Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond en kind vraag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

miekmiek

Hond en kind vraag

Ongelezen bericht door miekmiek »

Ik weet niet echt hoe ik deze vraag neer moet zetten. Het is ook niet echt een vraag, het is meer dat ik een beetje onzeker ben of ik het wel goed doe. Het gaat erg goed met de honden en Martijn. Tommie is een tikkie jaloers, maar dit uit zich in het af en toe zijn kop ertussen steken wanneer ik met Martijn aan het knuffelen ben. Er wordt verder niet gegromt ofzo. Nu is Martijn wat mobieler aan het worden. Hij draait zich om, graait veel in het rond en pakt vanalles beet. En tommie begint nu ook meer belangstelling in hem te tonen.
Als ik Martijn op de grond leg, dan gaat Tommie er soms naast liggen. Hier wat foto's als voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dit tot nu toe toegelaten omdat ik niet iedere keer Tommie wil wegsturen. Maar ik vind het wel eng. Wat als Martijn hem ineens bij zijn ballen pakt en Tommie naar hem hapt? Wat als Tommie mijn onzekerheid voelt, of Martijn als iets negatiefs gaat zien omdat ik dan ineens streng ben?

Ik laat het snuffelen en likken nu tot een bepaalde hoogte toe. Even ernaast liggen mag onder mijn toezicht. Ik moet er dan dichtbij zijn, continu opletten en tommie mag Martijn niet aflebberen. Ook mag hij niet op zijn rug met zijn poten naar het gezicht van martijn draaien. Dat soort dingen.

Doe ik het nou goed, of moet ik strenger zijn? Moet ik het verbieden? Ik ben best bang om het fout te doen omdat ik toch wel erg graag wil dat de combinatie honden en kind hier in huis goed zullen gaan.

Dus graag advies. :wink:
Gonny
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gonny »

Ik zou ook Tommie er even bij laten liggen maar daarna toch weg sturen.

Martijn kan hem al aan een oor of aan haren trekken, hem iig zeer doen, en tja dan weet je gewoon niet hoe de hond reageerd.
Afbeelding
miekmiek

Wat ik nu doe is hem inderdaad even laten snuffen, eventjes liggen en dan verzoek ik hem vriendelijk ( :wink: ) om naar zijn plaats te gaan. En daar krijgt hij een frolicje of een aai. Dus op een positieve manier, zodat hij het niet ziet als wegsturen.

Daarmee doorgaan dus?
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Kun je Martijn niet gewoon in de box leggen ipv op de grond? Daar zou ik dus voor kiezen. Op de grond is heel leuk als ik erbij zit, maar anders zou ik dus kiezen voor de box. Martijn kan nog niet kruipen dus in die zin ontneem je hem niets.
Is er een reden waarom dat niet kan zou ik Tommie dus inderdaad ander gedrag aanleren wat lonender is dan op Martijn passen. :wink:
Ik zou op zich niet zo bang zijn voor hapjes van Tommie, maar hij hoeft niet op zijn kleine te letten. Dat doe jij wel.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
miekmiek

Hmmm...ik heb wel een box. Maar zo nu en dan leg ik Martijn wel op de grond omdat hij daar meer ruimte heeft om om te rollen en te leren kruipen enzo. Is de overgang anders ook niet te groot voor de honden? Ik blijf er altijd bij hoor en geen seconden kijk ik een andere kant op omdat ik juist al die risico's zie. Maarja...ik zie ook de risico's van het verkeerd aanpakken en daar ben ik een beetje bang voor.

Maar dus gewoon afstand laten houden? Dus op een positieve manier naar hun plaats sturen?
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door boonbeest »

Martijn schreef:Doe je de honden toch in de box? :mrgreen:

Ik zou geen honden bij mijn baby laten.
Puur omdat de gevolgen als het fout gaat voor beide partijen veel drastischer zijn dan ze zelf kunnen overzien.

Ik kan niet voor mijn baby beslissen dat een lidteken op zijn gezicht wel een acceptabel risico is en ik kan niet voor mijn hond beslissen of ik goed gedrag zo op scherp wil zetten.

