Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

mijn hond bijt naar me.wat te doen?1ste Schooldag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door boonbeest »

malinois schreef:
boonbeest schreef:
MARC_S schreef:Je hond wordt dus al gejut aan een paal op de eerste les? Heb je wel gezegd dat je daar bent gekomen omdat ze je wilde bijten?
dat weten ze ja
gejut
neen het gaat hem erom op die moment dat mijn hond dan verlatingsangst heeft en enkel werkt als ze aan mij hangt (leiband)
dan werkt ze wel
maar het moet ook vanop afstand kunnen en this niet vanop 10 meter hé
ik sta er nog geen halve meter af
wat doe je nou aan die paal dan? jutten?
wat versta jij onder jutten?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

boonbeest schreef:zoals ik al vertelde heb ik naar verschillende honden gaan kijken
en deze waren het meest verzorgd

is dat het enige waar je naar kijkt dan? :roll:
en jutten is dit niet van dat aan de paal hangen
het ging hem gewoon over het luisteren zonder aan mij te hangen
jutten doe je aan de paal dus aan de paal zetten terwijl er manwerk gedaan wordt of met een lapje hem opjutten....

Als dit niet gedaan is vraag ik me af wat hij dan dus aan die paal doet?
Als het is omdat hij niet zonder je kan dus dat jij op afstand blijft waarom houdt dan niet iemand gewoon de riem vast terwijl jij een paar stapjes wegloopt??? waarom een paal???
die man heeft altijd al herders gehad dus kdenk wel dat ie weet hoe hij met een hond moet werken.

we zien wel verder
helaas ken ik die ook wel maar dat wil nog niet zeggen dat ik daar ooit zou gaan trainen..... :roll:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:
malinois schreef:
boonbeest schreef:
MARC_S schreef:Je hond wordt dus al gejut aan een paal op de eerste les? Heb je wel gezegd dat je daar bent gekomen omdat ze je wilde bijten?
dat weten ze ja
gejut
neen het gaat hem erom op die moment dat mijn hond dan verlatingsangst heeft en enkel werkt als ze aan mij hangt (leiband)
dan werkt ze wel
maar het moet ook vanop afstand kunnen en this niet vanop 10 meter hé
ik sta er nog geen halve meter af
wat doe je nou aan die paal dan? jutten?
wat versta jij onder jutten?
jutten doe je aan de paal dus aan de paal zetten terwijl er manwerk gedaan wordt of met een lapje hem opjutten....
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
zepenko
Zeer actief

Ongelezen bericht door zepenko »

malinois schreef:
waarom wil je dan een hond uit werklijnen? wat is daar de reden van. Topicstarter wist dit ook en neemt ook bewust een hond uit werklijnen, waarom?
Om dezelfde reden dat mensen een foute staff kopen? Of om dezelfde reden dat mensen een pup uit een schuur van een broodfokker kopen? Status, onwetendheid? Dat soort dingen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
malinois schreef:
waarom wil je dan een hond uit werklijnen? wat is daar de reden van. Topicstarter wist dit ook en neemt ook bewust een hond uit werklijnen, waarom?
Om dezelfde reden dat mensen een foute staff kopen? Of om dezelfde reden dat mensen een pup uit een schuur van een broodfokker kopen? Status, onwetendheid? Dat soort dingen.
nou hij wist duvelsgoed dat het een hond uit werklijnen was, zelfs nog uit de ringsportlijnen :roll: Dan weet je ook wat voor type hond je kan verwachten. Ontwetendheid nee, status ja denk ik wel.... en overschatting van eigen kunnen
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
nou hij wist duvelsgoed dat het een hond uit werklijnen was, zelfs nog uit de ringsportlijnen :roll: Dan weet je ook wat voor type hond je kan verwachten. Ontwetendheid nee, status ja denk ik wel.... en overschatting van eigen kunnen
En toch zit ik ook nog een beetje met het gevoel dat het voor een deel ook de verantwoording van de fokker is. Die dient toch ongeveer te weten wat voor soort vlees hij in de kuip heeft, zowel qua hond als qua koper, en of dat een beetje bij elkaar past. Anders is het gewoon makkelijk geld verdienen.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
En toch zit ik ook nog een beetje met het gevoel dat het voor een deel ook de verantwoording van de fokker is. Die dient toch ongeveer te weten wat voor soort vlees hij in de kuip heeft, zowel qua hond als qua koper, en of dat een beetje bij elkaar past. Anders is het gewoon makkelijk geld verdienen.
dat laatste gebeurd ook dat weet ik wel helaas. Ik heb trouwens behoorlijke vraagtekens bij hoe hij gekocht is, alleen kijkend of het schoon is...... :roll: Maar wat ik al zei, je kan hele mooie verhalen ophangen dat je er mee gaat sporten bladibladibla en enthousiast doen maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook werkelijk gaat doen.
Afbeelding
zepenko
Zeer actief

malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef: Om dezelfde reden dat mensen een foute staff kopen? Of om dezelfde reden dat mensen een pup uit een schuur van een broodfokker kopen? Status, onwetendheid? Dat soort dingen.
dat laatste gebeurd ook dat weet ik wel helaas. Ik heb trouwens behoorlijke vraagtekens bij hoe hij gekocht is, alleen kijkend of het schoon is...... :roll: Maar wat ik al zei, je kan hele mooie verhalen ophangen dat je er mee gaat sporten bladibladibla en enthousiast doen maar dat wil nog niet zeggen dat je dat ook werkelijk gaat doen.
Ja, maar dan weet je in ieder geval dat er met zo'n hond gesport moet worden. Volgens mij was dat hier niet eens het geval :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

zepenko schreef:
malinois schreef:
zepenko schreef:
malinois schreef: nou hij wist duvelsgoed dat het een hond uit werklijnen was, zelfs nog uit de ringsportlijnen :roll: Dan weet je ook wat voor type hond je kan verwachten. Ontwetendheid nee, status ja denk ik wel.... en overschatting van eigen kunnen
Ja, maar dan weet je in ieder geval dat er met zo'n hond gesport moet worden. Volgens mij was dat hier niet eens het geval :wink:
nee dat is waar, daar heb je gelijk in
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

mja wij hebben hem aan een paal gehangen zodanig dat ze ook niet kon gaan lopen
en lapje geven wie haalt dat nu in zijn hoofd :roll:
opjutten hebben we haar nooit gedaan

vader komt uit ring
moeder niet
dus ik dacht van mss heb je dan het waakzame van de vader en het zachte van de moeder
wat eigenlijk wel het geval is
maar je kan ook een hond hebben die niet uit een werklijn komt en ook redelijk moeilijk is.
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

en als ze aangelijnd is
moet ik zeker kort bij haarstaan gewoon aanraken als vorm van vertrouwen
dus sta ik naast haar gewoon me laten voelen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:mja wij hebben hem aan een paal gehangen zodanig dat ze ook niet kon gaan lopen
en lapje geven wie haalt dat nu in zijn hoofd :roll:
opjutten hebben we haar nooit gedaan

vader komt uit ring
moeder niet
dus ik dacht van mss heb je dan het waakzame van de vader en het zachte van de moeder
wat eigenlijk wel het geval is
maar je kan ook een hond hebben die niet uit een werklijn komt en ook redelijk moeilijk is.
ja dat kan moet je een ander ras nemen. De mechelaar staat bekend om z'n werklust en bijna onstuitbare energie. Als je daar om wat voor reden geen tijd voor hebt moet je hem niet nemen ben ik van mening. En je kunt een pup niet in 2-en delen misschien neemt hij dat van pa en dit van ma.... fokken is gokken dus wat voor karakter eruit komt is erg moeilijk te bepalen zoniet onmogelijk... maar hoe jij het stelt zo werkt het in ieder geval niet. Als ik een mechelaarpup kies kijk is wat heeft pa en wat heeft ma (niet het resultaat overigens ik hoef niet uitsluitend pups van een kampioen) als de reu mij qua werken bevalt en het karakter en het vult de teef aan vind ik het prima! Zou die niets van pa meenemen moet ma mij ook bevallen en andersom.

een lapje geven bedoel ik mee een jutezak ofzo he om op te bijten.....
maar waarom aan de paal?????? er kan toch een trainer bij gaan staan om hem vast te houden? daar heb je toch geen paal voor nodig. Mocht er iets gebeuren dan is er meteen iemand bij, zeker bij een hond met verlatingsangst. (stress etc.)
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

MARC_S schreef:
Wil de hond schreef:Grappig blijft ook dat er hier mensen op tilt gaan zodra ze het woord korrigeren lezen, het lijkt wel een soort allergie. :mrgreen:

Succes verder!
Ja he, ik ben strontallergies voor "aanpakken" van herdershonden die te geflipt zijn geraakt door onbegrip en dan ineens hardhandig in gareel getrokken worden om na de fikse beet of dood of in een dodencel in het asiel door te flippen. :ok: Ik heb nu 2 keer een herder gehad van iemand die er niets meer mee kon en de haren uit de nek getrokken had met de slip waarna zonder slip een perfect luisterende en vooral rustige hond ontstond. Waarom rukken aan een hond die gewoon bol staat van stress en gebrek aan duidelijkheid?

Weet je hoeveel herders er in het asiel zitten? Allemaal mislukte africhtertjes uit werklijnen waar maar wat mee gekloot is :roll:
Maar Boonbeest vertelt hier toch alleen maar dat hij begonnen is met het trainen van zijn hond zonder dat hij de indruk wekt dat men begonnen is met het heftig aanpakken van zijn hond, het gaat voorlopig toch allemaal de goede kant op?

Of is een beetje korrigeren bij voorbaat zonder meer al helemaal fout?
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Wil de hond schreef:Of is een beetje korrigeren bij voorbaat zonder meer al helemaal fout?
In mijn ogen heb je pas recht op het geven van een correctie als je een hond hebt die weet wat hij verkeerd doet. Corrigeren van iets wat een hond doet omdat hij totaal gefucked is of omdat hij niet weet wat je van hem verwacht maakt hem stuk.

Als ik tegen Cleo ga roepen dat ze moet omrollen en ze doet het niet en ik ga haar rukken geven met een slipketting dan doet ze het nog steeds niet. Ze wordt alleen maar bang en geflipt en zal bijten of vluchten.

Onbegrepen honden die gecorrigeerd worden worden de vernieling in gedraaid. Leer ze wat te doen en eis respect en gehoorzaamheid op het moment dat je weet dat je hond weet wat je van hem wil.

Ik corrigeer Cleo ook voor het achterna rennen van een rat de straat over en Dapper krijgt ook een ruk aan de slip als hij een hondje wil grijpen. Ze worden gewaarschuwd, kennen mij prima, vertrouwen mij ook en weten dat ze de fout ingaan.

Ik ben niet tegen correcties :neenee: maar wil wel zo min mogelijk corrigeren en uiteindelijk ook niet de fout maken dat ik een hond pijn-prikkels geef die niet eens weet wat hem overkomt. Dat is funest nl en levert een kruipert op die niks meer presteert en alleen voor het oog "gebroken" is.
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

anders moete is komen zien hoe een correctie hier gegeven word
als ge correct zegt is bij jullie direct van een slipketting en trekken ver dood
mja das het dus niet
maar ja
bij ulle verstaat men correctie mss onder iets anders

ik kan heel veel kritiek verdragen daar niet van
maar kom het gaat me hier iets te ver.

daarbij mijn laatste post op dit forum

aangezien er hier veel minder opbouwende kritiek gegeven wordt en meer afbrekende.

de meeste zouden zeggen doe het zo of zo

maar hier ist van uwen hond is fucked up

maar kom

bij deze slu en de kost
malinois
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:anders moete is komen zien hoe een correctie hier gegeven word
als ge correct zegt is bij jullie direct van een slipketting en trekken ver dood
mja das het dus niet
maar ja
bij ulle verstaat men correctie mss onder iets anders

ik kan heel veel kritiek verdragen daar niet van
maar kom het gaat me hier iets te ver.

daarbij mijn laatste post op dit forum

aangezien er hier veel minder opbouwende kritiek gegeven wordt en meer afbrekende.

de meeste zouden zeggen doe het zo of zo

maar hier ist van uwen hond is fucked up

maar kom

bij deze slu en de kost
sorry maar ik snap de ballen wat je schrijft hoor..... :roll: vooral het roodgedrukte....

daarnaast leer je alleen maar meer van kritiek, ook kritiek die niet in jouw straatje ligt. Daar is een forum voor, je hebt er niets aan als iedereen maar ja en amen tegen je zegt...
Maar goed daar heb je er zoveel van als je bepaalde mensen tegenspreekt valt het niet meer in hun straatje en haken ze af..... ik vind het slap maar goed je doet maar.... (heb wel m'n twijfels of het ooit goed komt met je hond maar dat wil je toch niet horen)
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

malinois schreef:
boonbeest schreef: maar hier ist van uwen hond is fucked up

maar kom

bij deze slu en de kost
sorry maar ik snap de ballen wat je schrijft hoor..... :roll: vooral het roodgedrukte....
Iets van:

Maar hier is het zo van: jouw hond is opgefokt

maar goed...

Bij deze aju en de ballen...
:zwaai
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Annelies schreef:
malinois schreef:
boonbeest schreef: maar hier ist van uwen hond is fucked up

maar kom

bij deze slu en de kost
Iets van:

Maar hier is het zo van: jouw hond is opgefokt

maar goed...

Bij deze aju en de ballen...
:zwaai
ahhhh :idea: thanks!

alleen dat eerste is dus al verkeerd, met het hondje is niets fout... maar met de combi baas-hond naar mijn idee :wink:
Afbeelding
Annelies
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annelies »

Herstel: ....naar de kl*ten :N:
Afbeelding
Overgave kan de grootste overwinning zijn...
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

malinois schreef: daarnaast leer je alleen maar meer van kritiek, ook kritiek die niet in jouw straatje ligt. Daar is een forum voor, je hebt er niets aan als iedereen maar ja en amen tegen je zegt...
Maar goed daar heb je er zoveel van als je bepaalde mensen tegenspreekt valt het niet meer in hun straatje en haken ze af..... ik vind het slap maar goed je doet maar.... (heb wel m'n twijfels of het ooit goed komt met je hond maar dat wil je toch niet horen)
Precies, doe er je voordeel mee boonbeest!
Snow

Ongelezen bericht door Snow »

Boonbeest,
Jou heeft gebeten en al is dat natuurlijk niet goed, het is geheel te begrijpen vanuit het oogpunt van de hond. Teneerste, schreeuwen tegen een hond heeft geen zin, een hond hoort ongeveer zeven keer beter dan wij, als je fluistert hoort hij je ook prima, je stem verheffen is een teken van onmacht en dat voelt je hond heel goed aan.
2. Door commado's door elkaar te halen als hij niet luistert leer je hem: ik hoef niet te luisteren, want er volgt toch telkens iets anders.
3. Een ranghogere loopt NOOIT naar een ranglagere, kortom, je moet de hond naar jou roepen en niet naar de hond toelopen. Doe je dit wel, loop dan niet direct op de hond af, dat is heel bedreigend voor de hond en in hondentaal zeer brutaal. Als honden op elkaar aflopen, lopen ze altijd in een bochtje naar de zijkant. Dat kun je dan dus het beste doen.
4. Op het moment dat jij je hond optilt, verhoog je hem letterlijk in rang. Een hond (zeker een ranggevoelige hond) hoort met vier poten op de grond, niet hoger.
5. De bench is de hond zijn veilige plek, onder geen enkel voorbehoud mag hij daar voor straf ingestuurd worden of ingestopt. De bench is de plek van de hond, daar hoort je zus of vriendin dus niet met haar handen in. Dat heeft ook weer te maken met dat de ranghogere nooooit naar de ranglagere toegaat.

Jij hebt dit allemaal wel gedaan, wat voor je hond heel verwarrend is, want je geeft alle tekenen dat hij de baas is, maar vervolgens mag hij jou niet corrigeren.. hij snapt er niets van.

Ik zou een gedragstherapeut vragen om een gedragstest bij de hond te doen. Dan weet je zeker dat in het koppie van de hond het goed zit, wel bij een goede GT dan he!
En dan kun je met de GT de gedragsregelsbespreken. Ik zal hieronder een aantal noemen. Als je je daaraan houdt, is het voor de hond duidelijk wie de baas is.
Gedragsregels:
1. Ranglagere komt altijd naar Ranghogere, nooit andersom.
2. De eigen plek van de hond is zijn plek, daar mag hij niet gestoord worden, ook niet door een ranghogere.
3. Wat je hebt, mag je houden. Ook een ranglagere hond mag het voer of de speeltjes die hij heeft houden als hij ze in zijn bezit heeft, je kunt ze dus niet zomaar afpakken, ruilen voor iets anders is dan een beter idee.
4. De hond is letterlijk nooit hoger dan jij. Dus als jij op de grond zit, ligt de hond op de grond, de hond komt niet op de bank of het bed, maar is altijd met vier poten op de grond.
5. Jij bent de roedelleider, jij loopt voorop. Dat betekend, vooral bij doorgangen, dat jij eerst gaat, dan eventuele andere mensen en dan pas de hond. Dus ook door de deur heen, eerst mensen, dan de hond. Buiten loopt hij ook naast je, of achter je. Nooit voor je. Hij bepaalt niet waar jullie heen gaan, dat bepaal jij. Wissel daarom telkens van richting en varieer je rondjes die je loopt.

