Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Stel ze pakken echt een konijn?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Marja
Zeer actief

Stel ze pakken echt een konijn?

Ongelezen bericht door Marja »

Hoewel geen van beide jachthonden jaagt mn Zara als een gek op konijnen, en als zij achter iets aanzit moet Stapper daar natuurlijk ook bij zijn :wink:

Nou zijn ze redelijk snel als ze willen maar die konijnen zijn natuurlijk nog veeeel sneller.
Maar stel.............Zara krijgt vandaag of morgen wel een konijn te pakken, en ik heb echt geen idee wat ze daar mee zal doen dan :denken:

Is het zo dat als een hond eenmaal bloed heeft geproeft dat het dan een potentiele konijnenmoordenaar is en blijft??
Of is dat een fabel?

Ik werd daar vanmiddag voor gewaarschuwd namelijk.............
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Volgens mij zijn je honden nu al potentïele konijnenmoordenaars, zonder zelfs maar bloed geproefd te hebben.
Marja
Zeer actief

Wil de hond schreef:Volgens mij zijn je honden nu al potentïele konijnenmoordenaars, zonder zelfs maar bloed geproefd te hebben.
:19: Zou je denken?
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ze doen iig erg hun best om het daar op te laten lijken toch?
Charlotte*
Zeer actief

Re: Stel ze pakken echt een konijn?

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Marja schreef:Hoewel geen van beide jachthonden jaagt mn Zara als een gek op konijnen, en als zij achter iets aanzit moet Stapper daar natuurlijk ook bij zijn :wink:

Nou zijn ze redelijk snel als ze willen maar die konijnen zijn natuurlijk nog veeeel sneller.
Maar stel.............Zara krijgt vandaag of morgen wel een konijn te pakken, en ik heb echt geen idee wat ze daar mee zal doen dan :denken:

Is het zo dat als een hond eenmaal bloed heeft geproeft dat het dan een potentiele konijnenmoordenaar is en blijft??
Of is dat een fabel?

Ik werd daar vanmiddag voor gewaarschuwd namelijk.............
Yildah heeft eens een konijn gevangen en geheel opgegeten.
Ze is niet feller op konijnen geworden dan dat ze al was.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Cleo doet het ook en maakt ze alleen dood. Dat willen we natuurlijk niet maar heel soms rent er op een heel onverwachte plaats ineens een diertje. Laatst had ze een rat doodgebeten in de gracht. :19:

Jagen op zich is al enorm zelfbelonend dus als ze dat eenmaal doen is het afwachten wat er gebeurd als ze achter een ziek konijn aangaan. De ene hond dood en eet zelfs op terwijl een andere hond echt alleen voor de achtervolging gaat en uiteindelijk niet dood of schudt maar alleen oppakt.
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Grote kans dat we een keer meemaken dat Tico achter een konijn aangaat en deze te pakken krijgt. :19:
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Hier zijn het ook konijnenjagers maar in al die jaren hebben ze enkel een heel jong en een paar keer een konijn met konijnenziekte te pakken gekregen. Ze komen het beide brengen en vooral Tomas laat het meteen los.Probleem voor mij is wat ik dan met zo'n doodziek konijn aanmoet.Ik ben erg slecht in doodmaken......
Ik kan niet zeggen dat ze daar feller door geworden zijn.
De lol zit voor hun vooral in de snelle onverwachte beweging en het natrekken van sporen, niet in het doden en opeten.
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond

Ongelezen bericht door cloris »

Nou Chira heeft wel eens een haas gevangen en om nou te zeggen dat ze er feller van is geworden? nee want Chira is een jachthond en ze heeft altijd al gejaagd maar is gewoon niet altijd succesvol.
Zij kwam de haas overigens naar mij toebrengen, er werd 1x geschud en zijn nek was gebroken, de haas zag er verder geheel gaaf uit, geen bloederige zooi igg.
Tja en die enkele gewonde duif die ze te pakken krijgt (die ik al een tijd verzorgd had en net had vrijgelaten dus :roll: ) die brengt ze niet nee die vreet ze gelijk op :boos: het is echter wel zo dat wanneer ik zie dat ze achter een kat aangaat of iets wat niet kan wegvliegen of niet weg kan komen ik haar wel terug kan roepen.
Fangio rent overal achteraan maar de "kill" is hem vreemd :mrgreen: die laat zich overigens ook niet terugroepen maar die pakt ook niet echt wat :wink:
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Marja
Zeer actief

