
Ik denk echt dat je er wel anders over denkt als je eerst een zelf een smak geld voor je hond op tafel moet leggen.
-
Essy
-
estelle
-
Essy
-
laeken
- Zeer actief
Alles wat met honden te maken heeft wordt duurder en duurder. Fokken kan je al beroepsmatig doen om van te levenestelle schreef:wowwww wat een boel geld!! ik wist niet dat die bedragen zo hoog lagen.Mickie schreef:dekgeld is (meen ik) €450.
Ik vind het persoonlijk ook absurd dat een fokker bijna 500 euro moet betalen voor het sperma van een eigen gefokte pup
Geld geld geld, alles draait om geld en dat is voor mij al bijna een reden om een afkeer te krijgen aan rashondjes fokken die allemaal maar duurder en duurder moeten zijn :N:
-
Essy
Je eerste ratje heb je niet voor 1000 euro aangeschaft. Je ratjes lopen geen show voor zo'n 80 euro per show (incl. benzine). Je ratjes hoeven niet geröntgend en beoordeeld voor zo'n 150 euro. Ze hoeven geen aanvullende onderzoeken. En degene die van jou een ratje krijgt, krijgt geen 1000 euro per ratje wat hij zal fokken met jouw gratis rat.Martijn schreef:Als ik zelf niet fok ga ik me niet ineens als fokker gedragen omdat ik er een centje aan kan overhouden nee.Essy schreef:En je geeft je dekgeld liever aan de fokker dan er iets nobelers mee te doen?Martijn schreef:Ik denk van niet.Essy schreef: Ik denk echt dat je er wel anders over denkt als je eerst een zelf een smak geld voor je hond op tafel moet leggen.
Ik doe het trouwens nu met de ratten ook niet hoor. Totaal andere bedragen natuurlijk maar het is gebruikelijk om 10 of 15 euro voor een ratje te vragen. Dat vind ik onzin. Het is mijn hobby en hobbies kosten nu eenmaal geld.
Ik ben gewoon geen handelaar. Het zijn dieren en die heb je voor de lol. Zelf voor betalen.
Als ik een pup uit mijn reu wil hebben dan ga ik daar niet voor betalen maar als ik die niet hoef dan hoef ik niet ineens het geld dat ik er anders voor zou betalen.
Laatst gewijzigd door Essy op 07 apr 2006 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Essy
Ik vind overigens dat als je een goede band met je fokker hebt en die ook voor jou klaar staat, dan zou ik voor een eerste dekking geen geld vragen omdat het ook voor jou een voordeel is om te weten wat je hond kan vererven. Maar als je er nooit niks van gehoord hebt en je fokker ziet nadat je een hoop shows met je hond hebt gelopen en hij goed heeft gescoord dat het een leuke dekreu zou zijn, dan vind ik een compensatie van jouw investeringen redelijk.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
precies dat bedoel ik ook.LongFields schreef:Ik vind het niet zo vreemd hoor.![]()

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi