Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

reu wil niet dekken

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

sennaendutch
nieuw lid

reu wil niet dekken

Ongelezen bericht door sennaendutch »

Hoi ik heb een vraagje. Ik heb een bordercollie reu van 2,5 jaar die nog niet eerder gedekt heeft. Nu had ik met iemand afgesproken dat hij haar bordercollie teefje mocht dekken. Alles was netjes afgesproken en ze zou bellen als de teef goed loops was.
Afgelopen zondag was het zo ver. :wink: Haar teef was de 10e dag loops en we hebben ze bij elkaar losgelaten in onze (grote omheinde) tuin. Ze hebben elkaar uitvoerig besnuffelen gingen toen spelen met elkaar. Toen Dutch na een tijdje haar wilde bespringen bleef ze hem afsnauwen dus hebben we het na een tijdje gestopt en afgesproken dat ze maandag terug zou komen. De volgende dag was de teef er duidelijk meer klaar voor, ze ging er telkens voor staan , staart opzij en met haar kont tegen Dutch aanduwen. :mrgreen: Dutch vond het wel interessant maar verder dan snuffelen deed hij niet (terwijl hij dit zondag dus wel deed!) . We hebben ze ook nog een tijdje samen in huis gehad maar toen ging Dutch slapen (!) :roll:

Dus vandaag nog maar een keer geprobeerd. Als de teef aankomt is hij helemaal wild, wil haar meteen bespringen, de teef is echter dan nog erg spelerig en als zij uitgespeelt is (na 10 min) heeft Dutch geen zin meer. Hij sukkelt maar wat achter haar aan maar echt aanstalte maakt hij niet.
We hebben het ook nog aangelijnd geprobeerd (zowel beide als alleen de teef) maar dat werkt ook niet. Ook zijn we even met ze gaan wandelen om zo wat spanning weg te halenmaar dan gaat de teef alleen maar met stokken spelen en Dutch speelt vrolijk met haar mee.
Heeft er iemand nog ideeën of tips want op internet kan ik genoeg vinden over een teef die niet wil maar ik kan niks vinden over een reu die niet wil dekken :denken:
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Dan is de teef waarschijnlijk nog niet klaar óm gedekt te worden.
Of ze mogen elkaar gewoon niet genoeg om hét te doen. :wink:

Maar wordt het een 'zomaar' nestje?
jip007
Erelid
Mijn ras(sen): naakthonden .
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door jip007 »

misschien heeft ze hem de eerste keer net iets te veel afgesnauwd toen hij er op sprong en durft hij nu niet goed meer :wink:
Afbeelding
Knuffies van Flirtje, Sophietje, Pommelien en Splinter.
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

jip007 schreef:misschien heeft ze hem de eerste keer net iets te veel afgesnauwd toen hij er op sprong en durft hij nu niet goed meer :wink:
ja daar dacht ik ook gelijk aan.

maar als de reu in het begin wel gelijk wil maar de teef is dan spelerig, waarom hou je de teef dan niet gewoon 'vast'?
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

estelle schreef:
jip007 schreef:misschien heeft ze hem de eerste keer net iets te veel afgesnauwd toen hij er op sprong en durft hij nu niet goed meer :wink:

maar als de reu in het begin wel gelijk wil maar de teef is dan spelerig, waarom hou je de teef dan niet gewoon 'vast'?
Dat heet verkrachten. :roll:

Bovendien klinkt het als een nestje zonder stamboom en omdat het zo leuk is, dus doe maar lekker niet.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
sennaendutch
nieuw lid

Hanneke2 schreef:
estelle schreef:

Bovendien klinkt het als een nestje zonder stamboom en omdat het zo leuk is, dus doe maar lekker niet.
Nee het is geen nestje zonder stamboom.
En inderdaad ik heb er ook aan gedacht dat het afsnauwen misschien het probleem is dat hij zo onzeker is. Of misschien het feit dat ik anders altijd op hem mopper als hij op mijn eigen (gesteriliseerde) teefje wil springen. :roll:
De bazin van het teefje wil het vandaag nog een keer proberen en we gaan het dan nog maar een keer proberen om ze meteen vanaf het begin aangelijnd te houden. Dus niet vasthouden want ik wil ook niet dat het een verkrachting wordt maar als de teefe er echt voor wil gaan staan dat Dutch dan ook de kans krijgt om haar te bespringen.

Ik laat nog wel weten hoe het afloopt...
Ikheb hem overigens de vorige keren extra vroeg eten gegeven maar misschien is geen eten nog beter ?(is hij wat hongeriger :mrgreen: )
borderke
Actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door borderke »

succes ermee
leuke site
estelle

Hanneke2 schreef:
estelle schreef:

Er stond nergens dat het om stamboomloze honden ging hoor. :roll:

Ik zou er idd ook niet voor kiezen de teef vast te houden, was ook meer een synische opmerking.
estelle

Inge O schreef:
sennaendutch schreef: Of misschien het feit dat ik anders altijd op hem mopper als hij op mijn eigen (gesteriliseerde) teefje wil springen. :roll:
ik denk dat je niet veel verder naar de reden moet zoeken :wink: . dat, in combinatie met een wat snauwerige teef, en zijn lol is snel over.
Op mijn oude herderclub zat iemand die zelf de teef en de reu had.
Wilde dolgraag een nest van die reu met die teef. Maar de teef had al vaker problemen gegeven met laten dekken, dat liet ze dus niet toe. Werd dan erg agressief. Dus nooit van gekomen.
Maar nu wilde deze man dit nestje toch wel erg graag, van alles geprobeerd maar de teef wilde absoluut niet gedekt worden, wat ze ook probeerden.
Dus toen grepen ze naar de Kunstmatige inseminatie.

Nou leek allemaal in orde. Tot de teef bijna zover was om te bevallen.
Alles ging mis, met spoed naar de DA, hele baarmoeder vol met cystes en 1 mismaakte dode pup. Teef heeft het ternauwernood overleeft.

Sindsdien heb ik zoiets van, het zal wel niet voor niks zijn als een teef zich niet wil laten dekken.
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Even OT:

Omdat het om stamboomhonden gaat, is het dan wel goed, puur omdat ze een stamboom hebben? Het lukraak op elkaar zetten (waarbij ik niet zeg dat dit hier het geval is, dit is echt even OT bedoeld) van twee stamboomhonden zonder dat gekeken is of ze elkaar kunnen aanvullen/versterken in karakter/schoonheid staat in mijn ogen gelijk aan fokken met stamboomlozen of iedere andere mogelijke combi. Het is toch niet zo dat alleen omdat de hond een stamboom heeft het dus meteen maar een goede geschikte combinatie is of dat het de reu geschikt maakt voor die ene dekking of die ene teef?
Afbeelding
amiwoods
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door amiwoods »

kan de eigenaresse van de teef haar niet een weekje bij jou laten.???
ik vindt het zelf altijd prettiger als ze gewoon genoeg tijd krijgen om aan elkaar te wennen, ik laat ze gewoon de hele dag lekker ravotten in de tuin en dan komt het vanzelf. sommige honden willen gewoon geen pottenkijkers. en zeker als het om de eerste keer gaat voor beiden honden de onzekerheid van beiden maakt ze alleen nog maar onzekerder als je er bij blijft staan. ik hoor vanzelf als ze vast staan. dan pas ga ik rustig naar ze toe en kalmeer ze , zijn dan ontspannen en ook zo weer los. :ok:
groetjes Karen en de doggies
Afbeelding
www.nudos.nl
Riboet
Zeer actief
Mijn ras(sen): Franse bulldog
Aantal honden: 13
Contacteer:

Ongelezen bericht door Riboet »

Mijn bovenstaande post was trouwens een reactie hierop:
estelle schreef:
Hanneke2 schreef: Bovendien klinkt het als een nestje zonder stamboom en omdat het zo leuk is, dus doe maar lekker niet.
Er stond nergens dat het om stamboomloze honden ging hoor. :roll:
Afbeelding
sennaendutch
nieuw lid

amiwoods schreef:kan de eigenaresse van de teef haar niet een weekje bij jou laten.???
ik vindt het zelf altijd prettiger als ze gewoon genoeg tijd krijgen om aan elkaar te wennen, ik laat ze gewoon de hele dag lekker ravotten in de tuin en dan komt het vanzelf. sommige honden willen gewoon geen pottenkijkers. en zeker als het om de eerste keer gaat voor beiden honden de onzekerheid van beiden maakt ze alleen nog maar onzekerder als je er bij blijft staan. ik hoor vanzelf als ze vast staan. dan pas ga ik rustig naar ze toe en kalmeer ze , zijn dan ontspannen en ook zo weer los. :ok:
Dat gaan we nu ook proberen. de teef wordt vanmiddag gebracht en blijft in ieder geval een nachtje slapen. Ik laat ze vanavond (zolang het licht is) en morgen dan lekekr samen ravotten in de tuin en dan zien we wel of het wil lukken.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

Zijn er ook progesterontesten gedaan?
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door M@scha »

als jij je hond altijd verbied om op jullie teef te rijden kan het ook zijn dat jouw aanwezigheid het afremt...

misschien moet je zelf even wat afstand nemen..

als dat ook niet werkt kun je proberen te helpen
Afbeelding
sennaendutch
nieuw lid

Hutsje schreef:Zijn er ook progesterontesten gedaan?
nee die zijn er niet gedaan.

We hebben overigens iedere keer voldoende afstand genomen, honden meestal buiten gelaten en zelf binnen voor het raam gestaan. ALs de honden ons nl zagen buiten waren ze iedere keer afgeleid en kwamen ze alleenmaar met takjes aandragen , het blijven borders he :mrgreen: (het speelgoed had iknl al opgeborgen)

maar de honden helpen, hoe meot ik dat zien, ik kan de reu toch moeilijk op de teef zetten als hij niet zelf wil springen? :roll:
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

Zijn beide ouders HD getest, ogen getest, DNA getest op CEA, functioneel exterieur en aanlegtest gedaan en zijn de lijnen onderzocht op erfelijke afwijkingen waarvan epilepsie in het bijzonder??
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Danielle schreef:Zijn beide ouders HD getest, ogen getest, DNA getest op CEA, functioneel exterieur en aanlegtest gedaan en zijn de lijnen onderzocht op erfelijke afwijkingen waarvan epilepsie in het bijzonder??
Kunnen de borders onderzocht worden op epilepsie?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Wilma schreef:
Danielle schreef:Zijn beide ouders HD getest, ogen getest, DNA getest op CEA, functioneel exterieur en aanlegtest gedaan en zijn de lijnen onderzocht op erfelijke afwijkingen waarvan epilepsie in het bijzonder??
je kunt niet de honden zelf onderzoeken op epilepsie, maar uiteraard wel de lijnen en dat was dus mijn vraag. Op dit moment is epilepsie helaas een hot item binnen de BC en we kunnen dus als fokkers niet voorzichtig genoeg zijn.
Danielle Boshouwers
sennaendutch
nieuw lid

De teef heeft hier vannacht geslapen en we hebben de tuin een stuk kleiner gemaakt zodat de teef niet telkens keihard weg kon rennen of afgeleid werd door iedere fietser die voorbij kwam.
Dit werkte in ieder geval hoopvolgevend want meteen is Dutch bijgedraaid. Hij vond de teef nou een stuk interessanter en probeert geregeld haar te bespringen maar de teef vindt het wat eng of wil gewoon niet. Ze gaat er steeds goed voor staan maar telkens als Dutch dan springt draait zij zich om of loopt een eindje weg. Ze wil dus niet stil blijven staan.
De teef aan de riem houden heb ik ook geprobeerd maar dan zijn beide honden te veel op mij gefixeerd. Dutch heeft dan nl geen interesse meer in haar maar alleen in mij en de teef gaat alleen maar zitten of probeert iets te zoeken waar ze mee kan spelen. Heb zo wel een half uur gestaan met de riem in mijn hand, heb ze genegeerd, niks gezegd om ze zo zelf hun gang te laten gaan maar er was geen interesse. Eenmaal weer los en ik binnen hadden ze wel weer interesse in elkaar maar was het weer hetzelfde als gisteren en vanmorgen. Inmiddels liggen ze allebei meer te slapen als dat ze elkaar aankijken :slaap:

Net belde de eigenaresse van de teef en we hebben maar besloten dat ze haar komt halen.
Jammer maar een andere keer beter.
Bedankt voor de tips en goede raad.
amelie
Zeer actief

Ongelezen bericht door amelie »

Maar hoe weet je dat ze op haar topdag zit? Je hebt niets laten testen en er zit al vooruitgang in de dekbereidheid. Voor hetzelfde geld is ze er morgen helemaal klaar voor.
Wilma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tatrahond Kaatje
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wilma »

Danielle schreef:
Wilma schreef:
je kunt niet de honden zelf onderzoeken op epilepsie, maar uiteraard wel de lijnen en dat was dus mijn vraag. Op dit moment is epilepsie helaas een hot item binnen de BC en we kunnen dus als fokkers niet voorzichtig genoeg zijn.
Ik had je vraag inderdaad verkeerd gelezen.
Wordt er een beetje open omgegaan met dit probleem tussen de BC fokkers/liefhebbers?
Afbeelding
Website over onze honden en Tatrahond database
♥ Jelka ♥ * 09-07-2001 - † 16-05-2014 & ♥ Jurek ♥ * 02-04-2002 - † 17-07-2014
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

nee helaas absoluut niet..........
Danielle Boshouwers
Podenji
Zeer actief
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco, Basenji
Aantal honden: 8
Contacteer:

Ongelezen bericht door Podenji »

estelle schreef:

ik snap dat dat bij sommige reuen mee kan spelen , maar als ik naar mijn eigen reu kijk, die probeert mijn teven ook te dekken en word daarbij behoorlijk afgesnauwd , ik corrigeer hem ook als hij zomaar ergens op gaat rijden of een van mijn teven bijna probeert te verkrachten ( om het maar even zo te zeggen ) ik ben de roedelleider ( lijder haha ) en ik bepaal dus of er gedekt mag worden of niet. Daarbij snauwen de teven als hij hen probeert te berijden stukken erger af dan ik hem corrigeer.
En hij heeft er weinig last van hoor, gisteren kwamen we in het park een hoogloopse mops tegen en mevrouw wat bereidwillig en meneer ook!! gelukkig kon ik hem net beetpakken anders zat ie erop, ook stom dat die mensen een hoogloopse teef los laten lopen maar das een ander verhaal :evil: Afijn ik heb hem daarbij niet gecorrigeerd omdat ik hem later wel als dekreu wil inzetten corrigeer ik hem dus niet als een bereidwillige teef voor zijn neus staat en hij wil erop, maar een ongewenst nest wil ik graag voorkomen dus heb hem zwijgend aan zijn halsband gepakt en tegengehouden :wink:
My dogs are very distinguished and sophisticated, they dont play with balls they play with edgeless cubes.
Annet
Zeer actief

Ongelezen bericht door Annet »

Danielle schreef:nee helaas absoluut niet..........
Dat je geen antwoord krijgt op je vraag zegt al genoeg, ben ik bang.
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

dat dacht ik ook al.......
Danielle Boshouwers
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”