Wil de hond schreef:Ze doen iig erg hun best om het daar op te laten lijken toch?
Nee vind ik dus niet :wink:
Volgens mij gaat het meer om het spel, het achterna zitten dus!
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Verbieden jullie het?? Als je hond achter een konijn aangaat?

Ik dus niet, eerlijk gezegd :oeps:
Tot nu toe ging ik ervan uit dat ze dat beest toch niet te pakken krijgen en bovendien loop ik wel eens langs een jachtgroep.
Dan liggen er dus dode eenden enz op het gras maar zowel Stapper en Zara hebben daar totaal geen interresse in. of zegt dat niets?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ik verbied het ook niet. Spok heeft nog nooit een konijn gepakt, en volgens mij is dat omdat hij alleen maar jaagt. Er heeft hier maanden een wit konijn in het uitlaatbos gezeten, die hij diverse malen op de hielen heeft gezeten, en m.i. had hij het beestje wel kunnen grijpen, maar hij heeft het niet gedaan. Wel begint hij dan heel hoog te blaffen.

Wat ik doe is doorlopen en roepen, zodat hij niet eindeloos gaat achtervolgen, en bij me in de buurt blijft.
Laatst gewijzigd door Zoie op 09 apr 2006 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Marja schreef:
Wil de hond schreef:Ze doen iig erg hun best om het daar op te laten lijken toch?
Jij denkt dus dat ze diep van binnen helemaal niet de intentie hebben om Broer Konijn in zijn nekkie te pakken?

Ik help Broer Konijn hopen dat je gelijk hebt. :mrgreen:
Zoie
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Marja schreef:
Jij denkt dus dat ze diep van binnen helemaal niet de intentie hebben om Broer Konijn in zijn nekkie te pakken?

zal per hond verschillen, denk ik.

We hopen met broer konijn mee :mrgreen:
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid

Soms laat ik ze even gaan maar als ik niet wil dat ze jagen (omdat er veel jong wild zit bv) hou ik ze zo goed mogelijk bij me en desnoods gaan ze aan de lijn.
Of ze het op basis van hun oerinstinct doen om te doden weet ik niet, als een dier niet beweegt vinden ze er weinig aan heb ik gemerkt.
Ik denk toch dat het geren en gefladder hun jachtdrift aanwakkert. Als ik erg fanatiek speel en wapper met bv een ouwe lap zie je ze net zo fel worden.
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Tamara. »

Zoie schreef:
Wil de hond schreef:
Marja schreef:

zal per hond verschillen, denk ik.

We hopen met broer konijn mee :mrgreen:

Bij Bowie dacht ik echt, dat is zo'n sul, met 0,0 jachtinstinct, die ruikt het niet eens, laat staan dat ze weet wat ze ermee moet.

Helaas, zelfs deze sul hier heeft een konijn te pakken gekregen en had het beestje vol in de nek beet en het is dat Bowie het konijn beter wilde beetpakken zodat het konijn op dat moment weg kon, anders weet ik niet wat ze er mee had gedaan :N:
Het betrof wel een konijn met die ziekte waarbij ze o.a. de oogjes verliezen, dit konijn had namelijk geen ogen meer :jank:

Ik weet nu wel dat, ook al heb ik geen jachthond, je toch altijd allert moet zijn, het zijn en blijven dieren die toch bepaalde instincten in zich hebben, hoe sullig je hond ook lijkt :wink:
Marie-Josée
Erelid