Heel veel mensen kunnen prima met hun hond leven zonder deze regels, helaas, heb je een ranggevoelige hond, dan zul je in alle opzichten, zeker in het begin moeten laten weten wie de baas is. Dat kan heel vriendelijk, en hoeft geen geschreeuw of geweld aan te pas te komen.
Verder: goed gedrag meteen belonen!

Succes
Sylver
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Sylver »

Snow schreef: Jij hebt dit allemaal wel gedaan, wat voor je hond heel verwarrend is, want je geeft alle tekenen dat hij de baas is, maar vervolgens mag hij jou niet corrigeren.. hij snapt er niets van.
Ik denk dat er in dit geval geen sprake is van een onduidelijke rangrelatie (hoewel deze regels de hond wel zouden kunnen helpen, omdat ze meer duidelijkheid scheppen).
In dit geval heeft de hond de baas gebeten uit noodweer. De hond gedroeg zich al 'schuldbewust' doordat hij deemoedsgebaren toont, maar de baas strafte toch door. De hond kon niet weg, zijn enige mogelijkheid was nog om te bijten.

Zoals al vaak gezegd is, heeft achteraf straffen geen zin. Bovendien leer je door te straffen de hond niet wat wel gewenst is. Doorstraffen terwijl de hond al deemoedsignalen vertoont is een echte opvoedingsfout en kan de relatie tussen hond en baas onherstelbaar beschadigen.

Boonbeest, ik vind het erg goed van je dat je hulp hebt gezocht en meer met de hond gaat doen. Honden hebben nu eenmaal veel afleiding nodig en zeker een Mechelaar uit een werklijn.
Ik wil je wel op het hart drukken goed op de signalen van je hond te letten en consequent te zijn in je handelen.

Veel succes!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Sylver schreef:Ik denk dat er in dit geval geen sprake is van een onduidelijke rangrelatie (hoewel deze regels de hond wel zouden kunnen helpen, omdat ze meer duidelijkheid scheppen).
In dit geval heeft de hond de baas gebeten uit noodweer. De hond gedroeg zich al 'schuldbewust' doordat hij deemoedsgebaren toont, maar de baas strafte toch door. De hond kon niet weg, zijn enige mogelijkheid was nog om te bijten.
exact!
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Snow schreef:Ik zou een gedragstherapeut vragen om een gedragstest bij de hond te doen. Dan weet je zeker dat in het koppie van de hond het goed zit, wel bij een goede GT dan he!
er is niks mis met het hondje ook niet in z'n koppie, er is iets mis in de relatie baas-hond... niets meer en niets minder...
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

toch nog 1 reactie aan de relatie baas en hond word dus duidelijk gewerkt
malinois
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:toch nog 1 reactie aan de relatie baas en hond word dus duidelijk gewerkt
en de vraag is of dat nog ooit goedkomt... die is dusdanig verpest dat er waarschijnlijk altijd wantrouwen blijft bij de hond... en als de combi baas-hond gewoonweg niet klopt zal het nooit wat worden ook al train je 24 uur per dag... ik heb ook niet allemaal dezelfde relatie met mijn honden. Ik hou van allemaal even veel dat vooropgesteld maar voor 1 hond ben ik gewoon lucht als de baas er is en opvulling voor als de baas er niet is... voor de anderen ben ik alles :roll:
Afbeelding
Snow

Ongelezen bericht door Snow »

Eens, baas-hond relatie moet worden gewerkt. Gedragstherapeut kan daar heel goed bij helpen, en tips geven over hoe de hond het beste te benaderen, de ene hond is daarvoor gevoeliger dan de andere.
Denk ook dat de hond iid geen keus had anders dan bijten. Toch lijken de regels mij een goed begin om een duidelijk beeld te scheppen richting de hond. Zo hoeft hij zich niet meer bedreigd te voelen.

Hoop dat het goed gaat boonbeest, laat eens horen hoe het gaat!
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Snow schreef:Eens, baas-hond relatie moet worden gewerkt.
en soms passen baas en hond gewoon niet bij elkaar met of zonder school, therapeut en weet ik veel wat nog meer.... :roll:
Afbeelding
boonbeest
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:
en soms passen baas en hond gewoon niet bij elkaar met of zonder school, therapeut en weet ik veel wat nog meer.... :roll:

en jij kan dat van daar beoordelen
proficiat :blah:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

boonbeest schreef:
malinois schreef:

en jij kan dat van daar beoordelen
proficiat :blah:
het blijkt wel weer hoeveel je hebt gelezen van mijn antwoorden.... :roll:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”