Veel te gemakkelijk om ze gewoon niet aan elkaar over te laten.
als je hond en kind telkens gaat uiteenhouden zonder contact ga je dan geen aggresie opwekken?
miekmiek

Dat heet een bench. :mrgreen:

Maar ik denk dat hun plaats wel goed genoeg is. :wink: De momenten dat Martijn buiten zijn 'bench-box' :mrgreen: mag spelen moeten de honden dus even indammen. Of op de plaats, of buiten in de tuin.

Voorzie ineens wel wat vragen over wat ik moet doen als martijn nog mobieler wordt. :N:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:

Puur omdat de gevolgen als het fout gaat voor beide partijen veel drastischer zijn dan ze zelf kunnen overzien.

Ik kan niet voor mijn baby beslissen dat een lidteken op zijn gezicht wel een acceptabel risico is en ik kan niet voor mijn hond beslissen of ik goed gedrag zo op scherp wil zetten.

als je hond en kind telkens gaat uiteenhouden zonder contact ga je dan geen aggresie opwekken?
Als jij dat op jouw manier doet waarschijnlijk wel! :mrgreen: :wink:
Je kan dat soort dingen echt prima zonder correctie's of negatieve signalen aanleren..gewoon andere dingen belonender maken en een beetje creatief denken, dan ben je echt al een heel eind op weg.
Een hond die neutraal staat tegenover een kind kun je op die manier prima naast een kind laten leven zonder dat er in deze fase risico is dat er iets gebeurd.
Kruipende kleuters..dat wordt pas zweten!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

Eline* schreef:
boonbeest schreef:

Je kan dat soort dingen echt prima zonder correctie's of negatieve signalen aanleren..gewoon andere dingen belonender maken en een beetje creatief denken, dan ben je echt al een heel eind op weg.
Een hond die neutraal staat tegenover een kind kun je op die manier prima naast een kind laten leven zonder dat er in deze fase risico is dat er iets gebeurd.

:roll:
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:
Eline* schreef:
boonbeest schreef:

Grapje, was niet kwetsend bedoeld.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

Eline* schreef:
boonbeest schreef:
Eline* schreef:
boonbeest schreef: als je hond en kind telkens gaat uiteenhouden zonder contact ga je dan geen aggresie opwekken?

Grapje, was niet kwetsend bedoeld.
onze hond komt heel goed overeen met kinderen is is heel sociaal
dus :19:
miekmiek

dus. :mrgreen:

Ik denk toch dat ik voor de weg van de minste risico's kies. Ik weet dus wat me te doen staat. :wink:
Gonny
Zeer actief

miekmiek schreef:Wat ik nu doe is hem inderdaad even laten snuffen, eventjes liggen en dan verzoek ik hem vriendelijk ( :wink: ) om naar zijn plaats te gaan. En daar krijgt hij een frolicje of een aai. Dus op een positieve manier, zodat hij het niet ziet als wegsturen.

Daarmee doorgaan dus?
Klinkt helemaal goed!! :ok: :mrgreen:

Ik wil je wel vast waarschuwen: Het wordt de komende tijd alleen maar moeilijker en lastiger! :mrgreen: Ik laat de kids nu pas (12 en 5) alleen bij de honden, Daan alleen, in de zin van dat ik boven of op de wc ben, Marijke is al wel eens alleen thuis met de honden, met de mededeling dat ze de deurbel moet negeren + de honden....en dan is t nog meestal niet langer dan een half uur dat ik ze alleen laat :roll: :mrgreen:
Afbeelding
miekmiek

Het valt me tegen hoe moeilijk het is! Had ik niet verwacht. Met femke is het eigenijk geen probleem, maar Tommie is nogal een gevoelig hondje qua aandacht en daar moet ik dus echt goed mee uitkijken.
Gonny
Zeer actief

miekmiek schreef:Het valt me tegen hoe moeilijk het is! Had ik niet verwacht. Met femke is het eigenijk geen probleem, maar Tommie is nogal een gevoelig hondje qua aandacht en daar moet ik dus echt goed mee uitkijken.
:wink: Ik vind het vaak nu nog moeilijk.....kinderen en honden is en blijft een rotcombi (heel eerlijk gezegd) Ze doen allebei wel eens onverwachte stomme dingen en luisteren nooit 100%.....
voorbeeld: Daan weet drommels goed dat hij niet bij Boris op zn plaats mag zitten/liggen.....Gisteren ineens een stem: Mama, kijk eens ik knuffel met Boris!! Wat zie ik: Daan op het bed met Boris in zn houdgreep... :roll: Nu is Boris een heerlijke sul maar als Daan zoiets doet bij Mien, of als Boris bijv pijn ergens heeft...je weet gewoon nooit 100% zeker hoe een hond of kind reageerd......dus inderdaad ogen en oren konstant op scherp! :wink:
Afbeelding
miekmiek