Toch even een misverstand over jachthonden uit de weg proberen te ruimen; juist een jachthond mag niet doden.
Ze werken sporen uit, wijzen het wild aan en komen het brengen, al naar gelang hun aanleg om voor, of na het schot te werken. En dan heb je nog all-rounders :wink:
Doden doen alleen de windhonden, daarom mogen die ook nergens in Nederland los.
Tamara.
Zeer actief

Marie-Josée schreef:Toch even een misverstand over jachthonden uit de weg proberen te ruimen; juist een jachthond mag niet doden.
Dit wist ik wel, alleen niet goed bij nagedacht :roll: , is maar goed dat je het toch nog even aankaart voordat hier misverstanden over ontstaan :wink:
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Tarz »

Chaya heeft een keer een konijn doodgebeten. Ze is daarna meteen door gerend om een andere proberen te pakken.
Chaya is echt geen felle hond :wink:
Groetjes Rob
Zoie
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:[
Ik weet nu wel dat, ook al heb ik geen jachthond, je toch altijd allert moet zijn, het zijn en blijven dieren die toch bepaalde instincten in zich hebben, hoe sullig je hond ook lijkt :wink:
Spok is bepaald niet sullig hoor, hij is een fanaat jager, snel en wendbaar, dus hij zou zeker zo af en toe een konijn moeten kunnen pakken. Maar hij doet het niet. Hij begint hoog te blaffen, en dat is het dan.
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief

Zoie schreef:
Spok is bepaald niet sullig hoor, hij is een fanaat jager, snel en wendbaar, dus hij zou zeker zo af en toe een konijn moeten kunnen pakken. Maar hij doet het niet. Hij begint hoog te blaffen, en dat is het dan.
Ik zei ook niet dat Spok een sul is, was eigenlijk meer op mijn eigen hond van toepassing :mrgreen: :wink:

Maar als hij nou een keer een konijn tegenkomt die niet zo snel is en wendbaar, zo eentje die ik ben tegengekomen, zou hij deze ook niet grijpen?
Als hij een konijn in de smiezen heeft, is hij dan nog wel bereikbaar?
Zoie
Zeer actief

Tamara en Bowie schreef:
Zoie schreef:
Ik zei ook niet dat Spok een sul is, was eigenlijk meer op mijn eigen hond van toepassing :mrgreen: :wink:

Maar als hij nou een keer een konijn tegenkomt die niet zo snel is en wendbaar, zo eentje die ik ben tegengekomen, zou hij deze ook niet grijpen?
Als hij een konijn in de smiezen heeft, is hij dan nog wel bereikbaar?
Wel bereikbaar in de zin dat hij binnen de minuut terug komt, maar niet zo dat hij z'n sprint afkapt en meteen bij me komt.

Het kan bijna niet anders of spok moet genoeg zieke konijnen zijn tegen gekomen die hij had kunnen pakken. Dat tamme konijn in het uitlaatbos ( wie zet daar nu een konijn uit ? ) heeft hij ook niet gepakt. Dus nee, ik denk dat hij dat niet doet, maar zeker weten doe ik het ook niet.
Afbeelding
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

:roll: birka heeft 1 keer een konijn te pakken gehad en meteen doodgebeten, ze is niet feller geworden maar het geeft haar wel een enorme kik om erachter te jagen, gelukkig kan ik het meestal voorkomen :19:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Marja
Zeer actief

Zara begint altijd enorm te piepen als ze een konijn achterna zit, of een kat :wink:
Eigenlijk heel stom van me want een kat achterna mag ze niet van me en een konijn wel, bedenk ik me nu ineens :denken:

Maar als jachthonden de prooi niet mogen doden waarom zie ik ze dan wel oefenen met een dood beest??
Afbeelding
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Marja schreef:Zara begint altijd enorm te piepen als ze een konijn achterna zit, of een kat :wink:
Eigenlijk heel stom van me want een kat achterna mag ze niet van me en een konijn wel, bedenk ik me nu ineens :denken:

Maar als jachthonden de prooi niet mogen doden waarom zie ik ze dan wel oefenen met een dood beest??
die zijn al dood en die moeten ze bij de baas brengen...
:wink: dat is heel wat anders dan een levend dier vangen en doden...
Marja
Zeer actief

yamie schreef:
Marja schreef:Zara begint altijd enorm te piepen als ze een konijn achterna zit, of een kat :wink:

die zijn al dood en die moeten ze bij de baas brengen...
:wink: dat is heel wat anders dan een levend dier vangen en doden...
:wink: ik snap um
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Zoie schreef:Dat tamme konijn in het uitlaatbos ( wie zet daar nu een konijn uit ? ) heeft hij ook niet gepakt.
Misschien wel gewoon weggelopen tijdens het uitlaten? :denken:
Marja
Zeer actief

Wil de hond schreef:
Zoie schreef:Dat tamme konijn in het uitlaatbos ( wie zet daar nu een konijn uit ? ) heeft hij ook niet gepakt.
Misschien wel gewoon weggelopen tijdens het uitlaten? :denken:
:smile: ja vast!
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

MARC_S schreef:Cleo doet het ook en maakt ze alleen dood. Dat willen we natuurlijk niet maar heel soms rent er op een heel onverwachte plaats ineens een diertje. Laatst had ze een rat doodgebeten in de gracht. :19:

Jagen op zich is al enorm zelfbelonend dus als ze dat eenmaal doen is het afwachten wat er gebeurd als ze achter een ziek konijn aangaan. De ene hond dood en eet zelfs op terwijl een andere hond echt alleen voor de achtervolging gaat en uiteindelijk niet dood of schudt maar alleen oppakt.
Wat Marc zegt, volgens mij kan je aan het jaaggedrag nooit goed opmaken wat ze nou zouden doen als ze de prooi echt te pakken hebben. Lilo is binnen schattig met de katten, maar buiten ontzettend fel op vreemde katten, ze gaat helemaal uit haar dak en het is maar goed dat we ze alleen tegenkomen als ze aan de lijn zit. Maar van de week had ik effe te laat door dat er een vreemde kat in onze voortuin zat, Lilo schoot eropaf, kat zat in een hoek en kon geen kant op, en vervolgens maakt Lilo een speelbuiging voor hem. :roll: Ik heb geen idee wat ze met een konijn zou doen, want ze was 'niet goed genoeg voor de jacht', en dat kan van alles betekenen. Maar wat mijn honden betreft heb ik een beetje de indruk dat het ze vooral om het erachteraan rennen gaat, en als de prooi stopt met rennen is de jacht over. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
puk
Zeer actief

Ongelezen bericht door puk »

Hanneke2 schreef:
MARC_S schreef:Cleo doet het ook en maakt ze alleen dood. Dat willen we natuurlijk niet maar heel soms rent er op een heel onverwachte plaats ineens een diertje. Laatst had ze een rat doodgebeten in de gracht. :19:

Wat Marc zegt, volgens mij kan je aan het jaaggedrag nooit goed opmaken wat ze nou zouden doen als ze de prooi echt te pakken hebben. Lilo is binnen schattig met de katten, maar buiten ontzettend fel op vreemde katten, ze gaat helemaal uit haar dak en het is maar goed dat we ze alleen tegenkomen als ze aan de lijn zit. Maar van de week had ik effe te laat door dat er een vreemde kat in onze voortuin zat, Lilo schoot eropaf, kat zat in een hoek en kon geen kant op, en vervolgens maakt Lilo een speelbuiging voor hem. :roll: Ik heb geen idee wat ze met een konijn zou doen, want ze was 'niet goed genoeg voor de jacht', en dat kan van alles betekenen. Maar wat mijn honden betreft heb ik een beetje de indruk dat het ze vooral om het erachteraan rennen gaat, en als de prooi stopt met rennen is de jacht over. :mrgreen:
tja dat dacht ik dus ook, wij waren ook helemaal verbaasd dat birka voor de kil ging.
het natuurlijk niet vreemd, maar wel als je het je eigen hond ziet doen en je verwacht het niet.
denk dat het onvoorspelbaar blijft wat ze doen als ze echt de prooi te pakken krijgen :wink:
Afbeelding
groetjes anja en birka
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”