Nou inderdaad. En ik begin net. :N: Ik vind het echt heel belangrijk om op dit gebied geen fouten te maken. Want de gevolgen...nou ja...dat lijkt me duidelijk.

Ik zit al met kromme tenen te kijken hoe tommie contact zoekt bij Martijn. Ik weet dat dat handje Martijn niet zomaar los kan laten, en dat hij hard knijpt en trekt. Maar om het helemaal te verbieden vind ik ook weer zo wat. Maar het gaat gewoon nog meer onder toezicht, het is de enige oplossing. :19:
Gonny
Zeer actief

miekmiek schreef:Nou inderdaad. En ik begin net. :N: Ik vind het echt heel belangrijk om op dit gebied geen fouten te maken. Want de gevolgen...nou ja...dat lijkt me duidelijk.

Ik zit al met kromme tenen te kijken hoe tommie contact zoekt bij Martijn. Ik weet dat dat handje Martijn niet zomaar los kan laten, en dat hij hard knijpt en trekt. Maar om het helemaal te verbieden vind ik ook weer zo wat. Maar het gaat gewoon nog meer onder toezicht, het is de enige oplossing. :19:
:ok:
Afbeelding
rubella
Actief

Ongelezen bericht door rubella »

Wel heel erg schattige foto's van Martijn met Tommie!

Je hebt allemaal goede adviezen gekregen en de combi kind/hond is heel erg moeilijk, want beiden onberekenbaar.

Nooit uit het oog verliezen of alleen laten, maar dat is al van alle kanten doorgekomen :wink: .

Kleine troost mischien: mijn ervaring is dat je een peuter van 1 1/2 à 2 jaar toch al goed kunt leren dat als hondje slaapt, je niet aan hondje mag komen, niet in zijn bedje e.d.
Tenminste ik neem aan dat mijn pleegkindje niet het enige zoeterdje was die ook van te voren aankondigde wat hij eigenlijk zou willen... door hardop de lesjes te checken.
Niet naar hondje, hè, hondje slaapt :neenee:
Dat maakt het ook weer ietsje gemakkelijker hoop ik! :ok:
groetjes, Wina

Afbeelding
Jacan
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herder langhaar

Ongelezen bericht door Jacan »

Gonny schreef:Ik zou ook Tommie er even bij laten liggen maar daarna toch weg sturen.

Martijn kan hem al aan een oor of aan haren trekken, hem iig zeer doen, en tja dan weet je gewoon niet hoe de hond reageerd.
ben het met gonny eens :ok:
Als jermain of cheyenne even op de grond lagen mochten de honden er even bij vooral ashley was gek met baby's maar ging er gewoon bij zitten kind aandacht en dan ook aandacht voor de hond hebben hier gingen de honden zelf al weg want de baby kan nog niet met hun spelen deden ze dat niet stuurde ik ze weg :ok:
Afbeelding
Luna 25-11-2011 27-12-2017
Maddy
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maddy »

Ik laat onze honden even aan Alisha snuffelen en dan krijgen ze wat aandacht van mij en dan zijn ze tevreden en gaan ze op hun plaats liggen. Maar als Alisha straks wat ouder is, zal ik haar zo snel mogelijk proberen aan te leren, dat ze de honden moet negeren als ze bijvoorbeeld in de woonkamer komt en ze zijn heel druk en dat ze niet bij hun op hun plek mag liggen of mag storen tijdens het eten. En als de honden naar haar toe komen dat ze ze dan mag aaien. Maar dan wel altijd onder toezicht, want een ongelukje zit in een klein hoekje.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Bij ons was het interessante er een hoop af toen Lotte ging kruipen. Dus had ze alle mogelijkheid om te oefenen enzo zonder dat de honden er naar omkeken.
Gewoon even bij laten onder toezicht en dan weglokken. :ok:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”